• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vattentät kontakt

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Letar efter vattentät kontakt för utvändigt montage av kabel från solpanel.
Tanken är att ha mina lösa paneler med kabel och kunna docka in dessa i bilen via regulator till batterierna.
har letat på forumet men inte hittat annat än MC 4, jag är ute efter något som är fastmonterat .
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Letar efter vattentät kontakt för utvändigt montage av kabel från solpanel.
Tanken är att ha mina lösa paneler med kabel och kunna docka in dessa i bilen via regulator till batterierna.
har letat på forumet men inte hittat annat än MC 4, jag är ute efter något som är fastmonterat .

Har samma idé så det blir intressant om du hittar någon bra produkt. Tänker du montera dem på taket?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Förslag:
DÄCKSKONTAKT 4-POLIG
SeaSea har butik i Västerås (BC Marine)

Har använt den typen på min f.d. båt och de är vattentäta. Fast du skall nog ha solpanelens båda ledare i en kabel (kort stump 2x2.5 kvmm t.ex.) för att det skall fungera bra.
Det finns andra kontakter också som är täta om man letar bland båtaffärerna.

MVH
Hans
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.592
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Däckskontakter brukar vara avsedda för 3 - 5 A, vilket väl är i minsta laget för en solcellspanel.

Lite googlande visar att Watski har en 3-polig däckskontakt som klarar 16 A. Kostar 395 kronor.

Pålle
 
Senast ändrad:

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Det jag letar efter är en kontakt som där ena delen sitter monterad på bilen och den andra delen i änden på kabeln från panelen.
Tänkte placera den fasta på stötfångaren längst bak på bilen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For det bruket fungerer Andersson kontakt med deksel når panelet ikke er koblet til. Ikke vatntett, men en kan fylle kabelsiden med smeltelim eller PU masse - dekselet gjør andre enden vatntett når den ikke er i bruk. 50A er den normale størrelsen, finnes mindre (men dyrere!) og store opp til noen hundre A. Brukes i menger i Offroad camper miljøet her down under - for lading av batteri i henger fra bilen.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
https://www.kjell.com/se/produkter/...dertaligt-kontaktdon-3-pol-hona-chassi-p37591
Den har en begränsning på 10 Amp, man kanske inte kommer upp i 10 Amp trots 2x100 watts paneler på max utgiven effekt
Knappast ett problem med 10A, i värsta fall så blir stiften brända och du får byta ut den men annars ta en 4 polig och dra två plus och två minus i kontakten.

Dock observera att den länkade är för lödning och i plast vilket gör att man måste ha en bra lödkolv med hög effekt och löda snabbt annars kan plasten smälta, jag skulle nog hellre ta en med skruv tex
Däckskontakt kraftig 4-polig – Hjertmans.se
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.115
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag och en kompis monterade typ denna kontakt på båda sidorna av HB, (så panelen alltid kommer mot solen).... Vi köpte en vit som är för båtar och all metall är av rostfri den klarar 10A.... den är också vattentät.:) (montera inte de svarta)... mycket enkel att använda.... men man måste tänka på att inte koppla in något som kräver 12v för då bränner du det :eek:...


s-l500.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Jag och en kompis monterade typ denna kontakt på båda sidorna av HB, (så panelen alltid kommer mot solen).... Vi köpte en vit som är för båtar och all metall är av rostfri den klarar 10A.... den är också vattentät.:) (montera inte de svarta)... mycket enkel att använda.... men man måste tänka på att inte koppla in något som kräver 12v för då bränner du det :eek:...


Visa bilaga 178726
Den är billig och bra men en nackdel och fördel är att den inte "låser" dvs det finns ingen riktig "klick" så ibland kanske den inte ansluter men det ser man såklart om man har något instrumet/app ed som indikerar laddning, samtidigt är det som sagt bra med ingen låsning om någon snubblar på sladden då går inget sönder den bara glider ur.

Men jag skulle nog själv valt en sådan också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
IMG_5532.jpg

Kontakt som brukes bak på offroad biler.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.499
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024

Bilagor

  • 81708D3E-D025-4E76-8E9D-FFC622D4DCA5.jpeg
    81708D3E-D025-4E76-8E9D-FFC622D4DCA5.jpeg
    256,4 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Toppen