• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

3år med LifePo4, och nu är det nära slutet...

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Två av mina 4-celler (300ah st) har svullnat, en mer än den andra. Jag har Vmax på 3,6V, och Vmin på 2,8 (vilket jag aldrig nått) De förvaras tempererat åretrunt och lämnas alltid till ca 60% laddning vid vila.

De laddas av en victron inverter (multiplus) för just dessa batterier, samt en victron mppt för dessa batterier. de skyddas även av BMS som bryter reläerna vid laddning eller konsumtion om så behövs.
De nyttjas mellan 98% till ca 45% som mest.

Jag balanserade cellerna till 3,6v med en laddare för just detta, för ca 2-månader sedan. men nu har något hänt i dem. Har inte en susning om vad som gått fel, men ena cellen (mest svullna tar fortfarande laddning och balanserar bra med BMS. den andra cellen tar tid innan den når full laddstatus på 3,6v även om övriga tre ligger på 3,6V så mäter denna endas 3,44V. Det tar sedan timmar innan den når 3,6V.

Överväger att skrota dem eller sätta dem i ett eldfastkärl på min MC ramp bakom bilen och nyttja dem till de säger "POP". Överväger nya celler men på 200ah då jag inte nyttjar de jag haft på 300ah. eller återgå till de tunga AGM varianterna, då tre år är lite kort livstid på Lithium enl mig... Knappt lönsamt på tre år.

någon som kan spå om vad som gått fel?


//Freddy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det burde ikke si POP, de ekstremtestene som er gjort viser en liten sprekk og et grått moln ut av cellen etter mange timer overladning. Skulle tro at det er oppstått en lithium nål i den svakeste cellen og dette har ført til overbelastning av den andre som BMS ikke klarte å balansere vekk - det er jo ikke mye strøm bms leder rundt en celle.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Tråkigt! Jag har ju själv lifepo4 som är inne på tredje säsongen och jag är lika noga som du med hur det laddas och lagras. Spännande att se hur länge det håller. Är bara 90ah så det blir ju inte så stor ekonomisk katastrof om det går sönder som med ditt.

Några frågor:
Fabrikat på cellerna?
Fabrikat bms?
Till vilken spänning laddas batteriet och hur länge hålls spänningen kvar på den nivån?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Till meoria av Lithium.....

Hemsk tråkigt att höra Freddy.... Beklagar sorgen :(

Jag skrev här på Hbk för mer än 1 år sedan om mina 4 celler 200A som också slutade att fungera.... Köpte exakt samma nya efter att mina också dog efter ca 3 år....

Antagligen kommer fler här på Hbk framöver att få uppleva samma problem :eek:....

Jag har många tankar :rolleyes: varför Lithum tappar livslusten efter ett 2-3 år,,,, en kan vara generatorn som kanske inte ger 100% rent likström.... en annan kan vara att lithium bat. inte får jobba mellen 10-90% av sin kapasitet utan många börja ladda dem redan när där är kvar 80% av enegin.... Kanske det är bättre med ett litet som får "jobba" än ett stort som aldrig får jobba fullt ut.... det finns många tankar varför det blev såhär.... men inte många svar varför det blir såhär.....

Kanske dags att har en rubrik i Forumet som heter " in memoria av lithium"

Lifepo4 död.jpg
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Tråkigt att läsa detta får väl se hur länge mina 100 ah makspower håller går snart in på tredje året funkar ännu så länge lika bra som när dom var nya har inte varit utan ström någon gång under den här tiden hur mycket vi än har fricampat laddas via solcellerna varje dag om vädret tillåter upp till 14,2v har satt underhållsladdning på 13,26 v och under dan så sjunker det aldrig till den nivån toppladdar via solcellerna till 14,6v ungefär en gång var tredje månad och har inte gjort annat än att slängt ut mina bedrövliga biltema agm så mina borde väl isåfall redan ha brakat ihop jag krånglar inte till det utan kör på som vanligt bara en sak jag försöker undvika underhållsladdning via ebl undvika laddning under 0 g annars funkar det än så länge perfekt.

/Micke
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Jag måste köpa nya batterier för att ersätta 2 st. Biltema AGM som har kollapsat efter 2,5 år. Ett av alternativen är Sunlux LiFePO4 batterier och har inför beslutet läst ett stort antal artiklar i olika forum för att samla information och synpunkter. Jag har även kommunicerat med ett antal leverantörer och ställt olika frågor.

Dj Freddys inlägg var intressant och jag skickade hans text till Sunlux Mathias Johansson, bad honom om möjligt kommentera den och även kommentera säkerheten med Sunlux LiFePO4 batterier. Han svarade så här;

Vad gäller det foruminlägg du bifogat så har jag svårt att kommentera detta helt och hållet då det ej framgår i detalj vilket cellfabrikat, typ av BMS, inställningar och laddsystem som använts. Men det verkar som att det handlar om ett BMS-system utan aktiv cellbalancering utan enbart någon form av brytrelä vilket inte är att rekommendera. Batteriet verkar inte vara ett komplett batteripack utan något som personen byggt samman på egen hand. Har cellerna svällt på så sätt som beskrivs så kan det antingen bero på överladdning/obalans eller bristande kvalitet på själva cellen. En livslängd på endast 3 år är inte acceptabelt om battericellerna brukats på ett korrekt sätt.

Avseende säkerheten på våra batterier så finns det flertalet funktioner inbyggda i batteriet bland annat:
  • Kortslutningsskydd
  • Överbelastningsskydd
  • Urladdningskydd
  • Temperaturskydd (lågtemperaturskydd+överhettningsskydd) både vad gäller laddning och urladdning
  • Aktiv cellbalansering
  • Underspänningsskydd samt överspänningsskydd individuellt för respektive cellgrupp.
Vad gäller LiFePO4 -celler generellt så är dessa en av de säkraste typer av litium-jon celler som finns att tillgå idag. Talar vi om termisk stabilitet så är LiFePO4 långt säkrare än exempelvis ett batteri i en mobiltelefon, skruvdragare eller elcykel eller elbil där energitätheten är betydligt högre och den termiska stabiliteten lägre.

Återkom gärna om du har några fler frågor eller funderingar.

PS. Mathias från Sunlux kommer att delta i Elmia mässan även i år ifall någon vill ha en djupare diskussion med honom.
 
Senast ändrad:

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Surt Freddy:mad:
Jag måste köra nya batterier för att ersätta 2 st. Biltema AGM som har kollapsat efter 2,5 år. Ett av alternativen är Sunlux LiFePO4 batterier och har inför beslutet läst ett stort antal artiklar i olika forum för att samla information och synpunkter. Jag har även kommunicerat med ett antal leverantörer och ställt olika frågor.

Jag kan med ett år minus ett par veckor som erfarenhet säga att mitt förtroende för Sunlux och Mathias, tillsammans med deras goda supportsvar på de frågor jag haft sedan jag slog till på Elmia förra året är stort. Kan bara hylla dem. Är just nu uppe på runt 40 cykler och hålls de utlovade 2-3000 laddcyklerna så blir det bra ekonomi och en fantastisk funktion :)

Fråga Sunlux och du får svar - Det har jag gjort grundat på det som skrivits i många dialoger här.

Var och en blir salig på sin tro, jag tror hoppas att mina lever länge. Den som lever får se ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en undran Freddy..... I min tidigare uppsättning så började cell 4 att visa att något var fel.... med tiden så visade också cell 1 att något var fel (båda droppade) i spänningen, de började sjunka.... var det likadant med dina? no 1 och 4 är hos mig de celler där kabel - och + är kopplad.... kan det vara så att cell 1 och 4 tar stryk ? långt innan 3 och 4 börjar visa dåligt tecken... För på mina nya börja jag nu se att cell 4 visar ett par 100 delar mindre än tidigare.... visseligen är detta mycket lite.... men man vet ju aldrig vart det slutar..... skulle det fortsätta så tänkte jag växla cellerna så att 1 och 2 tar 3 och 4 ans plats och 3 och 4 tar 1 och 2 plats.... för att se vad som händer :rolleyes:
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jahopp...

Kul att det spånas lite ute i husbilarna :)

Hemsk tråkigt att höra Freddy.... Beklagar sorgen :( - Tack, jag kommer att hålla en mindre cermoni för dem när jag byter dem, du är välkommen ;) (sker troligen till våren i syd-Europa någonstans)

"Vad gäller det foruminlägg du bifogat så har jag svårt att kommentera detta helt och hållet då det ej framgår i detalj vilket cellfabrikat, typ av BMS, inställningar och laddsystem som använts. Men det verkar som att det handlar om ett BMS-system utan aktiv cellbalancering utan enbart någon form av brytrelä vilket inte är att rekommendera. Batteriet verkar inte vara ett komplett batteripack utan något som personen byggt samman på egen hand. Har cellerna svällt på så sätt som beskrivs så kan det antingen bero på överladdning/obalans eller bristande kvalitet på själva cellen. En livslängd på endast 3 år är inte acceptabelt om battericellerna brukats på ett korrekt sätt."

Det framgår i mitt inlägg att det balanseras av en BMS. Samt de vitala inställningarna gälllande cell spänning. Således ej enligt svaret när han antar att det inte är ett aktivt system med ett väl fungerande BMS. Det framgår även vilket laddsystem som används (Victron för LifePo4), Brytrelä är endast för extra säkerhet, och har ej aktiverats hittills. Överladdning kan vi utesluta, samt obalans. Då jag balancerat dem manuellt en gång om året för extra noggranhet, samt att BMS:n sköter det dagligen.
Cellerna är väll det enda som kan vara av bristande kvalitet vad jag kan gissa, de är av märket sinopoly och min BMS 123 har fungerat klanderfritt (även bluetooth delen;). Som verksam ingenjör inom just energiteknik kan jag garantera att jag skött dem exemplariskt. Hade jag strulat till något hade jag ju vetat vad som gått snett ;)

"
  • Kortslutningsskydd
  • Överbelastningsskydd
  • Urladdningskydd
  • Temperaturskydd (lågtemperaturskydd+överhettningsskydd) både vad gäller laddning och urladdning
  • Aktiv cellbalansering
  • Underspänningsskydd samt överspänningsskydd individuellt för respektive cellgrupp."
Precis vad jag har i min BMS förutom kortslutningskydd (eller avsäkrat är det ju).

Jag har mailat leverantören, skall se vad de svarar...

muskatten.. Svar JA! cell 1 och 4 är det som svullnat. Kan ju vara BMS bypass som inte fungerar som den skall trots att den indikerar bypass. Har noterat att tempen på minus sidans bypass krets snabbt ökar vid bypass. Jag har ju läst hur mycjket du gillar BMS 123, men jag har inte haft något strul med den.

Trots nuvarande strul så är fördelarna så stora att det mest troligen blir nya celler isället för klena AGM eller liknande batterier.. Skall utforska om det finns någon bättre bättre BMS...

Cellerna ladddas till 14.42V sedan kopplar laddaren ifrån.
Kör jag manuellt så pressar jag till 14.6V för att få sista cellen till 3,6V. (tar ca 10min med överspänning o ca 3Amp för att toppa sista cellen)
Ingen Float charge eller liknande.


//Freddy
 
Senast ändrad:

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Min första kartong med 123bms så var det massor med problem, felaktiga temperaturer, dåliga anslutningar (kallödningar) som orsakade glapp, och ett relä som inte fungerade...
Fick efter mycket tjafs helt ny kartong och denna håller vad som lovats... hittills! (2 år nu)
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Vad tror du om "pure lead carbon" batterier?
Känner du till denna teknologi?

Jo, jag funderade på det också. Men för stora o tunga jämfört med Li batterier. Samt att jag tycker det är ett mellanting mellan traditionella blysyra och Li batterier. Säkert ett bra alternativ till AGM, men inget i jämförelse med Li batterier... Enl mig iaf ;)


//Freddy
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jahopp...

Kul att det spånas lite ute i husbilarna :)

Hemsk tråkigt att höra Freddy.... Beklagar sorgen :( - Tack, jag kommer att hålla en mindre cermoni för dem när jag byter dem, du är välkommen ;) (sker troligen till våren i syd-Europa någonstans)

"Vad gäller det foruminlägg du bifogat så har jag svårt att kommentera detta helt och hållet då det ej framgår i detalj vilket cellfabrikat, typ av BMS, inställningar och laddsystem som använts. Men det verkar som att det handlar om ett BMS-system utan aktiv cellbalancering utan enbart någon form av brytrelä vilket inte är att rekommendera. Batteriet verkar inte vara ett komplett batteripack utan något som personen byggt samman på egen hand. Har cellerna svällt på så sätt som beskrivs så kan det antingen bero på överladdning/obalans eller bristande kvalitet på själva cellen. En livslängd på endast 3 år är inte acceptabelt om battericellerna brukats på ett korrekt sätt."

Det framgår i mitt inlägg att det balanseras av en BMS. Samt de vitala inställningarna gälllande cell spänning. Således ej enligt svaret när han antar att det inte är ett aktivt system med ett väl fungerande BMS. Det framgår även vilket laddsystem som används (Victron för LifePo4), Brytrelä är endast för extra säkerhet, och har ej aktiverats hittills. Överladdning kan vi utesluta, samt obalans. Då jag balancerat dem manuellt en gång om året för extra noggranhet, samt att BMS:n sköter det dagligen.
Cellerna är väll det enda som kan vara av bristande kvalitet vad jag kan gissa, de är av märket sinopoly och min BMS 123 har fungerat klanderfritt (även bluetooth delen;). Som verksam ingenjör inom just energiteknik kan jag garantera att jag skött dem exemplariskt. Hade jag strulat till något hade jag ju vetat vad som gått snett ;)

"
  • Kortslutningsskydd
  • Överbelastningsskydd
  • Urladdningskydd
  • Temperaturskydd (lågtemperaturskydd+överhettningsskydd) både vad gäller laddning och urladdning
  • Aktiv cellbalansering
  • Underspänningsskydd samt överspänningsskydd individuellt för respektive cellgrupp."
Precis vad jag har i min BMS förutom kortslutningskydd (eller avsäkrat är det ju).

Jag har mailat leverantören, skall se vad de svarar...

muskatten.. Svar JA! cell 1 och 4 är det som svullnat. Kan ju vara BMS bypass som inte fungerar som den skall trots att den indikerar bypass. Har noterat att tempen på minus sidans bypass krets snabbt ökar vid bypass. Jag har ju läst hur mycjket du gillar BMS 123, men jag har inte haft något strul med den.

Trots nuvarande strul så är fördelarna så stora att det mest troligen blir nya celler isället för klena AGM eller liknande batterier.. Skall utforska om det finns någon bättre bättre BMS...

Cellerna ladddas till 14.42V sedan kopplar laddaren ifrån.
Kör jag manuellt så pressar jag till 14.6V för att få sista cellen till 3,6V. (tar ca 10min med överspänning o ca 3Amp för att toppa sista cellen)
Ingen Float charge eller liknande.


//Freddy


Tydligen samma fel..... jag har också Sinopoly celler.... Men jag undrar om det är cellerna som är problemet, det kan lika gärna vara BMS:en ...eller hur ?.... Sen har jag funderat på när man laddar från solen.... och på eftm så börjar A sjunka sakta medan solen också sjunker.... klara/förstår BMS:en så låga A.??
Jag har ställt mina nya celler på max 3.55V för att gå höger tycker jag inte ger specielt mycket extra....
Skall bli intressant och höra vad du får för svar.... Lycka till...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Säkert ett bra alternativ till AGM, men inget i jämförelse med Li batterier... Enl mig iaf
All heder till dig som berättade om dina batteriers tidiga hädangång.

Om pure lead Carbon varar längre än tre år står det väl klar var litiumbatterierna befinner sig i rangordningen?
Om man inte vill lägga en tio-tusen lapp för att spara några kilo, då kan det vara värt det.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Att byta batterier för att spara vikt ser jag som ett av de mest korkade besluten jag nånsin hört. Vi snackar husbilar, inte banracing. Skulle jag vilja spara vikt så finns 100 andra ställen att titta på och då till en bråkdel av kostnaden.

Förutom den åsikten så är jag Skelleftebo och BATTERIER, det får man höra sig less på. Anledningen den batt-fabrik som ska byggas. Eventuellt är jag negativ, men med tanke på alla Lithium/Jon batterier som jävlats för mig, min familj och vänner så NÄE. Not my game!

Tesla använder Panasonic batterier och Panasonic kämpar med alla armar och ben för att lösa de problem som uppstår överallt. Ingen batteritillverkare har lyckats ännu så......... vill ni ladda förhållandevis ekonomisk idag. Försök hitta andra alternativ i ett gäng år till. Jag försöker bara tänka smart :). Ungefär som vetenskapen gör
Ola
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Nu va inte min tanke att snacka enbart skit, utan det va inbäddat med en smula ironi. Dock sa jag det jag sa av en anledning. Viktbesparing klassar jag som onödigt arbete, OM man nu inte råkar äga en HB med fasligt låg lastvikt. Sen att Lithium-batterier jäklats sen de anlände är väl ingen nyhet. Jag önskar lika mycket som alla andra att driftsäkerheten blir bättre, men idag jämfört med Bly, näe!

Jag har även ägt ett par elbilar och att säga att de gick smärtfritt förbi vore en överdrift. Nu va detta inga Tesla utan Tazzari som är en Italiensk stadsbil. Tekniken dock densamma och de använde/använder premiumleverantörer även dem. Såå, för att inte trampa någon på tårna så visst, Lithium har sina problem, men det är bra pulver i dem. Dock gör priset att jag avstår en stund till :).
Mvh Ola
 
Toppen