• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på bra komradio

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Om en samler litt på det som er skrevet i tråden så ser det ut til at løsningen er VHF med utvendig antenn i bilene og håndholdte under vandring, padling og sykling. Her nede hos oss ville jeg valgt UNIDEN MHS050 SUBMERSIBLE VHF MARINE RADIO som håndholdt.

Javisst, det ser ut som en bra VHF för Marin bandet... så att köra den med utvändig antenn i bilen kanske är lite tveksamt, inom Europa. Dessutom kanske en modern Marin VHF skall ha en Distressknapp, MMSI programmerad? Eller kanske en PLB eller Epirb vid paddling?

Nåja, vi står idag 5 bilar i Svolvearområdet och har lätt kontakt med varandra. 145.500, antenn på taket, FM, 60 Watt... lämnar vi bilarna så har vi pyttesmå handapparater, Baofeng 3 eller 5. Men nästa gång skall vi ha en gemensam CCIR ton som bara öppnar mottagaren för andra i gruppen... Det blir lite experiment i vinter.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Har funderat på varför det blir så, men begriper mig inte på det. Ludde skriver prydligt och noggrant sin fråga och spaltar upp sina krav. Tråden rullar igång och helt plötsligt så kommer där ett inlägg som jag läser "varför göra det så svårt, använt mobiltelefonen som alla vi andra" tydligen så har man inte läst frågan riktigt och en tankevurpa kan vi all göra. Men inlägget får tre stycken tack!
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Det finns en solcykel som ligger på topp vart elfte år i och höjdpunkten var nu sist 2015-2016 så nu går det långsamt uppåt så det är ganska lugnt nu på 27 Mhz och jag kör på 27 så jag vet det så nästa topp är 2026-2027 och det är då utlandskippen är som värst och är när det är på topp. Häls/ Lindeman
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
"Högt fritt och blött" är en gyllene regel för radiokommunikation. Och det är antennens placering som avses.
Värt att pröva är att montera en extern antenn uppe på bilens tak vilket förutsätter att du kan ansluta den i din mobila station (radio).

Sedan är en räckvidd på 30 km inte realistiskt så till vida det inte är över öppet hav och bra förhållanden.

// Niklas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hallå alla i o runt Göteborg. Vi är nu i slutet på planeringen av en radiokurs i Kungsbacka. Det blir start om några veckor, inbjudan kommer även här i HBKs forum. Då blir det genomgång av solfläckstal och vågutbredning, för visst når vi längre än 30 km... vi når jorden runt, även från husbilen. Välkommen att ta ett Amatörradiocertifikat med Kungsbacka Radioamatörer.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hallå alla i o runt Göteborg. Vi är nu i slutet på planeringen av en radiokurs i Kungsbacka. Det blir start om några veckor, inbjudan kommer även här i HBKs forum. Då blir det genomgång av solfläckstal och vågutbredning, för visst når vi längre än 30 km... vi når jorden runt, även från husbilen. Välkommen att ta ett Amatörradiocertifikat med Kungsbacka Radioamatörer.

KV når jorden runt.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Jag vet att du efterlyser en kommradio, men dina krav passar på en satelittelefon. Dyrt att använda, men funkar både som gps och att ha koll på var kompisarna är, samt att man kan ringa och skicka sms.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Och hur många har en kortvågsstation med sig på resan för att hålla kontakt med reskompisarna? (För det är väl det man huvudsakligen använder en komradio till.)

Pålle

Det var svar på kommentaren om att ”vi når jorden runt”.

Men för att svara på din fråga:
- Förmodligen väldigt få.
Kastantenn tar dock inte så stor plats och är fullt möjligt att få med i husbilen.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Tråden avser ”Tips på en bra komradio”. Det finns många bra men de flesta har begränsad räckvidd och är inte särskilt funktionella. Väljer man då att ta ett Amatörradiocertifikat så får man ”körkort” för bättre apparater, bättre räckvidd och mycket större möjligheter.

Med ett svar som ”Sedan är en räckvidd på 30 km inte realistiskt så till vida det inte är över öppet hav och bra förhållanden”, så känner jag för ett förtydligande. Det är fullt realistiskt, om du skaffar dig tillstånd för det, ett Amatörradiocertifikat.

Längre räckvidd kan uppnås på UHF eller VHF. Antingen direkt eller med hjälp av återutsändningsstationer s.k repeatrar (i Sverige har vi ett hundratal). Med HF (vanlig kortvåg) når vi riktigt långt med ganska enkla o billiga grejer.

”Och hur många har en kortvågsstation med sig på resan för att hålla kontakt med reskompisarna?”
Jo, vi är ett fåtal, men vi finns. Det finns ju golfare och andra intressen som åker husbil. Så även radiointresserade nördar,
I Göteborgsområdet är vi ett tiotal som reser tillsammans.

Här är en bild på min fast installerade IC 718. I vännernas bilar sitter IC7100, IC706, Yaesu mfl.
0522621B-5287-4426-BAEF-71D6F218A764.jpeg

”Kastantenn” har sin plats men vi har oxå andra lösningar. Längst fram på biltaket sitter diskreta pinnar för 70cm och 2 meter. På bilden syns en bilantenn med spole för 80 meter. Där syns även en grå burk, en automatisk avstämmare. När vi står still så kan vi ansluta lämplig tråd för att få en riktigt bra antenn. I garaget finns med några dipolantenner och en 10 meters glasfibermast... Dessutom kör vi via modem när vi vill fjärrstyra våra hemmastationer...
B87AE6C4-0CA3-4165-91D9-3EC483F75A23.jpeg
Så tipset på en bra komradio är att börja med ett Amatörradiocertifikat, om du vill ha bra räckvidd.
Husbilarna nedan samlades i november 2017 för lite antenntester.
Vi har haft många äventyr, senast i Augusti då vi var 6 husbilar som besökte Lofoten. Mer info hittar du på SSA.se.

604D6FFD-24DC-49C8-822C-CB8ABE390E90.jpeg
 

Kent (Nutte Lindeman)

HBK Intresserad
Inlägg
32
Kommun
Gråbo
Hej!
Det är fortfarande liv på 27 Mhz och är aktiv på detta bandet och det har tillkommit lite mer av dom gamla som höll i gång på 80 talet som hittar sin gamla radio i förrådet och startar upp igen och jag bor i Gråbo strax utanför Göteborg och nu är det inte så mycket utlands skipp som man kallar det när det kommer in anrop i från utlandet utan det beror på att det finns en solcykel vart elfte år och när solen är som mest aktiv då så det är då det blir mycket i från utlandet så det var en topp 2015-2016 så nu är det på väg uppåt och här har ni en länk till detta. Solfläckscykeln – Wikipedia
Och om ni är nyfikna så kan ni läsa mer här.



Det är 2 stycken 27 Mhz klubbar
Och här har ni länkar till dom som säljer komradio med mera.



Och det är någon som är intresserad och vill börja och bor i närheten av mig så kan kanske jag kan hjälpa er att komma igång och ett tips när det är komradio är att dom flesta ligger på kanal 24 usb så det gäller att köpa en radio som har SSB annars om ni kanske är 2 husbilar som kör tillsammans så räcker det med att radio har AM/FM dom är billigare så är det lätt att hålla kontakten i mellan er men då missar ni dom andra som kör med SSB.

Häls/ Kent. (Kallar mig för Lindeman på radion.)
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Har för mig att man kan använda 69 mhz för privat som kom för några år sedan där de släppt ett flertal kanaler.
 
Toppen