• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Rattfyllon - krocksäkerhet

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Man ska inte stirra på vilket husbilsmärke som är bäst om det smäller. I grunden är det fordonstillverkaren (Fiat, Mercedes och Iveco) som bygger ramarna som sedan går vidare till respektive påbyggare. Antar att fordonstillverkaren också gör krocktester med sina basfordon.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Problemet är att husbilstillverkarna sedan klipper sönder den krocktestade strukturen.

Så är det!
När biltillverkare krocktestar sina fordon är detta ett helhetstest vilket ställe rkrav på att konstruktionen inte förändras.
Ex. Bärande delar är inte sällan numera glasrutor, skåp (förstärkta med balkar) mm. En husbilstillverkare som bygger på bodelen köper ju sällan (mer än rena plåtisar) en komplett bil från Fiat, Iveco eller Mercedes.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vad jag vet är det bara Swift i England som har krocktestat alla sina husbilsmodeler

Så här skriver Swift-importören själv i en pressrelease: "Swift är en av få producenter som utför riktiga krocktester på bodelen med krockdockor."

Dessutom vill jag minnas att jag på andra ställen läst att det man krocktestar är en mock-up av själva sittgruppen.

Att man skulle göra krocktest på HELA husbilen är således en missuppfattning.

Pålle
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ja det verkar ju som helintegrerade har sämre krockskydd än delintegrerade. Fiat krocktestar väl sina ducatos lastbilar antar jag men sedan när husbilstillverkaren gjort ditt gäller det väl inte längre!?. Verkar vara dåligt med deformationszoner på helintegrerade men man vet ju inte om de använde bältena osv.. egentligen borde vi (konsumenter, trafikverket, handlare) inte acceptera rullande likkistor som nog de flesta husbilarna är.

Ja egentligen skulle tråden handla om rattfyllon och hur lätt det är för dem att köra på fyllan om och om igen utan att polisen och rättsväsendet kan göra nåt..men det är en annan historia.
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Hej javet om attjainte ärpopulär på detta forum men jag tar risken att bli utesluten.
jag har läst alla insändare här.
jag har varit intreserad av bilar och säkerhet och kroktester på på bilar,
jag är nu 81 år men fortfarande intreserad
jag är helnykterist med lem i MHF i 60 år så jag har sysslat mycet med bilar och krocktester ja tycker att rattfyllon är stora svin MHF har arbetat hårt med dett problemet i många år, och nåyystora framgångar,
men vist är där mycket mer göra jag har blivit mobbad i hela livet när dett precis som jag blivit för mitt bilval.

men nog om detta jag har följt studerat många krocktester jag nar haft förmånen att äga o köra en av dom bivisligen domsäkrste bilarna SAAB, dä sajg med egånge skaffat en helitigrerad husbil avden aledningen
när jag läste om denna döds olyckan sade jag att det det är nog
helintigrerad hus bil tyvär och det visade att hade rätt däför är kabes van en högintresant bil
som jag tror myket på mä ndeär nog o åtkomligför många häpå forumet på grund av att den är delvis bygd i sverige.

Detta blev ett långt in lägg men det blir nog tyvä det sista.
hadett brar

MVH Bertil
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Krocktestade husbilar:..............tror inte det spelar någon roll.
9257-Screenshot-2019-05-15-Unfall-Wohnmobil-Google-Suche-7-png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur va de nu, är det var 5:e fordon man möter som framförs av en drogpåverkad person
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hur va de nu, är det var 5:e fordon man möter som framförs av en drogpåverkad person

De flesta av dessa är påverkade av drogen alkohol. En drog som om den kommit in i samhället idag hade förbjudits pronto utan att någon vettig människa hade protesterat.

Men idag, när majoriteten av "Svensson" nyttjar drogen har det högre värde/prioritet än att sänka kostnader & lidande ute i samhället (allt från bilolyckor med dödlig utgång till grova övergrepp på barn inom 4 väggar hemma mm. mm.). För vilket parti skulle du rösta på om parti A vill förbjuda alkohol medan parti B inte (i övrigt lika partiprogram)?

Svaret från "Svensson" är givet: Parti B. Vilket ger i handen att INGET parti skulle ens våga tänka tanken att nämna förbud mot användande och försäljning av den drog som står för överlägset mest lidande i vårt samhälle.

Vi får det samhälle, inklusive den trafikmiljö, vi "förtjänar" i och med att vi väljer vilka som skall styra samt hur...
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det finns ett nytt muslimskt parti Nyans som tänker försöka ta sig in i riksdagen 2022. Ingen alkohol tillåten enl. deras lag. Kanske vägen mot ett alkoholfritt samhälle?
 
R

RobbeS

Guest
De flesta av dessa är påverkade av drogen alkohol. En drog som om den kommit in i samhället idag hade förbjudits pronto utan att någon vettig människa hade protesterat.

Stämmer inte riktigt. Idag är rattfylleri på grund av narkotika vanligare än alkoholrattfylleri. Det kan bero på att de som nyttjar narkotika är mer satta under luppen av polis då dessa personer även begår andra brott.
 

tomhoff

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2024
Att bygga en betydligt säkrare kupé skulle kanske öka vikten på fordonet med, låt oss säga 50 kg. Samtidigt jagar tillverkarna gram för att få en bil med dräglig lastvikt utan att gå över gränsen 3500 kg. Det är ett stort problem nere på kontinenten där förare inte har våra rättigheter att köra tung hb med B-kort (taget före 1. 7. 1996)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är livsfarligt att befinna sig på vägarna, som ett pucko svarade i min ungdom då han fick frågan om varför han kör så vansinnigt fort?
Ju fortare han körde ju mindre tid befann han sig på vägarna, det i sig ökade säkerheten.:confused:
Jag blir inte förvånad om han är hos Per nu!

Vi väljer iallafall en halvintegrerad då vi inbillar oss att det är säkrare!

Drograttfylla otroligt vanligt och betydligt svårare för polisen att avslöja, än alkoholpåverkade förare.
 
Toppen