• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En fundering - om körkort

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Nu orkade jag inte skriva hela händelsen, men gör det nu. Jag hade kört med farthållare i 110 in mot 70-sträckan. Detta är en 70-sträcka med fartkamera. När korsningen va passerad så tryckte jag på ”återgå till 110”. Anledningen till varför det blev 70 var alltså passerad. 110-skylten började 200 m efter korsningen och där stod Polisen och plockade in extra pengar till staten. Först kamera och sen att mäta fordon 200 meter efter den egentliga faran ansåg jag då och resten av mitt liv vara brist på respekt mot hederligt folk. Dessutom på en kameraövervakad sträcka. Jag skiter helt i att de gav mig böter och indraget körkort. Frågan gällde att de tog av mig befogenheter att framföra de fordon jag fick framföra innan fortkörningen. Varför i herrans namn lyckas alla forum innehålla folk som ska tycka till om exakt allt, enbart för att skapa debatt och irritation? Tyck till om själv ämnet istället, d.v.s. att befogenheter försvinner p.g.a en fortkörning med indraget körkort. Hade jag kört 3km/h saktare så hade jag bara fått böter, men tro mig........... den person som jag kört på i 99 hade dött exakt lika ofta som den när det gick 102. Min åsikt är att detta är ett sjukt system.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag förstår liknelsen och innebörden. Vi är fler som anser att hanteringen av denna fråga är fel och bör ändras.

Kan vi påverka och få till en förändring? Knappast men vi har fortfarande rätten att uttrycka oss i tal och skrift, vilket är precis vad Olasod gör, varken mer eller mindre. Så ta det för vad det är!
Jovisst är det ok att skriva som han gör och det klart lite otur får man väl säga att han har. Men skylla på att det finns en politisk agenda... det finns väl bara en person han kan skylla på egentligen. Så värst synd om honom är det väl inte.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Alla är vi väl medvetna om vad följden är utav att köra för fort & bli ertappad. Vi vet också att förutom böter kan körtkortet bli indraget & konsekvensen av detta blir att man mister möjligheten att köra tunga fordon på sitt B-kort. Om det är logiskt att man mister behörigheten låter jag vara osagt men så är det & det lär man inte få någon ändring på.
 
Senast ändrad:

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Bra skrivet Bennsan. Dock va min mening med inlägget att HBK, som är en väldigt stor klubb, att kunna påverka. Vad gäller mig är det naturligtvis redan kört och det gör mig ingenting. Jag vill förändra om det går med tiden. Om det tar 1,3 eller 12 år bryr jag mig inte om. Det viktiga är att man får vara med att lyfta ämnet och vara med och skapa förändring.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det kommer att ta mer än 40 år innan alla tunga Bkort är borta,men nu har tråden spårat ur som vanligt.
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Om man tänker så här då. Se det som ett tanke experiment. Var går gränsen för när man ska slippa dom så kallade förmåner som det ger att ha tagit körkort vid ett visst år?
Ska det inte vara någon gräns?
Man klarar sig så länge man inte gör något som riskerar att man blir av med kortet, men jag tycker att straffskalan är ganska vid då man börjar med böter längst ner utan att bli av med körkortet.

Jag vill inte vara någon moral predikant, jag kör också för fort ibland men skulle aldrig ens vara i närheten av att bli av med lappen.
Däremot så räknar jag med att blir jag stoppad får jag böter.
Har blivit stoppad en gång och det kostade mig 700 kr.
Man kan tycka att tänket är fel men detta är min personliga åsikt i detta ämne.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det försökte man göra under förarbetet inför det nu gällande körkortsdirektivet, men man lyckades inte.

Pålle
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det försökte man göra under förarbetet inför det nu gällande körkortsdirektivet, men man lyckades inte.

Pålle
Någonstans (minns inte var) läste jag att 2 länder röstade ner förslaget: Belgien och Sverige

Det kommer att göras nya försök att få upp vikten till 4250 kg. Det är ju klart för eldrivna lätta lastbilar att det blir så...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Någonstans läste jag att 2 länder röstade ner förslaget: Belgien och Sverige

Det kommer att göras nya försök att få upp vikten till 4250 kg. Det är ju klart för eldrivna lätta lastbilar att det blir så...

Då har du läst på fel ställe. Sverige och Tyskland var två av de länder som kämpade hårdast för ett införande.

Att det i dagsläget pågår nya försök att få upp vikten är mer än jag känner till. Kan du ange någon källa?

Pålle
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Begår vi brott som regleras i brottsbalken riskerar vi fängelse men kan också få andra påföljer (det kallas kriminalVÅRD).

Inför besluten om vilken påföljd den fälda brottslingen skall få vägs mängder med omständigheter in i beslutet. Där kan då finnas förmildrande omständigheter, helt enkelt för att vi alla är människor inte robotar.

Resultatet kan alltså bli att två av varandra obereoende misstänka kan fällas för exakt samma brott under samma (läs liknande) omständigheter men där ex. psykosociala förutsättningar kan påverka beslutet i fråga och resultera i olika påföljder för den enskilde brottlingen.

Kör du/jag för fort fnns ingen sådan hantering (från Transportstyrelsen eller polis). Tjänstemannen på Transportstyrelsen går slaviskt på det skrivna ordet i regelverket utan att varken göra en tolkning från fall till fall ELLER värdera övriga omständigheter.

Hela problemet kring detta försvaras med att myndigheter inte anser att varken körkortsindragningen eller förlorad behörighet (som vi diskuterar här) skall anses vara ett straff. Så vad är det i så fall om inte ett straff (för den enskilde)?

Ex. på situation:
Du blir uppringd av en ung släkting du länge har stöttat (och som har en stor välfylld och tung "ryggsäck"). Kl. är 01:30 på natten). Av dialogen, som är kortvarig, förstår du att din släkting står i begrepp att begå självmord. När samtalet bryts gör du vaddå?
Du ringer 112 och larmar, det är självklart. men sedan, lägger dig och sover? Sätter dig i soffan och väntar... Eller hoppar du in i bilen?

Om du väljer det sista, vilket jag tror de flesta av oss skulle göra.
Är du nu, vid dina sinnes fulla bruk eller "något" påverkad av situationens allvar. Vad tänker du på när du sitter vid ratten och kör mitt i natten?
Har du här otur är du nu mänsklig och råkar under del av färd (om inte hela) ha tankarna på annat än hastighetsmätaren när du passerar skylten som anger att max tillåten hastighet är 70km/h (du kommer från en motorväg skyltad 120 km/h).

Lagens väktare sköter sitt jobb och du åker fast. Blir bötfälld och får körkortet indraget, för du släppte inte av tillräckligt utan mättes för 102 km/h.

Du finner dig inte i situationen så ärendet avslutas på pats. Först efteråt tar du upp dialogen med Transportstyrelsen...Lycka till!

Rätt eller fel kan vi ha vilken uppfattning om som helst. Och jag tror nog att de flesta vettiga, sunda och livserfarna människorna kan tycka att påföljden/straffet i fall liknande det ovan blev aningen hård och att ärendet kanske borde kunna ha skötts "något" smidigare. Men det hjälper inte vad vi tycker/skriver för den beslutande tjänstemannen (och hans/hennes kollegor) på transportstyrelsen får inte/vågar inte fatta beslut....(alls) så de hänvisar sonika till en text med beslut någon annan fattat och som från början var tänkt som vägledning (likt brottsbalken).

Är det nu någon som uppfattar all liknande text/beskrivning av händelseförlopp där någon förliórat körkortet och behörigheter som beklaganden och att syftet med att delge andra är att läsaren skall ömka för skribenten? Eller KAN det finnas annat syfte med att delge (påverka/informera/skapa debatt)???
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Om en tjänsteman ska utföra sitt jobb, så hoppas jag verkligen inte han sitter och bedömer i en situation ovan. Det är inte hans roll, utan en domstol. Godtycklighet från enskilda personer kan inte vara basen för ett bötessystem.

Tycker du enligt exemplet ovan att personen var en fullgod bilist?
Vad hade du tyckt om han hade kört över/på någon som korsade körbanan vid avfarten när han satt i sin egen tankevärld?

Det ska man inte göra, men allt kan hända och så gäller det att vara alert. Ingen ursäkt oavsett vad som hänt. Är man inte 100 har man inte på vägen att göra, och testar man det ändå så blir det i detta fall böter. Helt korrekt tycker jag som till och med välkomnar det beslutet. Inte för hans del, men för alla oss andra som delar vägen med honom.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att ha gråzoner i handläggandet av sådana här ärenden där tjänstemän utdömer påföljder efter eget gottfinnande är förkastligt. I trafiklagsstiftningen finns klara gränser & regler för vad som är tillåtet & inte. Att följa dessa är en trygghet & bevis på rättvisa. Det finns många som har delade uppfattningar om påföljden i Avarage's exempel vilket visar att alla inte är lika inför lagen beroende på vem som dömer.
 
S

Sören-6830

Guest
För en del år sedan visade man faktiskt att man inte slaviskt följde regelverket helt.
Jag arbetade i Danmark som ansvarig för ett svenskt företag, men bodde i Ljunghusen söder om Malmö. En fredag hade vi anställningsintervjuer i Aarhus som var klara vid femtiden. Därefter tog jag färjan till Själlands Odde och därifrån körde jag mot Helsingör eftersom det var så sent på kvällen så färjan Dragör-Limhamn slutat gå (före brobygget).
När jag kom iland i Helsingborg var klockan nästan 12 på natten och eftersom det var i princip noll trafik på motorvägen tryckte jag lite på gaspedalen. Farten var ca 200-220 km/tim. Söder om Malmö såg jag ljus från en bil bakom mig och ett ljus bakom mig kunde jag skymta när jag närmade mig Vellinge och avfarten från motorvägen.
När jag kom fram till Höllviken saktade jag ner och då kom ljuset ifatt mig med en våldsam fart. Det var naturligtvis polisen. Jag ombads stiga in i bilen som luktade brandrök, de sa att de kört med gasen i botten från Malmö i sin Saab Turbo och att den fått jobba hårt.
Jag blev rapporterad för 180 km/tim och fallet skulle tas upp i Länsrätten.
Jag kom dit när mitt fall skulle tas upp. Ordföranden började med att läsa upp vad jag gjort och sedan en redogörelse från polisen. Den innehöll fem förmildrande omständigheter, bra sikt, lite trafik, bra väglag mm.
Hade klart räknat med att vara av med kortet en period men döm om min förvåning när de meddelade att jag skulle få en varning på två år. Ny förseelse = mist körkort (har aldrig efter det blivit stoppad för fortkörning).
Ville med denna lilla berättelse visa att man inte alltid går efter paragrafer utan att det, i alla fall då, fanns möjligheter att se mänskligt på det.
Man kan ju bara hoppas att det gäller även idag.
 
Toppen