• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omkörning på motorväg

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
För ett tag sedan var det uppe med snigelfart på 1 + 2 vägar.

Jag skulle vilja ha era synpunkter på följande två scenarier.

1.
Du kör på motorväg i 110 km/tim (gps-fart)
Du närmar dig en lastbil som du vill köra om
Vid förberedelse till omkörning ser du en bil i hög fart i omkörningsfilen
En av er måste broma in
Vem skal bromsa? Avståndet är sådant att bakomvarande väl hinner bromsa.

2.
Du kör om en lastbil (110 km/tim)
Det ligger en lång karavan av lastbilar framför denna lastbil
Bakom ligger in bil som närmar sig i hög hastighet
Du tvekar att kör in mellan lastbilarna då du kommer att bli inlåst
Hur långt avstånd tycker ni det skall vara mellan lastbilarna för att du skall kör ut och in mellan dem eller ligga kvar och stoppa upp de som vill köra om dig?

Synpunkter?
 
F

Fd.47585

Guest
1. Eftersom du kör maxhastighet eller möjligen 10 under så då skulle jag påbörja omkörningen efter att ha blinkat att det är det jag skall göra (med de parametrar du skriver).

2. Samma gäller väl där, vill han bakom köra betydligt fortare än hastighetsbegränsningen får han/hon göra det när det är tomt i filen, kan inte vänta sig att alla skall flytta på sig trots maxhastighet. Sen går jag givetvis in och släpper förbi när jag kan göra det utan att behöva bromsa upp (allt för mycket) innan jag kan gå ut och fortsätta omkörningen.
 
S

Sören-6830

Guest
Har som princip att aldrig börja en omkörning om det hindrar någon som ligger i omkörningsfilen. Försöker istället planera, genom att hålla visst avstånd till den jag vill köra om, så att jag kan köra om utan att hindra någon. Om jag planerar i god tid behöver jag inte bromsa.
 
R

RobbeS

Guest
1: Eftersom jag alltså byter körfält så lämna jag företräde åt den som redan ligger i omkörningsfilen. Så bråttom har jag inte att jag måste köra ut före och tvinga bilen i omkörningsfilen att bromsa.

2: Avslutar omkörningen av samtliga lastbilar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.579
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
När det gäller omkörning av en karavan med lastbilar vill jag avråda från att köra ut bakom lastbilen framför er och lägga er sist direkt efter ett antal bilar som just kört om dig.

En lastbil i karavanen kan plötsligt svänga ut framför er för att köra om framförvarande lastbil.

Efter en incident som slutade lyckligt frågade jag en bekant lastbilsförare hur de tänker när de gör så där.

Han förklarade att lastbilsföraren hade säkert tänkt köra om framförvarande och kollat i bakspegeln. Han upptäcker t.ex. att 5 bilar ligger på omkörning och avvaktar samtidigt som han håller ögonen på den framförvarande lastbilen som kommer allt närmare. När, som han tror, den 5:e och sista bilen passerat svängen han ut. Om du då lagt dig nära efter den 5:e så kan olyckan vara ett faktum.

Så hans råd är; att om man inte tryggt hinner köra ut framför de bakomvarande som är på väg att köra om så avvakta och håll ett stort avstånd efter dem innan du själv påbörjar omkörningen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
2.
Du kör om en lastbil (110 km/tim)
Det ligger en lång karavan av lastbilar framför denna lastbil
Bakom ligger in bil som närmar sig i hög hastighet
Du tvekar att kör in mellan lastbilarna då du kommer att bli inlåst
Hur långt avstånd tycker ni det skall vara mellan lastbilarna för att du skall kör ut och in mellan dem eller
ligga kvar och stoppa upp de som vill köra om dig?

1, Naturligtvis skall jag bromsa eller i alla fall anpassa hastigheten till lastbilen. Jag skall ju byta körfält & då gäller lämna företräde till dom som redan traifkerar det andra körfältet. Det handlar ju också om att visa hänsyn.

2. Jag skulle välja att fortsätta omkörningen såvida det inte är ett utryckningsfordon bakom. Lastbilar brukar ligga i 90km/tim så du har ju en marginal på 20km/tim men påkallar bilen bakom fri väg så skulle jag nog gasa på för att komma förbi raden av lastbilar. Man vet ju inte orsaken till att bilen bakom kör fort, han kan ju vara på väg till sjukhuset.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
1.
Det beror helt på hur långt bak bilen i omkörningsfilen är.
Beroende på det så lättar jag antingen på gasen lagom så han hinner om mig innan jag kommer fram till lastbilen eller, om han är längre bort, så påbörjar jag en omkörning.
Jag kan påbörja en omkörning även om det kan innebära att han behöver anpassa sin hastighet en aning för att inte hinna ifatt mig innan jag kommit om. Jag skulle dock aldrig påbörja en omkörning om det skulle innebära att bilen bakom skulle behöva bromsa.

2.
Jag skulle köra om hela karavanen i min hastighet och gå in i högerfilen så fort det finns utrymme för det och jag inte behöver ställa mig på bromsen eller riskera att bli inlåst.
Jag förväntar mig heller inte att en bil som ligger före mig i omkörningsfilen skall kasta sig direkt till höger för att släppa fram mig oavsett vad det innebär för honom.
 
R

RobbeS

Guest
Tänkte framför allt på personbil.

Och för att ställa till det, med farthållare ställd på 110 (gps) 114 (hastighetsmätaren). Här tillkommer alltså ytterligare en faktor.

Hur menar du med ytterligare en faktor? Jag kör i min hastighet (den lagliga) på ett sätt jag anser vara tryggt och försöker alltid att, om det kan ske utan risk, underlätta för andra trafikanter genom att hålla mig i min fil och aldrig tränga mig ut. Hur fort sen de andra kör är inte min sak utan deras och polisens.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Jag har svårt att förstå varför den bil som ligger framför mig kör i 90km/h när det är enfiligt, för att sedan när det blir tvåfiligt gasa på upp i 100-110km/h. Detta gör att det blir lite extra svårt att köra om. Tänker i synnerhet på de tillfällen man kör husbilen som är lite motorsvagare än vanliga bilar. Varför håller man inte jämn hastighet hela tiden, oavsett antal filer?

//Jocke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När det gäller omkörning av en karavan med lastbilar vill jag avråda från att köra ut bakom lastbilen framför er och lägga er sist direkt efter ett antal bilar som just kört om dig.

En lastbil i karavanen kan plötsligt svänga ut framför er för att köra om framförvarande lastbil.

Efter en incident som slutade lyckligt frågade jag en bekant lastbilsförare hur de tänker när de gör så där.

Han förklarade att lastbilsföraren hade säkert tänkt köra om framförvarande och kollat i bakspegeln. Han upptäcker t.ex. att 5 bilar ligger på omkörning och avvaktar samtidigt som han håller ögonen på den framförvarande lastbilen som kommer allt närmare. När, som han tror den 5:e och sista bilen passerat svängen han ut. Om du då lagt dig nära efter den 5:e så kan olyckan vara ett faktum.

Så hans råd är; att om man inte tryggt hinner köra ut framför de bakomvarande som är på väg att köra om så avvakta och håll ett stort avstånd efter dem innan du själv påbörjar omkörningen.

Gunnar du kan hälsa din bekant att han är livsfarlig i trafiken:swoon:..... Jag kan också räkna omkörande fordon.... Men innan Jag svänger ut i omkörningsfilen så tittar jag noga en gång till i backspegeln :yes: ifall det har kommit fler fordon som håller på att köra om...
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.920
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
När det gäller omkörning av en karavan med lastbilar vill jag avråda från att köra ut bakom lastbilen framför er och lägga er sist direkt efter ett antal bilar som just kört om dig.

En lastbil i karavanen kan plötsligt svänga ut framför er för att köra om framförvarande lastbil.

Efter en incident som slutade lyckligt frågade jag en bekant lastbilsförare hur de tänker när de gör så där.

Han förklarade att lastbilsföraren hade säkert tänkt köra om framförvarande och kollat i bakspegeln. Han upptäcker t.ex. att 5 bilar ligger på omkörning och avvaktar samtidigt som han håller ögonen på den framförvarande lastbilen som kommer allt närmare. När, som han tror den 5:e och sista bilen passerat svängen han ut. Om du då lagt dig nära efter den 5:e så kan olyckan vara ett faktum.

Så hans råd är; att om man inte tryggt hinner köra ut framför de bakomvarande som är på väg att köra om så avvakta och håll ett stort avstånd efter dem innan du själv påbörjar omkörningen.

Sådana förare borde få körtillståndet indraget!
Det är väl klart att man tittar engång till innan filbyte!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Liten sammanfattning såhär långt.

När det gäller om man skall bromsa inför en planerad omkörning för att släppa fram bakomvarande "fartdårar", eller att dessa bör bromsa är meningarna delade. Utgångsläget var att båda parter skulle kunna bromsa in utan risk. Om man bromsar in finns risken att bli inklämd under en lång sträcka. Vem skall ha omaket att bromsa, den laglydiga eller "fartdåren". Man får inte hindra någon i trafiken, men vem av dessa två blir hindrad

De flesta tycker det är ok att ligga kvar i ytterfilen under omkörning av en lastbilskaravan. Frågan kvarstår hur långt det skall vara mellan lastbilarna för att man skall kör in för att låta bakomvarande i högre hastighet komma fram? Avståndet mellan bilar brukar anges som lika många meter som hastigheten. med en hastighet på 110 km/tim så bör avståndet mellan enskilda lastbilar vara 220 meter; omräknat i lastbilars längd cirka 10 -12 st.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag har svårt att förstå varför den bil som ligger framför mig kör i 90km/h när det är enfiligt, för att sedan när det blir tvåfiligt gasa på upp i 100-110km/h. Detta gör att det blir lite extra svårt att köra om. Tänker i synnerhet på de tillfällen man kör husbilen som är lite motorsvagare än vanliga bilar. Varför håller man inte jämn hastighet hela tiden, oavsett antal filer?

//Jocke

Nu är ju det fenomenet väldigt vanligt med att folk sänker vid enfiligt för att sen höja farten vid tvåfiligt.

I somras var det en som fick topplock paja innanför pannbenet, vi var 3 husbilar i följd och jag sist av oss. Det var korta omkörningsfiler så den gamla husbil som låg framför mig kom aldrig om den korkade husbilsföraren som låg först, första idioten körde 70-80 då det var enfiligt och gasade på till 110-115 Km/h när det blev tvåfiligt, om och om igen pågick detta.

Tillslut kommer det en längre omkörningssträcka så jag gasar upp i 130 Km/h för att komma upp jämsides med idioten i den första husbilen. Jag hade förväntat mig en riktigt gammal person som inte vågade åka fortare på den enfiliga sträckan men som ändå ville hålla tempot uppe och gasa på för alla andras skull då det blev tvåfiligt.

Men ack så fel jag hade, det sitter en person på ca 35 bast som sitter och surfar i telefonen, han märkte inte ens att vi låg jämsides och glodde in i hans husbil, så uppslukad var han av telefonen.:confused:
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Nu är ju det fenomenet väldigt vanligt med att folk sänker vid enfiligt för att sen höja farten vid tvåfiligt.

I somras var det en som fick topplock paja innanför pannbenet, vi var 3 husbilar i följd och jag sist av oss. Det var korta omkörningsfiler så den gamla husbil som låg framför mig kom aldrig om den korkade husbilsföraren som låg först, första idioten körde 70-80 då det var enfiligt och gasade på till 110-115 Km/h när det blev tvåfiligt, om och om igen pågick detta.

Tillslut kommer det en längre omkörningssträcka så jag gasar upp i 130 Km/h för att komma upp jämsides med idioten i den första husbilen. Jag hade förväntat mig en riktigt gammal person som inte vågade åka fortare på den enfiliga sträckan men som ändå ville hålla tempot uppe och gasa på för alla andras skull då det blev tvåfiligt.

Men ack så fel jag hade, det sitter en person på ca 35 bast som sitter och surfar i telefonen, han märkte inte ens att vi låg jämsides och glodde in i hans husbil, så uppslukad var han av telefonen.:confused:

Ja, det är skrämmande hur en del kör! Det borde vara lättare att lägga i farthållaren i de fall där finns en, och hålla en jämn hastighet.

//Jocke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
....De flesta tycker det är ok att ligga kvar i ytterfilen under omkörning av en lastbilskaravan. Frågan kvarstår hur långt det skall vara mellan lastbilarna för att man skall kör in för att låta bakomvarande i högre hastighet komma fram? .....

Det är en bedömning man måste göra själv från fall till fall och går inte att bestämma i meter.
Jag kör in om jag bedömer att avståndet mellan lastbilarna är så stort att bilen bakom kan hinna köra om mig innan min lucka tar slut och jag kan hålla min ungefärliga hastighet.
Givetvis väger jag in hur fort jag uppskattar att han kommer att köra om och det då baserat på vilken hastighet han kört i innan och inte vad hastighetsbegränsningen säger.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Fall 1: Du får varken byta körfält eller påbörja omkörning om ett fordon närmar sig i omkörningsfältet
Det finns inga specifierade avstånd men polisen anser minst 300m krävs.
Fall 2: Enligt lagen skall ett fordon föras tillbaka till höger körfält efter omkörning dock kan man fortsätta att köra om om man inte hindrar bakomvarande.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fall 1: Du får varken byta körfält eller påbörja omkörning om ett fordon närmar sig i omkörningsfältet
Det finns inga specifierade avstånd men polisen anser minst 300m krävs.
Fall 2: Enligt lagen skall ett fordon föras tillbaka till höger körfält efter omkörning dock kan man fortsätta att köra om om man inte hindrar bakomvarande.

Hmm.. lite kantigt. Då måste jag få tycka till lite:
1. Vet inte var detta står uttryckligen men det spelar ingen roll för om minst 300m skulle vara det man skall gå efter i praktiken skulle trafiken haverera totalt. Möjligen skulle det fungera i extremt gles trafik. I all annan trafik måste avståndet bli en bedömningsfråga från fall till fall.
Annars skulle vi kunna ha en fullsmetad högerfil fast bakom en lastbil och bilar med 300 meters mellanrum som glider fram i vänsterfilen.

2. Där avgör man ju också själv när man är färdig och avslutar sin omkörning. Det kan ju vara flera bilar som passeras i en omkörning.
 
Toppen