• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad krävs av en LiFeYPO4 laddare?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man har BMS i sitt LiFeYPO4 system, vad krävs av:
Generatorn på (Diesel) motorn?
Batteriladdaren för 230V?
Solcellsregulatorn?

För att få den utlovade livslängden på battericellerna?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Detta är en allmänt utbredd missuppfattning. När bodelsbatteriet laddas krävs det mer energi (=diesel) till motorn för att dra runt generatorn. (Jämför med bilens luftkonditionering, som ju också gör att bränsleförbrukningen ökar.)

För några år sedan gjorde jag en beräkning och kom fram till att det var betydligt billigare att under färd driva kylskåpet med "tankad gasol" (10 kr/l) än med diesel via omvägen motor/generator.

Om strömmen från bilmotorns generator var gratis, borde det vara ganska enkelt att konstruera en evighetmaskin. Man skapar ju energi (elektricitet) utan att tillföra någon energi (diesel).

Pålle
Ska du ta ut låt säga 100A från generatorn stämmer säker detta,att däremot driva kylen på gasol för att spara pengar istället för generator tror jag inte ett dugg på, luftkonditionering däremot är en effektslukare.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Verkningsgraden hos en dieselmotor är ca 50 %, och verkningsgraden hos generatorn är i samma storleksordning.

Detta ger en verkningsgrad på, i runda tal, 25 % "från diesel till el".

1 liter diesel innehåller ca 10 kWh, vilket betyder att 1 liter diesel med ovan nämnda verkningsgrad ger ca 2,5 kWh el. Om dieselpriset är 16 kr/liter, kostar varje kWh 6:40.

1 kg gasol innehåller 12,8 kWh, vilket betyder att 1 liter innehåller ca 6,4 kWh.

Vid kylskåpsdrift med gasol är verkningsgraden nära 100 %.

Med ett literpris på 10 kr för "tankad gasol" blir priset per kWh ca 1:60.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ska du ta ut låt säga 100A från generatorn stämmer säker detta,att däremot driva kylen på gasol för att spara pengar istället för generator tror jag inte ett dugg på, luftkonditionering däremot är en effektslukare.

Ett kylskåp drar ca 10 A vid 12 V-drift.

Var ligger, enligt ditt resonemang, brytpunkten?

20 A, 50 A, 80 A?

Pålle
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den typen av beräkningar kan man få till vad som helst,det är alldeles för många variabler få att få ett säker resultat,att omsätta 150w 12V till diesel går helt enkelt inte.
Jag fortsätter köra min kyl på AES det den är konstruerad till,även om det mot förmodan skulle kosta några ören i timmen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tyvärr Knut så stämmer inte din informationen riktigt... Mina celler (4st) får absolut inte komma över 3.65v /CELL.... Så vad ni än gör så ta reda på max volt/cell på ert system och lita inte alltid på vad andra skriver....
Har nå rettet 4,2 til 4 som er absolutt maks hva cellene tåler. Men du har og rett 3,65V ved 20 grader er 100% fullt og bør ikke overskrides. Faktisk så vil en ladespenning på 3,65 over tid føre til 110% fullt - på den andre side når batteriet disse 3,65 allerede ved 80% fullt. 3,65 gir en batterispenning på 14,6V. Men om en lader med 14,4V så kommer en ikke over 80% - 14,5V ser for meg ut til å være en optimal ladespenning når en også har ladekutt etter en kort tid med 0,01C eller 1A for et 100 Ah batteri.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det verkar som tråden spårat ur lite ;) Även om det är intressant med kylskåp och energiförbrukning för mig, så är det mer intressant just nu med laddning av LiFeYPO4 batterier
:spinny:

Det var det felaktiga påståendet "...laddning från bilens generator är gratis ..." som gjorde att tråden spårade ur.

Ansåg att ett tillrättaläggande var på sin plats, och använde därför "drift av kylskåp under körning" som ett (trodde jag) lättbegripligt exempel på att ström inte är gratis.

Pålle
 
Toppen