• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Filhantering i plattan

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har en Samsung platta med 16 Gb minne och ett minneskort som också är på 16 Gb. Det kommer varningar allt emellanåt om att minnet inte räcker till.
Undrar om någon kan säga om det går att flytta över filer från vanliga minnet till minneskortet och hur man gör. Går det att flytta över appar till minneskortet, det finns ju en massa appar jag aldrig använder och inte heller vet vad de skall vara till för och inte går de att ta bort så man kunde få i något användbart istället.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Min gamla telefon (Sony Xperia) brukar emellanåt komma med en fråga om den ska flytta appar till minneskortet. Det gjorde väl lite nytta de första gångerna när den fick göra det...
Om du vill städa själv, så finns det ju en del appar förinstallerat från tillverkaren som man kan rensa bort alla uppdateringar (som tar plats i minnet) och sedan inaktivera appen för att slippa kommande uppdateringar.
Se bara upp med alla "småappar" som egentligen är hjälpare åt andra appar, de måste vara kvar.

/Ingvar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Kolla under Inställningar/Lagring om det inte finns ett val längst ner Överför data till SD-kort. Där kan du bocka för vilka typer av filer du vill överföra.

Kontrollera också att det finns plats på kortet. Det går kanske att byta till ett större?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Gå till inställningar - Appar. Då får du en lista med alla appar. Du får peka på dem en efter en.
Då får du upp en undermeny - Lagring. Peka på det.
Då får du upp - Lagringsutrymme som används. -Internminne eller -SD-kort. (kan en stå externminne).
Går appen att flytta så står det -Ändra som du väljer. Då kommer alternativen -Internminne eller -SD-kort upp.
Markera -SD-kort så kommer alternativet -Flytta upp som du väljer.
När det är klart får du stega dig tillbaka till nästa app.
Lite jobb är det men Googles egna appar är det ingen idé att försöka med, de går inte att flytta.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Lite jobb är det men Googles egna appar är det ingen idé att försöka med, de går inte att flytta.
Det var de och liknande "ovärderliga" appar jag avsåg med appar som man rensar från uppdateringar och sedan inaktiverar. Samma app-lista att gå igenom som Wizard beskriver, man får bara lite andra val.

/Ingvar
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tack för alla svar! Fick loss 1 Gb när jag testade Wizards metod. Men det var inte många appar som gick att flytta, inte ens appen "mina filer".

Testar några dagar om detta räcker.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
På många androidenheter kan man formatera minneskortet som internminne. Tänk bara på att sätta i så snabbt minne som möjligt. Fördelen är att plattan/telefonen sköter placeringen av filerna på egen hand, nackdel som man bör tänka på är att kortet inte kan läsas på någon annan enhet.
 

Morgontrött

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2024
Som alltid vid ändringar gäller det att säkerhetskopiera, detta kan inte nog poängteras. Minneskort av god kvalitet får man för ca. en hundring för 32 Gb eller det dubbla för 64 Gb. Så har inte Samsung i det här fallet inaktiverat möjligheten att formatera som internminne är det ett billigt sätt att hålla liv i plattan ytterligare en tid.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Ett problem som dyker upp på mina Samsung är att när man uppdaterar någon app så lägger den sig på internminnet även om man tidigare flyttat den till SD-kortet. Då blir det till att flytta den igen.
På min lur Xiaomi M1A1 händer inte detta. Men å andra sidan har den 64Gb internminne så det gör inte så mycket.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
De filer som tar plats på min platta/mobil är foton och videoklipp som sparas automatiskt i Google Foto tillsamman med alla exifvärden som tid, plats m.m. Gratis och utan begränsning.
På så vis är de lätta att hitta flera år i efterhand.
 
Toppen