• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DMR

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
DMR (Digital Mode Radio) börjar sprida sej allt mer bland radioamatörer. Jag har testat Hytera, Tytera, AnyTone, Baofeng, Motorola och kanske någon jag har glömt....
AnyTone är helt enastående tycker jag, utom vad gäller mottagningsnivå, där leder Hytera.
Nya AnyTone 878UVbt har vi lyckats pressa till ca 2000 kr/st (beroende på kronkursen, senast blev det 2040 kr).
De ska släppa en mobilvariant inom de närmaste veckorna, ska bli kul att få testa den också :)
Jag ligger på 145,500 MHz FM/DMR när jag är ute och åker.
73 de SM4TFE
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Javisst, DMR har kommit för att stanna. Där finns massor av möjligheter med egna grupper etc. Lite plåtigt ljud ibland men man har fördelen att det är tyst eller läsbar signal. Priserna är mycket intressanta, en beg GD77 säljs ofta för 350:-, halva nypriset. Inte bara husbilar utvecklas utan även möjligheterna till kommunikation från bilen. Vi är en grupp, 3717.se, som skall testa mycket nytt i vinter. Ropa gärna in hälsar Björn/SM6FRI
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Lite dåligt påläst om DMR men är det direktkontakt som gäller där eller är internet inblandat på något vis ?
Brukar lyssna på er Björn på 3717 när jag jobbar hemifrån. Har inte kommit så långt att jag ropat in ännu..

Bosse/SM6KIW
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Lite dåligt påläst om DMR men är det direktkontakt som gäller där eller är internet inblandat på något vis ?
Brukar lyssna på er Björn på 3717 när jag jobbar hemifrån. Har inte kommit så långt att jag ropat in ännu..

Bosse/SM6KIW
Det beror på vilken räckvidd du vill ha. Ungefär som med annan VHF/UHF, några km med direktkontakt. Hela världen med Internet.
 
Toppen