• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Funderar på att eftermontera en växelriktare till 220 V. systemet i husbilen. Tanken är att matar alla 220 V uttag när vi står utan extern elförsörjning.
1) räcker 1500 W? kontinuerlig
2) De flesta konvertrar levererar mod. sinusvåg , ok eller?
3) var i elsystemet är det lämpligast att koppla ?
Det finns säkert mycket mera att tänka på. Kom med kommentarer!!
Bilen är en Carthago chic 51 e-line 2012
Mvh
Klaus
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Självklart ska man inte koppla så att kylskåp värme od drivs via invertern, dessa förbrukare ska gå på strömmen som kommer in till husbilen.
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
jag har kollat runt lite på Växelrikare och hur göra när man vill montera den i ett annat utrymme och inte kommer åt PÅ och Av knappen.
Kan en lösning vara att fjärrstyrda uttag och låta växelriktaren vara i PÅ läge hela tiden?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
jag har kollat runt lite på Växelrikare och hur göra när man vill montera den i ett annat utrymme och inte kommer åt PÅ och Av knappen.
Kan en lösning vara att fjärrstyrda uttag och låta växelriktaren vara i PÅ läge hela tiden?

Växelriktaren drar en del ström (någon ampere?) i "På"-läge även om den inte är belastad med några 230V prylar.

230V- i bilen går inte längre under samma föreskrifter som samma jobb i ett hus. Sedan åtskilliga år är det ägaren som har fullt ansvar och försäkringsbolagens krav brukar vara att det jobbet skall vara "fackmannamässigt" utfört. Dessutom riskerar man ju att ens bil brinner upp om det inte görs ordentligt, och det vill man ju inte, eller hur?

MVH
Hans
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Om man vet hur man gör, och kan alla regler/föreskrifter, då kan man göra det själv. Vill man ha ut från försäkring efter ev brand låter man en med behörighet göra jobbet ;).

/Ingvar
Helt felaktigt skrivet, vår ellag och Svensk standard och ingenting med 230 volts installationen att göra i husvagnen eller husbilen. Dom slutar där anslutningskabeln på 25m +/_ 2meter slutar.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Källa för det påståendet?

Jag har också lärt mig att elarbeten i husbilar inte kräver behörighet.
Kan bidra med länk till Elsäkerhetsverkets föreskrifter och allmänna råd om behörighet för elinstallatörer där det tydligt står i förordet att:

Dessa föreskrifter innehåller bestämmelser om krav på utbildning och praktik för behörighet att utföra elinstallationsarbete på elektriska starkströmsanläggningar samt om erkännande av yrkeskvalifikationer eller yrkeserfarenhet som har förvärvats inom ett annat EES-land än Sverige.
Föreskrifterna gäller inte för elinstallationsarbete på
 luftfartyg,
 fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och trådbussdrift,
 övriga fordon, inklusive släpfordon,
 fartyg, inklusive fritidsbåtar och
 på övriga anordningar.
Allmänna råd Med övriga fordon, inklusive släpfordon, avses till exempel husbilar och husvagnar. Med övriga anordningar avses till exempel maskiner, hissar och kranar.


https://www.elsakerhetsverket.se/gl.../2013-1-2014-2-2015-4-2016-5-konsoliderad.pdf
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
915
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
jag har kollat runt lite på Växelrikare och hur göra när man vill montera den i ett annat utrymme och inte kommer åt PÅ och Av knappen.
Kan en lösning vara att fjärrstyrda uttag och låta växelriktaren vara i PÅ läge hela tiden?

Kolla på Büttners växelriktare manöverpanelen går att lossa och förlängning kopplas dessutom lååga förluster
 
Toppen