• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rattfyllon - krocksäkerhet

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Bygg tyngre bilar.

Använd energiupptagande material som plåt, stål och järn. Gör ett större motorrum genom att förlänga bilen ca 50 cm. Gör den lite spetsig i fram så är det lättare att svänga 90 grader.

Sluta med ALKO chassien. Låt biltillverkaren ha kvar hela chassiet. För bättre stabilitet.

Uppmana alla att ta C Körkort.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Hur förhåller det sig, relationen mellan omkomna o skadade i husbil i relation till olyckor med personbil o motorcykel? Andelen inblandade i olyckor som druckit är oproportionellt stort. Men det betyder väl inte att alla som tar sig ett glas när de parkerat för kvällen kör påverkade nästa dag.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Stämmer inte riktigt. Idag är rattfylleri på grund av narkotika vanligare än alkoholrattfylleri. Det kan bero på att de som nyttjar narkotika är mer satta under luppen av polis då dessa personer även begår andra brott.

Mörkertalet är som brukligt väsentligt större än fällda brottslingar. Det vi via statistiken för fällda onyktra förare ser är en bråkdel av alla som kör påverkade (dagen efter mm.).

Alkohol är dessutom väldigt ofta ”inkörsporten” till tyngre missbruk. Du hittar sällan någon som först börjar med annan drog utan att alkohol funnits med i bilden.
 
W

Weckman

Guest
Det är livsfarligt att befinna sig på vägarna, som ett pucko svarade i min ungdom då han fick frågan om varför han kör så vansinnigt fort?
Ju fortare han körde ju mindre tid befann han sig på vägarna, det i sig ökade säkerheten.:confused:
Jag blir inte förvånad om han är hos Per nu!

Vi väljer iallafall en halvintegrerad då vi inbillar oss att det är säkrare!

Drograttfylla otroligt vanligt och betydligt svårare för polisen att avslöja, än alkoholpåverkade förare.
Drograttfylla eller narkotika påverkad förare måste ju polisen gissa sig fram vid en kontroll, eller vara rutinerad nog att avgöra om föraren är påverkad.. I Sverige får vi inte eller har laga kraft att ta ett munprov/tungskrapning dvs att man tar saliv från munnen och sedan analyserar detta på plats. Väldigt svårt för polisen att arbeta mot detta problem då verktyg finns men får inte användas.. Kokain är en av dom mest vanligaste förekommande drogerna just nu, och lär vara ett stort antal bilister som är påverkade just av kokain på vägarna... Nä låt våra poliser få vara poliser och bekämpa problemet med alla medel.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hur förhåller det sig, relationen mellan omkomna o skadade i husbil i relation till olyckor med personbil o motorcykel? Andelen inblandade i olyckor som druckit är oproportionellt stort. Men det betyder väl inte att alla som tar sig ett glas när de parkerat för kvällen kör påverkade nästa dag.

Tror den statistiken är svår att få fram. Den som än så länge redovisas bygger på olika fordonstyper där personbil (pb I & pb II) ingår i samma grupp ”Personbil”. Samma för övriga kategorier 3-hjuliga mc ingår i gruppen ”mc” osv.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Drograttfylla eller narkotika påverkad förare måste ju polisen gissa sig fram vid en kontroll, eller vara rutinerad nog att avgöra om föraren är påverkad.. I Sverige får vi inte eller har laga kraft att ta ett munprov/tungskrapning dvs att man tar saliv från munnen och sedan analyserar detta på plats. Väldigt svårt för polisen att arbeta mot detta problem då verktyg finns men får inte användas.. Kokain är en av dom mest vanligaste förekommande drogerna just nu, och lär vara ett stort antal bilister som är påverkade just av kokain på vägarna... Nä låt våra poliser få vara poliser och bekämpa problemet med alla medel.

Och tänk om vi kunde jobba preventivt så ingen skulle vilja/behöva börja med droger! Då hade polisen kunnat fokusera på de fåtal ”riktiga” brott som återstår när droger helt försvunnit (utopi I know, tyvärr).
 
W

Weckman

Guest
Och tänk om vi kunde jobba preventivt så ingen skulle vilja/behöva börja med droger! Då hade polisen kunnat fokusera på de fåtal ”riktiga” brott som återstår när droger helt försvunnit (utopi I know, tyvärr).
Tyvärr kommer droger att alltid finnas tillgängligt i alla typer av samhällsklasser, så länge det är pengar inblandat, och efterfrågan och tillgången finns... Men hoppas kan man alltid.
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Vad trist om vi inte fick besöka vingårdar o vara med på vinprovning vi har till syvende o sist bara vårt eget omdöme att lita till, antingen vi slarvar som förare eller vindrickare!
 
W

Weckman

Guest
Vad trist om vi inte fick besöka vingårdar o vara med på vinprovning vi har till syvende o sist bara vårt eget omdöme att lita till, antingen vi slarvar som förare eller vindrickare!
Nu kommer jag få en hel hög arga, hatiska kommentarer och bli idiotförklarad.
Men hur beter vi husbilsägare oss??
Älskar husbilslivet och älskar att koppla av med lite öl, vin och mat när vi är ute
Har vid flertalet tillfällen reagerat på att fler än jag har detta syndrom, och unnar alla en trevlig kväll med mat och dryck.. Men senast i helgen, och detta har jag sett flertalet gånger innan tyvärr måste jag säga... Ett glatt gäng husbils ägare samlas under markisen för att umgås, ofta kommer dom åkande tillsammans och korkar upp för en trevlig fredag.. Grill vin öl och Dansbandskungen på blåtand högtalare sent inpå natten, är jättetrevligt tycker jag.. Samma sak på lördag kväll, men ändå har dom tagit lite vin och öl till middagen också och varit glada i hågen.. Lika glatt denna kväll och alkoholen flödar, men alla har en trevlig kväll... Söndag morgon runt 9-10 tar dom sin husbil och KÖR hem då man ska checka ut innan 12... Efter en helg med stort alkohol intag tar inte jag bilen hem. Moralisk fråga, gör du..?
Ja jag har en alkomätare som jag blåser i, men efter en sen kväll med alkohol blåser jag inte ens då jag vet att jag får snällt stanna kvar efter 12..
Så att enbart skylla på bilister och andra trafikanter som man möter drogpåverkade eller rattfulla, tänk dig för när du möter en husbil tidigt en söndagmorgon... Kan bli den sista husbilen du möter...
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Bygg tyngre bilar.

Använd energiupptagande material som plåt, stål och järn. Gör ett större motorrum genom att förlänga bilen ca 50 cm. Gör den lite spetsig i fram så är det lättare att svänga 90 grader.

Sluta med ALKO chassien. Låt biltillverkaren ha kvar hela chassiet. För bättre stabilitet.

Uppmana alla att ta C Körkort.

Kan man inte göra bilarna i gummi.... Det är ju verkligen energiupptagande :swoon::twitcy:.... Kanske lite väl mycket... Men det hade då varit himla roligt att se en krock  ...:twitcy::swoon:
 
F

F.d. 58689

Guest
Nu kommer jag få en hel hög arga, hatiska kommentarer och bli idiotförklarad.
Men hur beter vi husbilsägare oss??
Älskar husbilslivet och älskar att koppla av med lite öl, vin och mat när vi är ute
Har vid flertalet tillfällen reagerat på att fler än jag har detta syndrom, och unnar alla en trevlig kväll med mat och dryck.. Men senast i helgen, och detta har jag sett flertalet gånger innan tyvärr måste jag säga... Ett glatt gäng husbils ägare samlas under markisen för att umgås, ofta kommer dom åkande tillsammans och korkar upp för en trevlig fredag.. Grill vin öl och Dansbandskungen på blåtand högtalare sent inpå natten, är jättetrevligt tycker jag.. Samma sak på lördag kväll, men ändå har dom tagit lite vin och öl till middagen också och varit glada i hågen.. Lika glatt denna kväll och alkoholen flödar, men alla har en trevlig kväll... Söndag morgon runt 9-10 tar dom sin husbil och KÖR hem då man ska checka ut innan 12... Efter en helg med stort alkohol intag tar inte jag bilen hem. Moralisk fråga, gör du..?
Ja jag har en alkomätare som jag blåser i, men efter en sen kväll med alkohol blåser jag inte ens då jag vet att jag får snällt stanna kvar efter 12..
Så att enbart skylla på bilister och andra trafikanter som man möter drogpåverkade eller rattfulla, tänk dig för när du möter en husbil tidigt en söndagmorgon... Kan bli den sista husbilen du möter...
Tack för att du tog upp detta, som jag också reagerat på. Inte bara alkoholförbrukningen, utan också fenomenet hög musik långt in på sommarkvällarna. Iväg tidigt, efter en sen kväll med mycket alkohol är ingen bra kombo!!! Lagom är bäst!
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Nu kommer jag få en hel hög arga, hatiska kommentarer och bli idiotförklarad.
Men hur beter vi husbilsägare oss??
Älskar husbilslivet och älskar att koppla av med lite öl, vin och mat när vi är ute
Har vid flertalet tillfällen reagerat på att fler än jag har detta syndrom, och unnar alla en trevlig kväll med mat och dryck.. Men senast i helgen, och detta har jag sett flertalet gånger innan tyvärr måste jag säga... Ett glatt gäng husbils ägare samlas under markisen för att umgås, ofta kommer dom åkande tillsammans och korkar upp för en trevlig fredag.. Grill vin öl och Dansbandskungen på blåtand högtalare sent inpå natten, är jättetrevligt tycker jag.. Samma sak på lördag kväll, men ändå har dom tagit lite vin och öl till middagen också och varit glada i hågen.. Lika glatt denna kväll och alkoholen flödar, men alla har en trevlig kväll... Söndag morgon runt 9-10 tar dom sin husbil och KÖR hem då man ska checka ut innan 12... Efter en helg med stort alkohol intag tar inte jag bilen hem. Moralisk fråga, gör du..?
Ja jag har en alkomätare som jag blåser i, men efter en sen kväll med alkohol blåser jag inte ens då jag vet att jag får snällt stanna kvar efter 12..
Så att enbart skylla på bilister och andra trafikanter som man möter drogpåverkade eller rattfulla, tänk dig för när du möter en husbil tidigt en söndagmorgon... Kan bli den sista husbilen du möter...
Som tur är har några CaravanClubbens campingar börjat med alkobom vid utfarten.Har sett några som blåst och bommen har ej gått upp.Redan en är för mycket.
S670sl
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Ja, försökte säga just det att till syvende å sist måste vi ta eget ansvar. Man får skaffa sig egna regler som man kan lita på. T.ex dricker jag aldrig efter sju dagen före resa. Samma sak när jag körde passagerare i buss runt i Europa. Var o en måste ta ansvar både hur man kör o hur man dricker. Festande är över huvud taget inte intressant när man skall köra stort eller litet fordon.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Ja, försökte säga just det att till syvende å sist måste vi ta eget ansvar. Man får skaffa sig egna regler som man kan lita på. T.ex dricker jag aldrig efter sju dagen före resa. Samma sak när jag körde passagerare i buss runt i Europa. Var o en måste ta ansvar både hur man kör o hur man dricker. Festande är över huvud taget inte intressant när man skall köra stort eller litet fordon.

Problemet är tyvärr avsevärt mycket större än så. För oavsett din/min ansvarstagandeförmåga existerar problemet missbruk och det är ett samhällsproblem som slår över allt, även i trafiken.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
För kanske tio år sedan åkte jag till Haninge centrum strax före kl 10.00, en lördagsmorgon, för att köpa en flaska vin.
Jag fick blåsa. Inga problem. Frågad polisen om denna kontroll innan systemet hade öppnat. >Polisen svarade att inom en kvart har de tagit en med för mycket alkohol.

En annan gång, för länge sedan, utanför Alingsås kl 09.00 fick jag blåsa. Inga problem.

Sedan dess har jag ej sett några nyckterhetskontroller. Kan vara en slump eller så har polisen prioriterat annan verksamhet.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Som tur är har några CaravanClubbens campingar börjat med alkobom vid utfarten.Har sett några som blåst och bommen har ej gått upp.Redan en är för mycket.
S670sl

Jag uppmuntrar verkligen fler campingar till att införskaffa liknande bommar. Det är ju super (he he) smart att installera dessa. Vilken skämsfaktor att åka fram och blåsa, och grinden inte åker upp. Detta borde uppmärksammas med siréner och blixtljus så att alla ser vad som sker :)

Vi har köpt en likadan alkotester som polisen har (Dräger). Den servas varje år så vi verkligen kan lita på den.
Varför förses inte samtliga husbilar, eller kanske fordon generellt, med alkolås?
Sen är det väl så att även om alkotesten, och bommen i förekommande fall visar ok, är man väl inte alltid en bra chaufför. Efter en blöt helg är man ju lite trött och sliten. Jag håller med många inlägg här inne....

Var vuxen nog, och ta ditt ansvar som chaufför. Drick lagom, sov ordentligt, och sist men inte minst....ta det lugnt därute. Det svåraste verkar vara att just ta det lugnt i trafiken. För min del har jag märkt väldigt tydligt att just lugnet kommer med åldern. Jag är väl inte lastgammal ännu, men jag är ändå så pass gammal att jag inte irriterar mig på folk som trängs, inte blinkar, etc. Jag kastar mig inte heller mellan filerna vid köer. Varför ska jag låta så banala saker ta energi från mig? Jag sitter hellre och pratar med frugan om hur vår resa har varit, eller kommer att bli. Det ger energi i stället. Från mitt perspektiv är det sååå mycket roligare än att sitta och svära över hur andra beter sig. Hmmmm, kanske är jag äldre än vad passet visar ;)

//Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag uppmuntrar verkligen fler campingar till att införskaffa liknande bommar. Det är ju super (he he) smart att installera dessa. Vilken skämsfaktor att åka fram och blåsa, och grinden inte åker upp. Detta borde uppmärksammas med siréner och blixtljus så att alla ser vad som sker :)

Vi har köpt en likadan alkotester som polisen har (Dräger). Den servas varje år så vi verkligen kan lita på den.
Varför förses inte samtliga husbilar, eller kanske fordon generellt, med alkolås?
Sen är det väl så att även om alkotesten, och bommen i förekommande fall visar ok, är man väl inte alltid en bra chaufför. Efter en blöt helg är man ju lite trött och sliten. Jag håller med många inlägg här inne....

Var vuxen nog, och ta ditt ansvar som chaufför. Drick lagom, sov ordentligt, och sist men inte minst....ta det lugnt därute. Det svåraste verkar vara att just ta det lugnt i trafiken. För min del har jag märkt väldigt tydligt att just lugnet kommer med åldern. Jag är väl inte lastgammal ännu, men jag är ändå så pass gammal att jag inte irriterar mig på folk som trängs, inte blinkar, etc. Jag kastar mig inte heller mellan filerna vid köer. Varför ska jag låta så banala saker ta energi från mig? Jag sitter hellre och pratar med frugan om hur vår resa har varit, eller kommer att bli. Det ger energi i stället. Från mitt perspektiv är det sååå mycket roligare än att sitta och svära över hur andra beter sig. Hmmmm, kanske är jag äldre än vad passet visar ;)

//Jocke

Då tycker jag att man också skall ha bommar för de som är.... Stressad, på dåligt humör, har ilska, tar medicin som påverkar körningen, har livliga ungar lösa i bilen och även för dem som har en tjatig svärmor med i bilen....
En sak är jag säker på..... Att det finns många "dålda" alkoholister runt oss alla..... Men att håna dem hjälper inte en sjuk medmänniska.... Alkoholism är en allvarlig dödlig sjukdom som ingen har bett om att få... Och att säga att en alkoholist skall skärpa sig... Är lika meningslöst som att säga till en som har pollenallergi att den skall sluta snörvla sig.... Eller att säga till er här på Hbk forum som hånar en alkoholist att ni får fanemig anstränga er och ta ert ansvar och hjälpa en som är sjuk.....

Vart tog den kärleksfulla människa vägen???
 
F

F.d. 58689

Guest
Oj, Oj, Oj! Nu tror jag kanske vi får skilja agnarna från vetet lite.
Bara för att några gillar att festa loss på helgen och sedan köra iväg innan de riktigt nyktrat till dagen efter, gör dem ju inte per automatik till alkoholister!!!!! Det är väl till att döma lite väl hårt?!
När man framför ett fordon bör största uppmärksamhet ligga på trafiken och inget annat distraherande.
 
Toppen