• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattehöjningen

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Tänker på det här med den nya skatten.... Personligen har jag lite svårt att förstå varför folk blir så otroligt upprörda över detta.

Vi har idag en årsskatt på c:a 7000:- = c:a 583:-/månaden. Vi brukar ha husbilen påställd 7 månader/året = 4080:-/säsong räknat med tidigare sättet för skatteuträkning.

Nu vet vi inte vad motsvarande skatt kommer att bli med det nya sättet att räkna. Man nämner upp emot 25 000:-/år. Jag tänker att vi lägger oss lite nedanför detta (20 000:) då vår bil är en typisk husbil i mellanklassen.

Samma räkneexempel som ovan gör då:
20 000:- = 1 667:-/månaden x 7 månader = 11 669:-/säsong enligt det nya sättet.

Detta gör då en tillkommande fordonskatt på 7 589:-/säsong.

Vid köp av ny bil är det fastslaget att man ska betala detta de 3 första åren. 7 589:- x 3år = 22 767:-

Helt ärligt....Om man vill köpa en ny bil för kanske en miljon, är det då 22 767:- utslaget på 3 år som ska hindra detta köp?

Jag vill passa på att samtidigt säga att inte heller vi har ourtömliga källor med pengar. och inte vill jag heller ha högre skatter än nödvändigt. Visst borde båtar, gräsklippare och allt annat också vara med och dela på skatterna etc etc men det är ju en annan diskussion. Min reflektion avser det som folk prata och skriver om gällande att man nu minsan inte kommer att köpa en ny bil, etc...

Mitt resonemang ovan kanske inte är helt och hållet faktabaserat då jag inte vet de exakta ingångsvärderna, men det ligger väl förmodligen ändå i häraden. När vi väl ska byta husbil om några år kommer jag inte att söka efter en 3 år gammal bil för att slippa utgiften på 22 767:-. Jag förstår också att det finns många som nyttjar bilen året runt, och att det då blir mer pengar. Detta exempel utgick från hur vi och många med oss nyttjar bilarna under en säsong. Om vi köper en begagnad bil beror det på helt andra anledningar.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tyvärr kommer den nya skatten för väldigt många att ligga mellan 25.000 och 35.000 kronor per år, och då blir höjningen avsevärd.

Pålle

Måste erkänna att jag inte visste att det skulle bli ända upp till 35k. Trodde maxtaket var 25...
//Jocke

Har man nu 5600kr i skatt och får en höjning på en ny HB till 30.000kr det är ju mer än 5 gånger mer i skatt. säg att man kör 4 månader, ca 2000 kr i skatt på den jag har, en ny Hb på 4 månader 10000kr.
Mycket diesel för de pengarna.

Absolut! Håller med om att det blir många liter bränsle för mellqanskillnaden. Jag ville bara se på hur jag skulle agera inför ett nyinköp av husbil. Kommer jag att låta mellanskillnaden styra för huruvida jag köper en bil eller ej. Mitt svar är nej. Jag har all respekt för att folk tycker olika.

//Jocke

Sen måste man väl sätta ner foten nån gång annars kommer det snart mer dumheter.

Klart man ska protestera. Som jag skrev i mit tidigare inlägg...Jag vill inte heller betala mer skatt än nödvändigt :)

//Jocke
 
W

Weckman

Guest
Hej!
Tänker på det här med den nya skatten.... Personligen har jag lite svårt att förstå varför folk blir så otroligt upprörda över detta.

Vi har idag en årsskatt på c:a 7000:- = c:a 583:-/månaden. Vi brukar ha husbilen påställd 7 månader/året = 4080:-/säsong räknat med tidigare sättet för skatteuträkning.

Nu vet vi inte vad motsvarande skatt kommer att bli med det nya sättet att räkna. Man nämner upp emot 25 000:-/år. Jag tänker att vi lägger oss lite nedanför detta (20 000:) då vår bil är en typisk husbil i mellanklassen.

Samma räkneexempel som ovan gör då:
20 000:- = 1 667:-/månaden x 7 månader = 11 669:-/säsong enligt det nya sättet.

Detta gör då en tillkommande fordonskatt på 7 589:-/säsong.

Vid köp av ny bil är det fastslaget att man ska betala detta de 3 första åren. 7 589:- x 3år = 22 767:-

Helt ärligt....Om man vill köpa en ny bil för kanske en miljon, är det då 22 767:- utslaget på 3 år som ska hindra detta köp?

Jag vill passa på att samtidigt säga att inte heller vi har ourtömliga källor med pengar. och inte vill jag heller ha högre skatter än nödvändigt. Visst borde båtar, gräsklippare och allt annat också vara med och dela på skatterna etc etc men det är ju en annan diskussion. Min reflektion avser det som folk prata och skriver om gällande att man nu minsan inte kommer att köpa en ny bil, etc...

Mitt resonemang ovan kanske inte är helt och hållet faktabaserat då jag inte vet de exakta ingångsvärderna, men det ligger väl förmodligen ändå i häraden. När vi väl ska byta husbil om några år kommer jag inte att söka efter en 3 år gammal bil för att slippa utgiften på 22 767:-. Jag förstår också att det finns många som nyttjar bilen året runt, och att det då blir mer pengar. Detta exempel utgick från hur vi och många med oss nyttjar bilarna under en säsong. Om vi köper en begagnad bil beror det på helt andra anledningar.

//Jocke
Förklara gärna vad du fick för dina 7000:- innan skattehöjningen och vad du får när du betalar närmare 35.000:- efter skattehöjningen.
Blir det någon positiv effekt av det och vad har du för nytta av höjningen?
Kom inte med miljösnacket för den kommer inte hjälpa miljön ett dugg, då du kör samma bil, samma utsläpp. Men vill gärna höra dina argument.
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Jag betalar i dag 7516 i skatt. Eftersom jag inte skall köpa ny husbil är jag inte berörd. Men jag tycker synd om branschen som säljer husbilar och de som skall köpa nya. Vem kommer köpa med så hög skatt?. Precis som alla andra gillar jag inte skattehöjningen.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Förklara gärna vad du fick för dina 7000:- innan skattehöjningen och vad du får när du betalar närmare 35.000:- efter skattehöjningen.
Blir det någon positiv effekt av det och vad har du för nytta av höjningen?
Kom inte med miljösnacket för den kommer inte hjälpa miljön ett dugg, då du kör samma bil. Men vill gärna höra dina argument.

Jag har aldrig påstått att jag får mer för fordonsskatten. Det var inte den aspekten jag skrev mitt inlägg ifrån. Min fundering var om detta gör att jag kommer att köpa en ny husbil, eller ej. Inget annat! Det har resonerats tidigare i dessa trådar (som numer är flera stycken) om att man inte längre tänker köpa nya husbilar pga av det nya sättet att räkna på.

Från mig kommer du inte få några argument om varför vi borde höja, eller vad vi får för skatten.

//Jocke
 
W

Weckman

Guest
Jag har aldrig påstått att jag får mer för fordonsskatten. Det var inte den aspekten jag skrev mitt inlägg ifrån. Min fundering var om detta gör att jag kommer att köpa en ny husbil, eller ej. Inget annat! Det har resonerats tidigare i dessa trådar (som numer är flera stycken) om att man inte längre tänker köpa nya husbilar pga av det nya sättet att räkna på.

Från mig kommer du inte få några argument om varför vi borde höja, eller vad vi får för skatten.

//Jocke
Helt ok att du inte kommer med argument, det köper jag. Men fick bilden av att du tycker det gnälls för mycket för att skatten går upp och har man råd att köpa en ny husbil för 1-1,5 mille så har man banne mig råd att betala straffskatt eftersom man köper nytt. Tråkigt nog är skatten samma på bilar i instegs segmentet på 650,000 a 700,000:-. Själv tror jag nog skatten kommer att bestå efter dom 3 åren som gått och även dom som köper begagnad bil sedan kommer få känna på den nya skatten. Håller med om att det har skapats nya trådar om samma sak, men finns nog folk som är rätt irriterade
Just nu. Ska bli kul att ta del av besökssiffrorna från husbilsmässan.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Är det inte så att det är inte skatten u sig självt som väcker så starka känslor utan sättet den här beräknats på som i skattehänseende jämställer en hb ned en lastbil.

Myndigheterna jämställer inte en husbil med en lastbil.

Skatten för dessa två fordonskategorier beräknas på helt olika sätt.

Tyvärr blir slutresultatet att skatten blir ungefär densamma.

Pålle
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om husbilen kör 688 mil/år (riksgenomsnittet) och betalar 32.000 kronor i skatt blir "kilometerskatten" 46:50.

Dock måste vi komma ihåg att lastbilen betalar ungefär 5 gånger så hög skatt per mil "vid pumpen", men skillnaden blir ändå väldigt stor.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Helt ok att du inte kommer med argument, det köper jag. Men fick bilden av att du tycker det gnälls för mycket för att skatten går upp och har man råd att köpa en ny husbil för 1-1,5 mille så har man banne mig råd att betala straffskatt eftersom man köper nytt. Tråkigt nog är skatten samma på bilar i instegs segmentet på 650,000 a 700,000:-. Själv tror jag nog skatten kommer att bestå efter dom 3 åren som gått och även dom som köper begagnad bil sedan kommer få känna på den nya skatten. Håller med om att det har skapats nya trådar om samma sak, men finns nog folk som är rätt irriterade
Just nu. Ska bli kul att ta del av besökssiffrorna från husbilsmässan.

Nejdå, jag gnäller inte. Min ända tanke var att det inte är skatten som avgör vilken bil jag kommer att köpa nästa gång. Jag ville också göra ett litet räkneexempel på över hur det skulle kunna påverka oss i mellansegmentet.

Jag tycker att väldigt många personer resonerar lite felaktigt när man gnäller över ökade kostnader rent generellt.
Just i detta fall kan man ju inte resonera som att du blir påförd en skatt på 20-25k Det är ju mellanskillnaden som påförs och inget annat. Du betalade ju en skatt även innan. Jag var kanske otydlig i mitt inlägg. Jag är emot detta förslag lika mycket som alla andra husbilsåkare.

//Jocke
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hej!
Tänker på det här med den nya skatten.... Personligen har jag lite svårt att förstå varför folk blir så otroligt upprörda över detta.

Vi har idag en årsskatt på c:a 7000:- = c:a 583:-/månaden. Vi brukar ha husbilen påställd 7 månader/året = 4080:-/säsong räknat med tidigare sättet för skatteuträkning.

Nu vet vi inte vad motsvarande skatt kommer att bli med det nya sättet att räkna. Man nämner upp emot 25 000:-/år. Jag tänker att vi lägger oss lite nedanför detta (20 000:) då vår bil är en typisk husbil i mellanklassen.

Samma räkneexempel som ovan gör då:
20 000:- = 1 667:-/månaden x 7 månader = 11 669:-/säsong enligt det nya sättet.

Detta gör då en tillkommande fordonskatt på 7 589:-/säsong.

Vid köp av ny bil är det fastslaget att man ska betala detta de 3 första åren. 7 589:- x 3år = 22 767:-

Helt ärligt....Om man vill köpa en ny bil för kanske en miljon, är det då 22 767:- utslaget på 3 år som ska hindra detta köp?

Jag vill passa på att samtidigt säga att inte heller vi har ourtömliga källor med pengar. och inte vill jag heller ha högre skatter än nödvändigt. Visst borde båtar, gräsklippare och allt annat också vara med och dela på skatterna etc etc men det är ju en annan diskussion. Min reflektion avser det som folk prata och skriver om gällande att man nu minsan inte kommer att köpa en ny bil, etc...

Mitt resonemang ovan kanske inte är helt och hållet faktabaserat då jag inte vet de exakta ingångsvärderna, men det ligger väl förmodligen ändå i häraden. När vi väl ska byta husbil om några år kommer jag inte att söka efter en 3 år gammal bil för att slippa utgiften på 22 767:-. Jag förstår också att det finns många som nyttjar bilen året runt, och att det då blir mer pengar. Detta exempel utgick från hur vi och många med oss nyttjar bilarna under en säsong. Om vi köper en begagnad bil beror det på helt andra anledningar.

//Jocke

Vi kör året runt och har plåtisen som enda bil....det blir lagom roligt när man byter till en nyare... Och en plåtis kostar inte 1 miljon....
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Vi kör året runt och har plåtisen som enda bil....det blir lagom roligt när man byter till en nyare... Och en plåtis kostar inte 1 miljon....

Jag förstår det! Det är väl aldrig kul att betala mer än man måste.

Jag skrev mitt inlägg utifrån mitt perspektiv, och de som har ungefär samma storlek och kostnad på husbilen som jag själv...

Det känns på något sätt som att jag målas ut som en försvarare av det nya sättet att beräkna fordonsskatten....
Jag vill än en gång klargöra att vi är på samma sida här. Jag är inte för det nya systemet!!!

Vad jag menade med mitt inlägg var att det nya sättet att kalkylera fram fordonsskatten kommer jag inte låta påverka mig i MITT val av ny husbil i framtiden. Det är mitt synsätt, och jag har all respekt för att andra tycker olika, men få mig inte att framstå som att jag är en förespråkare för detta nya system.

För min del känner jag mig nu färdigdiskuterad i detta ämne.

Ha de gott alla!

//Jocke
 
Toppen