• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Electrisk 12v kulventil + fjärrströmbrytare

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Jag har en LMC T712 årsmod -16, när jag ska tömma gråvattentanken måste jag ligga på knä för att lossa slangen och lägga den över tömmningshålet. I detta område är marken ofta blöt, skitig och allmänt grisig och det är därför inte vidare trevligt att sätta ner knäna här. P.g.a. detta har jag köpt en elektrisk kulventil och en fjärrbrytare till denna. Men när jag testar, innan montering, så upptäcker jag att det går endast att öppna ventilen, för att stänga så måste jag skifta polerna, då stänger den när jag trycker på fjärrströmbrytaren. Min fråga är, och jag är inte någon elektriker, finns det någon smidig lösning för att vända polerna?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Allt följer med, utom adaptrar från kulventilens gängdimension till den dimension du har på ditt avloppsrör.

Observera att det endast medföljer EN fjärrkontroll.

Ett tips är därför att köpa en programmerbar fjärrkontroll (433 MHz) och programmera denna INNAN det händer något tråkigt med originalfjärren.

Pålle
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Allt följer med, utom adaptrar från kulventilens gängdimension till den dimension du har på ditt avloppsrör.

Observera att det endast medföljer EN fjärrkontroll.

Ett tips är därför att köpa en programmerbar fjärrkontroll (433 MHz) och programmera denna INNAN det händer något tråkigt med originalfjärren.

Pålle

Hej Pålle!
Har du något bra förslag på fjärr som man kan köpa?
Jag hittade denna, men vet inte om det går att klona orginalfjärren. Det står att den inte klarar alla lärningskoder...

Fjärrkontroll Kopia 433Mhz - 100m räckvidd - Köp på 24.se

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Varför inte försöka beställa en originalfjärr extra?

Det är ju givetvis en väg att gå ;) Jag var dock lite intresserad av att köpa en fjärr som man kan klona orginalfjärren med för att även kunna få in andra funktioner också... T.ex billarmet. Vore skönt med en fjärr som löser flera olika uppgifter.

//Jocke
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Det står ju i manualen att det går att öppna ventilen manuellt.

Det går absolut att öppna ventilen manuellt också. I mitt fall blir det en ganska kladdig tillställning då jag har utloppet och ventilen mitt under bilen. Jag måste då krypa in under bilen och riskera att kladda ner mig i tidigare gråvattentömningar som skett på platsen.

//Jocke
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ja, det ser mycket trevligt ut. Det är ju lite skönare att manuellt öppna ventilen när den sitter sådär fint:)

För min del ser det ut såhär:
Visa bilaga 179010

//Jocke

Varför inte avsluta med 90° i stället för 45°, och sätta en liten kamera ovanför så ser du när du är rätt över hålet.

Vilka fjärrkontroller som fungerar att para ihop vet jag inte, men jag köpte en på e-bay förca en 50-lapp och den fungerade.

Pålle
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Fjärrkontroll i all ära, men det gäller att komma ihåg att använda den. När vi lämnade ställplatsen i Kalmar nu på morgonen så var det en stor pöl under bilen. Jag trodde att det var toalettspolningen som hade börja läcka och såg fram mot en dag med felsökning av vattenläckan. Men det var bara så enkelt som att jag glömt stänga av ventilen när vi tömt gråvattnet dagen innan.

Har monterat en kamera under bilen vilket gör det lätt att stanna bilen på rätt ställe när gråvattentanken skall tömmas.
Kjell
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Varför inte avsluta med 90° i stället för 45°, och sätta en liten kamera ovanför så ser du när du är rätt över hålet.

Vilka fjärrkontroller som fungerar att para ihop vet jag inte, men jag köpte en på e-bay förca en 50-lapp och den fungerade.

Pålle

Hej Pålle!
När jag monterade kulventilen funderade jag på samma sak. Varför satt det en 45graders monterad som original? Även jag tänkte att det borde bli bättre precision vid själva tömmandet med en 90 graders krök. Jag borde nog egentligen byta den.

Jag kommer att montera en kamera vid utloppet nu under hösten. Vi har en Garmin Camper 770 med en trådlös kamera ansluten. Tanken är att vi ska skaffa en till kamera för att koppla in till den enheten.

Kul att din fjärrkontroll funkade att para ihop. Hoppas att även den jag köpte funkar. Skönt att ha en reserv. Tack för tipset!

//Jocke
 
Senast ändrad:

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Fick in ventil med posten lagom till helgen. Min fungerar dock inte!!!
Kopplade upp enheterna mot varandra och fick ventilen att röra sig en gång men sedan spelar det inge roll vad jag gör för ventilen är still.
Ja, jag har kopplat enligt instruktion och fjärren lyser blått när man trycket på on/off.
Det är 12V till styrboxen och 5V därifrån men likt f-b så fungerar det inte....
 
Toppen