• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rattfyllon - krocksäkerhet

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Då tycker jag att man också skall ha bommar för de som är.... Stressad, på dåligt humör, har ilska, tar medicin som påverkar körningen, har livliga ungar lösa i bilen och även för dem som har en tjatig svärmor med i bilen....
En sak är jag säker på..... Att det finns många "dålda" alkoholister runt oss alla..... Men att håna dem hjälper inte en sjuk medmänniska.... Alkoholism är en allvarlig dödlig sjukdom som ingen har bett om att få... Och att säga att en alkoholist skall skärpa sig... Är lika meningslöst som att säga till en som har pollenallergi att den skall sluta snörvla sig.... Eller att säga till er här på Hbk forum som hånar en alkoholist att ni får fanemig anstränga er och ta ert ansvar och hjälpa en som är sjuk.....

Vart tog den kärleksfulla människa vägen???

Nu var det väl kanske inte alkoholister som menades i vårt resonemang i denna tråden. Det var helt vanliga människor som avsågs. Vi som åker ut en helg och super skallen i bitar, för att sedan köra hem på söndag förmiddag...

Gällande visa medmänsklighet mot alkoholister så har jag gjort det i större delen av mitt liv på mycket nära håll. Jag vet verkligen hur det är....det kan jag lova dig. Och med det i bagaget...detta är inga förare jag vill möta i trafiken! Nu ska man inte generallisera. Självklart finns det alkolism där man klarar av att både sköta sitt jobb och vara en god förare. Men de personer jag har levt mycket nära klarar inget av detta. En av dem finns för övrigt inte längre...Efter att hen har slagit sambo och barn i många år blev han tillslut ensamstående och söp ihjäl sig...Men nu var det ju som sagt inte dessa personer som avsågs...

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Oj, Oj, Oj! Nu tror jag kanske vi får skilja agnarna från vetet lite.
Bara för att några gillar att festa loss på helgen och sedan köra iväg innan de riktigt nyktrat till dagen efter, gör dem ju inte per automatik till alkoholister!!!!! Det är väl till att döma lite väl hårt?!
När man framför ett fordon bör största uppmärksamhet ligga på trafiken och inget annat distraherande.

Tack! Du hann före ;)

//Jocke
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Att förbjuda alkohol i ett samhälle där alkoholen är socialt accepterat har redan prövats i stor skala med förödande konsekvenser som följd. Jag tänker på förbudsåren i USA under 1920- och 1930 talet. Den organiserade brottsligheten växte lavinartat. Det är ingen framkomlig väg.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tänker inte skriva ett svar för varje inlägg, men i detta inlägg finns komentare till vissa påstående....

Till er som tror att man bara vaknar upp en dag och är alkholist?....
Tror ni det är normalt att supa skallen av sig?
Tror ni det är normalt att köpa hem alkohol till varje helg och andra tillfällen te.x när man är ledig,
Tror ni det är normalt att ta återställare dagen efter ?
Tror ni det är normalt att dricka mer alkohol än vad man hade tänkt göra den stunden?
Tror ni det är normalt om man inte är alkoholist att klara av att dricka minst en 75:a dagen/kvällen ?
Tror ni att der är normalt att köra bil när man har alkohol i kroppen? (gäller även bakfylla)

Tecken på börjad alkohlism kan vara......
Supa skallen av sig....
Kan inte ha en ledig stund (semester,helger mm) utan att dricka alkohol....
Sitter framför Tv:n och dricker alkohol
Planerar livet/resor så man får tillfällen att dricka
Umgås oftast med vänner som också dricker


Med tiden kommer också relations problem....
Problem med sin partnner.... och partner får problem med den som dricker...
Avskämar sig från familj, vänner
Man börja ljuga och försvarar sitt drickande
Man förnekar för sig själv och andra att man har alkohol problem
Tror ni det är normalt att om man inte är en alkoholist .... att försvara sitt drickande /dåliga beteende

Sen vill jag säga att det finns också dem som dricker men stannar upp i tid och får inte ovan symtomer.... Te.x man känner sina begränsningar.. och tar sitt egen ansvar och dricker sig inte berusad...

Om du sen tror att alla alkoholister sitter på parkänken och dricker....
Det finns en bok som heter (om jag inte minns fel) Flodhästen i soffan.... själv har jag inte läst den men många andra böcker om just missbruk. Men den skall vara mycket bra....

Jag skrev inte detta för att slå på någon.... utan mer för att hoppas att det finns någon nära eller kära som känner igen tecknen och sen ber andra (kunniga om missbruk) om hjälp...
Kanske detta räddar någons liv.... i stället för att förlöjliga missbruket...

Ingen har planerat sitt liv till att vara en missbrukare, det spelar ingen roll vilken typ av missbruk det är....

Så har ni någon nära och kära som ni misstänker att de ha missbruksproblem.... be om hjälp för hur gärna man än själv vill så behöver man kunniga att stöta sig emot, För på egen hand klara vi inte att hjälpa andra mot missbruket....

Att stoppa försäljningen av alkohol är helt fel..... men det är aldrig fel att hjälpa dem som har det svårt att sluta dricka alkohol...

Så prova nu att ha en helg utan alkohol.... och njut av livet innan det är försent..... KRAM till er ALLA...
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag tänker inte skriva ett svar för varje inlägg, men i detta inlägg finns komentare till vissa påstående....

Till er som tror att man bara vaknar upp en dag och är alkholist?....
Tror ni det är normalt att supa skallen av sig?
Tror ni det är normalt att köpa hem alkohol till varje helg och andra tillfällen te.x när man är ledig,
Tror ni det är normalt att ta återställare dagen efter ?
Tror ni det är normalt att dricka mer alkohol än vad man hade tänkt göra den stunden?
Tror ni det är normalt om man inte är alkoholist att klara av att dricka minst en 75:a dagen/kvällen ?
Tror ni att der är normalt att köra bil när man har alkohol i kroppen? (gäller även bakfylla)

Tecken på börjad alkohlism kan vara......
Supa skallen av sig....
Kan inte ha en ledig stund (semester,helger mm) utan att dricka alkohol....
Sitter framför Tv:n och dricker alkohol
Planerar livet/resor så man får tillfällen att dricka
Umgås oftast med vänner som också dricker


Med tiden kommer också relations problem....
Problem med sin partnner.... och partner får problem med den som dricker...
Avskämar sig från familj, vänner
Man börja ljuga och försvarar sitt drickande
Man förnekar för sig själv och andra att man har alkohol problem
Tror ni det är normalt att om man inte är en alkoholist .... att försvara sitt drickande /dåliga beteende

Sen vill jag säga att det finns också dem som dricker men stannar upp i tid och får inte ovan symtomer.... Te.x man känner sina begränsningar.. och tar sitt egen ansvar och dricker sig inte berusad...

Om du sen tror att alla alkoholister sitter på parkänken och dricker....
Det finns en bok som heter (om jag inte minns fel) Flodhästen i soffan.... själv har jag inte läst den men många andra böcker om just missbruk. Men den skall vara mycket bra....

Jag skrev inte detta för att slå på någon.... utan mer för att hoppas att det finns någon nära eller kära som känner igen tecknen och sen ber andra (kunniga om missbruk) om hjälp...
Kanske detta räddar någons liv.... i stället för att förlöjliga missbruket...

Ingen har planerat sitt liv till att vara en missbrukare, det spelar ingen roll vilken typ av missbruk det är....

Så har ni någon nära och kära som ni misstänker att de ha missbruksproblem.... be om hjälp för hur gärna man än själv vill så behöver man kunniga att stöta sig emot, För på egen hand klara vi inte att hjälpa andra mot missbruket....

Att stoppa försäljningen av alkohol är helt fel..... men det är aldrig fel att hjälpa dem som har det svårt att sluta dricka alkohol...

Så prova nu att ha en helg utan alkohol.... och njut av livet innan det är försent..... KRAM till er ALLA...

Mycket bra skrivet!! Håller med dig i allt!
Jag kände mig väldigt påhoppad av dig att jag skulle förlöjliga missbrukare. Det var/är inte min avsikt. Som jag skrev tidigare har jag levt på mycket nära håll av missbrukare och vet vilket helvete det är för dem, men även för närmast anhöriga. Detta har format mitt liv väldigt mycket. Mitt drickande har jag under kontroll, och jag och frugan brukar få in en till två "vita månader" om året så att kroppen får lite återhämtning.

Nu till vad jag menade med mitt inlägg...
Den som inte är nykter ska inte köra bil!!

//Jocke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Oj, Oj, Oj! Nu tror jag kanske vi får skilja agnarna från vetet lite.
Bara för att några gillar att festa loss på helgen och sedan köra iväg innan de riktigt nyktrat till dagen efter, gör dem ju inte per automatik till alkoholister!!!!! Det är väl till att döma lite väl hårt?!
När man framför ett fordon bör största uppmärksamhet ligga på trafiken och inget annat distraherande.


Diagnoser ställer enbart läkare och därför utbildad personal. Den rätten har ingen av oss andra.
Samtidigt gillar jag inte tanken på att sjukdomen alkoholism används som nedvärderande eller på annat sätt negativ stämpel, det är ju en sjukdom varken mer eller mindre.

Problemet, ur ett rent trafiksäkerhetsresonemang, är att oavsett om vi är alkoholister som är onyktra när vi kör eller det är en engångsföreteelse gör i grund och botten ingen skillnad. Vi blir sämre, läs farligare, förare och ökar därmed drastiskt risken för oss själva och andra att bli allvarligt skadade.

Vi behöver och bör ha ett sätt att hantera detta problem som fångar så många som möjligt så snabbt som möjligt. Om det innebär att du/jag åker fast eller hindras från att köra när vi är påverkade är något vi får leva med.

Grundproblemet, missbruk, är som jag skrivit tidigare så oändrligt mycket större. Och tyvärr inte lösbart...

Jag är dock lite förundrad över hur starkt motståndet är hos människor i allmänhet mot ett förbud av alkohol. Argumenten är vissa fall minst sagt ohållbara ur ett samhällskostnadsperspektiv. Och ser vi till allt lidande alkoholen är grunden till borde var och varannan förälder och andra förhoppningsvis medmänskliga empatiska människor i stället ställa sig bakom ett förbud. Fast så kommer ju det lilla problemet att jag de själva nyttjar (om än inte som ett missbruk)...
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag tänker inte skriva ett svar för varje inlägg, men i detta inlägg finns komentare till vissa påstående....

Till er som tror att man bara vaknar upp en dag och är alkholist?....
Tror ni det är normalt att supa skallen av sig?
Tror ni det är normalt att köpa hem alkohol till varje helg och andra tillfällen te.x när man är ledig,
Tror ni det är normalt att ta återställare dagen efter ?
Tror ni det är normalt att dricka mer alkohol än vad man hade tänkt göra den stunden?
Tror ni det är normalt om man inte är alkoholist att klara av att dricka minst en 75:a dagen/kvällen ?
Tror ni att der är normalt att köra bil när man har alkohol i kroppen? (gäller även bakfylla)

Tecken på börjad alkohlism kan vara......
Supa skallen av sig....
Kan inte ha en ledig stund (semester,helger mm) utan att dricka alkohol....
Sitter framför Tv:n och dricker alkohol
Planerar livet/resor så man får tillfällen att dricka
Umgås oftast med vänner som också dricker


Med tiden kommer också relations problem....
Problem med sin partnner.... och partner får problem med den som dricker...
Avskämar sig från familj, vänner
Man börja ljuga och försvarar sitt drickande
Man förnekar för sig själv och andra att man har alkohol problem
Tror ni det är normalt att om man inte är en alkoholist .... att försvara sitt drickande /dåliga beteende

Sen vill jag säga att det finns också dem som dricker men stannar upp i tid och får inte ovan symtomer.... Te.x man känner sina begränsningar.. och tar sitt egen ansvar och dricker sig inte berusad...

Om du sen tror att alla alkoholister sitter på parkänken och dricker....
Det finns en bok som heter (om jag inte minns fel) Flodhästen i soffan.... själv har jag inte läst den men många andra böcker om just missbruk. Men den skall vara mycket bra....

Jag skrev inte detta för att slå på någon.... utan mer för att hoppas att det finns någon nära eller kära som känner igen tecknen och sen ber andra (kunniga om missbruk) om hjälp...
Kanske detta räddar någons liv.... i stället för att förlöjliga missbruket...

Ingen har planerat sitt liv till att vara en missbrukare, det spelar ingen roll vilken typ av missbruk det är....

Så har ni någon nära och kära som ni misstänker att de ha missbruksproblem.... be om hjälp för hur gärna man än själv vill så behöver man kunniga att stöta sig emot, För på egen hand klara vi inte att hjälpa andra mot missbruket....

Att stoppa försäljningen av alkohol är helt fel..... men det är aldrig fel att hjälpa dem som har det svårt att sluta dricka alkohol...

Så prova nu att ha en helg utan alkohol.... och njut av livet innan det är försent..... KRAM till er ALLA...

Håller med dig om i stort sett allt (kloka ord) förutom att det vore fel att stoppa försäljningen. Det är dock tyvärr en utopi och kommer aldrig realiseras så länge vi har både beslutsfattare och majoriteten av samhällets vuxna medborgare som nyttjar densamma...
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Mycket bra skrivet!! Håller med dig i allt!
Jag kände mig väldigt påhoppad av dig att jag skulle förlöjliga missbrukare. Det var/är inte min avsikt. Som jag skrev tidigare har jag levt på mycket nära håll av missbrukare och vet vilket helvete det är för dem, men även för närmast anhöriga. Detta har format mitt liv väldigt mycket. Mitt drickande har jag under kontroll, och jag och frugan brukar få in en till två "vita månader" om året så att kroppen får lite återhämtning.

Nu till vad jag menade med mitt inlägg...
Den som inte är nykter ska inte köra bil!!

//Jocke

Jag tror, tyvärr, att det är så här att majoriteten av oss har erfarenhet på ett eller annat sätt av människor som missbrukar (alkohol?). Enär varje alkoholist påverkar (minst) 10 människor negativt med sitt missbruk. Märkligt vore om ni andra som läser hör till den minimalistiska skara som aldrig behövt bli påverkad (negativt) av alkoholist(er) i er närhet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Man behöver inte vara alkolist för att köra onykter.
Det räcker med dåligt omdöme där man tror att man är nykter.

Det räcker inte med att tro :rolleyes:.... man måste också ha druckit.:twitcy:....En person med alkohol problem tror också att han inte är berusad om han kör bil när han är onyckter......

Fråga polisen vad föraren brukar säger när de frågar hur mycket han har druckit.... då svarar de inget... eller en öl.... eller inget idag jag drack igår....

Känner man att man är i den riskzonen.... varför har man då yterligare ett dåligt omdömme när man inte har druckit, Varför köpper man då inte en alkotest så man slipper tro något nästa gång man skall köra bil ?....

Glöm inte att förnekelsen är ett av de största hinder till att inse sina problem....
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Det räcker inte med att tro :rolleyes:.... man måste också ha druckit.:twitcy:....En person med alkohol problem tror också att han inte är berusad om han kör bil när han är onyckter......

Fråga polisen vad föraren brukar säger när de frågar hur mycket han har druckit.... då svarar de inget... eller en öl.... eller inget idag jag drack igår....

Känner man att man är i den riskzonen.... varför har man då yterligare ett dåligt omdömme när man inte har druckit, Varför köpper man då inte en alkotest så man slipper tro något nästa gång man skall köra bil ?....

Glöm inte att förnekelsen är ett av de största hinder till att inse sina problem....

Det finns faktiskt dom som kan hantera alkohol utan dåligt omdöme och utan att bli alkoholberoende.

En person som har körkort och är alkoholmissbrukare kan bli av med sitt körkort utan att polisen är inblandad..
 
Toppen