• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Peugot J5 Alpha Jet 540-89

F

F.d. 22252

Guest
Funderar på att köpa en husbil Peugot J5 Alpha Jet 540-89 efter att jag insett att långresor med min lilla Caddy inte fungerar, man behöver ju lite bekvämlighet och hemkänsla. Men jag hittar inga uppgifter om den verkar ovanlig med bara två soffor på bilderna inget bord hur bäddar man osv.
:twitcy:Nån som vet??
Bengt

 

Bilagor

  • !cid_195.jpg
    !cid_195.jpg
    130 KB · Visningar: 368
F

F.d. 22252

Guest
Igår bytte jag bränslefilter ganska lätt men 4 oringar att byta och en av dem bytte jag nog inte förra gången eftersom jag inte hittade var den skulle sitta. Den satt vid en givare som förmodligen känner av om det är fullt med smuts i filtret det var inte exakt samma dimension men verkar passa bra så nu är allt bytt. Var bara lite smuts på botten av den undre skålen det filter jag hade hade jag köpt för runt 400kr det jag har nu kostar 79kr och förutom färgen på utsidan ser det ut exakt likadant. Onödigt komplicerad konstruktion men förmodligen klarar det mer av dålig bränsle än de enkla skruvfiltrerna.
Nu har jag beställt RVS för både motor och växellåda 1290kr med frakt de skickar alltid så att man får gå och lösa ut det med legitimation och snabbt. Motorn är behandlad 1 gång tidigare men det ska egentligen vara 2 behandlingar så jag gör den andra nu. Växellådan är behandlad en gång tidigare med gott resultat men vill ha bort en del av vinandet från dreven.
Provkörde bilen häromdagen med det nya motorfästet när motorn är varm har jag lite högre tomgång så det var lite vibrationer men inte som tidigare. Har ju aldrig fattat hur en insprutningspump fungerar så jag har försökt att skruva ner tomgången flera gånger tidigare men inte lyckats vet inte riktigt vad jag gör så jag skruvade åt bägge hållen på allt jag kunde hitta och räknade varven.
Men växelspaken rörde sej bara lite när man gasade och släppte av mot hur det var tidigare så kanske slipper jag vibrationerna i växelspaken men då måste man köra lite längre och fortare innan man kan utvärdera.
När jag byter luftfilter och häller RVS i lådan lär jag se vilket motorfäste jag ska köpa till min bil på vänster sida så då beställer jag och om det verkar svårt att byta sparar jag det jobbet till spanien eller portugal där arbetet är mycket billigare än hemma. Skulle ju med facit i hand ha bytt allt i vintras men trodde inte de var så dåliga det sista jag bytte hade ju små sprickor som inte funnits tidigare men det kändes sollitt.
Undrar lite hur ni som har samma Fiatchassie med reservhjulet i motorummet gör?
Det väger ju en 25kg och jag överväger att lämna det hemma och ljudisolera den delen som vetter mot kupen, har behållit det lite för krocksäkerhetens skull sitter framför mej och utifall man skulle få punktering ute i ödemarken.
Att byta hjul på Autobahn är förmodligen straffbart och förmodligen har man polisen där inom 5 min som stoppar en och kallar på bärgare. Så det enda man egentligen kan använda är ju en sprayflaska med lagning på burk. Kompressorn brukar jag ha med för då kan man pumpa hjulen om det läcker när man står länge på camping.
Är nog en del som undrar om jag är tokig som köper undermedel på burk för mycket pengar, jo jag har provat slick som inte gjorde någon nytta alls så det var i ren desperation jag hällde det i lådan på min Caddy när den dels var trögväxlad och dels hade bekymmer med synkroniseringen på treans växel, det problemet var så mycket bättre och eftersom det var min enda bil så fick den rulla ganska många mil och blev bara bättre hela tiden. När jag nu hade stora problem med växelådan i den husbil jag har nu så gjorde jag likadant och från att ha varit trögväxlad med osäkra lägen så klickar växlarna i hur lätt som helst bara ettan som tar emot lite man bör helst stå nästan still innan den vill gå i men det brukar vara normalt på många bilar. Ibland beror det faktiskt på lite hög tomgång som jag har problem med.
Jag skulle faktiskt vilja uppmana fler att testa priset är ju lågt mot att lämna på verkstad är det en gammal bil så är det förmodligen inte värt det. När jag spädde ut dieseln med 40% bensin och körde vidare var det stor risk att den skulle skära men jag var i ett svårt läge på nyårsdagen sent på kvällen och mådde riktigt dåligt. Förmodligen hjälpte rvs mot att den skar. Jag tror att alla undermedel under årens lopp gjort de flesta luttrade när man hittar något som verkligen fungerar så tror man inte på det. Jag hittade det genom att via bilforum utan anknytning till RVS medlemmar testade det och det var ett antal som berättade och en del var seriösa och mätte bensinförbrukning osv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har efter mycket funderande på hur och om jag orkar bytt bägge stötdämparna de gamla kändes inte dåliga men det är ju först vid körning man märker skillnaden, däremot var gummibussningarna i ett eländigt skick.
Fick ju anmärkning på att ena stötdämparen hängde löst i övre fästet förra hösten vid besiktningen, var liknande problem på andra sidan, av någon anledning har konstruktörerna satt dit en mutter med en väldigt tunn och kort fläns i ena fästet på undre delen den går så klart sönder nästa som ska hålla emot är ju gängorna som blir totalförstörda. Köpte en bult som visserligen var längre men hade tillräckligt lång ogängad del för att passa i fästet. Den och en bricka gjorde att jag blev färdig med stötdämparbytet idag.
Bytte olja och oljefilter idag har jag gjort förut men såklart rann det olja ner på armarna när man ligger på backen. Men bra blev det förutom att jag nästan glömde efterdra oljepluggen.
Det som nu är kvar är att byta luftfiltret till insuget på motorn till kupen finns inget men jag skulle gärna ha ett.
har äntligen fått RVS efter att Postnord som vanligt ljugit och krånglat och fördröjt en extra dag och fått mej att köra en extra halvmil.
Måste köra när jag fått in det i motor och växellåda så det blandas om och gör nytta helst ska man köra en längre sträcka, kommer att blanda det allra sista i cykelmotorn för att se om det blir någon förbättring.
Ska ställa upp pumpen en aning till den ligger ju långt under maxvärden och på min fråga sista besiktningen sa dom att numera kollar de inte gamla bilar bara om det ryker mycket.
Jag har ställt upp tidigare mindre än ett halvt varv ska ta en liten aning till bara det kan vara skillnaden mellan att varva på fyran eller ligga kvar på femman i motlut.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag får försöka hitta på något har ett filter som inte passar kanske går att kapa till, blir ju en beläggning på insidan av rutan från avgaserna tror jag. Instrument brädan brukar man ju få torka av skulle vilja ha tips på färg man kunde måla den med eftersom den är brunflammig av solen.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Nu är det säkert 20 år sen jag gav mig på att försöka rädda en gammal, solblekt och torkad instrumentpanel. Den gången på en -69 bubbla.
Använde mig av biltemas dåvarande vinylfärg på sprayburk efter en grundlig tvätt med diskmedel och avfettning med sprit.
Jag tyckte möjligen att resultatet blev lite för blankt, men färgen satt än efter några år då jag sålde vidare bilen.

Numera finns det en del produkter i stil med ”cockpit shine” som även innehåller pigment. Jag kommer köra nått sånt i caddyn jag nämner i min tråd under vinterns uppfräschning. Tänker att jag kan leva med nån extra applicering per år när man ändå kör en rengöring av bilen invändigt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja en blank instrumentbräda vill man inte ha kanske finns bättre fabrikat. Jag skulle helst vilja byta färg till något gråaktigt.
Ja extra viktigt att få ren luft in i husbilen man vill ju inte att det ska bli smutsigt i sängen t.ex. Jag har ju ett specialsytt täcke mellan hytten och bodelen som jag brukar köra med uppe på långresor.
 
F

F.d. 22252

Guest
Efter en del besvär har jag fått i RVS i växellåda och motorn tyckte motorn gick lite tystare men när den var varm var tomgången lite högre, sen såg det som om tempmätaren låg lite lägre än vanligt. Hade inte satt tillbaka reservhjulet under motorhuven så växellådan surrade lite mer än vanligt är ju bara en tunn plåt mellan hytt och och motor. Efter 8 mils körning hörde jag inte det vanliga surret från växelspaken som brukar komma efter ett tag så motorfästet var boven i dramat, tänkte köpa till andra sidan också nu när jag vet hur det ser ut kan ju få det bytt i spanien verkar lite mer bsvärligt än det andra röret från tankningen går precis ovanför så man måste nog under för att lossa en bult och det gör jag inte när motorn står på en domkraft.
Bilen går stadigare nu än tidigare efter stötdämparbytet den går mera rakt fram när vägen är ojämn blir en lugnare resa, men även om den är det så ska man inte titta bort olikt mina personbilar som fortsätter rakt fram så kan den vika från kursen fort så den behöver passas men numera behöver jag inte sitta på helspänn vid ett möte med lastbilar. Såklart skulle andra däck hjälpa en hel del lite bredare och lägre med bättre mönster, det är ju mönster som ett gammalt vinterdäck liknar lastbilsdäck, men de har hållit bra i över 2000mil och är godkända för alla väglag.
Köpte en teleskopstege 3,2m idag på Bauhaus så nu ska jag upp på taket och täta hålet efter antennen, TV fick min kusin till sin båt. Tittar ju aldrig har ju datorn istället utanför sverige har man ingen nytta av den.
Hela taket behöver tvättas ordentligt det är ju flera år sedan, sidorna har jag kommit åt någorlunda med kvast på campingen klättrade jag upp på en mur och kunde ta bort det värsta från solpanelen innan jag åkte hem.
Har slut på mitt specialmedel som jag använde till sidorna på bilen hade ju ingen stege då, vet inte om jag kan komma över det mer. Den skulle nog bli fin med båtvax men så mycket arbete, bästa vore ju att måla eftersom det finns små sprickor i gelcoaten men ännu mer arbete och dyrt. Som jag ser det är det karossen kvar att göra i ordning det mekaniska klarar sej säkert 1000mil till.
På bahia tyckte de flesta att elen var dyr och en del använde gasol som de köpte på campingen några körde iväg med husbilen till en mack och fyllde de fasta gasflaskorna var visst något billigare men inget roligt att flytta husbilen var 10dag. Tittade på min elräkning idag som borde varit på runt 600kr för en månad men låg runt tusen nu trots varmt väder hade förbrukat 378kwh och elpriset är ju inte så mycket men med alla påslag så hamnar det på 2,44kr /kwh ganska nära det bahia tog.
Jämförde med värmevärdet hos en gasolflaska 11kg det blir 140kwh så gasolen skulle med spanska priser kosta mej 405kr till motsvarande förbrukning till huset. Med billig gasol kunde jag ha det mesta på gasol kylen på 12 v solpanel och batteri. en liten elsnurra dom har på båtarna skulle räcka till en hel del.
Någon skörtar upp oss på elen rejält och nu ska de bygga en batterifabrik där varje levererad cell ska laddas fullt gissa vilka priser vi får då? De stackarna som köper en elbil i tron att det blir billigt kan känna sig blåsta med extra avgifter osv kan det bli dyrare i slutändan med el och sen börjar ju batterierna dala efter dag ett oundvikligt, hur många har en mobil som är några år och som måste laddas oftare och oftare tills man tröttnar och köper en ny. Ingen pratar om att batterierna bara har 60% kvar vid några minusgrader ingen pratar om hur man får varmt i en elbil på vintern när en värmare drar 4kw om man jämför. Men då sätter nog de flesta in en dieselvärmare och sen är allt som vanligt igen. Kanske det blir som under andra världskriget när folk åkte runt med ett gengasaggregat hängande efter bilen fast det sitter ett dieselkraftverk där istället.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Idag har det blivit en tur runt omkring för att jaga sikaflex men det blev Tec3 istället tror det är nästan samma. Köpte en spruta till rengöring med Utspädd Abnet taket ser fruktansvärt ut nu.
Handlade sonax för efterbehandling när jag tvättat.
Lyckades få bort genomföringen av antennen till tv blev lite våld klev upp på min nyinköpta stege fungerar bra men undrar får man inte gå på det tre översta stegpinnarna skulle man köpt en längre stege och tung är den.
Tog batteridrivna vinkelslipen och skar sönder fästet rakt över skuvarna tog jag bort igår, slog till med en kopparhammare och då for bitarna loss.
Tog bort en del med vinkelslipen slipade sen en spackelspade vass och tog bort en del. Kapade upp en bit kretskorstglasfiber 1,2mm Sprayade på det som biltema kallar fälgfärg la på tec7 runt hålet i taket och tryckte fast kretskortbiten.
Kan aldrig läcka där mer, det läckage som blivit efter hård körning i regn kom från själva antennröret och plastfästet. På en vanlig husbil hade det runnit in under plåten och blött ner reglar och plywood som förmodligen ruttnat.
Jag har sett att det blivit blött i taket på garderoben men det har ju torkat men väggen av obehandlad plywood var missfärgad av vattnet som tagit sej in men det torkade ju upp utan skador speciellt som röret från kaminen passerar där och värmer upp garderoben.
Vet inte om jag ska skära till en bit blå cellplastisolering och sätta i hålet eller om jag ska spruta i lite pu skum.
Agendan i morgon är att spruta abnet över husbilen och sen ta min ganska klena högtryckspruta och tvätta av bilen vilket inte är gjort på länge. Finns ju inga lister på bilen som kan släppa in vattnet endast fönstren så det är ganska ofarligt att göra så men skulle aldrig göra samma på en vanlig husbil.
Jobbar vidare i lugnt tempo målet är ju att resa söderut i vinter, funderar vidare på nya däck men 1000 mil klarar ju de som jag har. Men förmodligen skulle bilen bli trevligare att köra med bättre däck.
Tidigare år har jag ofta skjutit reparationerna framför mej men i år tänkte jag att fixa det jag kan själv i fint väder med regelbundna ölpauser på verandan i solen.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Idag har det blivit en tur runt omkring för att jaga sikaflex men det blev Tec3 istället tror det är nästan samma. Köpte en spruta till rengöring med Utspädd Abnet taket ser fruktansvärt ut nu.
Handlade sonax för efterbehandling när jag tvättat.
Lyckades få bort genomföringen av antennen till tv blev lite våld klev upp på min nyinköpta stege fungerar bra men undrar får man inte gå på det tre översta stegpinnarna skulle man köpt en längre stege och tung är den.
Tog batteridrivna vinkelslipen och skar sönder fästet rakt över skuvarna tog jag bort igår, slog till med en kopparhammare och då for bitarna loss.
Tog bort en del med vinkelslipen slipade sen en spackelspade vass och tog bort en del. Kapade upp en bit kretskorstglasfiber 1,2mm Sprayade på det som biltema kallar fälgfärg la på tec7 runt hålet i taket och tryckte fast kretskortbiten.
Kan aldrig läcka där mer, det läckage som blivit efter hård körning i regn kom från själva antennröret och plastfästet. På en vanlig husbil hade det runnit in under plåten och blött ner reglar och plywood som förmodligen ruttnat.
Jag har sett att det blivit blött i taket på garderoben men det har ju torkat men väggen av obehandlad plywood var missfärgad av vattnet som tagit sej in men det torkade ju upp utan skador speciellt som röret från kaminen passerar där och värmer upp garderoben.
Vet inte om jag ska skära till en bit blå cellplastisolering och sätta i hålet eller om jag ska spruta i lite pu skum.
Agendan i morgon är att spruta abnet över husbilen och sen ta min ganska klena högtryckspruta och tvätta av bilen vilket inte är gjort på länge. Finns ju inga lister på bilen som kan släppa in vattnet endast fönstren så det är ganska ofarligt att göra så men skulle aldrig göra samma på en vanlig husbil.
Jobbar vidare i lugnt tempo målet är ju att resa söderut i vinter, funderar vidare på nya däck men 1000 mil klarar ju de som jag har. Men förmodligen skulle bilen bli trevligare att köra med bättre däck.
Tidigare år har jag ofta skjutit reparationerna framför mej men i år tänkte jag att fixa det jag kan själv i fint väder med regelbundna ölpauser på verandan i solen.
Blir det Santa Pola i vinter?
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har inga bestämda planer än, tänkte eventuellt köra ner via san sebastian till portugal och stanna där ett tag kanske vildcampa lite om jag inte hittar något bra och billigt ställe sen åka över till spanien och så småningom nå Bahia.
Tyckte det var bra där men lite tråkigt att stå länge ska försöka få med min cykel så jag kan se lite mer av santa pola.
Eller så kör jag omvänt dit först och portugal hem. Åsa och Hasse funderar på att köra till portugal. Men där har det varit lite olika bud. Jag kommer nog åka travemunde med malmöfärjan blir billigast så sen ner till Luxemburg där kan jag bestämma väg. Vill undvika betalvägar finns ju inga i spanien västra vägen men är det kallt där så är den lite farlig eftersom den går på högplatå 1200m och kallt på nätterna. Men annars bra väg och man kommer snabbt ner ganska långt.
Beror mycket på när jag kommer iväg och hur vädret är. Jobbar på att bilen ska vara helt klar i höst så jag slipper stressa, sist hade jag varit på sjukhuset med handen i slutet på november. Har ju ett problem med min syn så jag ska göra en koll nästa månad och se hur det blir då. Yrseln har inte gått över helt nu har jag bra och dåliga dagar, blir bättre när jag håller igång, men husbilen går bra att köra speciellt om vägen är bra, värre var det med min clio som jag gjort mej av med.
När vintern och mörkret närmar sej kommer ni nog vilja åka ner största bekymret är ju hundarna.
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Jag har inga bestämda planer än, tänkte eventuellt köra ner via san sebastian till portugal och stanna där ett tag kanske vildcampa lite om jag inte hittar något bra och billigt ställe sen åka över till spanien och så småningom nå Bahia.
Tyckte det var bra där men lite tråkigt att stå länge ska försöka få med min cykel så jag kan se lite mer av santa pola.
Eller så kör jag omvänt dit först och portugal hem. Åsa och Hasse funderar på att köra till portugal. Men där har det varit lite olika bud. Jag kommer nog åka travemunde med malmöfärjan blir billigast så sen ner till Luxemburg där kan jag bestämma väg. Vill undvika betalvägar finns ju inga i spanien västra vägen men är det kallt där så är den lite farlig eftersom den går på högplatå 1200m och kallt på nätterna. Men annars bra väg och man kommer snabbt ner ganska långt.
Beror mycket på när jag kommer iväg och hur vädret är. Jobbar på att bilen ska vara helt klar i höst så jag slipper stressa, sist hade jag varit på sjukhuset med handen i slutet på november. Har ju ett problem med min syn så jag ska göra en koll nästa månad och se hur det blir då. Yrseln har inte gått över helt nu har jag bra och dåliga dagar, blir bättre när jag håller igång, men husbilen går bra att köra speciellt om vägen är bra, värre var det med min clio som jag gjort mej av med.
När vintern och mörkret närmar sej kommer ni nog vilja åka ner största bekymret är ju hundarna.
Vi skippar nog Spanien/Portugal. Åker förmodligen till Tyskland 14/9 och blir borta en månad istället.... fast man vet ju aldrig
 
F

F.d. 22252

Guest
Lite sent på året att åka det var ju problem med vädret förra året, jag kommer åka slutet nov -början av dec. Men mycket beror på hälsan och vädret hemma.
Jobbar vidare med bilen har sprayat ABNET på hela taket och tog sen högtrycks sprutan som är en billig från Biltema inte särskilt bra men fungerar. Vågar inte gå upp på taket och stegen stod inte så stadigt kom ju tvättmedel på takkanten där den var lutad och marken är ju ganska mjuk jord.
Blev väldigt bra men fick hålla på länge att spruta så nu är bilen tvättad hela taket första och enda gången tidigare var hösten 2015 när jag köpte bilen sen har en stor gren som numera är kapad växt över taket körsbärsträd, gissa om det var smutsigt där.
Ska tvätta sidorna men sen är det stora problemet med vaxning som jag skaffat bara spruta på och torka av, men då måste jag upp på taket och krypa och balansen är inte så bra skulle behöva en kran och en sele.
Ska ha på rainoff på solpanelerna håller borta smuts väldigt bra så man får sin ström. Hade en liten renault twingo som jag hade på rainoff inte bara på rutan utan på taket och motorhuven osv. behövde nästan aldrig tvätta den räckte att det regnade så var den ren över 70 behövde jag inte använda torkarna.
Trots att jag sprutat direkt på infästningarna på takluckorna så hade jag ytterst lite fukt inne så det verkar tätt, den i toaletten är inte bytt så det blir TEC7 där likaså skorstenen till värmaren som fuktade en del men jag misstänker att det är konstruktionen på skorstenen som är fel men jag bytte den och det är tydligen så den ska vara.
På en vanlig husbil/husvagn hade jag haft vattenskador och det är väl det som är tanken, har fått in vatten där tidigare efter att kört en massa mil i regn.
 
F

F.d. 22252

Guest
Provat att behandla motorhuven med sonax snabbvaxmedel vilket är en besvikelse.
Tvättade ena sidan på husbilen med abnet och högtryck använde borste för att lösa smutsen , finns ränder efter de ställen jag haft WD40 på som lås och gångjärn.
Har andra sidan kvar men vill gärna få tips om bättre medel, det handlar om en plastkaross med gelcoat på.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
565
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Provat att behandla motorhuven med sonax snabbvaxmedel vilket är en besvikelse.
Tvättade ena sidan på husbilen med abnet och högtryck använde borste för att lösa smutsen , finns ränder efter de ställen jag haft WD40 på som lås och gångjärn.
Har andra sidan kvar men vill gärna få tips om bättre medel, det handlar om en plastkaross med gelcoat på.
Gul tvättsåpa med ljummet vatten. Lämnar dessutom en fet yta där smuts inte fastnar så lätt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Har ju ett stort stånd med rabarber där finns det mycket oxalsyra i saften. Jag skrev lite otydligt sist, det var inte abnet jag klagade på utan sonax som verkade sämre än vissa medel jag använde på 90-talet. händer ofta med kemiska medel att de blir sämre samtidigt som de ska vara miljövänliga vem kommer inte ihåg vw lacksläpp av klarlack och även volvo hade problem.
Köpte en flaska golvpolish men är inte helt säker på om det blev rätt sort behandlade bilen för flera år sedan inte taket dock. Ska testa det på bilen i skarpt läge sprutar på det med en sprayflaska och stryker ut det naturligtvis kom det en skvätt regn men jag väntar ut det.
På tal om miljövänligt så är det saker som ska vara miljövänligt ac i bilen som brinner och utvecklar mycket farliga gaser, så var det inte förr. Kylfrys som använder gasol som är brännbart vid läckage det var inte den gamla gasen, i stort sett allting som säljs i sprayburk har numera gasol som drivmedel tänker på när någon som röker sprutar på deodoranter och hårspray. Nu har de tagit bort ordet luft på vissa sprayburkar som innehåller ren gasol som man ska som tryckluft för att rengöra tangentbord osv, blir billigare med en burk gasol men jag ser inte meningen med det hela. Fungerar inte stora dammsugaren lika bra.
Dagens agenda är att tvätta sista sidan på husbilen ena hjulet är svart av sot från avgasröret och även upp på karossidan sedan ska jag lossa skorstenen och se om jag kan få fullständigt tätt där med tec7. Skillnaden med sikaflex och tec7 är för mej att tec7 kunde jag tvätta av händerna med tvål och vatten går inte så bra med sika men lite sprit på händerna löser upp det mesta. Sen ska jag lägga på golvpolishen får se hur mycket jag hinner, sen blir det att jobba under bakänden kapa bort lite glasfiber förstärka golvet under duschen försöka hitta kabeln som ger spänning till backlampan och koppla in backkameran när jag hittar den. Det finns att göra, bilen ville inte starta idag pumpade upp trycket gick det direkt, förmodligen är det inte helt tätt vid bränslefiltret jag bytte ska dra fast det lite bättre annars får jag ta isär och se var felet är läcker i varje fall inte diesel. Har tyckt att bilen känns lite svagare tillfälligt tyder på att den drar i sej luft ibland.
 
F

F.d. 22252

Guest
Vände på husbilen igår och tvättade sista sidan Abnet fungerade jättebra sprutade på fälgen väntade en stund och sen på med högtrycket, blev rent direkt likaså den del av karossidan som var sotig använde en borste först men det var nog onödigt.
Blev rent där också så hela karossidan är så ren den kan bli.
La på I-vax pls på taket började blåsa och små droppar av regn kom då och då verkar som det hann torka när det väl torkat så härdar det och löser inte upp sej i vatten, gjorde bakdelen också som är ganska stor som på en ganska stor husbil, och ena sidan.
Idag har vi haft regn hela dagen men nu är det slut på det några timmar, behöver nog köpa en flaska till 209kr i golvården lägger man först grund sen flera lager jag har fuskat men behöver lägga ett lager till för att skydda gelcoaten som verkar sliten. En riktig behandlig skulle vara att måla. Om man jämför bilar i den här åldern så trots att den här inte stått inne på vintrarna eller vårdats speciellt mycket så är den ganska bra för sin ålder, passar ju perfekt för ensamboende har ju bott i den över ett halvår totalt sen 2016 utan att det känts jobbigt utom då det var kallt och batteriet nästan slut men det var bara ett par enstaka nätter.
Viktigast är att motor och boende fungerar sen får utseendet komma i andra hand, om man jämför med när jag köpte den hösten 2015 så är ju nästan allt bättre var tur att jag inte provkörde före köpet för då hade det blivit tåget hem.
Nu har äntligen regnet upphört så det ska läggas på ett lager vax till och täta skorstenen.
 
Toppen