• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver lite hjälp inför köp!

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Eftersom Vickeviking avser att campa och uppleva vår natur och inte häcka i städer så går en rymligare/lastvänligare husbil än en van utmärkt att göra detta i.
Även ställplatser klarar större husbilar än 6-7m.
Jag tror även att en husbil för vinterbruk gör att man kommer upp lite i storlek, p.g.a högre vikt.
Själv skulle jag vilja ha med mig en fiskekajak i husbilen men inte funnit någon bra lösning på detta ännu.
Jag uppskattar mycket att ha med 2st fullstorlekscyklar, utemöbler m.m. som kräver lastutrymme och lastvikt.
Jag uppskattar även en rejäl verktygslåda, vindskyddet är värt sin vikt när man hamnat på en naturskön, men blåsig plats.
Så lastutrymme/lastvikt är en viktig parameter för mej.
 
R

RobbeS

Guest
Vattenburen värme är bra. Det har jag i den nya husbilen men den gamla med en Truma luftburen värmare funkade också vintertid.
Sen det här mer storlek. Har idag en bil på 7,80 m. Har mestadels kört runt i fjällen i norra Sverige på både asfalt och små grusvägar och ännu inte upplevt storleken som en begränsning. Då hela familjen åker är utrymmet värt en hel del och då jag åker ensam är det också skönt med en större bil. Speciellt med en stor toalett och dusch längst bak där man inte behöver vara akrobat för att göra både ettan, tvåan och duscha. Jag har inget stort garage men ändå tillräckligt med stuvutrymme för det jag har med mig. Cykeln hänger bak på en cykelhållare och även en Schäfer ryms i bilen. Lastvikt på närmare 1000 kg finns.
Ibland låter det på det här forumet som att allt över 6 meter innebär att man kör fast på alla vägar som inte är av motorvägsstandard. Det är fel, man tar sig bra med en 8 meters också. Även ute i Europa.
Jag har i sommar hälsat på bekanta i deras stugor på alla möjliga och omöjliga ställen mitt inne i skogen, på fjällen och vid havet och än så länge inte behövt lämna bilen på stora vägen och gå.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Verkar som att dom flesta är eniga om att en bra äldre bil kan vara vettigare köp än en ny husbil vid mitt första köpet.....

Om man köper husbilen genom någon av dom fem större företag vi har här på västkusten, bör man göra en egen fukttest eller är dessa generellt sett något man normalt kan lita på??
Likaså: vem eller var kan man göra en vägning av bilen om man skulle vilja göra detta?? Kostar det något?
Köper jag privat så är ju alla överens om att man bör ha med egen mätare. Men var hittar man någon form av "protokoll" man kan använda sig av så man får med svaga punkter!?
Spontant måste jag erkänna att det känns lite tryggare men dyrare att använda firma. Det är ju trotts allt en del pengar vi pratar om.....
 
R

RobbeS

Guest
En begagnad kan vara ett bra köp men en ny bil av instegsmodell är också ett bra köp. Du nämnde till exempel Itineo vilket var min första husbil. Inte premium men helt och hållet funktionsduglig. Då jag bytte in den mot min "nya" husbil var värdesänkningen på två år 30 000 kr. Anledningen till bytet var att jag ville ha en större halvintegrerad bil med toalett bak.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Verkar som att dom flesta är eniga om att en bra äldre bil kan vara vettigare köp än en ny husbil vid mitt första köpet.....

Om man köper husbilen genom någon av dom fem större företag vi har här på västkusten, bör man göra en egen fukttest eller är dessa generellt sett något man normalt kan lita på??
Likaså: vem eller var kan man göra en vägning av bilen om man skulle vilja göra detta?? Kostar det något?
Köper jag privat så är ju alla överens om att man bör ha med egen mätare. Men var hittar man någon form av "protokoll" man kan använda sig av så man får med svaga punkter!?
Spontant måste jag erkänna att det känns lite tryggare men dyrare att använda firma. Det är ju trotts allt en del pengar vi pratar om.....


Jag var intresserad av en stor Rapido innan jag fann den jag har nu, den stod hos Forsbergs anläggning på västkusten, många mil för mej.
Jag ringde dem och bad dem väga bilen först, ifall jag skulle komma ner och provköra.
De vägde bilen på bilprovningen och mejlade mej vågintyget, mycket bra gjort av dem.
Tyvärr hade bilen för låg lastvikt för mej, och det blev ingen resa den gången.

Annars kan du själv väga innan köp på många bilprovningar, jag har aldrig behövt betala för dem här i Köping, men en påse bullar funkar säkert som betalning annars.

Ska du köpa privat rekommenderar jag att du har med dej en kunnig person på husbilar.

Fukttest är inget för amatörer, inte många som kan göra en seriös fukttest, vad jag förstått.

Fuktkontroll
 
Senast ändrad:

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
En begagnad kan vara ett bra köp men en ny bil av instegsmodell är också ett bra köp. Du nämnde till exempel Itineo vilket var min första husbil. Inte premium men helt och hållet funktionsduglig. Då jag bytte in den mot min "nya" husbil var värdesänkningen på två år 30 000 kr. Anledningen till bytet var att jag ville ha en större halvintegrerad bil med toalett bak.

Oj då det var ju inte dåligt. Inte mycket nerskrivning på två år!! :)
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Oki.... Bra service av Forsbergs där.

Tack för info och/eller tips! :)

Nej jag misstänker nog att göra en "vettig" fukttest på husbil är nog något man bör ha lite erfarnhet av att göra. Bara mäta lite på måfå känns inte ok!

Det är ju en hel del att kika på i en husbil som kan vara bra att någon gör som varit med ett tag.

Lutar förmodligen åt att jag chansar på en seriös firma vid första köpet. OK då att den kanske kostar lite mer men det kan kanske vara väl lagda pengar. Läser man här i forumet så låter det som att dom allra flesta Husbilsfirmor har en ganska hög servicenivå!
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har en EuraMobil Integra 690. Den har Truma luftvärme vilket gör uppvärmningstiden kortare än med ett vattenburet system. Den har även dubbelgolv & i utrymmet mellan golven som är uppvärmt ligger tankarna så dom är inte känsliga för kyla. Jag har övernattat i den när tempen har varit -25 grader & då haft + 21 grader i bodelen. Komforten beror inte på om man har vatten- eller luftburen värme utan hur bra husbilen är isolerad.
 
R

RobbeS

Guest
Jag har en EuraMobil Integra 690. Den har Truma luftvärme vilket gör uppvärmningstiden kortare än med ett vattenburet system. Den har även dubbelgolv & i utrymmet mellan golven som är uppvärmt ligger tankarna så dom är inte känsliga för kyla. Jag har övernattat i den när tempen har varit -25 grader & då haft + 21 grader i bodelen. Komforten beror inte på om man har vatten- eller luftburen värme utan hur bra husbilen är isolerad.

Alde vattenburen värme har ofta en fläktbooster inbyggd om man vill ha snabbare uppvärmning. Går på min bil att slå av och på via panelen.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Jag har en EuraMobil Integra 690. Den har Truma luftvärme vilket gör uppvärmningstiden kortare än med ett vattenburet system. Den har även dubbelgolv & i utrymmet mellan golven som är uppvärmt ligger tankarna så dom är inte känsliga för kyla. Jag har övernattat i den när tempen har varit -25 grader & då haft + 21 grader i bodelen. Komforten beror inte på om man har vatten- eller luftburen värme utan hur bra husbilen är isolerad.
Det är nog sant som du säger att mesta beror på bra isolering! :)
Det är nog mer så att dom som sagt till mig att försöka köpa med vattenburen golvvärme anser att den ger mycket bättre "komfort".
Dubbelgolv är väl en bra sak att ha om man vill bo ute i naturen vintertid några dagar. Tack för synpunkter! :) uppskattas
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Ett råd. Köp en husbil utan träreglar i tak och väggar, då är det inte så farligt med lite fukt.
Arne.
Det där med fukt kan ju bli en dyr och tråkig affär uppenbarligen.
Hur ser/vet jag vilka som har träreglar väggarna? Kan ju knappast räcka med att öppna luckor!!??
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
De første serieproduserte husbiler uten trevirke i vegger og tak kom i 1994, samtidig kom og dobbeltgulvet med alle tanker i mellomrommet. Først var det sandwich med aluplat utvendig og innvendig - ingenting som kunne trekek fukt, senere kom sandwicher med glassfiber plater utvendig - noen av disse la inn treregler for skruefester da de brukte fiberplater på innervegg. Både fiberplatene og trelegrene kunne skades av fukt.

Biler med alusandwich kan ha en annen konstruksjon i golvet, alu mot stål er ingen god kombinasjon så sandwichen i golvet hadde normalt en glassfiber undre plate og plywood som øvre plate. Plywooden kunne skades av vann om det ikke ble benyttet en maritim plywood.
 
Toppen