• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jo visst visar mätaren på många mil, har inte historia på den. Kanske är mätaren bytt någon gång, tycker inte resten ser ut att ha dessa mil.
Men har en motor som väntar på att monteras in, men tycker att den går riktigt bra just nu.
Klart att en motor som gått ca 6000 mil är bättre, så det blir av att byta tids nog.
Jag ska väl försöka ta en resa söderut, men har mycket att ordna med. Då kan det kännas skönt med en kort buss när det blir av.
 
F

F.d. 22252

Guest
Såna här mail får jag privat på HBK nu.


mlaajanen HBK Medlem
Inlägg:
1,378
Kommun:
Håbo
Medlemskap:
2019
HBK-Nr:
23263
Nytt
Det är inte jag utan du som har en väldans massa egna problem som gör att du alltid försöker hävda dig, inte jag, men som man säger den som nämnde det ...

Du fortsätter framhäva dig nu senast var det åkkomfort som var dålig i plåtisar sängar osv osv, inser du inte själv hur du uttrycker dig?

mlaajanen, Igår kl 23:27 Rapportera inlägg
Svara

Skriv ditt svar...


bengtic HBK Medlem HBK-Nr: 11273
Inlägg:
2,326
Gillanden:
15,601
Diskussionsinfo
Deltagare:
2
Svar:
1
Senaste svar datum:
Igår kl 23:27
Senaste svar av:
mlaajanen
Diskussionsdeltagare
Användbara sidor

Annonser
Husbilsplatser
Träffar
Sök i forum
Öppna forum
Testforum
Hjälp

Chatt
Chatten är öppen lördagar 9 - 19.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Såna här mail får jag privat på HBK nu.


mlaajanen HBK Medlem
Inlägg:
1,378
Kommun:
Håbo
Medlemskap:
2019
HBK-Nr:
23263
Nytt
Det är inte jag utan du som har en väldans massa egna problem som gör att du alltid försöker hävda dig, inte jag, men som man säger den som nämnde det ...

Du fortsätter framhäva dig nu senast var det åkkomfort som var dålig i plåtisar sängar osv osv, inser du inte själv hur du uttrycker dig?

mlaajanen, Igår kl 23:27 Rapportera inlägg
Svara

Skriv ditt svar...


bengtic HBK Medlem HBK-Nr: 11273
Inlägg:
2,326
Gillanden:
15,601
Diskussionsinfo
Deltagare:
2
Svar:
1
Senaste svar datum:
Igår kl 23:27
Senaste svar av:
mlaajanen
Diskussionsdeltagare
Användbara sidor

Annonser
Husbilsplatser
Träffar
Sök i forum
Öppna forum
Testforum
Hjälp

Chatt
Chatten är öppen lördagar 9 - 19.
:twitcy:
 
F

F.d. 22252

Guest
Ska beställa en sån list, men undrar om det verkligen räcker med den självklistrande limmet, Om det suttit en sån list från början hade jag inte haft de problemen.
Såg ju också problemen men det fanns så mycket annat som också skulle göras så det blev aldrig gjort något, tänkte att det kan jag ju fixa nere i värmen men då hade jag varken verktyg eller något annat hade ju glömt en del blev lite störd vid avfärden hemma glömde som vanligt en massa saker. Bästa är nog att börja långt innan och något som jag aldrig gör en lista som man prickar av har alltid litat på huvudet men det kanske är slut med det numera. Tack för uppmuntran jag har nog lite svårt att ta kritik speciellt när jag tycker den är obefogad och att gå in privat utanför forumet har man gått för långt.
Om jag läser något jag inte gillar bläddrar jag vidare, vem är jag att bestämma vad andra ska tycka och tänka vi bor ju i sverige, och inte har jag bråttom med att rätta fel om det inte är något farligt men då har oftast andra varit snabbare.
Utan HBK och alla vänner här hade jag inte haft någon husbil och förmodligen mått bra mycket sämre.
Har besök av Hasse och Åsa idag jättetrevligt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag och hasse kan prata i timmar så stackars Åsa hon får bara lyssna, det var verkligen trevligt och konstigt nog när vi var ute och gick så glömde jag nästan av yrseln så det är lite psykosomatiskt man blir rädd och spänner sej. Slappnar man av och låter kroppen gå i autoläge så fungerar det!
Sol men när jag var färdig att gå ut så kom regnet och så har det hållit på precis som när jag byggde caddyn fick känslan av att någon stod och vaktade för att skicka på en regnskur så fort man gick ut.
Har inte hittat rätt kablar till kameran än är ju så obekvämt att kravla sej in under bilen och sen kommer man nästan inte upp igen.
Slipade på hålet i skarven på A-stolpen knådade till en bit av Biltemas epoxikitt stål och tryckte in i det lilla hålet vid skarven fäster det bra tar jag andra sidan också förarsidan som är lika dålig.
Borde kanske spraya på zinkgrundfärg först men inte säker på om epoxyn fäster så bra då.
Finns ju rester av en dropplist och precis där vattnet ska rinna av satt det en plastlist och under den en massa silikon, svårt att fatta, det som skulle leda ner vattnet var ju en dropplist som aldrig fungerat och inte kunde ha gjort. Vad tidigare smarta? husbilsägare gjort var att limma en tätningslist som skulle leda ner vattnet till en tilltäppt avrinning som de kanske själva var vållande till.
Rensade bort skräpet och förmodligen skär jag av en bit på dropplisten med vinkelslipen ska beställa dropplisten som Affezell tipsade om måste komma till skott och beställa.
Det gäller att fundera ut hur det ska se ut, värsta regnet blir ju när man kör och då kommer ju luften trycka vattnet bakåt när man står still är det enklare att beskriva vattnets väg och det är nog där jag får börja man står ju still längre tider än man kör så gäller att stoppa vattnets väg in.
Ganska skumt att det alltid är vatten på reservhjulet när man öppnar huven det måste komma in någonstans?
Måste finnas några som har liknande hytt skulle vara intressant med kommentarer men det övervägande flertalet ar ju alkovbilar och där blir det annorlunda.
Liten serie där bodelen till största delen är handbyggd och ett olyckligt möte med en fiathytt tror jag är orsaken till problemen.
Skulle jag idag råka ut för någon skada som gör att bodelen är hel och resten trasigt skulle jag ta bort bodelen och spara den för så bra är den.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jobbade lite med Astolpen idag slipade till lagningen först med vinkelslipen och sen med slipkloss, sprayade på Hagmans zinkspray sen tvåkomponents lättspackel.
Ska slipas och lackas i morgon är det tänkt men kyligt väder med flera regnskurar styr det mesta som ska göras. SAM_0827.JPG

Andra sidan slipade jag rent och lite större hål där, gick bra att få igen det med biltemas stålkitt. blir samma jobb där.
SAM_0828.JPG

Sen finns det lite mer att göra, ska fösöka lösa det på samma sätt om det går ganska enkelt och ingenstans handlar det om annat än att få tätt mot vatten och för att det ska se bättre ut.

SAM_0829.JPG

SAM_0830.JPG
Funderar på om jag ska byta däck ser hyfsat bra ut efter över 2000mil i sommar väglag Turkiska C-däck året runt.

SAM_0831.JPG
Kostade under 600kr st. Ska förmodligen köra bortåt 1000mil till vill helst inte krångla med byte söderut inga pengar att tjäna får ju hem dom billigt och får dom bytta till ett bra pris hemma. Behöver inte märkesdäck och inga svenska suddgummin heller.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag fattar inget, ena stunden är det lågprofil väghållning som en sportbil nästa andra åker du på året runt däck från Turkiet och säger att märkesdäck är ointressant och vad svenska suddgummin betyder vore intressant att veta?
 
Toppen