• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Det är du som blivit pålurad skit som inte går att kränga i kina, du handlar helt fel grejer som strular skulle jag vilja påstå.

iPhone kinesiskt vad får du allt ifrån?

Du får nog läsa på lite mer om saker och ting.
Här nedan listar Apple var produkterna monteras och paketeras för distribution.

Apple Mac Cork, Irland
Cheng Uei Precision Industry Co. Ltd. Tillbehör Dongguan, Guangdong, Kina
*Flextronics International Ltd. Mac Austin, Texas, USA
Hon Hai Precision Industry Co. Ltd. iPhone, iPod Shenzhen, Guangdong, Kina
Hon Hai Precision Industry Co. Ltd. Mac, iPad Shenzhen, Guangdong, Kina
Hon Hai Precision Industry Co. Ltd. iPad Chengdu, Sichuan, Kina
Hon Hai Precision Industry Co. Ltd. iPhone Zhengzhou, Henan, Kina
Hon Hai Precision Industry Co. Ltd. Tillbehör Shanghai, Kina
Hon Hai Precision Industry Co. Ltd. iPad, iPhone São Paulo, Brasilien
Hon Hai Precision Industry Co. Ltd. iPhone aiyuan, Shanxi, Kina
Inventec Corp. iPod, Tillbehör Shanghai, Kina
PCH International Tillbehör Shenzhen, Guangdong, Kina
Pegatron Corp. iPad, iPhone Shanghai, Kina
Pegatron Corp. Tillbehör Suzhou, Jiangsu, Kina
Primax Electronics Ltd. Tillbehör Dongguan, Guangdong, Kina
Quanta Computer Inc. Mac Shanghai, Kina
Quanta Computer Inc. iPod Changshu, Jiangsu, Kina
Quanta Computer Inc. Mac Fremont, California, USA
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack Gunnar det var välkommet, vi ska väl bemöda oss om att hålla oss till ämnet och hjälpa varandra. Det är det jag tycker är så bra med HBK så mycket hjälp jag fått här och så mycket vänner som jag sen träffar i verkligheten.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Ska du åka iväg till vintern ? Verkade väldigt jobbigt med hundarna. själv funderar jag på att flyga ner annars men jag trivdes väldigt bra att bo i min husbil det var ju liksom ett hem, men det finns ju inte så mycket att göra och man blir ju trött att sitta i solen och äta och dricka min mage klarar ju inte det. hemma kan man ju meka lite. Kanske får räcka med en flygresa blir man sjuk då så får man ju bättre vård i spanien än i sverige.
@bengtic Nej vi åker inte till Spanien den här vintern. Tyckte det blev lite långtråkigt att ligga still på Bahia. Om vi har råd så blir det en sväng till Tyskland i september/oktober i stället
Ha det bra
Jörgen
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har Jappes moselboka om du vill ha inte stor omväg när du är på väg söderut. Jag var ju på väg söderut i Moseldalen men jag var lite sent ute tyvärr. Hade ju tänkt åka den vägen när jag åkte hem men hade blivit lite veckovill och råkade ut för att de snöade kraftigt i moseldalen så bokade om färjan och tog kurs hemåt. Ja risken är att man fastnar på en camping och har tråkigt hade ju lite samma dilemma fast jag roade mej ju med ett studibesök på sjukhuset istället.
Åker jag ner i höst ska jag nog åka direkt till Portugal och stanna där och vildcampa en del. Kanske Hasse och Åsa kör ner men vi är alla beroende av vår hälsa. Jag är fortfarande yr men inte som tidigare och det verkar bli bättre. Går ganska bra att köra om inte vägen är dålig. Blir nog sista rycket av äventyr man närmar sej livets slutskede känns det ibland men så börjar man längta ut igen fast man sagt sej själv att näe det här gör jag inte om igen ska jag resa blir det med charter, men så minns man när man satt i solen utanför husbilen och mådde bra när det snöade hemma.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
@bengtic Nej vi åker inte till Spanien den här vintern. Tyckte det blev lite långtråkigt att ligga still på Bahia. Om vi har råd så blir det en sväng till Tyskland i september/oktober i stället
Ha det bra
Jörgen
Tur att vi alla är olika. Själv tycker jag det blir trevligare på Bahia för varje år. Man lär känna fler människor och så gillar jag lite organiserade aktiviteter om man känner för det. Ta inte turen till Tyskland för sent. Det blir kallt även där på hösten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tyckte det var trevligt på bahia man träffade trevligt folk det är väl det att man blir ju lite begränsad i vad man kan göra, jag har ju tänkt göra långa utflykter med cykeln och se lite mer av vad som är utanför.
Men om man tänker på alternativet mörker och kyla så är valet lätt, hade man pengar så skulle man färja över till GC och vara där över vintern. Det är ju de kalla nätterna jag inte gillar blir ju mellan 0-5 grader men som jag minns var det minst lika kallt så fort solen gick ner i Portugal. . Det knepiga är ju att det faktiskt kan vara varmare på nätterna hemma i december.
Jag tycker ibland att det känns lite jobbigt med dessa aktiviteter när man är ensam man passar liksom inte in riktigt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag tycker ibland att det känns lite jobbigt med dessa aktiviteter när man är ensam man passar liksom inte in riktigt.
Vintern 17-18 var jag själv på Bahia ca 8 veckor. Kul då med aktiviteter och inte bara träffa folk i baren. De passar lika bra för den som är ensam. Gäller det bouletävling i par kan man oftast ”ragga” upp någon att spela med.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
@bengtic Nej vi åker inte till Spanien den här vintern. Tyckte det blev lite långtråkigt att ligga still på Bahia. Om vi har råd så blir det en sväng till Tyskland i september/oktober i stället
Ha det bra
Jörgen

Varför ligga still på en camping? Det finns många fina platser att uppleva på den Iberiska halvön. Går även bra att fricampa. Jag gjorde det under feb och mars i år.

Tyskland har även mycket att erbjuda.
 
F

F.d. 22252

Guest
Problemet med tyskland är att när jag åker vill jag komma bort från mörkret och kylan och då måste man ner till Spanien Portugal eftersom det är de varmaste ställena. Så Tyskland Frankrike är för mej en transportsträcka. Skulle gärna åka till grekland men det blir ju kallt på vintern samma med alla andra länder. Bästa vore ju färjan till kanarieöarna men förmodligen kommer det restriktioner att man bara får stå på ställplatser ön blir ju snart full av husbilar. Har förstått att fricampa går bra i Portugal men i Spanien sätter man mer och mer stopp för det och då blir det betalda ställplatser. Jag klarar mej lätt en vecka utan att tömma och fylla annars.
 
F

F.d. 22252

Guest
Skulle ju försöka skriva ihop något slags avslut på min resa 2018/2019 vilken inte på något sätt är märkvärdig snarare tvärtom ett enkelt sätt att uppleva sol och värme utan att anstränga sej vilket var vad jag behövde då. Kommer nog att skriva något litet om det.
Har en tidig planering där jag har funderingar kring att resa ner till Portugal i nov 2019, Kanske vi blir flera som åker men knappast i någon konvoj utan kanske ringer varandra om någon ställplats vi kan stanna på utmed vägen om det passar. Min bil är ju ingen racerbil men oftast kommer man fram till samma ställe fast en 20min senare.
Halva nöjet tycker jag är att planera resan inte så att man låser upp sej att man måste köra vissa sträckor och stanna på vissa ställen utan mera för att ha en trygghet i att var man kan stanna var man kan äta och vart man kan ta vägen om man behöver byta vägval.
Att sitta i bilen i stress och leta fram ett bra ställe att stanna på till kvällen har jag gjort och lärt mej av.
Oftast har man ju åkt sent på året och då vill man till sol och värme och en stor del av färden ner är en transportsräcka vilket gör att man missar en massa trevliga ställen, man ligger på vägen istället.
Jag planerar om orken finns att starta en ny tråd om nästa resa med annat namn, blir lite rörigt med så många sidor och jag är inte ute efter att samla en massa besökare fast det roligaste är tycker jag alla de svar man kan få och när andra interagerar med varandra. Mycket av det jag lärt mej om resor är genom vad andra skriver och ibland är det svårt att inte delta och det är ju just det jag eftersträvar att många kommer med synpunkter och deltar.
Spelar ingen roll om svenskan inte är bra bara man förstår själv hade jag B i svenska i folkskolan som det hette kan fortfarande inte redogöra för vad verb osv är men konstigt nog bra betyg i rättstavning och uppsats. Det säjer mer om skolans svårigheter en ens förmåga att göra sej förstådd.
Min plan som jag funderar mycket på är att ta mej ner samma väg som tidigare malmö travemunde natt färja sedan greven sen ner mot luxemburg och stanna någonstans innan i slutet av moseldalen.
Då har man på 2 övernattningar tagit sej genom sverige och tyskland och bör rimligtvis ha lite mer dagsljus och bättre väder.
Sen är ju problemet frankrike vill ju helst slippa en massa betalvägar men jag och min bil gillar inte rondeller, så det problemet tänker jag mycket på.
Sen ner till san sebastian och vidare ner på spaniens högplatå mot södern fin väg inga betalvägar men kan vara väderkänsligt på 1200m om det blir dåligt väder. När man kommit av högplatån efter en dryg körning så kan man ta det lugnt. Stannar inte gärna däruppe runt dec, jan.
Blir riktigt kallt på natten men det finns väl ställen att stanna på som jag inte känner till än.
Jappe undvek ju den vägen pga av sin kool även såna som har bekymmer med hjärtat bör ju undvika den även om 1100-1200m inte låter mycket så kan det vara jobbigt för oss nordbor som inte bor långt över havsnivån egentligen. Var ju uppe på Teide 3800m när jag var ung inga större problem men man kände av det, en man blå i ansiktet kämpade sej upp de sista 500m från liften, kände igen symptomen från en skolkamrat med hjärtfel och min lärare som dog första läsåret. Själv sprang jag nedför branten tvärsöver alla småstigar tog bara några minuter ner men det var då det kunde slutat illa om man ramlat.
Men man slipper ju Barcelona betalvägar och en massa annat som man kan ta på hemväg i sakta mak.
Jag har ju suttit och kalkylerat en del och det lönar sej inte alls med husbil numera och då har jag förmodligen en av de minsta kostnaderna för bil anskaffning driftkostnader och värdeminskning. Flyga ner och hyra blir billigare, men frihetskänslan när man sitter i sin husbil ner mot nya äventyr är svår att överträffa. Tidigare när man arbetade och lyckades hitta en resa ner billigt så var början när man tog en gin och tonic på planet då kunde man slappna av då hade semestern börjat, men sen var det ju inte mycket mer transfer till hotellet osv.
Nu är det hela tiden nya saker och upplevelser och känslan av att jag kan åka vart jag vill. Den känslan tror jag att folk betalar en miljon för att få uppleva och det är säkert det som gör att husbilsresandet ökar lavinartat på gott och ont, men världen är stor.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Många kloka tankar. Håller fullständigt med dig att det är friheten vi betalar för. Att ta ett flyg ner och hyra en lägenhet över vintern skulle inte vara samma upplevelse. Det kan kanske bli ett alternativ när man börjar se resan som jobbig och bara söker värmen och ljuset.
 
F

F.d. 22252

Guest
Alltid kul att läsa dina inlägg. Du har dessutom inspirerat mig till att köpa en Xiaomi M365 Pro (elsparkcykel, för er som inte vet vad det är). Ser fram emot din nästa resa och dina inlägg där du verkligen bjuder på dig själv.
Kjell
Hoppas bara inte du råkar ut för samma som jag efter jag köpt och byggt ihop ett nytt batteripack på 10,5ah så låste sej plötsligt fram hjulet när den fick jobba hårt i uppförsbacke.
Förmodligen drivningen till motorn som gått sönder så alla lindningarna får ström hela tiden.
Läste om en som råkat ut för samma sak och skadat sej ordentligt. Finns förmodligen delar på Ebay. Ska fösöka laga den problemet nu har ju blivit att den blir förbjuden på många ställen eftersom folk skadar sej, att det är några hundra som dör i bilar varje år
verkar inte lika viktigt samma med cyklar där är det många fler som skadar sej och fallhöjden är ju större än elscootern där man lätt kan kliva av.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Hoppas bara inte du råkar ut för samma som jag efter jag köpt och byggt ihop ett nytt batteripack på 10,5ah så låste sej plötsligt fram hjulet när den fick jobba hårt i uppförsbacke.
Förmodligen drivningen till motorn som gått sönder så alla lindningarna får ström hela tiden.
Läste om en som råkat ut för samma sak och skadat sej ordentligt. Finns förmodligen delar på Ebay. Ska fösöka laga den problemet nu har ju blivit att den blir förbjuden på många ställen eftersom folk skadar sej, att det är några hundra som dör i bilar varje år
verkar inte lika viktigt samma med cyklar där är det många fler som skadar sej och fallhöjden är ju större än elscootern där man lätt kan kliva av.
Jag ”puttrar fram” i långsam fart. Kör ca 15km/t. I den farten räcker batteriet 4-5 mil vilket jag är mycket nöjd med. Använder alltid hjälm och handskar.
Kjell
 
F

F.d. 22252

Guest
Det var en bra räckvidd mitt batteri räckte ju bara 4km när det var som bäst sen var det kanon när jag bytte men jag har en lång backe uppför och med ett par kassar som man handlat så blev det med egen vikt en bra bit över maxvikt. det var det och väldigt varmt ute som gjorde jag knäckte elektroniken. Ska laga den om jag kan annars får jag försöka laga spartametcykeln med motor, den stannade men jag känner till felet. men egentligen ska man ha försäkring och hjälm hemma. Utomlands tror jag t.o.m de är reggade.
Du fick ta ett djupt tag i plånboken men den är säkert värd att vänta på väldigt bra räckvidd hade räknat med bortåt 3 mil med mitt nya batteri. Största problemet verkar vara de uppblåsbara däcken som man knappast lagar utmed vägen, min har ju solida däck så det slår rätt mycket, Min gamla trasiga hade ju mindre hjul 6" men fjädring så den gick ganska bra med solida däck.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det var en bra räckvidd mitt batteri räckte ju bara 4km när det var som bäst sen var det kanon när jag bytte men jag har en lång backe uppför och med ett par kassar som man handlat så blev det med egen vikt en bra bit över maxvikt. det var det och väldigt varmt ute som gjorde jag knäckte elektroniken. Ska laga den om jag kan annars får jag försöka laga spartametcykeln med motor, den stannade men jag känner till felet. men egentligen ska man ha försäkring och hjälm hemma. Utomlands tror jag t.o.m de är reggade.
Du fick ta ett djupt tag i plånboken men den är säkert värd att vänta på väldigt bra räckvidd hade räknat med bortåt 3 mil med mitt nya batteri. Största problemet verkar vara de uppblåsbara däcken som man knappast lagar utmed vägen, min har ju solida däck så det slår rätt mycket, Min gamla trasiga hade ju mindre hjul 6" men fjädring så den gick ganska bra med solida däck.
Ja det är många som får punka. Verkar vara så att innerslangen nöts mot fälgen! Rådet för att slippa punktering verkar vara att ha däcken hårt pumpade. Har ju inte åkt så många mil ännu, men får säkert punka framöver. Hur som helst är det väldigt kul att åka. Använder den mest för sightseeing i nya städer som vi besöker med husbilen. I och med att den är så liten och dessutom hopfällbar så är det lätt att få rum med den även i ett litet garage.
Kjell
 
F

F.d. 22252

Guest
Har haft bekymmer med sånt för länge sedan man får undersöka om det finns gjutskägg från tillverkningen som kan nöta hål, jag lindade fälgen med eltejp ett par varv det hjälpte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vi eller jag som flyr vintern - slutet.
Åkte hemifrån i början av december 2018 50 mil till Malmö nattfärjan till Travemunde var av färjan 08.00 åkte direkt till terminalen och tog ut Eu i automaten.
Fortsatte 33mil till Greven som inte ligger i greven utanför vid en småbåtshamn där blev det en stor snitsel med öl. 15 Eu som betalas kontant på kvällen.

SAM_0763.JPG SAM_0767.JPG SAM_0768.JPG

Dagen därpå körde jag ner till Fritz utan för Trier finns en liten ställplats där med el nära en fin restaurang med god mat 10Eu kostade ställplatsen. Dagen därpå körde jag till Luxemburg och tankade fullt sen körde jag till Beaune där jag stannade på en gratis ställplats över natten gratis eftersom automaten var trasig men behövde egentligen ingen ström alla var ju fullt och värmen fungerade bra. Hade tänkt äta något men nästan allt var stängt men macken var öppen så en fin smörgås med öl blev kvällsmat.
Åkte vidare mot Avignon och fjärde övernattningen, Fullt godkänd camping på en ö i floden Hade fått lite bekymmer med en automat och såg att de dragit dubbelt kvinnan i receptionen hjälpte mej och ringde bensinstationen och de sa att pengarna går tillbaka till kortet efter några dagar vilket de gjorde. Bra service och gott vin i flaska på kvällen hade jag lite tur att restaurangen var öppen eftersom de hade ett gäng skolelever på utflykt! Men köttet var nog det dåligaste jag smakat med mycket senor, klagade och fick ölen gratis.
SAM_0757.JPG
Nu var jag nere i södra Frankrike och körde vidare in i spanien mot nästa ställplats
stannade på en stor grusad parkeringsplats gratis santa pere pescador och ätit en biff med potatis på en närbelägen restaurang, havet finns nog 2 km härifrån med lång sandstrand
Körde vidare nästa dag mot Spätelse Fritz tror jag den hette.
Hade bestämt att köra mellan 30-40 mil eftersom det var vad jag tyckte jag orkade men när jag närmade mej resan mål för dagen utan uppehåll kände jag mej ganska slut, ska försöka stanna lite oftare mitt på dagen och gå ett varv. Fick ta en ganska liten väg ut till ett ställe som låg lite för sej själv utan några som helst attraktioner som natur osv. men det fanns en ställplats med el och en restaurang och det var allt. Maten var inget speciellt. Bara ett ställe att stanna för natten på.
Sen blev det Bahia där skulle jag stanna några dagar hade jag tänkt för att ladda batterierna. Blev inte så fick ett bra mottagande av Batista han sa välkommen mr Bengt Andersson de hade två platser lediga jag tog den första direkt
Gick in och skulle flytta bilen och det klickade bara i startmotorn stod ivägen efter som det var en byggarbetsplats man rev gamla poolen. Bilar kör och folk kom och gick och jag var ganska trött försökte se om det var fritt och rullade bakåt med backväxeln släppte kopplingen och på ett varv startade den. Sen åkte jag och parkerade platsen var perfekt i läge och storlek. Det problemet med startmotorn har aldrig hänt efter det.
Sen gick jag in till baren och tog en wiskhy borde inte gjort för magen protsterade som den gör mot wiskhy men nerverna behövde det, kändes lite som att komma hem fast det blåste massor den eftermiddagen bilen har vandrat hit och dit bland bergen på nedresan.
Sen blev jag kvar där tills jag åkte hem nästan samma väg bara ett par andra stopp på vägen.
Varför blev jag kvar jo träffade folk som hade följt mina bravader och kom fram och hälsade var välkommen att sitta ner med andra svenskar var inte ensam trevligt och gemytligt, personalen jättetrevliga hade läckage i färskvatten tanken som rann ut på golvet så jag fick öppna och tömma tanken var ett plastfilter som spruckit men en lite längre slang skulle lösa det.
Fick en bit fin siliconslang av bästa kvalitet och de ville inte ha betalt, det löste problemet. Fick skjuts 2 gånger av Martin till vårdcentralen fantastiskt trevlig och omtänksam människa.
Varje liten tomt hade El och dricksvatten och avloppsbrunn, så det blev ju nästan som hemma, baren hade wifi och man kunde sitta vid ett bord med eluttag och gratis wifi.
Själv hade jag ju det via telenor som fungerade perfekt hela tiden.
Risken är att om jag stannar till där på vägen ner i år att jag blir kvar förra året skulle jag ju till portugal, det ska jag i år också....
SAM_0680.JPG SAM_0714.JPG
Med glada hälsningar så avslutar jag den här berättelsen och stänger tråden snart planerar återkomma med en ny reseberättelse om jag kommer iväg som planerat. Hade tänkte börja lite innan med planeringen. Blir en ny tråd med nytt namn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen