• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtidens husbil??

ORVAR

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2024
Såg ett intressant program på TV där man nu visar att brytpunkten där solceller producerar energi till en lägre kostnad än fossila medel har nåtts!

Konsekvenserna för oljeproducenterna kan bli stora. Saudi-Arabiens fonder kan vara slut inom 10 år om inte man vidtar åtgärder som storskalig satsning på solel.(Ingen brist på sol eller ytor i det landet!)

Detta leder mig över på framtidens husbilar även om jag personligen inte kommer att beröras förmodligen.
Min högst personliga förmodan är att vätgas kommer att bli alternativet! Detta på grund av att batterier med nuvarande kapacitet blir för tunga och ger för kort räckvidder.
Håller ni med mig???
ORVAR
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Framtidens husbil??

Hydrogen er i alle fall løsningen for tungtransport på vei, muligens også for en del jernbane strekninger. Men grensen mellom batteri og hydrogen brenselsceller når det gjelder vekt og rekkevidde forskyves hele tiden i retning batteri. Husbiler ligger i grenseland, små kan fungere godt med et par hundre kWh batteri. Store og tunge er kandidater for kombinasjonen batteri, brenselscelle og hydrogentank - når det finnes tankstasjoner for hydrogen.

I dag vil en brenselcelle stor nok lett koste over en mill, men prisene er på vei nedover. Batteripakke for elhusbil med samme teknologi som i Tesla 3 eller Teslawall 2 koster noen tusen kroner for hver kWh. Teknologien i Tesla S og X koster over det dobbelte av den nye som og er benyttet i et stort utjamnings batteri i det sydlige California - der er det snakk om mange MWh.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Undrar om man får uppleva allt det där. Det lär nog ta tid innan allt är på plats. Hoppas att min N+B Flair 08 lever så länge.:D
Tror nog inte det blir lönsamt att bygga om nuvarande bilar så diesel gäller en stund till.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som bekymrer litt er fallet i pris på lithium konsentrat :D pris for ett tonn fra gruvene er nå nede på 2008 nivå etter en tid med opp til den dobble prisen. Det ligger mer enn ett års forbruk klar til utskipning ved gruvene i Pilbara West Australia. Med denne prisen er knapt lønsomt å resirkulere brukte batterier - noe China har statet med i stor stil. Det ser ut til at denne resirkulering går helt tilbake til rene mineraler for alle deler av batteriene. En billigere resirkulering hvor en kun går til oksyder for direkte bruk i nye batterier er under utprøving flere steder.
 
F

Fd.47585

Guest
Tror absolut mer på vätgas än el drivna bilar. Detta pga att elbilen kommer att laddas på kvällen när "folk" kommer hem från jobbet, då är solcellerna inte effektiva (framför allt på vintern). Vätgas kan skapas när vi har överskott på energi och lagras tills vi behöver den och det är svårt att skapa den (tex skapa på dagtid på sommaren och lagra, på vintern använda överskottet som lagrats). Det finns redan en struktur för mackar, det enda som behövs är att byta bensintankar mot vätetankar. Vidare tar det lite tid att tanka vätgas till skillnad från el och räckvidden är inga problem med vätgas. Det går dessutom att konvertera en diesel till vätgas!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tror absolut mer på vätgas än el drivna bilar. Detta pga att elbilen kommer att laddas på kvällen när "folk" kommer hem från jobbet, då är solcellerna inte effektiva (framför allt på vintern). Vätgas kan skapas när vi har överskott på energi och lagras tills vi behöver den och det är svårt att skapa den (tex skapa på dagtid på sommaren och lagra, på vintern använda överskottet som lagrats). Det finns redan en struktur för mackar, det enda som behövs är att byta bensintankar mot vätetankar. Vidare tar det lite tid att tanka vätgas till skillnad från el och räckvidden är inga problem med vätgas. Det går dessutom att konvertera en diesel till vätgas!
Vad finns det för problem med vätgas? Det brukar alltid finnas en annan sida av myntet, eller är allt bara positivt? Det verkar inte som om alla bilfabrikanter har fattat finessen med vätgas.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det går dessutom att konvertera en diesel till vätgas!
Det hade jag inte en aaning om! Men det måste väl handla om en rätt omfattande ombyggnad? Och vätgastanken klämmer man knappast in där dieseltanken sitter nu, se bara på de biogasdrivna stadsbussarna.
Men jag håller med om att vätgas låter som ett mkt rimligare alternativ än dagens elbilar.

/Ingvar
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Är inte verkningsgraden rätt dålig om man ska gå från el till vätgas från vatten?
Om elen är bristvara kanske det blir en sämre lösning att gå via vätgas än att ladda batteriet direkt?
Transport av större mängder vätgas är väl heller inte helt enkelt?
Finns nog många positiva faktorer också…
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hydrogen forbrenningsmotorer har katastrofal lav virkningsgrad, de hydrogenbilene som fungerer og får rekkevidde benytter brenselsceller og produserer el. Virkningsgraden el - hydrogen - el er noe lavere enn via batterier, men forenklingen ved tanking fra en høytrykkstank til enn annen gjør løsningen spennende for tyngre kjøretøy og akseptabel men kostbar for småbiler. Noe som er vesentlig bedre enn med hydrokarboner er at hydrogen kan produseres i små lokale anlegg - i forbindelse med sol og vindkraft. En løsning som jeg har sett et par rapporter om er bruken av NiFe batterier som når de lades forbruker vann og gir fra seg hydrogen - fangst av denne og kompresjon til lagring samtidig som NiFe batteriene kan brukes som hurtiglader for elbiler.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Att det är batterier och inte omvägen via vätgas som numera gäller verkar tom. med Toyota vara inne på.
Toyota, Honda och någon till har jobbat med vätgas i många år men resultatet har blivit dyra fordon med kort livslängd. Tillverkning av vätgas är också ineffektiv med stora omvandlingsförluster.
Volkwagen satsar 75% av sin utveckling på batterifordon och kommer att lansera sin sista fossilbil 2026. Om man sedan räknar med att den kommer att tillverkas i 10-15 år så kommer det efter 2040 blir det nog svårt att köpa en ny fossilbil.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste en analyse av spotpris på el og hva som er mest lønsomt for sol og vindbolag. Feed in på nettet gir hele tiden variable pris til produsentene i perioder på 5 minutter i det markedet som ble analysert. Ned til en spotpris er det fornuftig å mate produksjonen inn på nettet, under dette er lagring i batteribank være mest lønnsomt. Når batteriene er fulle er det en ny mye lavere terskel før det er lønnsomt å produsere hydrogen via elektrolyse. Det var en analyse på Blomberg for et par dager siden for det amerikanske marked. Men med spotpris på null i lange perioder - og en reell spotpris under null i enkelte markeder så er elektrolyse fortsatt relevant som alternativ til å stenge produksjonen.

Flere store sol og vindkraftverk bygges med egen batteripark, den første var det store Tesla batteriet i South Australia som til tross for motstand fra føderale myndigheter og et regelverk som er spesiallaget for gasskraftverk som utjamningskraft i praksis har betalt hele investeringen på under 2 år. Dette er oppnådd ved å ha en reaksjonstid på millisekunder i stedet for sekunder og minutter for gasskraft (kullkraft har timer og dager i tid for oppstart og nedstenging).

Men det store problem med hydrogen er at det er en av de mest brennbare gasser som finnes - en hydrogenbrann er veldig intens og varm. At den for å kunne benyttes i et kjøretøy må lagres og overføres under meget høyt trykk gjør ikke risikoen mindre. Beste og mest effektive måte å bruke hydrogen i et kjøretøy er ved hjelp av brenselsceller og elektrisk drift. Dette igjen krever litt buffer batteri da brenselscellene jobber best nær sin topp produksjon, og hver kW i produsjon koster en god del i dyre mineraler (platina) - legg dette nivå noe over planlagt snittforbruk og la batteriet ta toppene og lades når det er ledig kraft samt sammt ved regenariv bremsing.

Pris pr kWh lagring i moderne batterier er i ferd med å komme ned i US$100 både i LFP og andre LiIon kombinasjoner - når en snakker om volumer som bilfabrikker kan spise unna. Tesla 3 sine batteripakker er under US$120
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Jag har en känsla av att husbilens framtid kan komma att påverkas eftersom Sverige skall ta ledningen för att genomföra FN:s Agenda 2030. Med alla konsekvenser det kommer att innebära för miljö, bränslen m.m.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag ser det som positivt, Våra "gamla husbilar" kommer att bli guld värda för priset på dom nya kommer att bli svindlande högt om dom ens blir ändamålsenliga.:D
Varför kommer priset på framtida elhusbilar att bli svindlande högt när den vanliga elbilens pris kommer att bli likvärdigt fossilbilens?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Kommer att bli? Var har du fått detta ifrån? Redan idag produceras el-fordon i stora serier & inte är priset på dessa i paritet med fossildrivna fordon.
 
Toppen