• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Muskatten hur gör du?

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag påstår inte att du bryter mot någon lag
Jag frågade en fråga
Ang skatten så eftersom inte bilen är i Sverige så kan man kanske bara helt enkelt välja och inte betala den till Sverige utan till det landet man är i
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Som jag tidigare skrivit så besiktar du bilen i det land som du befinner dig i :), så är bilen besiktigad och då kan polisen inte ge dig några böter :rolleyes::p
De kan de göra. Tidigare vad detta vanlig och det var ju svårt att få böter för obesiktigad bil när den var besiktigad. Krångligt att kontrollera. Det fungerade nog i de flesta fall. Men nu när Spanien som exempel har en APP så ser de att bilen inte är trafikvärdig enligt register.
Reglerna är sådana att det är hemlandet som ansvarar för att bara trafikvärdiga bilar är i trafik. Annars hade vi fått besiktiga , betala , skatt osv. vid varje gräns. Detta kan inträffa i Asien och i Afrika. Så i detta fall är EU bra.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag påstår inte att du bryter mot någon lag
Jag frågade en fråga
Ang skatten så eftersom inte bilen är i Sverige så kan man kanske bara helt enkelt välja och inte betala den till Sverige utan till det landet man är i

Skatten betalar man i det landet som fordonet är registrerad i..... Sen finns det några länder inom EU som kräver utläningarna på vägskatt om du vill köra i landet/motorvägar
Och eftersom du undrar över vart jag betalar min fordonsskatt..... Jag betalar i det land där min HB är regad.... Precis som du gör.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
De kan de göra. Tidigare vad detta vanlig och det var ju svårt att få böter för obesiktigad bil när den var besiktigad. Krångligt att kontrollera. Det fungerade nog i de flesta fall. Men nu när Spanien som exempel har en APP så ser de att bilen inte är trafikvärdig enligt register.
Reglerna är sådana att det är hemlandet som ansvarar för att bara trafikvärdiga bilar är i trafik. Annars hade vi fått besiktiga , betala , skatt osv. vid varje gräns. Detta kan inträffa i Asien och i Afrika. Så i detta fall är EU bra.

Husbilen har blivit stoppad/kontrollerad av trafikpolisen i Turkiet, Grekland, Bulgarien, Italien, Slovenien, Spanien och i West Sahara..... Vid alla kontroller är det flera år sedan bilen var på besiktning i Sverige.... Inga åtgärder blev det.;)...
Och sedan jag börjat att få bilen besiktigad i vistelse länderna så har ingen trafikpolisen stoppat mig och bet om papperna.
Så nu vet ni......
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar verkligen att ni som befinner er i utlandet en längre tid kollar med era försäkringsbolag vad som gäller om bilen har körförbud.
Jag har LF och de har flera inskränkningar i villkoren i just detta fall.
Råkar man ut för en skada när man har körförbud kan det bli en riktig kalldusch...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag rekommenderar verkligen att ni som befinner er i utlandet en längre tid kollar med era försäkringsbolag vad som gäller om bilen har körförbud.
Jag har LF och de har flera inskränkningar i villkoren i just detta fall.
Råkar man ut för en skada när man har körförbud kan det bli en riktig kalldusch...

Om du läser tidigare i tråden så ser du att jag har "snackat" med mitt försäkringsbolag, så jag vet vad som gäller....
Jag har också haft en del skador..... alla (alla inom försäkringsavtalet ramar) har mitt försäkringsbolag hjälpt mig med, även om jag har fått kämpa för det :eek:....
Jag kan aldrig köra försiktig nog, för även om jag inte skulle orsaka en olycka så vill jag inte komma i en olycka pg.a. någon annan i trafiken, risken är ju stor att jag också blir av med mitt hem :eek: om en olycka är framme.... och det försöker jag undvika så långt jag kan.... ;)
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag påstår inte att du bryter mot någon lag
Jag frågade en fråga
Ang skatten så eftersom inte bilen är i Sverige så kan man kanske bara helt enkelt välja och inte betala den till Sverige utan till det landet man är i
Nejnej
Om du inte betalar skatt i Sverige får du inte använda bilen oavsett vilket land du och bilen befinner sig i.
Flera försäkringsbolag kräver att bilen är påställd och skattad för att försäkringen ska gälla. Den blir oftast automatiskt avställningsförsäkrad om du ställer av den vilket krävs om du ska slippa vägskatten
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Den frågan skall du nog ställa till transportstyrelsen o inte till mig :)

I dag fick jag svar på frågan från TS....

Min fråga var såhär....

Ämne :besiktning
Fråga:... Hej... Jag tänkte ta min husbil och köra ut några år i europa.... men så läste jag att bilen skall regas i ett land om bilen är där mer än 6 månader.... hur gör jag nu ??

Registreringnummer: ABC123
Kontaktas via: epost

Såhär svarar TS.....

Hej!

Om en bil är permanent i ett annat land ska den registreras där. Du får fråga i respektive land hur länge du får köra där med en svenskregistrerad bil.

Sedan kan det bli problem med besiktningen om du är borta fler år för svenskregistrerade bilar ska besiktas i Sverige.

Med vänlig hälsning
Gunnar Dicander
Handläggare

Fordonsinformation
Transportstyrelsen
701 81 Örebro
transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 07 52

Det var inte mycket till svar.....:confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, han begrep nog inte att du har tänkt att besöka flera & aldrig mer än 6 månader. Detta styrker mig i min tro att TS liksom andra myndigheter inte har hängt med i utvecklingen. Att vi idag lever i en globaliserad värld gör ju att dom måste titta på omvärlden & hur man idag brukar framför allt sina semesterfordon.
Du kanske skall kontakta honom igen & berätta att du numera bor i din husbil & hela tiden vistas ute i Europa upp till 6 månader i varje land. Gissningsvis får han då något att bita i.:D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är ju som Transportstyrelsen säger inte deras problem, bilen befinner sig ju inte i Sverige.

Redan i inlägg no 2 skrev jag egentligen vad som gäller om man skall registrera bilen i annat eu-land.... man skall vara bofast i landet..... Men än har jag inte hittat vad som gäller om man INTE är bofast i landet.... så just nu är det bästa att ta det lugnt och köra vidare när man känner för det....
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det kan vara lämpligt och fråga i respektive land
. Kanske mest för ev skatteregler .
Hade det varit i Danmark beslagtar Polisen och Skatt bilar som brukas i Danmark men är reggade i annat land .
Och det blir inte billigt .
Man får väl stanna så länge landet tillåter det och sen köra vidare
Besiktningen blir bökigt
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som jag tidigare skrivit i inlägg 8 så står där bl. a att du måste rega bilen i efter 6 månader i det land DU BOSÄTTER dig i..... Men jag har ju inte bosatt (mantalskrivit) mig i de länder jag besöker.... Även om besöken kan vara längre än 6 månader
Sen undrar jag om polisen i Danmark kan beslagta din HB under tiden du besöker landet, så länge du inte mantalskriver dig i Danmark. Självklart får man inte ha något fast boende i landet man besöker, för då blir det säkert omöjligt att bevisa att man inte är bofast i landet.....
Just nu ser jag inte att jag bryter mot någon lag..... Precis som de som hade pengar i Panama breven..... Men vi kanske lever i de "grå zoner" :rolleyes:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Fordon som befinner sig utomlands mer än 6 mån ska reggas i det landet . Du kan bo var du vill .Det är bilen inte du. . Men är bilen i fler länder så vet i fan .Gråson som sagt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fordon som befinner sig utomlands mer än 6 mån ska reggas i det landet . Du kan bo var du vill .Det är bilen inte du. . Men är bilen i fler länder så vet i fan .Gråson som sagt.
Tydligen har du inte läst /förstått vad som står inlägg 8 vad Eu eropa nytt skriver.... Läs det sen kan vi diskutera
 
F

F.d. 58689

Guest
Ja om du bosätter (mantalskriver) dig i landet.... Läs länken i inlägg 8 om vad Eu eropa nytt skriver om din bil... Och dig

Stämmer!! Så har jag också förstått att det skall vara, men ingen är ju mantalsskriven i husbilen. De flesta här är väl mantalsskrivna i Sverige.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag har fattat .Jag tror inte dom har tänkt på hur folk i din situation ska göra .
Men va fan kör på om du är säker på att du gör rätt
 
Toppen