• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Drömplåtisen

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Soft Close stängning av skjutdörr var ett eftertraktat tillbehör för några år sedan, nu hör man ingeting om det!
En annan sak med plåtisar att fundera på är höjden,vill man ha dubbelgolv så blir det förhöjt skåp!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Kan man skicka folk till månen borde man väl kunna fixa till el-stängning av dörrar på plåtisar utan problem? Står ju ogärna bredvid plåtis på ställplats eller parkering, vissa måste gå ut och in hela tiden.
Då tycker jag att du ska undvika campingar och ställplatser. Det är alltid en del störningar. Skällande hundar, barn som leker, personer som slår i dörrar, festade, hög musik ja listan kan göras lång. Min dörr låter inte mycket. Jag drar den till stängläge och trycker till så att stängningen tar sista biten tyst och fint.
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Som sagt,
Vi har soft close på våran Pössl och den har funkat hittills men jag får nog koppla den till tutan så att alla på ställplatsen hör att jag har stängt, annars får dom ju stå där och vänta på klonket som är så irriterande;-)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyvärr är det ju inte alla som är så hänsynsfulla som ni här ovan, ibland låter det som att vissa plåtisägare står och motionerar sina dörrar på kvällen, ratsch-klonk gång efter gång?! :) Att det går att stänga en skjutdörr tyst utan hjälpmedel i varje fall utifrån har dom aldrig upptäckt. Har själv haft bil med skjutdörr så jag har tränat en del!
Samtidigt måste jag säga att jag har stått bredvid vanliga husbilar där jag har undrat om det pågår en hållfasthetstest på alla luckor och dörrar både ute och inne, så hårt slog dom i allt?
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Jo man får ta en del störningar. Stod nyligen på en camping i Klippan där ett par män i femtioårsåldern grillade åt drack och spelade hög musik via telefon och högtalare i husvagnen. De sjöng med i alla refränger också. Detta pågick till ca 23.00. Då de vänligen ombads att stänga av musiken. Jag undviker inte att stå bredvid husvagnar efter detta. Inte heller undviker jag hundägare för att det hänt att en hund skällt ihärdigt hela kvällen.
 
S

Sören-6830

Guest
Då tycker jag att du ska undvika campingar och ställplatser. Det är alltid en del störningar. Skällande hundar, barn som leker, personer som slår i dörrar, festade, hög musik ja listan kan göras lång. Min dörr låter inte mycket. Jag drar den till stängläge och trycker till så att stängningen tar sista biten tyst och fint.

Har i princip aldrig problem varken på ställplatser, campingar eller andra ställen. Det var heller inte meningen att stämpla alla plåtisägare som ljudterrorister. Det är väl det senast upplevda som lägger sig främst i minnet för vid vår senaste resa på västkusten råkade vi ut för en plåtis där man verkade träna öppning och stängning under en kväll. Då bestämde vi oss för att om möjligt inte parkera bredvid en plåtis. Men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig.....Tycker i alla fall att det är underligt att inte fler plåtisar är utrustade med soft close-dörr.
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Det finns flera fabrikat och system för eftermontering av elstyrning (av skjutdörren), något vi själva tittar på då dörren även är tung att manövrera om bilen står med lite lutning i längsled.
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Det blir nog trångt mellan dörr och köksmodul med Remi myggjalusi...
Det finns både enklare system med utvändig montering och mera avancerade med integrerad montering i dörren. Ska se om jag hittar länkarna senare i dag, hinner inte nu. Kostnaden drar dock iväg med den integrerade lösningen.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Har du sett globe-traveller ?
Peter
Tack, denna har jag missat! Inte en enda på Blocket...
Denna gillade jag: Globe-Traveller | Active ZS
Gillar lösningen på bakdelen med riktiga sängar, isolerad bakvägg istället för plåtdörrar och ändå utrymme tillgänglig utifrån!
Tänk om den hade även funnits som 636, då hade kök/badrum/garderob kunna varit ännu lite rymligare.
Men lösningen på bakväggen ger visst ändå 12cm extra.
Ska kolla mer på denna!
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Tack, denna har jag missat! Inte en enda på Blocket...
Denna gillade jag: Globe-Traveller | Active ZS
Gillar lösningen på bakdelen med riktiga sängar, isolerad bakvägg istället för plåtdörrar och ändå utrymme tillgänglig utifrån!
Tänk om den hade även funnits som 636, då hade kök/badrum/garderob kunna varit ännu lite rymligare.
Men lösningen på bakväggen ger visst ändå 12cm extra.
Ska kolla mer på denna!

Kolla på modellerna som heter Z de är 6,36
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Kolla på modellerna som heter Z de är 6,36
Japp, kikade igår kväll på Voyager Z (Voyager Z - Globe-Traveller) den har en hel del som jag verkligen gillar!
Dubbelgolv, separat dusch(!) större kyl ser det ut som, samt lite större yta över huvud taget.
Det enda som jag hade velat slippa är den upphöjda sängen fram som gör bilen onödigt hög, 300cm (istället för 265cm för Active ZS).
Fick jag drömma fritt skulle den ha dubbelgolv men inte högsäng, då skulle den vara ca 280cm hög. :spinny:

Globe-Traveller har många bra tillval, dock ganska högt prissatt.
http://www.solhemhusbil.se/Upload/dokument/fiat.pdf

Är det någon här som har en och som kan berätta om sina erfarenheter?
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Kanske skulle testa med att tjonga in dörren, så man får stå i lugn och ro på ställplatsen:twitcy:
Tre märken som jag vill rekommendera: Globe traveller, La Strada och Wetfalia. Alla har högre kvalitet, men i olika utföranden
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
...
Tre märken som jag vill rekommendera: Globe traveller, La Strada och Wetfalia. Alla har högre kvalitet, men i olika utföranden

Låter bra, då Globe Traveller verkar falla oss i smaken, vad man kan läsa sig till.
Tyvärr verkar det inte finnas någon återförsäljare närmare oss, utan endast i Bålsta?
Tänker åker till Elmia i september och ta en titt.

Verkar ingen här på forumet som har en, skulle varit kul att höra deras erfarenheter.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Solhem i Bålsta har både Globe Traveller och Westfalia, medan La Strada finns genom Husbilarpukavik (eller Tyskland förstås)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Solhem i Bålsta har både Globe Traveller och Westfalia, medan La Strada finns genom Husbilarpukavik (eller Tyskland förstås)

Men tittar man på Solhems hemsida och på blocket har de ingenting av Globe Traveller eller Westfalia hemma. Konstigt sätt att marknadsföra sig. Men det är kanske som med Hasse Alfredssons ormtjusare, han hade inga ormar men berättade om dem så levainde att publiken svimmade.
 
Toppen