• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kopplingsstation

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Skall installera en 2 kW sinusinverter (med fjärrströmbr) och förse ingången på bilen (även om det är sällan stolpe nyttjas) med en kopplingsstation som per automatik ser till att samtliga 230 v uttag har denna spänning oaktat nätanslutning eller ej.
Har tittat på IVT Omkopplingsstatio US-16 3600 VA ( Conrad) alt Büttner MT NU 3600, båda 1 100 - 1 300 kr så priset är likvärdigt. Någon som har erfarenhet av dessa el motsv enhet?
 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Vi har en Autobox från Avimex, fungerar bra men fråga inte hur och det är väl ett gott tecken att vi aldrig har behövt funder över det
autobox%20oppen.png
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är lätt att automatisk koppla ur kyl od ifall den automatisk går över på 220.
- installera ett 220V relä mellan uttaget och kylskåpet
- installera en liten 12V transformator på strömintaget från stolpen och låt den dra relät
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Nja modellen heter väl så nånting men behöver "bara" 1 600 w ren sinus.
Annars blir det ett 100Ah till, sen kör man ju inte max kyla heller utan flertalet gånger räcker det att bara köra fläkten igång. Dessutom koll i appen på förbrukningen. Vi får väl se hur det kommer att funka.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag satte 360W paneler på taket i våras,
Det högsta värde jag läst av denna sommar är 19A.
Inte några större prylar man kan driva på det.
Vår gamla tak ac, Dometic 1700, drar 900W, med den tar det minst 3h att kyla ner husbilen en het sommardag.

Problemet med blybatterier är också att tappar snabbt spänning under hård belastning, och efter en stund kommer invertern att stoppa på låg spänning in på 12V, ska man plocka ur så här mycket effekt längre än 5min, så krävs en stor LFP-batteribank, tror jag.
 
Toppen