• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Plåtisar byggda på Mercedes chassi

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Har lite funderingar på byta vår halvintegrerade mot en plåtis, siktar på Mercedes chassi.
Jag är ute efter bättre komfort och trevligare förarmiljö än vad Fiat har.
Gissar att även fjädringskomforten är bättre, men som sagt, det är bara en gissning...
Är någon här på forumet som har erfarenhet och har jämfört?

Vad jag känner till är det bara La-Strada och Bravia som bygger på MB.
Tacksam för åsikter kring mina funderingar!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Gamla merca sprinter 07-16? körde jag en del och tyckte var bra (bättre än ducato). Nackdelen jämfört med Fiat är att den är 10cm smalare och att förarhytten är längre så utrymmet i bodelen blir mindre. Volkswagen Crafter finns även och den är ju närmast exakt lika stor som sprintern. Finns även som husbilsplåtis från några tillverkare. Fiat kommer med ny ducato om något år så det ska bli spännande att se hur den står sig mot tyskarna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag är ute efter bättre komfort och trevligare förarmiljö än vad Fiat har.

HB med Fiat chassi har alltid (?) noll fjädringsväg i fram om inte en eftermarknadsfjäder/fjäderben är monterat.
Genom att göra en sådan modifiering lär en Fiat bli extremt mycket bättre än en original med noll mm fjädringväg.

Kan vara ide att provköra en Fiat med fungerande framfjädring.........
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är verkligen stor skillnad, tyvärr slarvar husbilstillverkarna med anpassningen, man ser många husbilar ute på vägarna där framdäcken nästan försvinner i hjulhusen och bilen står på näsan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Noll fjädringsväg är en kraftig överdrift,som säkert dom flesta förstår,plåtisar och lätta halvintegrerade fungerar orginal hyfsat, men förstärkt fjädring typ ACS motsv. ger bättre komfort.
Det som ger stor komfortskillnad är att slippa FIAT bladfjädrade bakaxel.
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
....
Det som ger stor komfortskillnad är att slippa FIAT bladfjädrade bakaxel.

Min tanke också, bladfjädrar låter rejält antikt...
Jag får nog kolla upp vilka som har spiralfjädrar (om nån).

Fjädringskomfort är viktigt, särskilt som vi gillar att åka på de mindre vägarna, vilka tyvärr är ganska dåliga nu för tiden.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Även bak är det ofta möjligt att förbättra fjädringsegenskaperna på de bladfjädrade bilarna. Ofta står en semesterlastad bil på genomslagsgummina (som numera egentligen är en hjälpfjäder) bak, och det gör att den blir väldigt stötig eftersom den inte har någon fjädringsväg kvar att använda när det är ojämt. Det här avhjälps genom att montera hjälpfjädrar eller hjälpluftfjädring så att bilen kommer upp en bit bak och kan fjädra när ojämnheterna kommer. Det här kollas enklast genom att titta innanför bakhjulen när bilen är lastad för körning, då ser man tydligt genomslagsgummit och de bör ha ett avstånd på minst 25mm ifrån bladfjädern.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag monterade Airtop tillsats fjädring bak på min förra bil med Fiat chassi,blev betydligt bättre, men ett Alcochassi är endå bättre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
När vi gick i HB tankar då hade vi turen att provsitta i både Fiat och en Sprinter, plåtisar båda 2. Marianne bestämde direkt att vi skulle ha en Sprinter pga bra sikt gnom framrutan så vi har aldrig åkt i något annat än på MB chassi. Kändes lite väl mjukt (gungande) i början tills vi vande oss vid det. Idag skulle vi inte byta till något annat då vi är vana med precis allt som bilen har att komma med.

Om du funderar på att titta på ett särskilt märke, då kan vi rekommendera varmt HRZ i Tyskland. Hade vi valt en annan plåtis, då skulle det vara just HRZ Reisemobile utan tvekan. Deras ”options” e4bjuder allt det som vi redan har i vår nuvarande plåtis-HB.

OBS! Vi har ingenting med tillverkaren att göra, tycker bara att deras modell hade passat oss lika bra som den vi redan har.

upload_2019-8-2_19-7-33.jpeg
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Vi kikade på en Bravia-plåtis byggd på Mercedes och konstaterade en stor brist, nämligen att framstolarna inte går att tilta bakåt till ett bekvämt "kvällsläge" som på Fiat där man med ett enkelt handgrepp vinklar både sits och ryggstöd.
Finns det olika stolar som husbilstillverkarna kan använda byggda på MB-chassi?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv i plåtis er det ikke uvanlig at det benyttes andre seter enn de som varebilen leveres med, men det koster noe mer enn standard seter. Har sett dette som opsjon i prislister.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Ducatos hytt passar inte mej och många andra vet jag, stolpen till lilla rutan är mitt för vänster backspegel! Men i en MB sitter jag perfekt årsmodell -17 riktig automat, optimerad framfjädring. Nu kommer jag snart att byta till nya framhjulsdrivna sprinter, ännu bättre komfort, 9 stegad automat. Stjärnan på huven har aldrig varit något speciellt för mej men i det här fallet är MB överlägset!
 
Toppen