• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på bra komradio

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag och min polare använder komradio mellan husbilarna när vi är ute på resor. Vi använder för närvarande kompisens, en enklare komradio, typ en som är köpt på Kjell & CO, en sån vanlig som man inte behöver nån licens till

Tyvärr är räckvidden ganska kass, blir det mer än några kilometer mellan husbilarna så tappar vi kontakten. Jag testade att köpa en betydligt dyrare radio för två år sen från Kjell, den låg på nånstans runt 1800, men den var inte ett dugg bättre. Lämnade tillbaka den efter test.

Sen slog jag till med en som kostade 4000 kr för två, det var från Engelsons, Hunter F1. Testade alla kanaler, och de två olika uteffekter, men samma där, dålig räckvidd. Kan det vara hytten i husbilen som hindrar? Tyckte inte den hade så bra räckvidd utomhus heller.
Lämnade tillbaka den också.

Ska man skaffa en bärbar VHF-radio och ta cert istället? Skulle en sån radio vara användbar även om man är ute med kajak långt bort och vill ha kontakt med exempelvis nån som är kvar vid husbilen (är ute på platser med dålig mobiltäckning så mobilen går fetbort).

Hur lång räckvidd har en VHF? Okunnig på detta område...

Dessa kriterier behöver radion ha:

Ska ha en räckvidd på minst 3 mil
Vattentät
Bärbar
Ska kunna användas inne i en husbilshytt utan att man tappar räckvidd
Bra om man även kan kontakta sjöräddning/fjällräddning i en nödsituation
Ska vara smidig och inte väga bly
Ett berg/fjäll ska inte hindra räckvidden

Ge mig tips!

/Ludde
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Vill du kontakta sjöräddningen etc. så är det bara VHF som fungerar.

Jag köpte ett par jaktradio apparater som vi använde vid kompiskörning ute i Europa. Räckvidden är betydligt bättre än den vanliga privatradion.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag har VHF-cert sedan den tid vi hade båt. Med antenn i masttoppen (11 m) så släppte den kontakten med Göteborg radio ungefär halvvägs till Läsö. Den räcker inte bortom horisonten i bästa fall..
Att få 3 mils räckvidd inuti hytten på HB'n kan man bara drömma om. Uteffekten på VHF är begränsad.
MEN, den stora fördelen är att man kan få kontakt med andra fartyg i närheten om det är ett nödläge, och de kan via sin mer sofistikerade radio kontakta "land".
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Korrekt, räckvidden är direkt beroende av antennens höjd över vatten(mark)ytan och får inte störas nämnvärt av fasta föremål. Att effekten på stationära apparater ligger på, oftast, 25 watt påverkar knappt räckvidden.
Dessutom måste man ha VHF-cert för att kunna annat än lyssna (för att vara laglig i Sverige). Alltså olagligt att sända utan cert om man nu inte skulle befinna sig i en nödsituation. Om det överhuvudtaget är lagligt i andra länder sätter jag ett stort frågetecken för.
Tilläggas är annars att jaktradion finns på precis samma frekvensband (just Hunter F1 i.o.f.s. på både 31 MHz och 155MHz) som båtradion och vissa frekvenser används av både båt och jaktsällskap inom det bandet.
Så om det var en Hunter F1 i 155MHz har TS redan testat VHF med en lägre uteffekt än en stationär VHF.
Säger SA4631 som kört VHF sedan 1988.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi är fem husbilar som idag kört ut på Lofoten. Vi använder VHF 145 MHz. Avstånd från Riksgränsen till första bilen kanske 8 mil. Det fungerar oftast bra men självklart så berg o dalar kan ibland göra att räckvidden begränsas kraftigt.

Når vi inte varandra så lyssnar vi via Västkustlänkarna som vi kör Remote via våra hemmastationer. Internet fungerar som en lång mikrofonkabel. Samma Remote station används även för Kortvåg. Varje morgon kl 9 kontaktar vi varandra, året runt, på frekvens 3.717MHz. Du kan höra oss i morgon kl9, via en SDR mottagare. Gå in på SDR.hu, sök på SK6AG eller någon annan sydsvensk mottagare. Ange frekvens 3.717 så hör du några av oss och våra vänner.

Dessutom kan vi ha direktförbindelse via kortvåg från våra stationer i bilarna.
Lite bökigare dock att samtidigt kommunicera med Göteborg och bilen en bit bort, på samma våglängd.

Nåja, det finns bra lösningar på alla dina frågor, med bra, enkla o billiga apparater. Men det förutsätter ett certifikat, ”körkort för tung radio”. Den kursen ger dig den kunskap och tillstånd som behövs. Mer info finns på SSA.se. Vår resa hittar du på www.3717.se
Vi bor ju nära varandra så du är välkommen att kika mer på vad man göra med ett Amatörradiocertifikat. Hälsar Björn SM6FRI
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Låter intressant! Ja jag hade ju tänkt att ta VHF cert såklart i så fall, absolut inte fuska med sånt. Då kände du min far SM6APQ
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gamle 27 MHz har vesentlig bedre rekkevidde enn de høyere frekvensene ved samme type modulering.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Är medlem i en annan bilklubb, där används jaktradion med stor framgång
Den är dock inte tillåten utomlands
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Låter intressant! Ja jag hade ju tänkt att ta VHF cert såklart i så fall, absolut inte fuska med sånt. Då kände du min far SM6APQ

Oj, så roligt att få kontakt med dig. Bengt var vår antennguru och mycket uppskattad i Kungsbacka Radioamatörer. Vi har månadsmöte onsdag den 4 Sepember, det vore roligt om vi kunde ses där, jag hjälper dig gärna vidare till stabilare radioförbindelser. Hälsningar från Lofoten i strålande sol, +22, Björn /FRI
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Gamle 27 MHz har vesentlig bedre rekkevidde enn de høyere frekvensene ved samme type modulering.
Men tyvärr ofta med stora störningar. Vi kunde ibland stå på några hundra meters avstånd från varandra med 27 MHz och inte höra vad den andra sa fast vi hörde tydligt några prata på italienska. 31 MHz, som vi gick över till, har betydligt mindre störningar men istället kortare räckvidd.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Oj, så roligt att få kontakt med dig. Bengt var vår antennguru och mycket uppskattad i Kungsbacka Radioamatörer. Vi har månadsmöte onsdag den 4 Sepember, det vore roligt om vi kunde ses där, jag hjälper dig gärna vidare till stabilare radioförbindelser. Hälsningar från Lofoten i strålande sol, +22, Björn /FRI

Japp! Tyvärr har jag inte haft någon större kontakt med honom sedan han skiljde sig från min mamma 1976, jag var då nio år. Han valde att avbryta all kontakt med mig och min bror, så vi har aldrig träffat våra halvsyskon, de visste inte ens att de hade halvsyskon förrän de var vuxna, vi har bott ca 7 km från varann. Jag har jobbat intensivt med att försöka kartlägga hans liv sedan han omkom i höstas. Jag vill gärna ha så mycket information som möjligt var han jobbade osv. Jag har kontakt med Staffan en del men vill gärna få mer information! Ska försöka komma till ert möte! Kan berätta att han sökte till slut upp mig och besökte mig och fick träffa sina barnbarn, detta var 2011, hans samvete kom väl ikapp honom,men sen blev han ju senil och vi tappade kontakten. Sen vill jag ju gärna veta mer om anledningen till trådens start såklart! /Annette alias Ludde :)
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Men tyvärr ofta med stora störningar. Vi kunde ibland stå på några hundra meters avstånd från varandra med 27 MHz och inte höra vad den andra sa fast vi hörde tydligt några prata på italienska. 31 MHz, som vi gick över till, har betydligt mindre störningar men istället kortare räckvidd.

Är 27 mhz lika belamrad med Italienare som det var förr ? Det känns som att radioanvändande även borde ha sjunkit väsentligt även i Italien ? Vad gäller 69 mhz så finns det nu 18 fria kanaler tillgängliga i stället för tidigare 8. Tyskarna använder 27 mhz för trafikinfo.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Ingen aning, vi övergav 27MHz för länge sedan p.g.a. problemen. Använder någon den frekvensen i Sverige idag?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har ett par Cobra från Kjell a' 500kr paret, uppladdningsbara via usb.

Använder dem när vi samåker med kompisarna i husbilarna.
Smidigt att snabbt kommunicera
Funkar acceptabelt, kommer vi ifrån varandra, så använder vi mobilen.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Rent tekniskt kan ni aldrig få kontakt med varanda på 30 km avstånd med en handburen radio inne i bilen med dess antenn. Då behövs så stor effekt att ni skulle få brännskador... en bra utomhusantenn på låga VHF 69 MHz men gäller väl bara i Sverige.. 3 mil mellan mobila enheter trots yttre antenn är en utmaning
Med vänlig hälsning, Conny SM7GMD
 
Toppen