• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen, vi vann!

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Köp en amerikansk pickup istället om ni inte vill betala så mycket i skatt. Ram 1500 med 400 hästars V8 har riktigt låg skatt eftersom den först konverteras till etanol innan den reggas. Men den går såklart att köra på vanligt bensin också.

2791 kr årsskatt!!! hos Wayke
 
W

Weckman

Guest
Nja, 900.00:- för en pickup... Känns som att någon bakat in skatteskillnaden för 20 år i priset.
+momsen är avdragsgill (Ram 2500) Men fortfarande billigare än husbilen. Provade att få husbilen avdragsgill men revisorn slog bakut. Bättre ta Dodgen och ligga på hotel, då kan man dra både milen och hotellövernattningar på firman. Blir billigare för alla tydligen. Tycker hela systemet suger oavsett.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
+momsen är avdragsgill (Ram 2500) Men fortfarande billigare än husbilen. Provade att få husbilen avdragsgill men revisorn slog bakut. Bättre ta Dodgen och ligga på hotel, då kan man dra både milen och hotellövernattningar på firman. Blir billigare för alla tydligen. Tycker hela systemet suger oavsett.
Prata med revisorn igen. Lyft momsen på husbilar
 
W

Weckman

Guest
Bra revisor. Inte fan ska vi andra bekosta din husbil:mad:. Det räcker väl med den bedrövliga skatten som dyvlats på oss.
Helt rätt.. Det jag ville ta fram var just att ett fritidsfordon blir svårare att ha på företag. Men min Pick up med en Cummins motor som absolut inte är världen snällaste mot miljön, är helt ok att du får betala. Och även övernattningarna.

Tror inte du Bennsan har bekostat något företaget äger. Att sen våra politiker sett till att jag kan lyfta momsen är inte något brott och helt lagligt. Varför skatta bort pengar när du kan investera bort skatten?
 
W

Weckman

Guest
W

Weckman

Guest
Men är det inte såhär.... Om du använder firmans husbil privat då skall du skatta för denna förmån
Sen är det väl också så att om myndigheterna får info om att du använder husbilen mer än din firma gör.... Då "klämmer" myndigheterna också åt dig :eek::rolleyes:
Kan ju hyra ut den till vänner för att få lite mil på den. Annars är ju mässor och inköps resor populära att besöka Jo du får låna ut husbil och andra motorfordon som är företagsreggade
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Trist sak! MIn Kabe TM 780 X LGB 2019, påstilt 29/8-19, årskatt 14026.- x 3 år, deretter "halv skatt"! Jeg får mere og mere respekt for disse klovnene som er så dyktige til å "finne på" lure ting, d.v.s beregningsmetoder i å öke skatten! Hele systemet er bygd opp slik at absolutt ingen forstår "noen ting som helst"! Hurra for ekstremt dyktige folk i Transportstyrelsen o.l.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En liten hake med RAM og Fifth wheeler - du trenger minst C1E kjørkort for den kombinasjon. Normalt er bilen lastebil over 3500 kg og slepet er tungt. Her hjelper ikke B kort fra før 1996.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu har inbjudan till branschheraring den 11 september på ELMIA, distribuerats till aktuella politiker och pressen.

I inbjudan skriver man;

”Husbilens och husvagnens förutsättningar i Sverige” är en branschhearing om nuläge och framtid samt om hot och möjligheter kring mobilt boende ur ett branschoch konsumentperspektiv.

Trots dess särart som fordon ligger, sedan 1 september 2019, CO2-deklarationen enligt WLTP-körcykeln som grund för beräkning av skatteuttag för husbilar – personbil klass II – och ca 95 procent av alla nyregistrerade husbilar berörs av detta.

Branschen menar att denna nya beräkningsform slår orättvist mot husbilen som är ett unikt fordon, i huvudsak avsett för boende. I sin nuvarande form innebär beskattningen enligt WLTP-värdet att några av de allra vanligaste och populäraste husbilarna skulle få en årlig skatt på uppemot 40 000 kronor.

HRF har därför – med stöd av SCR Svensk Camping, Caravan Club och Husbilsklubben.se – drivit ”Husbilskampen” och inbjuder, som ett led i denna kamp, till rubricerade hearing.


--------------------------------------------------

Personligen blir jag stolt att läsa att Husbilsklubben.se är med och agerar.

TommyD
 
Toppen