• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattehöjningen

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Eftersom den genomsnittlige HB:n körs så lite - så vore en km avräkning vara grunden för skatten.

På 1980 - talet så hade jag en km räknare som skulle stämplas vid besiktning och när bilen lämnade landet.
Då var det ingen skatt på disel som köptes på en bensinstation. Min HB var lastbilsreggad.

Blir kanske krångligt om alla EU - länder skall införa det samtidigt. Skall bilar stämplas vid varje gräns så behövs det personal där som tar emot de stämplade korten.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Eftersom den genomsnittlige HB:n körs så lite - så vore en km avräkning vara grunden för skatten.

På 1980 - talet så hade jag en km räknare som skulle stämplas vid besiktning och när bilen lämnade landet.
Då var det ingen skatt på disel som köptes på en bensinstation. Min HB var lastbilsreggad.

Blir kanske krångligt om alla EU - länder skall införa det samtidigt. Skall bilar stämplas vid varje gräns så behövs det personal där som tar emot de stämplade korten.
Och sen ska du betala skatt i resp land du åker igenom. Att det avskaffades var nog alldeles förträffligt.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Eftersom den genomsnittlige HB:n körs så lite - så vore en km avräkning vara grunden för skatten.

På 1980 - talet så hade jag en km räknare som skulle stämplas vid besiktning och när bilen lämnade landet.
Då var det ingen skatt på disel som köptes på en bensinstation. Min HB var lastbilsreggad.

Blir kanske krångligt om alla EU - länder skall införa det samtidigt. Skall bilar stämplas vid varje gräns så behövs det personal där som tar emot de stämplade korten.

Att gå över till kilometerskatt på husbilar skulle innebära minskade skatteintäkter till staten så det kan vi drömma vidare om, de vill ha mer inte mindre ;) Däremot så kommer säkert någon form av kilometerskatt på elbilar när skatteintäkterna minskar för mycket pga att många bytt till elbil från fossildriven bil.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.593
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag har tolkat det som att alla husbilar (+ ambulanser, likbilar, bepansrade bilar och några andra specialgrupper) kommer att ha ett WLTP-värde. I varje fall för "påbyggda" husbilar gäller, att detta är teoretiskt beräknat så som jag angav tidigare.

Pålle
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Vi kan nog vara eniga om att de flesta av oss tycker att den nya nivån på skatt är helt oskälig för husbilar som normalt inte ens körs tusen mil om året. För hönsen i riksdagshuset gäller det att hitta skattebas för att betala allt som de tycker är viktigt. Som vi sett i veckan står det ganska illa till runt om i landet då vi ju varit medmänskliga och dragit på oss mycket stora kostnader som måste täckas. Vi för betala för det som de vi röstat fram i sin enfalld ställt till med och var fjärde år kan vi byta ut de vi inte tycker gjort ett bra jobb. Vi lär nog se litet byten efter valet 2022 hoppas jag.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Är det inte dags för lite rejäla demonstrationer ”modell FRANKRIKE” för att visa vad vi tycker?

Men vi gör väl som vanligt, tiger och lider, bugar oss för överheten som beslutar om en helt orimlig skatt.

Nu sker det stor aktivitet i kulisserna om än i något mera ordnade former än de mera radikala förslag som kommit fram i den här tråden. HRF, tillsammans med bl.a. oss HBK, planerar ett bransch-, press- och politikerseminarium direkt efter pressträffen på ELMIA Husbil/Husvagn onsdag 11 september.

Arbetsnamnet är ”Husbilens och husvagnens förutsättningar i Sverige”, ett seminarium om nuläge och framtid, hot och möjligheter, ur ett bransch- och konsumentperspektiv

HBK kommer att medverka och presentera konsekvenserna för oss, ur ett konsument-/brukarperspektiv

TommyD
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ej

Vågar man byta sida?? Har ju alltid röstat på mitt parti oavsett det vart bra eller dåligt;) En Svensk vågar inte ändra åsikt utan vi går i våra fäders spår.
Det kanske är därför det blivit som det är idag. Partierna står ju inte för det som dom gjorde förr. Hade dom gjort det så hade det sett annorlunda ut.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
NE
Bifogar hela promemorian inför införandet av bonus-malus. Där går det att i detalj läsa hur man resonerade kring den kommande WLTP-körcykelt.

Jämför texten med den verklighet vi kommer att leva med från och med nästa vecka.

Pålle

Om någon orkar igenom hela promemorian så inser ni kanske att vår fordonsskatt måste vara så hög. Det krävs mycket arbete för att få ihop detta trams med lite formler för att få milligramrättvisa Resultatet skiljer på några kronor för oss med husbilar. Varför inte försöka maximera intäkten. det finns nog dataprogram som med historiken om hur skattehöjningar påverkar antalet avställningar och annat kan föreslå de optimala nivåerna. Högre skatt gör att fler ställer av så ofta som det går, dvs en 20000kr skatt blir bara några tusen.(min bil är av outgrundliga skäl skattebefriad i 5 år så den har jag påställd året runt).Det finns en risk att nyförsäljningen av husbilar tar tvärstopp nu. Husbilsägare betalar miljonbelopp för fordonet men föredrar fricamping för att kunna utnyttja allt vi betalt för (självförsörjande) Kanske de firmor som satsar på husvagnar nu gör rätt, skatten på ett släp är ju ganska låg, 360 kr om året och skatten på dragfordonet höjs ju inte om man kopplar till en husvagn.
Med husvagn stå man ju helst på camping, men den inbesparade fordonsskatten räcker till många campingnätter.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Mycket snurr i den här tråden nu. WLTP är en körcykel som har ersatt tidigare körcykel NEDC. En körcykel definierar hur ett fordon skall köras vid prov av utsläpp (emissioner) inkl. CO2 som är det värde som ger vad vi dagligt tal kallar bränsleförbrukning.
Körcykeln används när bil körs i en testrigg där hjulen står på rullar. Det är så alla värden fastställs under kontrollerade former.
Mycket snack om teoretiska beräknings formler ovan. Nu är jag ingen expert på transportfordon, men jag uppfattar att det fungerar så här.
Man testar en eller några få varianter av aktuellt fordon praktiskt dvs i rigg. Men efter som ett transportfordon finns i så många varianter avseende hjulbas, längd & höjd på överbyggnad, flak eller skåp etc, så är det nu dom här teoretiska beräkningsformlerna som ni diskuterar kommer in i bilden. Alltså har WLTP inte så mycket med dessa att göra i sig utan innebär att basvärdet som dessa beräkningar utgår ifrån har ökat pga den nya körcykeln WLTP är mycket ”tuffare” än NEDC & dessutom rimligen slår hårdare på ett tyngre/större fordon.
 
Toppen