• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Limma frigolit

Tomas69

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27074
Medlemskap
2021
Hej,
Håller på att åtgärda en läcka och i samband med det då var jag tvungen att demontera den gamla frigoliten.
Nu då till min fråga.
Vad limmar ni frigoliten med mot själva karossen?
Är det även samma lim som ni använder för att limma skivmaterialen mot frigoliten?
Tacksam för svar.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tekton MS-Instant används av många firmor som renoverar husvagnar & husbilar. Jag använde det när jag fuktsanerade min förra husbil. Enkelt att använda & vattenbaserat som gör att det inte påverkar Frigoliten.
IMEX AB - Tekton MS-Polymer
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
En kompis limmade med stenlim verkar fungera toppen men återstår att se efter 10 års användande
Det är lite som pu skum fast det expanderar inte utan drar ihop när det härdar
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Tekton MS-Instant används av många firmor som renoverar husvagnar & husbilar. Jag använde det när jag fuktsanerade min förra husbil. Enkelt att använda & vattenbaserat som gör att det inte påverkar Frigoliten.
IMEX AB - Tekton MS-Polymer
En fråga, om man har en ickeslät vägg(se bifoga bild) hur gör man då för att fixera frigoliten till plåten?
Den sitter helt stum men hur har dom gjort det, är det pga av att dom använt vanlig frigolit(ej hård som XPE) som går att trycka ihop månne?
 

Bilagor

  • hb_plat_IMG_4336.JPG
    hb_plat_IMG_4336.JPG
    1,3 MB · Visningar: 109

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En fråga, om man har en ickeslät vägg(se bifoga bild) hur gör man då för att fixera frigoliten till plåten?
Den sitter helt stum men hur har dom gjort det, är det pga av att dom använt vanlig frigolit(ej hård som XPE) som går att trycka ihop månne?
Man breder på limmet på plåten ca. 2mm & därefter trycks frigoliten dit. Limmet är såpass klibbigt så att frigoliten sitter kvar. Om plåten är hamrad så fyller man ut alla hålor för att undvika luftfickor där kondensvatten kan samlas med frostsprängning som följd.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Man breder på limmet på plåten ca. 2mm & därefter trycks frigoliten dit. Limmet är såpass klibbigt så att frigoliten sitter kvar. Om plåten är hamrad så fyller man ut alla hålor för att undvika luftfickor där kondensvatten kan samlas med frostsprängning som följd.
Ok, det är jag med på men du ser min plåt är "vågig" dvs dels "kul hamrad" men "vågig" också!!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag änvänder polyuretanlim.... spruta vatten med en sprayflaska på limmet, och då börjar det "jäsa".... fyller ut alla skrumslen och nitar så hårt i frigoliten att det är omöjligt att ta av sen.... fäster på nästan allt även metal...
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Biltema multibond liknar Tec7 men är billigare. Passar till det mesta och då särskilt den genomskinliga varianten.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag änvänder polyuretanlim.... spruta vatten med en sprayflaska på limmet, och då börjar det "jäsa".... fyller ut alla skrumslen och nitar så hårt i frigoliten att det är omöjligt att ta av sen.... fäster på nästan allt även metal...
Sväller det så mycket att plåten kan bli deformerad också?

Du såg att min plåt inte är plan utan vågig?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sväller det så mycket att plåten kan bli deformerad också?

Du såg att min plåt inte är plan utan vågig?

Nej det kan inte deformera plåten..... när limmet har torkat skär du lätt av överflödet, som har blivit polyuretanskum.... enklare, bättre och billigare kan det inte bli med detta lim...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag änvänder polyuretanlim.... spruta vatten med en sprayflaska på limmet, och då börjar det "jäsa".... fyller ut alla skrumslen och nitar så hårt i frigoliten att det är omöjligt att ta av sen.... fäster på nästan allt även metal...
Det gjorde jag också första gången för jag var helsåld på PU men plåten blev vågig & bucklig när PU-limmet jäste. Jag gjorde om men med polymerlim istället på husbilsreparatörs inrådan. Dom använder polymer, inte PU, just för att det sväller & deformerar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det gjorde jag också första gången för jag var helsåld på PU men plåten blev vågig & bucklig när PU-limmet jäste. Jag gjorde om men med polymerlim istället på husbilsreparatörs inrådan. Dom använder polymer, inte PU, just för att det sväller & deformerar.

Okej... det var ju inte bra att plåten blev bucklig.... kanske du la på för mycket lim, eller var inte noga med att se till att det du limmar var fixerad fast innan limmning.... för har man fixerat plåtens möjligheter att bucklas, då sväller överflödet upp längs limkanterna.... Skulle man se en buckla kan man trycka in den innan limmet har härdat färdigt.... men det är som allt som skall limmas ett bra förarbete blir oftast ett bra slut resultat.... så lycka till..
 
F

F.d. 22252

Guest
Väldigt svårt att förutsäga hur mycket skummet sväller beror mycket på temperaturen och fuktigheten, härdar den först vid något ställe den skulle kunna expandera till då gäller det verkligen att det är något som håller emot . Blir stora krafter per ytenhet. Pratade häromdagen med en man som skummat därrfordren de fick gå ut en annan väg och skära sönder det härdade skummet för att kunna använda dörren. Min bror som är snickare berättar gärna historian om hur två nyblivna snickare skulle täta ett golv, det slutade med att de fick riva upp hela golvet och lägga nytt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Exakt Bengtic. Det var det scenario som du beskriver som hände mig & som också reparatören jag talade med sa var risken med PU-lim. För just fönster & dörrar finns ju speciella skruvar & drevremsor att använda, tar man då genvägen med fogskum så är risken stor att det händer som du beskrev samt att möjligheten att justera är borta.
Men, men, det är ju som jag skrev upp till var & en att göra som man vill & tycker är bäst.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Okej... det var ju inte bra att plåten blev bucklig.... kanske du la på för mycket lim, eller var inte noga med att se till att det du limmar var fixerad fast innan limmning.... för har man fixerat plåtens möjligheter att bucklas, då sväller överflödet upp längs limkanterna.... Skulle man se en buckla kan man trycka in den innan limmet har härdat färdigt.... men det är som allt som skall limmas ett bra förarbete blir oftast ett bra slut resultat.... så lycka till..
Så du menar att man bör ha en skiva på utsidan som spänner emot?

Eftersom min plåt inte är slät så behöver jag något som fyller ut mellanrummet mellan frigoliten och plåten.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Väldigt svårt att förutsäga hur mycket skummet sväller beror mycket på temperaturen och fuktigheten, härdar den först vid något ställe den skulle kunna expandera till då gäller det verkligen att det är något som håller emot . Blir stora krafter per ytenhet. Pratade häromdagen med en man som skummat därrfordren de fick gå ut en annan väg och skära sönder det härdade skummet för att kunna använda dörren. Min bror som är snickare berättar gärna historian om hur två nyblivna snickare skulle täta ett golv, det slutade med att de fick riva upp hela golvet och lägga nytt.
Den mannen hade nog aldrig använt fogskum tidigare och trodde att man skulle fylla hela glipan.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns många ammatörer som tror att de kan fixa mycket med PU-skum eller lim..... har man inte kunskapen om produkten då är det bättre att låta bli att prova..... PU-lim och skum var en viktig produkt när jag var inredningssnickare, men som allt annat man måste lära sig hur det fungerar....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Så du menar att man bör ha en skiva på utsidan som spänner emot?

Eftersom min plåt inte är slät så behöver jag något som fyller ut mellanrummet mellan frigoliten och plåten.

Nu vet jag inte hur mycket det behöver svälla i ditt ärende.... men frigoliten måste vara tätt mot väggen, är den det då behövs det väldigt lite lim (tunt skickt).... duscha sen vatten på med en handspruta, detta gör att limmet sväller mer och stelnar snabbare...
 
Toppen