• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Hej! Jag håller på och grejar lite med en gråvattenventil och försöker hitta en övergång från 1 1/2" till 1" utvändig gänga. Rackarns svårt att hitta på nätet då Google har svårt att hantera " tecken som tum.

Jag har min gråvattentank på 1 1/2" invändig gänga och min nya kulventil som ska efter med 1" invändig gänga. Dessa två måste komma samman.

Som oerfaren amatör inom VVS kan jag inte ett smack.


78101.jpg

WilTec - Wohnmobil | Zubehör | Abwasser Kugelventil+Steuerung Funk Fernbedienung Wohnmobile Wohnwagen 78101
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: 1 1/2" till 1" Elektrisk kulventil gråvatten

Tack Sir mfl. för bra tips. Nu är den frärrstyrda kulventilen på plats. En fjärrkontroll gör faktiskt installationen lite enklare tycker jag eftersom man kan montera fjärrmottagaren nästan var som helst i bilen. En strömbrytare däremot, vill man ju ha snyggt monterad och lätt åtkomlig.
En nippel 40x25 och en vinkel in-ut 25 beställdes från Rinkaby Rör. 32 mm avloppsrör med en 90 vinkel samt en plaströrskoppling 32 X R25 från Biltema. Allt under tusenlappen inkl. kulventil och fjärr från Kina. :)

SAM_1928.JPG SAM_1927.JPG
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Nu är kulventilen med fjärrstyrning på plats. Mycket bra resultat. Proffsig installation av Lennart i Åsa. 9FEF0EC2-3472-453A-AC76-B5D8AD119363.jpeg Hela installationen skyddas från vattenstänk av en plastburk.se foto.
 

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Hej @aukja !
Jag hittade denna gamla tråd och blev intresserad utav din installation av kulventilen till gråvattentömmning.
Om du kommer ihåg installationen så undrar jag om du satte ventilen under bilen/ utvändigt?
Blev du nöjd med funktionen
Har du några tips på vad man ska undvika mm
Mvh Thomas
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Jag köpte en övergångsnippel från 1,5" till 1" som gjorde att jag kunde montera den på ordinarie manuella stängningen. Montering. Elkabeln fick jag hjälp med av Kylinge bil att hitta genomföring genom golvet.

Efter 6 år fick jag stopp i avloppet första gången för två månader sedan på Fuerteventura. En Canarier på stranden där vi stod 50 bilar hade en avloppsrensare och fixade proppen på några minuter. Nu har jag köpt en egen som jag nog får använda om 6 år.

Jag är mycket nöjd och den har fungerat problemfritt under alla år. An någon konstig anledning har jag aldrig problem med gråvattnet. Svartvattnet kan man ju tömma i varje kommuns återbruk här på öarna eller på vissa bensinmackar som har tömningsstationer.

Tänk på att montera den så att du inte minskar markfrigången.

20200628104122_IMG_2372.JPG20200628104128_IMG_2373.JPG
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för tips om Wilte-ventilen för 5-6 årsen SirMcLain... Vår ventil fungerar fortfarande efter ett batteribyte i fjärrkontrollen (on/off). Med tanke på att det är lite speciella batterier, det är inte helt fel att ha ett i reserv då det kan vara svårt att hitta just den här lite udda modellen. Endast en gång fick vi uppleva stopp i röret vilket löste sig så småningom i ett guppigt uppförsbacke, en regnig eftermiddag i Nord-Norge. Ha det fortsatt gott Sir & Ladie McLain...
 

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Jag köpte en övergångsnippel från 1,5" till 1" som gjorde att jag kunde montera den på ordinarie manuella stängningen. Montering. Elkabeln fick jag hjälp med av Kylinge bil att hitta genomföring genom golvet.

Efter 6 år fick jag stopp i avloppet första gången för två månader sedan på Fuerteventura. En Canarier på stranden där vi stod 50 bilar hade en avloppsrensare och fixade proppen på några minuter. Nu har jag köpt en egen som jag nog får använda om 6 år.

Jag är mycket nöjd och den har fungerat problemfritt under alla år. An någon konstig anledning har jag aldrig problem med gråvattnet. Svartvattnet kan man ju tömma i varje kommuns återbruk här på öarna eller på vissa bensinmackar som har tömningsstationer.

Tänk på att montera den så att du inte minskar markfrigången.

Visa bilaga 200775Visa bilaga 200776
Jag ska ta och beställa en ventil och montera dit för det verkar ju vara stabilt och minimalt med stopp
Tack
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
612
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Tyvärr finns den inte och få tag i längre har mailat WilTec men de vet inte när de får in dem igen

Waste Water Ball Valve Control 9-15 VDC for motorhomes and caravans
• Remote control with 433 MHz
• 1 Inch DN25 25mm Ball Valve
• Input Voltage: 9-15V DC

Currently unavailable.
We don't know when or if this item will be back in stock.
 

aukja

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1870
Medlemskap
2024
Hej @aukja !
Jag hittade denna gamla tråd och blev intresserad utav din installation av kulventilen till gråvattentömmning.
Om du kommer ihåg installationen så undrar jag om du satte ventilen under bilen/ utvändigt?
Blev du nöjd med funktionen
Har du några tips på vad man ska undvika mm
Mvh Thomas
Hej!
Såg detta först nu.
jag gjorde inte detta själv utan fick hjälp!
jag kan fråga hur man gjorde. Hursomhelst mycket nöjd med resultatet!
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Jag tänker att denna borde funka
Denna har jag lossa locket o täta med silicon innan montering.
 

Kenneth Österlund

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Västervik
HBK-Nr
23530
Medlemskap
2024
Hej! Jag håller på och grejar lite med en gråvattenventil och försöker hitta en övergång från 1 1/2" till 1" utvändig gänga. Rackarns svårt att hitta på nätet då Google har svårt att hantera " tecken som tum.

Jag har min gråvattentank på 1 1/2" invändig gänga och min nya kulventil som ska efter med 1" invändig gänga. Dessa två måste komma samman.

Som oerfaren amatör inom VVS kan jag inte ett smack.


78101.jpg

WilTec - Wohnmobil | Zubehör | Abwasser Kugelventil+Steuerung Funk Fernbedienung Wohnmobile Wohnwagen 78101
Försöker hitta denna pump på deras hemsida men kan inte hitta den. Hur söker man efter den
 
Toppen