• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad krävs av en LiFeYPO4 laddare?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om man har BMS i sitt LiFeYPO4 system, vad krävs av:
Generatorn på (Diesel) motorn?
Batteriladdaren för 230V?
Solcellsregulatorn?

För att få den utlovade livslängden på battericellerna?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag är tech-nörd, och trots det redan dragit slutsaten att LiFeYPO4 inte är mogna för husbilar än.

Hur har ni som redan installerat LiFeYPO4 hanterat:
Generatorn på (Diesel) motorn?
Batteriladdaren för 230V?
Solcellsregulatorn?

Vad har jag missat som gör att denna teknologi fungerar?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
230V.... en 30A laddare som är endast för Lfp4 batterier (den har rätt laddkurva för Lfp4 batterrrier)
Solregulator.... en regulator som klarar Lfp4 batterier (Votronic 460 25A mppt duo) och som ställs in så den ger rätt laddkurva för Lfp4 batterier...
Generatorn.... en generator 90A som jag inte vet så mycket om (fanns i bilen från början)

Hoppas du är nöjd med svaren....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Här är min installation. Efter denna så har jag även installerat Victron batterimoniter bmv-702. Allt fungerar fortfarande bra efter drygt två år. Saknar bara ytterligare ett batteri, 90ah är för lite när man både har kompressorkylskåp och dieselvärmare.
Om livslängden vet vi ännu inte tillräckligt...

Framtidens bodelsbatteri?
 

Atteka

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Torsås
Jag är tech-nörd, och trots det redan dragit slutsaten att LiFeYPO4 inte är mogna för husbilar än.

Hur har ni som redan installerat LiFeYPO4 hanterat:
Generatorn på (Diesel) motorn?
Batteriladdaren för 230V?
Solcellsregulatorn?

Vad har jag missat som gör att denna teknologi fungerar?

Du har missat en hel del!

generatorn; har jag kopplat ur eftersom Lifepo4batterier tar upp laddning så mycket bättre från solpanelerna så har jag hitintills inte behövt ladda medans jag kör. Dessutom är det så dålig ekonomi att ladda via generatorn. Har dock köpt en DC-DC laddare som jag troligen inte kommer koppla in.

Batteriladdare för 230V; Har heller ingen laddning för 230V, vilket jag inte hade till blybatterierna heller även om det finns gott om bra sådana.

Solcellregulator; köpte en SBMS40 från ElectroDacus funkar kanon. köpte även en SBMS120 till huset och "klippte" sladden till nätet.

Ser inga nackdelar med LiFePo4 batterier efter 2 säsonger.Jag laddade ur batterierna till "0%" för att se hur mycket de hade försämrats och det va helt enligt vad tillverkarens utlovade hållbarhetde/fösämring efter 1år/2 säsonger så jag ser ingen anledning till varför de inte ska minst hålla 15 år till och gör de det blir det bra mycket billigare än att ha bytt Blybatterierna 2ggr, minst.

inhandlade dock en 150W panel till i år då vi skulle upp till åre några veckor i april utan att besöka en enda laddstolpe men med kanonväder hela tiden va batterierna aldrig under 50%.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
generatorn; har jag kopplat ur eftersom Lifepo4batterier tar upp laddning så mycket bättre från solpanelerna
Vinter = mörkt

Batteriladdare för 230V; Har heller ingen laddning för 230V, vilket jag inte hade till blybatterierna heller även om det finns gott om bra sådana.

Vilka batteriladdare är bra till derssa batterier?

Solcellregulator; köpte en SBMS40

Vad är det som gör denna rekomenderbar?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jag är tech-nörd, och trots det redan dragit slutsaten att LiFeYPO4 inte är mogna för husbilar än.

Hur har ni som redan installerat LiFeYPO4 hanterat:
Generatorn på (Diesel) motorn?
Batteriladdaren för 230V?
Solcellsregulatorn?

Vad har jag missat som gör att denna teknologi fungerar?

Jeg har nu på 2 husbiler (2011 model og 2019 model) skiftet det oprindelige batteri med et LifePo4.

Jeg her IKKE skiftet hverken generator eller lader eller solcelleregulator og alt virker uden problemer.

Altså, jeg har blot taget det oprindelige batteri ud og sat et LiFePo4 und i stedet.

Ingen problemer overhovedet.

Når vi ikke kører så står husbilen under et gennemsigtigt carportrag af plast, sp solcellerne underholdslader hele året. Husbilen er bortset fra tomt vandsystem om vinteren hele tiden klar til afgang.

Temperaturerne i Danmarj ee ganske vist ikke så lave som i Nordsverige, men vi har da frostgrader ind imellem. Men det giver altså ingen problemer på mit batteri, som nu har klaret 4 vintre med undeholdsladning hele tiden.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Prinsipiellt så burde en ha ladning inn til LFP batteriet uavhengig av forbruk slik at en kan stenge av ladningen nå batteripakken når ønsket nivå. Utover et så fungerer de fleste ladere meget bra. Den mest optimale ladeprofilen er flat, en spenning på opp til 14,5V og ikke over 0.5C - det vil si 50A for 100Ah. Det er dette effektomfanget som gjør at en uten mer endring kan sette inn LFP i stedet for den gamle blyklumpen.. Victron BMS 12/200 er en grei frontend til en LFP bank i en husbil om en bruker batterier med BMS innebygget.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag är tech-nörd, och trots det redan dragit slutsaten att LiFeYPO4 inte är mogna för husbilar än.

Hur har ni som redan installerat LiFeYPO4 hanterat:
Generatorn på (Diesel) motorn?
Batteriladdaren för 230V?
Solcellsregulatorn?

Vad har jag missat som gör att denna teknologi fungerar?

Kan hålla med om att det inte verkar finnas någon vettig och prisvärd drop-in lösning ännu. Det blir kompromisser eller att öppna plånboken mer och byta mer prylar. Dyrt!

I vårt fall:

Generatorn på (Diesel) motorn?
Laddar med för hög spänning som BMSen inte orkar hålla i schack. Vet inte riktigt hur mycket stryk batteriet verkligen tar men det känns inte bra i magen.

Batteriladdaren för 230V?
Bortkopplad då även den ligger på för hårt.

Solcellsregulatorn?
Funkar kanon då den går att programmera som man vill. För oss räcker solpanelerna för att hålla batterierna fulla även när vi står still. Lär dock knappast funka på vintern.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu tycker jag allt att du är lite väl pessimistisk?

Generatorn har en utmärkt ladd(kurva?) Linjär ger i normalfallet 14-14,5V till bodelsbatteriet, passar utmärkt.

Batteriladdaren 230 volt ger normalt 14,4V troligen mindre beroende på kablage, fungerar o.k.

Solcellsladdaren med bortkopplad tempavkännare ger 14,4V, om den är programmerbar kan den ju anpassas riktigt bra.

Man får ju fundera på hur mycket 2000-5000 laddcykler är, om batteriet håller uppåt 10 år och kostar 10.000Kr är det väl o.k.?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Krävs egentligen inget speciellt map laddning problemet är vad man ska göra när batterierna är fulla, jämför med hur mobiler laptops od som laddades konstant tidigare och tog slut.

Det som krävs för att man ska nå maximal livslängd är ett komplett system som jobbar som i en mobil/laptop, dvs när laddningen pågår och är klar så ska husbilen ej drivas från batterierna utan från laddkällan och ej belasta batterierna som skall kopplas ur tills laddkällane ej längre orkar.

Och bäst i en husbil vore att ha ett bly batteri på typ 60A som backar upp detta så att momentana svackor i laddkällan kan fångas upp av ett vanligt batteri och sedan när laddkällan säckar helt så går man över på LI.

Idag nämns BMS som en pryl inne i batteriet men det skall vara så mycket mer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Montreal, vet inte om du svarade på mitt inlägg eller om det var på Michaels konstaterande men jag svarar dig ändå :).

Jag vet som sagt inte om och hur mycket batteriet tar stryk om man ligger och toppladdar det på nära maxspänning konstant men enligt allt som finns att läsa i ämnet så sliter det mer om man ligger och toppar konstant på hög spänning än om man låter batteriet ligga aningen lägre i spänning och låter det cykla.

Om jag inte minns fel laddar min bil uppåt 14,6V när jag kör och batteriladdaren i bodelen ligger i närheten. T.o.m. högre vill jag minnas.
Min solcellsregulator kan jag däremot ställa max laddspänning på, koppla bort floatladdningen och sätta vid vilken spänning den skall kicka in igen.
Om jag minns rätt har jag nu 14.2V totalt som tak på batteriet. Straxt över kickar BMS en in för att hålla cellerna i schack så ingen drar iväg.

Tiden får nog utvisa hur känsliga batterierna verkligen är. Speciellt intressant blir det att se hur dessa "all inclusive" batterier som bara droppas in klarar sig.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
869
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Som någon skrev tidigare: det är för mig fortfarande för mycket funderingar, frågetecken och (dyra) specialanpassningar för att byta till den här tekniken.
Återkommer när det räcker att lätta på kabelskorna, plocka bort gamla blybatteriet och stoppa dit det nya. Och oavsett vilken temperatur det är ute och inne i bilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det fungerar ju uppenbart bara byta rakt av,men jag tror livslängden på batterierna inte håller det som är tänkt,kommer att bli dyra AH,fördelen är snabb laddning och lättare batterier,att underhållsladda tex. med solcell som beskrivs är direkt olämpligt om man vill vårda sina batterier.
Att koppla från all laddning förutom solcell ser jag som helt onödigt,laddning från bilens generator är gratis skall fungera utan problem,230V laddning är bra som backup en molnig/regnig dag.
Än så länge finns många frågetecken till dessa ganska dyra batterier.
Fabriksinstallationer tex. Hymer använder en kombination av bly och litium.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Farenivået for overladning ligger på 4V i hver celle, Så med 15V ladespenning burde det ikke være direkte farlig, men en er oppe på litt over100% ladning og noe redusert levetid. I andre enden er faregrensen 2,5V pr celle eller om en vil 10V for pakken, så den normale grensen i EBL på 11V er helt grei, 10,5V noe mer tvilsom. Det er teoretisk mulig å bygge en BMS inne i pakken som håndterer ladning og forbruk forskjellig med kun en tilkobling, men dette gir i enkleste utgave 0,6v spenningsfall til forbruk (en høyeffekt diode) sammen med 2 kraftreleer og endel ekstra i pris. Gjør en dette utenfor med en kobling for alle ladere og en for forbruk så klarer eksempelvis bms123 jobben på en meget ryddig måte.. Det finnes et antall BMS som kan brukes i en slik løsning. Victron selger LFP batterier med innbygget balansering og styring av eksterne releer. eller kommunikasjon med ekstern BMS for multiple batterier.
 
Senast ändrad:

Atteka

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Torsås

Absolut är det mörkt på vintern men då använder jag inte husbilen men om jag skulle köra på vintern så koppalar jag in den DC-DC laddare jag har via min SBMS så styr SBMS av och på dvs när batterierna är fulla och ej behöver laddning.


Vilka batteriladdare är bra till derssa batterier?

Tror att Ctek har någon men jag skulle köpa en Mean Well RSP-750 som jag kopplar via SBMS så den slår ifrån när batterierna är fulla.



Vad är det som gör denna rekomenderbar?

Den Solarcontroller jag har har inbyggd cellbalancering och kan styra av och på för inverter eller extrerna laddare etc, du kan se mer här
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Absolut är det mörkt på vintern men då använder jag inte husbilen men om jag skulle köra på vintern så koppalar jag in den DC-DC laddare jag har via min SBMS så styr SBMS av och på dvs när batterierna är fulla och ej behöver laddning.




Tror att Ctek har någon men jag skulle köpa en Mean Well RSP-750 som jag kopplar via SBMS så den slår ifrån när batterierna är fulla.





Den Solarcontroller jag har har inbyggd cellbalancering och kan styra av och på för inverter eller extrerna laddare etc, du kan se mer här
Sådan kan man såklart använda och man kan även göra som som jag koppla den till en inverter så laddar man via samma laddare när man kör som vid stolpe, mycket smart tycker jag,.

Men man bör nog ha en fläkt kopplad till denna då den nog ger ifrån sig en 100-150W vid full last.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Farenivået for overladning ligger på 4,2V i hver celle, Så med 15V ladespenning burde det ikke være direkte farlig, men en er oppe på litt over100% ladning og noe redusert levetid. I andre enden er faregrensen 2,5V pr celle eller om en vil 10V for pakken, så den normale grensen i EBL på 11V er helt grei, 10,5V noe mer tvilsom. Det er teoretisk mulig å bygge en BMS inne i pakken som håndterer ladning og forbruk forskjellig med kun en tilkobling, men dette gir i enkleste utgave 0,6v spenningsfall til forbruk (en høyeffekt diode) sammen med 2 kraftreleer og endel ekstra i pris. Gjør en dette utenfor med en kobling for alle ladere og en for forbruk så klarer eksempelvis bms123 jobben på en meget ryddig måte.. Det finnes et antall BMS som kan brukes i en slik løsning. Victron selger LFP batterier med innbygget balansering og styring av eksterne releer. eller kommunikasjon med ekstern BMS for multiple batterier.

Tyvärr Knut så stämmer inte din informationen riktigt... Mina celler (4st) får absolut inte komma över 3.65v /CELL.... Så vad ni än gör så ta reda på max volt/cell på ert system och lita inte alltid på vad andra skriver....
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
...laddning från bilens generator är gratis ...

Detta är en allmänt utbredd missuppfattning. När bodelsbatteriet laddas krävs det mer energi (=diesel) till motorn för att dra runt generatorn. (Jämför med bilens luftkonditionering, som ju också gör att bränsleförbrukningen ökar.)

För några år sedan gjorde jag en beräkning och kom fram till att det var betydligt billigare att under färd driva kylskåpet med "tankad gasol" (10 kr/l) än med diesel via omvägen motor/generator.

Om strömmen från bilmotorns generator vore gratis, borde det vara ganska enkelt att konstruera en evighetsmaskin. Man skapar ju energi (elektricitet) utan att tillföra någon energi (diesel).

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen