• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Behöver lite hjälp inför köp!

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Behöver lite feedback på mina funderingar inför mitt första köp av husbil.....

Tillhör dom lyckliga som numera har 52 veckor semester om året. :)

Har hyrt husbil några veckor och känner att detta är något för mig.

Kommit fram till att jag vill ha bil med vattenburen värme. Detta för att jag skall ha möjlighet att testa att bo även lite på vintern.
Vill ha "taksäng" (nedfällbar) istället för alkov. då får jag avskilda sovplatser om man har vän med sig

Det jag ser framför mig är att det blir en hel del förflyttande/åkande då jag aldrig sett något av Sverige, Norge eller Finlands vackra natur (sett hela världen efter 45 år på havet...).
Tänker mig tex några veckor bara uppe i Nordnorge, lite fjordar. Svenska fjällvärlden, mm, Ser inte resande i städer som det primära, i alla fall inte i början. Senare kan det säkert bli södra Tyskland och även en del i Europa.

Problemet jag brottas med är hur jag skall se på min investering!!??

Begagnad bil, "välbyggd" bra kvalitet för 500-650000 kr?? Typ 2008-2012 modeller.
ELLER:
Ser att det finns nya till "kampanj" för 750-850000 kr.

Ny bil har bra EURO klass och troligen mindre åtgång på ström då jag antar att all belysning i princip är LED.

Äldre bil har väl mer "strömförbrukning" samt sämre utsläppsklass, dvs vill jag söder ut så kan det bli problem,

Det som i slutänden då blir intressant är ju hur mycket jag riskerar förlora i pengar om jag INTE skulle tycka detta var kul efter ett år eller till nästa höst.

En ny bil måste ju sjunka bra mycket mer än vad en redan sju-åtta år gammal bil gör??

Tittade på en ITINEO DB 740 ALDE (765000 kr) tex. Är det något andrahandsvärde om ett drygt år på denna nya bil kan man undra?
Detta jämfört med tex RAPIDO 9066 DF 2010 (600000 kr)
Även kilat snabbt på EURA INTEGRA LINE för runt 600000 kr.....(2012-2013)

Vill ju trotts allt inte riskera allt för stor förlust efter år. om det visar sig inte vara min grej....

Tacksam för ideer eller feed-back.......
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
.....Problemet jag brottas med är hur jag skall se på min investering!!??

Begagnad bil, "välbyggd" bra kvalitet för 500-650000 kr?? Typ 2008-2012 modeller.
ELLER:
Ser att det finns nya till "kampanj" för 750-850000 kr....

...Det som i slutänden då blir intressant är ju hur mycket jag riskerar förlora i pengar om jag INTE skulle tycka detta var kul efter ett år eller till nästa höst......

Säkraste kortet är förmodligen att köpa en begagnad "välbyggd" bil nu och testa ett år eller två. Skulle du fastna för husbilslivet kan du kika på en ny sen. Då vet du också mer exakt vad du vill ha för planlösning och utrustning.
En ny bil rasar ordentligt i värde första året. Om du köper begagnad bil till rätt pris kanske du inte ens förlorar något alls på ett år.
Men kolla runt ordentligt. Det är rena vilda västern när det gäller vad det begärs för begagnade bilar.
I din prisklass kan det säkert skilja upp till 100.000 i pris mellan två nästan identiska bilar.
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag anser att alla bilaffärer är dåliga ur ett ekonomiskt perspektiv, man förlorar alltid när man säljer bilen. Sätt upp vad du anser är viktigt i din nya bil, vad du prioriterar. Kolla vilka märken och modeller som uppfyller dina önskemål, jämför därefter vad de olika märken och modellerna kostar beroende på årsmodell. Det kan bli många timmars sökande och läsande på internet, men sedan vet du ganska väl vad som finns på marknaden.

Ska du ha en Euro6 blir det oftast från 2014 och framåt. Jag prioriterade nedfällbar säng, vattenburen Alde-värme, en stark Euro6 motor och rejäl lastvikt så jag inte riskerar överlast i Europa. När jag köpte min husbil i våras landade mitt sökande i en Dethleffs Esprite från 2017. Mina tonårsdöttrar stormtrivs i husbilen = mycket bra betyg = nöjd pappa.
 
F

F.d. 58689

Guest
Köp en begagnad. Det är svårt att veta vad som är bäst. Jag är nu inne på min fjärde HB. Alla HB är kompromisser. Svårt / omöjligt att få en 100 -% ig HB i din egen smak och planlösning.
Håller med!! Man kan göra en "önskelista", men sen inser man snart att man kan inte få "allt". Man får prioritera och prova sig fram. Vinter, vattenburen värme, då är ju dubbla golv och bra isolering också viktigt!
I nuläget verkar man nästan få pengarna tillbaka efter ett år, om du köpt en beg husbil. Gäller ju inte nya husbilar.

Välkommen till klubben "passionärer" förresten, om Du nu har 52 v sem om året. ;) Fast ibland saknar jag "semestern"!!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
När du hittat några intressanta bilar kolla vad motsvarande kostar i Tyskland, www.mobile.de. Om du handlar utan inbyte så pruta. Priserna är ofta satta så att den som har ett inbyte skall kunna intala sig att han får hyfsat betalt för sin bil. Många mil är snarare en fördel om servicen är skött. Bilar mår inte bra av att stå stilla långa tider.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Lamper i ældre husbiler er ikke et problem. Jeg havde en 2011 med halogen lamper overalt. Jeg skiftede alle pærer til led, så kunne jeg have alle 12 tændt med samme strømforbrug sem en af de gamle lamper.
Hvis du monterer solceller og skifter til LiFePo4 batteri så bliver du uafhængig af landstrøm.
ALT i en husbil kan gå på 12v og gas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
(Aj då lite dubblett såg jag efter jag skrivit.)

Lampor m.m. behöver du inte bekymra dig om det räcker bara och oftast att enbart byta ut själva lampan för några tior till en LED för att få ner förbrukningen.
Man kan ju också passa på att investera i en nyare lamphållare med LED för att få lite bättre/nyare/snyggare armatur helt enkelt.
Inte svårt alls och liten kostnad i sammanhanget.

M.v.h. JANKRO.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Problemet jag brottas med är hur jag skall se på min investering!!??
Till en börja med kan du inte se detta som en investering utom möjligtvis i livskvalitet och upplevelser. Helt säkert sjunker en helt ny bil mest i värde om du säljer den inom en snar framtid. Faller du helt för husbilslivet och behåller bilen i många år kan en ny bil som du sköter om väl hålla länge och på så sätt bli en bra affär.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ju fortare man inser att husbilar är dyra och kostar mycket pengar, desto större livskvalitet efter den insikten.
Detta gäller alla husbilar och alla prisklasser, bara i större eller mindre utsräckning.

Billig bil , eller låga ägarkostnader -> bil om inte ger glädje = mycket dålig affär ekonomiskt och livstids- spendering.

I vårt fall, vi var utan husbil i flera år, då vi inte hade råd med en husbil vi var nöjda med.
(vi visste vad vi vill ha. )
En husbil vi inte var nöjda med skulle vara pengar i sjön.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Det är väl detta dom flesta säger också, dvs att en bra begagnad inte sjunker lika mycket. Att låna bil ett par veckor är ju självklart inte samma som att ägt en och semestrat flera veckor i rad. Låter som ett vettigt förslag att leta bra begagnad till att börja med. Det är ett h-vete att hitta rätt bland alla miljarder olika betäckningar och sifro på alla bilar. Inte mycket logik i modellbetäckning efter själva namnen! :)
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Jag anser att alla bilaffärer är dåliga ur ett ekonomiskt perspektiv, man förlorar alltid när man säljer bilen. Sätt upp vad du anser är viktigt i din nya bil, vad du prioriterar. Kolla vilka märken och modeller som uppfyller dina önskemål, jämför därefter vad de olika märken och modellerna kostar beroende på årsmodell. Det kan bli många timmars sökande och läsande på internet, men sedan vet du ganska väl vad som finns på marknaden.

Ska du ha en Euro6 blir det oftast från 2014 och framåt. Jag prioriterade nedfällbar säng, vattenburen Alde-värme, en stark Euro6 motor och rejäl lastvikt så jag inte riskerar överlast i Europa. När jag köpte min husbil i våras landade mitt sökande i en Dethleffs Esprite från 2017. Mina tonårsdöttrar stormtrivs i husbilen = mycket bra betyg = nöjd pappa.

Att köpa husbil är väl i proncip en lika "bra" affär som att köpa bil: dvs man förlorar en del för det mesta!
Det där med utsläpp och EURO 6 efter 2014 gör samtidigt att med dom önskemål jag hade på bilen så skjuter prislappen iväg snabbt. Min budget var från början 250-300000 kr men kom snabbt fram till att detta inte räkte långt. Idag är det 450-600000 kr ungefär...... Vill ju inte lägga hela pensionsbesparing i en å samma korg. lite kontant och lite på lån... :)
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Köp en begagnad. Det är svårt att veta vad som är bäst. Jag är nu inne på min fjärde HB. Alla HB är kompromisser. Svårt / omöjligt att få en 100 -% ig HB i din egen smak och planlösning.

Det tog mig inte många minuter in på besöket i första firman som sålde bilar innan jag förstod hur många olika lösningar det fanns på detaljer i en husbil... Utrymmet är ju begränsat så självklar måste det bli mer eller mindre stora kompromisser. Tack för ditt tips på bil. Skall kollas upp...
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
När du hittat några intressanta bilar kolla vad motsvarande kostar i Tyskland, www.mobile.de. Om du handlar utan inbyte så pruta. Priserna är ofta satta så att den som har ett inbyte skall kunna intala sig att han får hyfsat betalt för sin bil. Många mil är snarare en fördel om servicen är skött. Bilar mår inte bra av att stå stilla långa tider.

Handlarnas påslag kan man ju räkna ut på ett ungefär. Oavsett hur mycket dom sänker priset så går dom ytterst sällan med förlust....
Miltalen på dessa bilar har jag förstått är det minsta problemet. Inte ofta jag läst eller hört någon som haft problam med sina fiatbilar för dom gått för mycket. Verkar på det stora hel vara väldigt pålitliga och driftstabila saker.
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
(Aj då lite dubblett såg jag efter jag skrivit.)

Lampor m.m. behöver du inte bekymra dig om det räcker bara och oftast att enbart byta ut själva lampan för några tior till en LED för att få ner förbrukningen.
Man kan ju också passa på att investera i en nyare lamphållare med LED för att få lite bättre/nyare/snyggare armatur helt enkelt.
Inte svårt alls och liten kostnad i sammanhanget.

M.v.h. JANKRO.

Nej att byta ut till LED är kanske inget som är någon större affär direkt egentligen... Likaså som en anna herre skrev att montera solceller som extra laddstation! Att i värsta fall även byta till bättre eller större batterier är väl egentligen inte heller en enorm kostnad!?
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Till en börja med kan du inte se detta som en investering utom möjligtvis i livskvalitet och upplevelser. Helt säkert sjunker en helt ny bil mest i värde om du säljer den inom en snar framtid. Faller du helt för husbilslivet och behåller bilen i många år kan en ny bil som du sköter om väl hålla länge och på så sätt bli en bra affär.

Att en eventuell bil kommer kosta pengar har jag redan räknat ut. Det jag egentligen syftade på i första posten var hur ni som har bilar har erfarit den storleken på "avskrivningen" av bilen varit första eller andra året.
Nytt känns ju som att det kan bli svårt att inte tappa allt för mycket pengar om man då inte tyckte det var kul i slutet på nästa år och då tvingas sälja....
Livskvalitet är sedan en sak som jag nu då, i och med att jag funderar på ett inköp, kommit fram till att Husbilen kan ge. Provar jag inte så kommer jag aldrig att få reda på om det var kul. Husbil känns som rätt grej då jag enkelt kan flytta på mig om det inte var fint/trevlig där jag stannade. Bor i Göteborg och har i princip aldrig varit öster om Borås, söder om Kungsbacka eller norr om Vänersborg på semester Men jag har i stort sett alla kontinenter och massor av länder, för att inte tala om hav.... (45 år till sjöss....) Så nu känner jag att det är dax att i alla fall prova denna typ av semester ett år. Att då hitta en bil som klarar lite kyla hyfsat bra är en viktig parameter. Då kan jag även testa resa kyliga delen av året.
Så ja jag räknar med att det självklar kommer kosta lite och bli en förlust om ett drygt år då bilen kanske säljes. Det är denna förlust jag vill försöka hålla så låg som möjligt med er hjälp och alla tips man fått på detta forum. En välskött billig bil håller värdet, en misskött lyxbil tappar värde.... :)
 

Vickeviking

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Ale
HBK-Nr
28106
Medlemskap
2024
Ju fortare man inser att husbilar är dyra och kostar mycket pengar, desto större livskvalitet efter den insikten.
Detta gäller alla husbilar och alla prisklasser, bara i större eller mindre utsräckning.

Billig bil , eller låga ägarkostnader -> bil om inte ger glädje = mycket dålig affär ekonomiskt och livstids- spendering.

I vårt fall, vi var utan husbil i flera år, då vi inte hade råd med en husbil vi var nöjda med.
(vi visste vad vi vill ha. )
En husbil vi inte var nöjda med skulle vara pengar i sjön.


Låter som ett mycket bra resonemang... :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Det går en plåtis trend i Europa. Ta en titt på dessa , de flesta klarar inte hela kravlistan.
Utbudet av begagnade plastisar är mycket stort och då finns stor prutmån utan byte.
 
Toppen