• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fundering - om körkort

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Den enda gången du kan göra det med rätt förutsättningar är på en motorbana där du är ensam.
Annars finns en mängd okända faktorer att ta hänsyn till.
Så som andra trafikanter och kanske ett och annat djur.

Jag respekterar din åsikt men delar den inte.

Menar du att när utbildad blåljuspersonal bryter mot hastighetsgränserna så utgör de livsfara för allt och alla?

Åter igen: det finns fler parametrar som påverkar risken. Vald hastighet är bara en sådan men tycks få så mycket uppmärksamhet i debatter rörande trafiksäkerhet att alla andra faktorer helt kommer i skymundan.

Att vi är i stort sett livsfarliga som trafikanter när vi blir trötta, vilket kan jämställas med påverkade förare, tycks få så mycket mindre fokus. Trots att påverkade förare står för ca. 1/3 av alla dödsolyckor.

Annat exempel:
Vid 100% av samtliga singelolyckor med mc med dödlig utgång var hastigheten INTE för hög för att motorcykeln med annan förare hade klarat av att ta kurvan utan att krascha, under samma omständigheter (samma mc, samma hastighet, samma siktförhållanden, samma väggrepp mm.).
Således var inte hastigheten i sig grundorsak till olyckan.

Den generella lösningen (som långt ifrån är samma sak som grundorsaken till en olycka) är att sänka hastigheten (gäller även olyckor med andra fordonsslag än mc). I extremfall ända ner till 0 km/h.

Antingen accepterar vi risker när vi färdas i >0km/h och försöker förstå vilka faktorer som är inblandade i uppkomsten av olyckor eller så "snöar vi in" på en enda faktor för att förenkla livet. Risken med att skippa grundanalysen är att vi ökar risken för att dra fel slutsatser. Vilket i sin tur riskerar att vi inför lösningar som inte "biter" på problemen.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
För några år sen kom jag ifatt en bil på E4an som jag misstänkte hade en påverkad förare bakom ratten. Ringde polisen o berättade det jag såg. Vi bestämde att jag skulle följa efter den på behörigt avstånd tills de kunde möta upp efter de frågat om det kändes ok för mig. Svarade att jag kör 6000 mil om året runt om i Europa så det är inga problem för mig bara jag inte får några påföljder då hastigheten varierade rejält. Svaret var att så länge jag kände mig trygg med färden och trafiken tillät det så var det fritt fram för mig att hänga på framförvarande bil fast vi bitvis låg mellan 180-190km/h. Pratade med de genom handsfreen och när vi kom till korsningen där de skulle ansluta så svängde bilen av. Polisen körde efter och stoppade bilen vid matstället. Jag var kvar i telefonen tills de kontrollerat personen, fick sen bekräftat att föraren var duktigt berusad och de tackade för samarbetet.
Nu körde jag för fort, men med polisens goda minne då jag hade en bra bil, perfekt väder och hyfsad körvana från autobahn.

Enl. vissa skribenter i denna tråden borde du ha bötfällts och blivit av med körkortet. OCH du utsatte (enl. vissa skribenter) omgivningen och dig själv för livsfara.

Jag är dock av annan åsikt och kan naturligtvis inte bedömma ditt risktagande vid situationen du beskriver. Men det gick ju bra och lagens långa arm lyckades, med din hjälp, sätta stopp för en trafikant som står för 1/3 av alla dödsolyckor i trafiken. Bra jobbat!

Jag har själv ringt vid flera tillfällen och guidat polis till rätt plats. Ibland har det varit falsklarm men ibland (nästan lika ofta) har det varit påverkade förare.

Jag har alltid, efter bästa förmåga, försökt bedömma riskerna jag utsätter andra och mig själv för när jag i dessa lägen kört för fort.

Vid en situation när en nära ung släkting fått astmaanfall och befann sig i en miljö där hon inte kunde få adekvat hjälp behövde jag köra ikapp ambulansen för att vis avägen (box adress). Vid tillfället tvingades jag låna bil. Ovan vid just denna bilen valdes hastighet på motorvägen med omsorg. I stället för 180-200km/h som jag hade känt mig bekväm med (motorväg, ingen övrig trafik och bra sikt) valde jag 150-160km/h. Eftersom konsekvenserna för min släkting hade riskerat bli riktigt illa om jag INTE kom fram.

Medicinsk status när jag & ambulansen kommer fram: Medvetslös & kraftig syrebrist.
Efter några dygn på intensiven var hon dock återställd. Vilket kändes skönt.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Och istället för att tro på samhället så gör vi vad?? Beväpnar oss och sköter vår egen del av anarkin?

När en enskild människa tror att han är viktigare än sin granne, och att ens egna problem är större än dom andras. Då är vi illa ute.

Att skrika ”det är fel, jag finner mig inte i det” är den svages lösning.
Gör något åt problemet genom att engagera dig. I samhället, politiken. Förändra på rätt sätt och inte bara kräv saker.

Ovanstående är inte riktat mot dig direkt muskatten, missförstå mig rätt,, utan mot alla som hela tiden ska ha det bästa av kakan, och som också tycker det är en förbannad rättigheter.
Man får det läge man förtjänar, och dom styrande element i samhället man förtjänar.

Nu spånar jag själv *väldigt* ämnet och sätter punkt för min del, innan det blir politisk pajkastning av det...


Hur många av er som skriver här engaerar er i trafiksäkerhetsarbete i någon form?
Jag har sedan 15 år gjort så och gör så fortfarande. Måhända det bara är motorcyklister jag utbildar och startade upp trafiksäkerhetsutbildningar för men dock. Jag gör något!
Det hindrar mig dock inte för att också skriva...
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Undrar hur många som åkt fast för fortkörning när de räddat liv? Och sen förlorat rätten till att köra tung Pb2. Alltså på riktigt räddat liv.

Den som tycker att det här är en jätteviktig rättighetsfråga får nog engagera sig politiskt för att ändra i lagstiftningen. Eller ta nytt körkort med behörighet att köra sån hb. Vilket som är enklast får man väl avgöra själv.

Att ha räddat människoliv känns nog så pass bra att det med råge uppväger körkortsproblemet, om det nu någonsin hänt.

Det hade varit enklare om inte undantaget att köra tung pb2 hade införts.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Dvs. ditt sätt att tänka här skiljer sig från hur rättssystemet idag fungerar (för övriga brott). Vad är motivet till att vi skall ha olia sätt att hantera frågan bara för att det är ett trafikbrott?

Det är du som helt plötsligt blandar in andra brott i diskussionen för att driva din egen åsikt framåt, och förminska andras. En härskarteknik jag inte uppskattar. Vi sitter inte i ett förhandlingsläge här.

Jag pratar trafikbrott som behandlas av tjänstemän, inget annat som du själv gör.

Jag avslutar min diskussion med dig med då vi inte kommer komma nån vart med två så olika synsätt på argumentationsteknik och ämnesdisciplin.
 

ANJO13

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Varberg
HBK-Nr
2033
Medlemskap
2024
vilken lastbil väger 40 ton för att komma upp i den vikten måste du ha släp till kopplat o då måste du ha mer än c behörighet.(nu ska vi inte blanda äpplen o päron)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det är du som helt plötsligt blandar in andra brott i diskussionen för att driva din egen åsikt framåt, och förminska andras. En härskarteknik jag inte uppskattar. Vi sitter inte i ett förhandlingsläge här.

Jag pratar trafikbrott som behandlas av tjänstemän, inget annat som du själv gör.

Jag avslutar min diskussion med dig med då vi inte kommer komma nån vart med två så olika synsätt på argumentationsteknik och ämnesdisciplin.

Liknelsen med andra brott handlar enkom om att tydliggöra skillnaderna mellan påföljd för samma brott, något som skribenter här tycks tro inte existerar.
Klart som korvspad att jag argumenterar för min tro andra argumenterar ju för sin.

Uppfattar du det som härskarteknik kan jag bara beklaga.
 
Senast ändrad:

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Fast ditt resonemang och jämförelse med andra brott haltar .
En som är dömd för brott och avtjänat sitt straff enligt samhället är inte särskilt välkommen på arbetsmarknaden .Detta till trots att personen skött sitt jobb oklanderligt det blir då oxo en typ av dubbel bestraffning som du då vill hävda att det är då man mister sina grandfathers rights.



Naturligtvis kan man säkert sitta och titta på varenda fortkörning men då får du en byråkrati som blir enorm .
Efter som du jobbat aktivt med säkerhetsarbete i trafik så kan du säkert fråga några av dom trafikpoliser som du stöter på om hur många som kommer med ursäkter när dom blir tagna för en hastighets överträdelse.

Du vet också ökad fart = ökad sträcka för reaktionstid samt längre bromssträcka .

Vad det gäller ditt resonemang om fara för liv ,varför inte ringa någon som befinner sig närmre =kortare tid att ta sig dit för att hjälpa till. Dom extrema undantag som du pratar om är extremt sällsynta .

Vad det gäller blåljuspersonal . Samma sak gäller för dom när farten ökar minskas även deras säkerhetsmarginaler men tänk på att dom har siren och blåljus för att på kalla fri väg det har knappast någon av oss i sina bilar . Detta gör att dom är synliga och att dom får större möjligheter att utrycknings köra.

Jag tycker att har man fått 5 fortkörningar inom 5 år så ska man inte ha något körkort alls för då har man visat att man inte respekterar dom hastigheter som gäller .Då ska man få ta ett nytt körkort. Och jag tror inte det kan vara fara för liv så många ggr.

Mitt förslag är att det skulle vara tvingande för samtliga bilister att fortbilda sig var 5:e år .
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Mitt förslag är att det skulle vara tvingande för samtliga bilister att fortbilda sig var 5:e år .[/QUOTE]
Nu skämtar du väl :wideeyed: Har vi inte tillräckligt med lagar och förordningar i detta land :mad:
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Fast ditt resonemang och jämförelse med andra brott haltar .
En som är dömd för brott och avtjänat sitt straff enligt samhället är inte särskilt välkommen på arbetsmarknaden .Detta till trots att personen skött sitt jobb oklanderligt det blir då oxo en typ av dubbel bestraffning som du då vill hävda att det är då man mister sina grandfathers rights.



Naturligtvis kan man säkert sitta och titta på varenda fortkörning men då får du en byråkrati som blir enorm .
Efter som du jobbat aktivt med säkerhetsarbete i trafik så kan du säkert fråga några av dom trafikpoliser som du stöter på om hur många som kommer med ursäkter när dom blir tagna för en hastighets överträdelse.

Du vet också ökad fart = ökad sträcka för reaktionstid samt längre bromssträcka .

Vad det gäller ditt resonemang om fara för liv ,varför inte ringa någon som befinner sig närmre =kortare tid att ta sig dit för att hjälpa till. Dom extrema undantag som du pratar om är extremt sällsynta .

Vad det gäller blåljuspersonal . Samma sak gäller för dom när farten ökar minskas även deras säkerhetsmarginaler men tänk på att dom har siren och blåljus för att på kalla fri väg det har knappast någon av oss i sina bilar . Detta gör att dom är synliga och att dom får större möjligheter att utrycknings köra.

Jag tycker att har man fått 5 fortkörningar inom 5 år så ska man inte ha något körkort alls för då har man visat att man inte respekterar dom hastigheter som gäller .Då ska man få ta ett nytt körkort. Och jag tror inte det kan vara fara för liv så många ggr.

Mitt förslag är att det skulle vara tvingande för samtliga bilister att fortbilda sig var 5:e år .


Att nagelfara alla fortkörningar som leder till beslut om omhändertagande är inte nödvändigt och heller inte det jag har framfört här. Men däremot en möjlighet att få sin sak prövad på ett bättre sätt än idag. Vilket många som skriver här verkar vara emot. Dvs. man tycker att det räcker som det är och enda argumentet jag ser är "har man kört för fort skall man ta sitt straff som en man eftersom lagen är lika för alla och man visste vad som gällde innan-typ".

Inget är så bra att det inte kan bli bättre, vilket jag menar. men det stöter på ett motstånd som jag är lite förundrad över. Man vill helt enkelt att det skall vara som det alltid varit...

Min jämförelse med hur olika rättssäkerheten är haltar inte. Jaq använde rmig av andra brott för att få läsaren till att förstå att påföljd KAN skilja för samma brott, vilket andra menar skulle vara konstigt/fel eller rent av inte stämma.

Exemplet med "Fara för liv" är också ett tillspetsat exempel för att tydliggöra att det finns andra situationer än "gasglade Glen som alltid kör kraftigt för fort". Jag är INTE förespråkare för att dra alla över en kamm i något avseende, vilket många inlägg ovan tydligt tycks göra.

Rätt, blåljussignalen gör lättare för andra att se och förstå att hastigheten kan vara högre. Så risken att en människa skall kliva ut eller köra ut framför blåljusförsett fordon minskar, naturligtvis. Men där slutar riskförminskningen.

Dialog med poliser som går våra utbildningar har jag och många med mig redan haft. Konstigt nog uppvisar de större förståelse för att riskerna inte enkom är kopplat till hastighet, som många tycks tro enl. flera inlägg ovan.

Jag håller helt med om att fortbildning för övriga trafikanter borde uppmuntras i högre grad än idag. Idag är det bara motorcyklister som frivilligt fortbildar sig.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Mitt förslag är att det skulle vara tvingande för samtliga bilister att fortbilda sig var 5:e år .
Nu skämtar du väl :wideeyed: Har vi inte tillräckligt med lagar och förordningar i detta land :mad:[/QUOTE]

Det skulle öka säkerheten ute på vägarna så vad är felet med det menar du?
Man kan också tänka sig att utbildningen är frivillig och att de som väljer bort att fortbilda sig får högre självrisker/premier på försäkringar eller liknande.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Nu skämtar du väl :wideeyed: Har vi inte tillräckligt med lagar och förordningar i detta land :mad:

Det skulle öka säkerheten ute på vägarna så vad är felet med det menar du?
Man kan också tänka sig att utbildningen är frivillig och att de som väljer bort att fortbilda sig får högre självrisker/premier på försäkringar eller liknande.[/QUOTE]
Utgår från att det skall betalas av någon, tror inte att det blir gratis , är ni som förespråkar detta säkra på att det skulle minska antalet olyckor eller bara bli lite mer pengar till staten :twitcy:
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte problemet. Man fortbildas väl inom det mesta i livet, även arbetet med så som nya metoder eller material t.ex. Varför ska det vara så negativt att fortbildas i sitt körande.

Hur många här håller sig uppdaterade om t.ex vägmärken? Det är ju oxo en slags fortbildning.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Nu förstår jag inte problemet. Man fortbildas väl inom det mesta i livet, även arbetet med så som nya metoder eller material t.ex. Varför ska det vara så negativt att fortbildas i sitt körande.

Hur många här håller sig uppdaterade om t.ex vägmärken? Det är ju oxo en slags fortbildning.
Min uppfattning är att erfarenhet slår teori , anser att x antal timmar i en skolbänk inte tillför så mycket, inte så länge sen jag tog YKB , mycket svammel var det som inte gav speciellt mycket:eek:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men en uppfriskning av nya trafikregler, och nya vägmärken är väl inte så dumt, och sedan ett litet skriftligt prov? Hade själv turen att kunna vara med när grabben tog körkort för några år sedan, det var inte alls dumt. Sedan en liten uppfriskning av de viktigaste trafikreglerna, t.ex. hur man gör vid vänstersväng som är en av de farligaste manövrerna i trafiken, kanske också något om användning av blinkers? Om detta tillval finns monterat, verkar sällan vara det på vissa märken..., vilka kan ni nog gissa själva? :)
 
Toppen