• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Electrisk 12v kulventil + fjärrströmbrytare

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Jag har en LMC T712 årsmod -16, när jag ska tömma gråvattentanken måste jag ligga på knä för att lossa slangen och lägga den över tömmningshålet. I detta område är marken ofta blöt, skitig och allmänt grisig och det är därför inte vidare trevligt att sätta ner knäna här. P.g.a. detta har jag köpt en elektrisk kulventil och en fjärrbrytare till denna. Men när jag testar, innan montering, så upptäcker jag att det går endast att öppna ventilen, för att stänga så måste jag skifta polerna, då stänger den när jag trycker på fjärrströmbrytaren. Min fråga är, och jag är inte någon elektriker, finns det någon smidig lösning för att vända polerna?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Men ha ett extra batteri till fjärren i husbilen
Fördelen med skalman52-lösningen är ju att den är Enkel, enligt principen KISS (Keep It Simple, Stupid). Ingen extra elektronik, inga batterier att byta.
Om det dessutom är så lyckligt att ventilen har gränslägesbrytare, så får man dessutom fördelen av visuell lägesindikering med en 2-pol omkopplare (utan neutralläge).

/Ingvar
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
"Keep it simple, stupid" och köp delar som hör ihop
:) Det brukar ju också vara en bra strategi. I det här fallet tänkte jag nog mest på att det är en mycket enkel variant som kräver elementära kunskaper i att koppla ihop enl. anvisningar. Medan varianten med fjärrkontroll bara är obetydligt enklare att installera, men innehåller två elektronikenheter. Men det är ju upp till var och en, vilket man själv känner sej mest komfortabel med.

:) Ingvar
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Frågeställaren känner sig tydligen mest komfortabel med en ventil som han kan öppna och stänga med trådlös fjärrkontroll, och då finns det en färdig paketlösning som faktiskt är "plug-and-play".

Allt annat verkar vara "plug-and-pray".

Pålle
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Ska sätta en sådan på min avloppstank oxå, funkar miljön att montera den utvändigt under bilen? Har ej sett vilken klassning den har. Inga problem med 1" rör? Tror mitt avloppsrör ligger runt 40 mm.
Kommer behålla bef man ventil och placera den efteråt så kan man använda bef "kran" vintertid.
Blir nog en kamera där oxå för precisionens skull även om 90 % hamnar i det fria på lämpligt sätt.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Vi har också en LMC712 2016.
Tog bort tömningsslangen och ersatte med ett vinklat rör direkt efter tömningsventilen ( som redan sitter i tanken original ).
Vår ventil är vajerstyrd ( original ) från service luckan på förarsidan, skall dock byggas om ( till elektrisk )på garanti från LMC då deras vajerstyrda modell krånglat ordentligt. Detta är en åtgärd som LMC erbjudit de som har den vajerstyrda funktionen, har inte eran återförsäljare erbjudit detta?
Återförsäljaren vi köpte av ringde och meddelade oss detta, vid det tillfället hade inte vår tömning börjat krångla ännu.
 

willow

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Norge
HBK-Nr
14407
Medlemskap
2024
Har montert en Wiltec-ventil med fjernkontroll under gråvannstanken etter samme oppskrift som i innlegg 33. Har hatt denne ventilen i snart 3 år uten noen problemer. Fjernet det originale røret, og erstattet det med ventilen og fire 40mm 88 gr. rørbend.
Pakket ventilen inn i plast for å unngå direkte vannsprut.
Har også montert et kamera, egentlig et ryggekamera kjøpt på EBAY for ca.NOK 100, fungerer også problemfritt. Trenger ikke å rengjøre linsen på kameraet mer enn en gang i løpet av en sommersesong. Hjelpelinjene gjør at det er mulig å prikke i senter på et hull med 100 mm i diameter:)

IMG_0265.JPG

IMG_0263.JPG

IMG_0979.JPG
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Hur funkar en sådan här ventil (och kamera) på höst-vinter-vår? Jag tänker på snöslask som sprutar, salt, minusgrader, etc. Inte bara funktionen utan tar den stryk i den miljön?
 

elsebo46

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
24412
Medlemskap
2024
Hej! Jag har ingen Adria utan en LMC med Fiat chassi. Jag drog kabeln under bilen fram till batterilådan till startbatteriet, där finns det hål så man behöver inte borra i bilen.
Jag kopplade direkt på batteriet med kablarna som följer med, det finns även plats för den lilla svarta lådan där man kopplar in allt. Det fungerar perfekt och jag slapp att borra i golvet.
Så har du Fiat chassi så är det en enkelt att koppla på det sättet. Kabeln som sitter på ventilen räckte på min, och det fanns kablar som jag kunde bunta fast ledningen på fram till batterilådan.
Christer
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Hej! Jag har ingen Adria utan en LMC med Fiat chassi. Jag drog kabeln under bilen fram till batterilådan till startbatteriet, där finns det hål så man behöver inte borra i bilen.
Jag kopplade direkt på batteriet med kablarna som följer med, det finns även plats för den lilla svarta lådan där man kopplar in allt. Det fungerar perfekt och jag slapp att borra i golvet.
Så har du Fiat chassi så är det en enkelt att koppla på det sättet. Kabeln som sitter på ventilen räckte på min, och det fanns kablar som jag kunde bunta fast ledningen på fram till batterilådan.
Christer
Tack ska kolla i dagsljus imorgon
 
Toppen