• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Första servicen på en Fiat

F

F.d. 55337

Guest
Vi har en Fiat 177 hk, en Frankia som har totalvikt 5 ton, årsmodell 2014. Nu börjar den närma sig två år och vi måste göra första servicen. Är det någon som har motsvarande bil och gjort denna service, vad fick ni i så fall betala?

Anders
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Första servicen på en Fiat

Vi har en Fiat 177 hk, en Frankia som har totalvikt 5 ton, årsmodell 2014. Nu börjar den närma sig två år och vi måste göra första servicen. Är det någon som har motsvarande bil och gjort denna service, vad fick ni i så fall betala?

Anders

Stilbil i Upplands Väsby är auktoriserad Fiatverkstad.
Jag servar bilen hos dem.
De har verkstad med lyft av husbilar.
Om de har begränsning av vikt
vet jag inte. Ring och hör.
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Första servicen på en Fiat

Vi har en Challenger Sirius, levererad 2014. Till dags dato har vi kört 2000 mil. Eftersom serviceintervallet är 4800 mil har vi i år endast gjort filter och oljebyte. Detta rekommenderade Hedin Bil AB i Göteborg, vilka är auktoriserade FIAT Professional-återförsäljare. Utgår från att detta är korrekt.
Vi betalade 1878 kr för detta arbete med material. Ska sägas att vi har 150 hk motorn. Totalvikten är 4250 kg.
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
801
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2024
Sv: Första servicen på en Fiat

Gjorde första stora fullservice på vår Fiat 177 hk automat 2014 på en auktoriserad Fiatverkstad till en kostnad på ca 7000kr.
I priset ingick ett års assistansförsäkring hos Solid. Försäkringen är utan viktbegränsning och gäller i Norden.
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Sv: Första servicen på en Fiat

Fiat 150 hp 2013. Bytte olja och filter samt smörjning ALKO-axeln gjordes förra året i aktoriserad Fiatverkstad i Mariestad. Kostade då 2840 kr.
Gjorde samma service i år hos Mekonomen för 2100 kr.
Bengt
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: Första servicen på en Fiat

Vi har en Challenger Sirius, levererad 2014. Till dags dato har vi kört 2000 mil. Eftersom serviceintervallet är 4800 mil har vi i år endast gjort filter och oljebyte. Detta rekommenderade Hedin Bil AB i Göteborg, vilka är auktoriserade FIAT Professional-återförsäljare. Utgår från att detta är korrekt.
Vi betalade 1878 kr för detta arbete med material. Ska sägas att vi har 150 hk motorn. Totalvikten är 4250 kg.

Vi har fått uppgift om att service ska ske antingen efter 4800 mil eller 2 år. Vi gjorde olje- och filterbyte förra året innan vi åkte till Spanien. Men nu gäller alltså 2 års gränsen och därmed den lite utökade servicen.

Anders
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Första servicen på en Fiat

Hej !
Gjorde första servicen idag på min Fiat 2014 177 hk hos Stilbil i Upplands Väsby, byte olja och filter kostnad 2510:-.
/Benke
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Första servicen på en Fiat

ursäkta, skrev i fel tråd:oops:
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Första servicen på en Fiat

"Stor service" omfattar byte av luftfilter ,kupeluftfilter samt bränslefilter,utöver olje servicen.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Första servicen på en Fiat

Även byte av bromsvätska.

Leif

Jäsiken viktigt med att byta den! Inte minst för att slippa onödiga kostnader i framtiden som kommer av korrisionskador inne i systemet!

Eller att oljan som ligger lägst i systemet börjar koka och bromsverkan försvinner och det ingen pumpning i världen hjälper!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Första servicen på en Fiat

Så här färska bilar det handlar om här, dvs. nya bilar som knappt rullat någonting, är det viktigt med olje/filter byte då slitaget är alltid störst innan delarna anpassat sig till varandra. Jag skulle inte dra ut det första oljebytet i onödan.
Vidare skulle jag sätta stor vikt vilken serviceman jag anlitar. För mig skulle det inte handla om i förstahand ifall jag sparar några hundra lappar som är en ren bagatell i dom här prisklasserna, utan jag skulle välja en serviceman som tycker om bilar och vars hjärna förstår vad ögat ser. Efter 2000 mil ser man obetydliga märken/tecken som är ett slags "early warning" för saker som blev inte riktigt 100% från fabriken och som till slut leder till ett driftstopp. En bra mekaniker ser dessa saker, men ofta vill han inte slå larm utan tiger still... För han vet de kommande replikerna i förväg...
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Första servicen på en Fiat

Jäsiken viktigt med att byta den! Inte minst för att slippa onödiga kostnader i framtiden som kommer av korrisionskador inne i systemet!

Eller att oljan som ligger lägst i systemet börjar koka och bromsverkan försvinner och det ingen pumpning i världen hjälper!

Automaten har samma vätska till kopplingen så får man färsk vätska även dit. Och har man många mil så får man tömma kopplings cylindern för att få ny färsk vätska dit också.

Leif
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Första servicen på en Fiat

Vidare skulle jag sätta stor vikt vilken serviceman jag anlitar. För mig skulle det inte handla om i förstahand ifall jag sparar några hundra lappar som är en ren bagatell i dom här prisklasserna, utan jag skulle välja en serviceman som tycker om bilar och vars hjärna förstår vad ögat ser.


Att hitta en sådan serviceman på våra auktoriserade servisställen torde vara i det närmaste omöjligt. Dessa servicemän som Big Spender pratar om fanns det gott om på den tiden man själv var ung. I dag är dessa inte anställda för dessa jobb utan man gör absolut inte mer snarare mindre än vad som står i serviceprotokollet. Och snabbt skall det gå så nästa bil kan tas in för ny service. Häggen för tillfället i solen i Skåne
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Har en Pilote G740 -17 och den är lev 20170817. Nu undrar jag huruvida service meddelas på instrumentdisplayen?
2 år eller 4 000 mil gäller och då vilket som uppnås först. Då min har passerat 2-årsdagen med två dagar undrar jag bara när startar bilen att räkna tid/datum?
Har tänkt att bara byta olja och filter nu och sen ta resten upp mot 4 000 mil.
Hur har era nya bilar påkallat första servicen?
Fiat-verkstaden var lite osäker på huruvida detta meddelades på displayen när det gällde husbilar, på vanliga transportbilar på Ducato skulle det ske i a f.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.067
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
2år eller 4800mil det som först uppnås, i ditt fall 2år(dom flesta husbilar),räkneverket tickar från första registeringsdatum.
Skall man följa serviceintervall vilket FIAT verkstaden borde veta!! så gäller byte av samligta filter,olja och bromsvätska,brukar kosta runt 7000kr.
Jag är osäker på om du får varning efter 2år, men du kommer att få oljevarning efter 4800mil
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
2år eller 4800mil det som först uppnås, i ditt fall 2år(dom flesta husbilar),räkneverket tickar från första registeringsdatum.
Skall man följa serviceintervall vilket FIAT verkstaden borde veta!! så gäller byte av samligta filter,olja och bromsvätska,brukar kosta runt 7000kr.
Jag är osäker på om du får varning efter 2år, men du kommer att få oljevarning efter 4800mil
Ok, reg.datum, då borde den visat det åtminstone idag men ska kolla nu dagligen för skojs skull och se när den reagerar.
Bilen har bara rullat precis 1 000 mil så det är datum som gäller här. Jag är just nu bara intresserad av att byta oljan/filter och inget annat, helt utanför serviceschemat, detta för motorns bästa.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
2 år?? Hur vet bilen när den registrerades. Eller aktiverar man klockan vid leveransservice??
Förmodligen har chassiet stått hos påbyggaren något halvår eller kanske mer.
Det där med tidsbestämd service tyck jag är enbart larvigt. Vad slits eller blir dåligt på en bil som står still?
Det är bara till för att dra folk på pengar. Och så hotar man med att garantin inte gäller om man inte följer serviceschemat. :(
Jag fick serva personbilen när den gått 300 mil p g a att det gått ett år sedan jag köpte den ny.
Då hade den stått orörd i garage ett halvår. Man bytte t o m filtret till A/C'n.
Bortkastade 2800:-
:msn_cry:
 
Toppen