• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolproblem

ekko

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Boden
HBK-Nr
22240
Medlemskap
2024
Jag har en Mono gaskontroll och har besvär med att få fram gasen. Trycker in knappen (grön) på slangen och sen håller in knappen på gaskontrollen minst 10 sek, men sen när jag ska slå på gasen inne i bilen händer inget. Får upprepa proceduren gång på gång innan jag får gas till förbrukarna. Vad gör jag för fel? Tidigare har det fungerat utan problem. Är det någon som kan ge mig tips hur jag löser det.
Tacksam för tips.
/Olle
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Bara en liten undran: har gasolens kvalité blivit så mycket sämre sedan "man" själv började campa med både husvagn o husbil sedan början på 1980-talet .. Vi har aldrig haft några problem med gasolen, förutom att den tagit slut... Eller har vi bara haft tur. ..
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Tror att skiten kommer när man tankar gasol har aldrig haft problem med gasen då man bytt tom till fulla flaskor sen 1987.

Har man tankflaska så finns det risk att det finns skit i flaskan från tillverkningen. När jag köpte min flaska fick jag rådet att första gången fylla bara någon liter, vända på flaskan och öppna ventilen så gas och ev skit åkte ut. (Hoppas inte Greta läser detta) :wink:o_O
Under sju år inga problem utan filter men nu har jag monterat sådana för säkerhets skull.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har inte heller haft några problem med föroreningar i gasolen under mina 11 husbilsår. Men eftersom olika trådar beskrivit besvär med olja i regulatorerna funderar jag på att för säkerhets skull montera filter ändå. En nackdel vore att gasolkofferten är så trång att byte av flaskor antagligen blir trixigare om filter tar upp en del av utrymmet, plus att antalet kopplingar på högtryckssidan ökar. Varje koppling är ju en läckagerisk i sig. Nu är det 2 kopplingar per flaska, en i var ände av högtrycksslangen. Med filter blir det 3 kopplingar, eller 4 om montaget kräver ett vinkelstycke också.

Självklart är sannolikheten för problem större ju mer gas man använder. Kanske finns det också faktorer som påverkar oljans benägenhet att lämna flaskan? Den har väl inte samma förångningstemperatur/tryck som gasolen. Spelar det roll om man använder gasolen under körning, när innehållet i flaskan skvimpar omkring? Det vore intressant med lite kommentarer från de som haft problem med olja i regulatorn, alt. ser att det hamnar olja i filtren:

Fyller ni gasol i lösvikt eller byter ni till färdigfylld flaska?
Hur många kg gasol per år förbrukar ni?
Använder ni gasolen under körning eller bara när husbilen står stilla?
Om ni inte använder gasolen under körning, har ni flaskventilen öppen eller stängd?

MVH
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Det är inte föroreningar i gasen
Nere i Europa kör man bilar på LPG, problem med rörliga delar i bränslesystemet har lett till att vissa bolag tillsätter olja för att smörja
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag behöver trycka in min varje gång gasoltrycket har gått ner (stängt flaskkranen och tömt systemet, eller bytt flaska). Det kanske räknas som "har löst ut" men jag har aldrig krockat med den :)
Jag trycker enbart på knappen till slangbrottssäkringen när jag släpper på gasen.
Knepigt att det är olika...
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Jag har en Mono gaskontroll och har besvär med att få fram gasen. Trycker in knappen (grön) på slangen och sen håller in knappen på gaskontrollen minst 10 sek, men sen när jag ska slå på gasen inne i bilen händer inget. Får upprepa proceduren gång på gång innan jag får gas till förbrukarna. Vad gör jag för fel? Tidigare har det fungerat utan problem. Är det någon som kan ge mig tips hur jag löser det.
Tacksam för tips.
/Olle
Gäller det alla gasolförbrukarna?
 
Toppen