• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dåligt tryck i vattnet

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej, tänkte checka om någon kan hjälpa mig med följande:

- Vattenfiltret fryste sönder under vintern
- Ersattes med ett kopparrör av mig då vi inte behöver något filter enligt bifogad bild tidigare under sommaren men trycket i diskhon är väldigt dåligt
- Frostvakten hade löst ut så vattnet rann ut genom dräneringsröret under bilen innan jag kom underfund med vad det var.
- Tror ni att det beror på att kopparröret är för smalt eller vad kan det vara? Vattnet kommer stötvis på något sätt med.

X8lSVyH.jpg


- Tacksam för tips från medlemmar på det utmärkta forumet.
- Tack på förhand. /Anders
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
145
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Hej, det är viktigt att skilja på flöde och tryck. Sätter du fingret i en vattenslang och det sprutar hej vilt och kanske inte kan hålla det kvar så har du bevisligen ett bra tryck. Men du kan ju ändå ha ett dåligt flöde.
Detta märker du om det tar ett tag innan du får samma effekt vid ett upprepat test.

Utifrån detta kan man ju sedan dra slutsatser. När jag tittar på din bild ser jag att slangarna vid röret buktar. Frågan är hur mycket det hindrar flödet? Det sitter dessutom nära pumpen så det påverkar hela systemet.
Och det var väl i samband med den förändringen som problemet uppstod?
 

Anders Dose

HBK Intresserad
Inlägg
48
Kommun
Torslanda
Hej, det är viktigt att skilja på flöde och tryck. Sätter du fingret i en vattenslang och det sprutar hej vilt och kanske inte kan hålla det kvar så har du bevisligen ett bra tryck. Men du kan ju ändå ha ett dåligt flöde.
Detta märker du om det tar ett tag innan du får samma effekt vid ett upprepat test.

Utifrån detta kan man ju sedan dra slutsatser. När jag tittar på din bild ser jag att slangarna vid röret buktar. Frågan är hur mycket det hindrar flödet? Det sitter dessutom nära pumpen så det påverkar hela systemet.
Och det var väl i samband med den förändringen som problemet uppstod?
Hej, tack för svaret: jo skall fixera slangarna längs väggen där vattenfiltret tidigare satt. Tror iofs inte det är orsaken men...
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Prova koppla loss den vita slangen från kopparröret och stoppa den i en hink och kör sedan pumpen. Om vattentrycket är normalt finns felet efter pumpen, om vattentrycket är dåligt finns felet före eller i pumpen.
 
Toppen