• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattehöjningen

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Inom bilindustrin brukar mildhybrid användas som benämning på ett system som återvinner bromsenergi så att inte alltihop försvinner i värme till omgivningen. Man kan använda del av denna för att ladda ett batteri. I detta sammanhang ett mindre batteri. Bilen kan inte köras enbart på el, men man kan via en elmotor putta på lite gran för spara bränsle. Storleken på en elmotor som gör detta är ganska liten effektmässigt. Dom körcykeln som används (WLTP etc) innebär att uppemot 30% av bränslet som tillförs under körning går vid inbromsningar under körningen. Går givetvis inte att återvinna all den energin. Men att det rätt utfört spara bränsle är tveklöst, hur mycket beror ju på hur avancerat system som sitter i bilen. Men kör man på landsväg och aldrig bromsar så är givetvis vinsten noll. Sen vet jag inte vad du läst för test. Om det är nån fördel i en husbil rent praktiskt beror på hur man kör. Vid test sänker det förbrukningen vilket ger ett lägre CO2 värde & i slutänden är det ju detta som bestämmer vad man får för skatt att betala eftersom denna är baserad på CO2.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Här finns grundläggande fakta rörande skillnaderna mellan NEDC och WLTP: Från NEDC till WLTP: Vad kommer att förändras? | WLTPfakta.se

Beträffande husbilar fanns tidigare inte något krav på att deklarera CO2-utsläppet. I stället fastställdes ett CO2-värdet enligt beräkningsmodellen "Skälig grund". De parametrar som användes var: Totalvikt, motoreffekt, fordonsår, 2- eller 4-hjulsdrift, manuell eller automatisk växellåda. Detta gav CO2-utsläpp i storleksordningen 200 - 210 g/km.

Inte heller nu när "WLTP-kravet" trätt i kraft fullt ut, finns det något krav på att testa de färdiga husbilarna enligt WLTP-körcykeln. I stället gör man så som jag beskrivit redan ii inlägg # 15 (Skattehöjningen).

Detta kommer förmodligen att ge "beräknade CO2-utsläpp" i storleksklassen 280 - 350 g/km.

Vid 350 g/km blir skatten 31.502 kr/år under de 3 första åren och därefter 10.600 kr/år.

Pålle
 
Senast ändrad:

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag undrar ifall jag köper en nästan ny husbil som har varit registrerad i Tyskland, låt säga två månader, och importerar den till Sverige. Får jag den lägre skatten då eftersom den varit registrerad i Tyskland som förstaland, eller åker den på den ”nya” högre skatten tills det har gått 36månader efter första registrering?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
DF86F4DD-DAD5-4A98-B354-298ECCC47F4C.jpeg Så lätt lurar man inte skattesystemet full skatt gäller 3år efter första registrering.
Detta kanske kan vara ett alternativ,eldriven kör runt på mässområdet i Düsseldorf just nu,tyst är den men hur långt kommer man?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag undrar ifall jag köper en nästan ny husbil som har varit registrerad i Tyskland, låt säga två månader, och importerar den till Sverige. Får jag den lägre skatten då eftersom den varit registrerad i Tyskland som förstaland, eller åker den på den ”nya” högre skatten tills det har gått 36månader efter första registrering?
Det är tyvärr den allra första registreringen som gäller. Bara att vänta till 2022... Och då har vi ju ett annat val också :spinny:(Obs! Opolitisk samhällsinfo ;))

/Ingvar
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Vist är det mycket hög skatt, men har nii tängt på att det går att sälla av bilen när de inte används
dett skulle gynna den som bara åker på sommaren.
mvh Bertil
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vist är det mycket hög skatt, men har nii tängt på att det går att sälla av bilen när de inte används
dett skulle gynna den som bara åker på sommaren.
mvh Bertil
Jag ställer alltid av bilen när jag inte använder den,varför betala mer skatt än man behöver,men bilen måste vara avställd 14dagar för det skall gälla,jag hoppas att detta ändras till kortare avställningstid i och med nya skatten,vi får väl se....
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag ställer alltid av bilen när jag inte använder den,varför betala mer skatt än man behöver,men bilen måste vara avställd 14dagar för det skall gälla,jag hoppas att detta ändras till kortare avställningstid i och med nya skatten,vi får väl se....
Det skulle inte förvåna mig om denna möjlighet togs bort eftersom det är stora belopp statskassan går miste om.
 
W

Weckman

Guest
Jag ställer alltid av bilen när jag inte använder den,varför betala mer skatt än man behöver,men bilen måste vara avställd 14dagar för det skall gälla,jag hoppas att detta ändras till kortare avställningstid i och med nya skatten,vi får väl se....
15 dagars regeln är det som gäller för att slippa skatten under en avställning.
 
Senast redigerad av en moderator:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det skulle inte förvåna mig om denna möjlighet togs bort eftersom det är stora belopp statskassan går miste om.

Jag tror inte staten petar på den möjligheten.
Däremot lär vi se högre försäkringspremier framöver när skatten höjs och många troligen börjar att ställa av och på bilen som kaniner.... Dom största förlorarna blir dom som har bilen påställd hela året.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag tror inte staten petar på den möjligheten.
Däremot lär vi se högre försäkringspremier framöver när skatten höjs och många troligen börjar att ställa av och på bilen som kaniner.... Dom största förlorarna blir dom som har bilen påställd hela året.

Vi kör året runt....och har plåtisen som enda bil....
 
Toppen