• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Jag funderar ofta på om jag gör tokiga inlägg skriver något som är fel i sak, brukar gardera mej med tror och osv. Man kan inte veta allt försöker låta bli att lägga mej i om jag inte har kunskap eller fakta. Jag är för gammal för att behöva hävda mej och tillräckligt ödmjuk och tacksam för att ta emot råd.
Men någonstans måste man ju säja ifrån, mitt 30 åriga liv som lärare har lärt mej att det kan finnas andra problem bakom det som alla ser. På min tråd är alla välkomna med synpunkter och sväva ut i periferin det gör jag ofta själv, men någonstans tangerar man gränsen och det känns som en viss herre gjort det och han vet det säkert så ytterligare kommentarer tror jag är onödiga.
Låt oss återvända till våra husbilar och jobbet med att hålla dom vid liv och resa, läste på facebook att en ny plåtis har 14000kr i skatt, det är stöld för en bil som normalt inte rullar så mycket och ofta inte på svenska vägar.
Jag tycker att 60 kr i registerhållningsavgift är för mycket mina uppgifter ligger på en server och kan bara ta några kbyte, ta det gånger alla fordon i sverige är det mycket pengar för en myndighet som vi alla försörjer med skattepengar. Lägg ut det på ett privat företag skulle det knappt kosta något. Uppe på det tjänar man pengar på att sälja uppgifterna om mitt fordon till andra registerhållare som samkör det med andra uppgifter vilket personnummer med alla siffror och telefonnummer man har var man bor om man har firma och vilka andra som man sammanbor med karta över ens bostad och erbjudande om att för en mindre summa ge ut alla deklarationsuppgifter lån och om man har skulder eller är kund hos kronofogden.
Det räcker med ett foto på husbilen där man ser regnr för att man ska få alla uppgifter.
Dataskyddslagen är ett falsarium för att invagga oss i säkerhet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nu är jag inte insatt i den nya fordonsskatten men den gäller väl inte specifikt husbilar utan alla bilar och är tidsbegränsad till 3 år eller har jag fattat fel.

Man måste nog se på syftet med höjningen, utsläpp eller hur och skulle man bry sig om vart dom rullar så blev det nog komplicerat.

Ett sätt att minska denna skatt är att se till att det finns mindre husbilar och köra saktare, då behövs det inte så stor motor, idag ser man dessa gigantiska husbilar som håller samma fart som en personbil för att inte tala om plåtisarna som körs i yrkestrafik och ligger på 120-130.

Om en husbil gjordes mindre typ runt 6-7 meter med maxfart på 90 då kunde man sätta in elmotorer och lasta in ett batteri på närmare 1000 kg och problemet vore löst både med utsläpp och ström :)

Men sedan ska vi också inte gnälla så mycket då vi kan ställa av och på per dag, och vi har även råd att köpa en ny husbil som faller ca 100000 per år i värde så vem gråter vi för?
 
F

F.d. 22252

Guest
SAM_0818.JPG SAM_0819.JPG SAM_0815.JPG Ja nu har jag satt ner foten resten får admin sköta.
Till ämnet: har äntligen lyckats få dit trälisten, fanns plastlist men jag tyckte det behövdes något stadigare efter min på körning fanns det långa sprickor i glasfibern som jag på Bahia camping kämpade med men frånvaron av verktyg gjorde att jag inte kom så långt, så det var inte plant eftersom jag fick använda tvingar för att över huvudtaget få ihop sprickorna.
En kraftig trälist sikaflex skruvar och tvingar fick ihop det rätt bra.
Ska måla om hela nederdelen av husbilen inklusive kofångare fram ska använda mekanlack som varit bra till det mesta men vilken färg ska de bli?
Original är olika nyanser av blått med metallic inslag.
Förmodligen ett barn av sin tid och som jag tror en liten konstnär.
Funderar lite på vilken färg jag ska ta är ju lite styrd av de blå fälten på sidorna.
Blått i olika nyanser är ett alternativ, vitt ett annat. svart brukar man ha när det rostat men det är ju plast.
Skulle ha en kvinna här de har ju normalt ett bra färgseende och öga för vad som passar det ser jag också - efteråt när det är försent.
Klistrade på RVS klistermärke bak och fram lite som tack för hjälpen att det sparat en massa pengar.
Klistrade på några remsor reflekterande plast för att man ska se hur bred bilen är, mötte flera bilar x90förståss som hade problem med fordonsplaceringen vid möte, hoppas det här hjälper upp deras skrala syn. Har satt det bak också för att omköranden i mörker ska hålla undan.
 

Bilagor

  • SAM_0818.JPG
    SAM_0818.JPG
    3,7 MB · Visningar: 28
F

F.d. 22252

Guest
Blev lite snurrigt med bilder och text, men det handlar om rost i hytten det enda stället det kan rosta på f.ö. Köpte spray för invärtes bruk på bilar har använt det massor på min caddy. Biltema har flera sorter en del vattenlösliga en del linolja men längst ner fanns det ett par burkar av det man vill ha med lösningsmedel osv.
Har med en del värme krökt sprayröret 90grader och ska lägga på rostskyddsmedel på insidan slipa ner plåten på utsidan knacka ner den lite och sen ska jag prova biltemas epoxi knåda metallepoxi i skarpt läge.
På något sätt kommer husbilen mer i centrum nu eftersom det är mitt enda fordon just nu ska handla något bättre men det känns som jag ska vänta tills våren. Och då vet man inte vad som hänt med ögona och pisseriet.
Ta en sak i taget och njuta av tillfället är det som gäller efter pensionen.SAM_0820.JPG
Bytte ruta för några år sedan, var tveksam om rost vid infästningen men det skulle de fixa inga problem. Såg idag att gummilisten inte tätar mot karossen som den ska!!.
Måste vara monteringsfel rinner ju in massor med vatten som tar sej innanför gummilisten runt hela rutan - rost.
Hytten borde vara gjord på samma sätt som bodelen då skull jag slippa en del problem som måste ordnas innan nästa resa om jag nu kommer iväg.
Nur har jag uppdrag åt de sluge vad gör jag med vindrutan för att stoppa upp det som kan bli allvarliga rostskador på ett enkelt sätt.
Vilken färg ska jag ha på bilen nedtill?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Hej Bengtic
Hammarlack är ju en bra färg & varför inte den här kulören? Hammarlack Blå 400 ml
Rost vid framrutans gummilist stoppade jag på min förra HB så här. Jag lyfte på listen & skrapade bort den rost jag kunde, sedan penslade jag på Rostätare från Biltema Rostätare. Allteftersom jag gjorde detta så tryckte jag in en kabel så att det var öppet när det torkade. Jag avslutade med att dra bort kabeln & foga med TEC7.
 
F

F.d. 22252

Guest
Affe sån list ska jag skicka efter det som finns rester av nu är en vanlig tätningslist eftersom karossformen är gjord så att vattnet ska komma in i bilen och i dörren och gärna i huvudet när man går ut och in.
Bennsan har funderat på hammarlack problemet är att den förutom att vara dyr gör att det aldrig går att måla om om man inte gillar färgen det är ju silikon i färgen.
Rostätare var ju vad jag penslade på förra året vid a stolpen och det gjorde noll nytta. Något roststoppande behövs och tätningsmedel annars kommer plåten runt vindrutan bli upprostad, såg det först idag. kommer aldrig besöka samma firma som jag bytt flera rutor hos, caddyn knäppte det starkt i när det blev kallt och man satt på värmefläkten, limmet vid rutan klararade inte spänningar så fel sorts lim.
Skulle jag göra jobbet ordentligt skulle jag ta ut rutan och fixa i ordning allt, men svårt att ta ut rutan ensam men har gjort det förr.
Man får lägga ribban lågt för alla reparationer det ska hålla några år sen är det färdigkört och någon mer bil lär inte jag ha råd med.
Fixar till det hela någorlunda sen knallar jag neråt i vinter sen får man se hur man tänker och mår nästa sommar, sökes kvinnlig chaufför för resa till spanien i höst .
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag förstår inte varför rostätaren inte fungerade för dig, för mig fungerade det perfekt. Då återstår väl bara att ta ut rutan, skrapa, slipa, grunda med en etsande rostskyddsprimer, spraya på en passande färg & återmontera rutan. Något ordentligt bör du nog göra innan det är för sent för på det stället går rostangreppet väldigt snabbt. Börjar plåten bli för tunn, ja, då kan i prata om mycket arbete.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag målade på de ställen jag har hål nu innan jag åkte till spanien förra året, När jag bytte ruta för ett par år sedan var det lite rost men man gjorde rent och målade hos glasmästaren och sa att det var inget farligt, nu såg jag att rutan i överdelen inte ansluter ordentligt till karossen?? Dom kan väl inte satt gummilisten fel?
Tänkte spruta in rostskydd för hålrum och sen fylla upp mellanrummet bakom listen med tech7 så inget vatten kommer in det är ju mest ovansidan där det rinner ned från taket det lutar ju framåt från nästan mitten av taket. Ska se om jag kan limma en dropplist runt den delen som sitter runt hytten för att avleda vattnet, man har tydligen haft problem tidigare och limmat en vanlig tätningslist eftersom vattnet tagit vägen ner till ovansidan av dörren och letat sig in. Lite dålig konstruktion egentligen men aerodynamiskt bra bilen rullar på bra trots svag och ålderdomlig motor och nedför backarna om man frirullar ökar den ofta farten. Kan tänka mej samma motor i en bil med alkov det kan inte gå särskilt fort.
Har fått rost i framänden på tröskeln också ser ut som att det är hål under färgen tror knappast det behöver svetsas utan kan lagas med plast, resten av bilen är ju bara plast så där är det ju inga problem under ser den fin ut inga tendenser på rost i ramen det som är rostigt är ju bladfjädrarna de verkade vara behandlade när jag köpte bilen men 4 år och nästan 2500mil har gjort sitt. Är ju över ett år kvar till besiktningen besiktar ju vartannat år.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har alkov och 84hk bensinmotor. Kombinationen hård motvind och långa backar med kraftig stigning är inget man gillar. Men tycker ändå att det går förvånansvärt bra.
Har fått upp farten riktigt bra på plattmark och lite vind, ca 115 - 120 kmh. Men förbrukningen blir hög.
Att åka på runt 85 - 90, går bra, tar backarna bäst om jag håller mig där. Klarade mig uppför Hallandsåsen söderifrån i 80 kmh,en väldigt lång backe är det..
För ekonomins skull håller jag ner hastigheten, ja räckviddens också.
Tycker inte att det gör så mycket att det tar något längre tid att komma fram, har inte bråttom längre.
Sedan jag köpte min buss har det blivit nästan tre tusen mil, i början kämpade jag med att få den att komma upp i 80 kmh. Provkörde bara ett par kilometer på 50 väg, så överraskad när det inte gick att köra fortare. Köpte privat så hade ingen chans att ångra köpet. Idag är jag glad att köpet blev av, har givit mig en frihet som betyder mycket.
Men en del förändringar har jag gjort, blir aldrig någon racer och snyggare bussar finns ju.
Men den fyller de krav jag har på boendet och ekonomiskt det jag har råd med.
Så jag hoppas på att det inte blir några större fel med den de närmsta åren.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja var samma för mej har ju bara 73hk och fick tips om att ställa upp pumpen gjorde det i två omgångar och bilen gick mycket bättre och drog lika mycket bränsle. Har varit upp i 115km men då är den inte rolig att köra när den är riktigt varm då drar den i sej motoroljan som bränsle så den gasar på ibland utan att att man rör gasen, då är det bara att sakta ned.
Om drivlinan är hel och bilen utan fuktskador så är det ju väldigt mycket bil för pengarna och bättre komfort än plåtisar eftersom det finns gott om utrymme, sk dubbelsäng som är 120 vid huvudändan och bara 90cm vid fötterna och bara 190lång är ju ingen dubbelsäng men så marknadsför man den.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Ja var samma för mej har ju bara 73hk och fick tips om att ställa upp pumpen gjorde det i två omgångar och bilen gick mycket bättre och drog lika mycket bränsle. Har varit upp i 115km men då är den inte rolig att köra när den är riktigt varm då drar den i sej motoroljan som bränsle så den gasar på ibland utan att att man rör gasen, då är det bara att sakta ned.
Om drivlinan är hel och bilen utan fuktskador så är det ju väldigt mycket bil för pengarna och bättre komfort än plåtisar eftersom det finns gott om utrymme, sk dubbelsäng som är 120 vid huvudändan och bara 90cm vid fötterna och bara 190lång är ju ingen dubbelsäng men så marknadsför man den.
Jag har en s.k plåtis men min dubbelsäng är 1,8 x 1,86 :)
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Jag har en sittgrupp bak som går att bädda som säng vilket jag använder den till. Har ingen nytta av så många sittplatser när jag mest åker själv. Alkoven har ju dubbelsäng, men jag gillar inte att klättra upp och ner, så den har blivit packutrymme. Ska vara plats och sängar för sex personer, vilket går att ordna om man bäddar ner matplatsen också. Helt otroligt vad man har fått plats för på 5,85 m, dusch och toa med.
Min buss var utrustad med extra fjädring bak, den är riktigt stabil även i maxfart. Men mest fördel tycker jag att det är att den inte är vindkänslig.
Vad mer kan vi begära av våra veteranfordon?
De är fortfarande fullt funktionella efter alla dessa mil och år på vägarna( min har rullat 26800 mil).
 
F

F.d. 22252

Guest
Det var många mil har sett bensinare till salu med bara 12000 mil, men det ska ju vara en slitstark motor.
Viktigast är ju att karossen är fuktfri. När man bokar färja handlar det alltid om längd under 6 m samma i många andra sammanhang så man åker ju billigare, min är bara 5,55m
Så inga problem med cykelställ på.
Min är ganska vindkänslig måste passa den noga, vet inte vad problemet är men det borde finnas krängningshämmare.
Nästa resa ska jag försöka köra på vägar där trafiken är lite lugnare och undvika betalvägar det handlar ju om en hel del pengar.
 
Toppen