• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ersättning Helförsäkring

JBR607 GF

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Lomma
Detta har hänt:
Jag fick ett oljeläckage på min Hymer, årsmodell 2013. Fick felet åtgärdat hos Hymercenter i Ängelholm och skickade in skadeanmälan till Trygg Hansa. Allt frid och fröjd, TRODDE jag.
Hymercenter har redogjort vad och hur man åtgärdat felet genom att beskriva att man LYFT BILEN, DEMONTERAT NÖDVÄNDIGA PLÅTAR, RENGJORT, BYTT PACKNING, FYLLT OLJA OCH BYTT FILTER. Därefter kontrollerat och provkört. Detta tillsammans till en kostnad på 7500:-.
Efter 6 konversationer med Trygg Hansa och lika många handläggare fick jag följande mail, citat:
"Vi har nu gjort en bedömning av din skada. Då kostnaden för reparationen understiger din självrisk på 5000kr kommer vi inte ersätta dig för din bils skador. Ha en trevlig helg. Med vänlig hälsning N.N."
Jag ringde och undrade hur 7500 - 5000 blev ett underskott och döm om min förvåning när man förklarade att oljebytet INTE räknades in eftersom det "snart" var tid för oljebyte!
Dessutom har man påpassligt höjt premien med 1626 Kr/år
Detta är (BLUFF)bolaget Trygg Hansa som skor sig på den lilla människan.

ALDRIG MER TRYGG HANSA som mitt försäkringsbolag varken som bil-, husbil-, bostad- eller privatförsäkringsbolag.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Låter rätt sjukt faktiskt, du får mina kondoleanser. Allt detta är direkt relaterat till problemet enligt vad jag kan förstå. Inget extra på något sätt. Tummen ner till Trygg-Hansa.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Ärligt sagt så i Filand skulle inte jag fått någonting.
 
Senast ändrad:
W

Weckman

Guest
Nyfiken på vad det var för packning som orsakade läckaget och när du servade den senast??
Byte av olja och filter ingår väl i arbetet med att byta ev skadad packning och åtgärda felet.
Lite knepigt agerande av Trygg Hansa om du servat den enligt plan.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Felet är att du lämnar in till verkstad. Anmäl först skadan sedan anvisar försäkringsbolaget sin verkstad som de har avtal med.
Har själv färskt exempel , drog min bil till verkstad , de felsökte , anmälde till f bolaget och de ville då bärga till annan verkstad. Självrisk 4000 . Då skulle jag betala felsöket min verkstad de sa då att vi gör det billigare och det blev det men inte mer än en kopp kaffe.

För övrigt lämnade jag Trygg Hansa 2012 efter det att de tog två självrisker på motorskada , för det var två delar.
 

JBR607 GF

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Lomma
Packningen mellan motorblocket och oljetråget. Jodå, bilen är, får jag nog säga, är pedantiskt skött. All service, alla fuktkontroller samt finns inga anmärkningar i någon besiktning.
Knepigt agerande? JA MINST SAGT.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Utan för ämnet , men jag tycker hela reparationen är dyr. Tog de i för att försäkringsbolaget skulle betala.
Jobbet är ju inte mycket större än ett oljebyte. Mitt senaste 400 kr arbete , olja egen 600
filter eget 150 kr. 1150 kr.
Samma plåtar som måste bort vid oljebyte. Det de gjort på din bil extra var att byta oljetrågspackning. En halvtimmes arbete och packningen kanske kostar 200 kr.
Min total skulle bli 2000 kr din blev 7500 kr.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Vad gäller TH så är nog detta viktigare att veta. TH är eller åtminstone var deta enda försäkringsbolaget som kräver personnummer på alla som bor i din bostad, för att hemförsäkringen ska gälla. I en hemförsäkring finns en liten olycksfallsförsäkring som kan vara ett plåster på såren om olyckan är framme. Som vid alla olyckor med personskador som följd, så grundar sig skadebeloppet efter en förutbestämd mall. Ex, ett lillfinger ger x% invaliditet, ett öga x+x och en bruten ryggrad ännu högre invaliditet. Summa sumarum, min son som idag är 28 år var med om en trafikolycka för 12 år sedan. Han blev helt förlamad i sin högra arm. Alla försäkringar trillade ut under en tid UTOM Trygg Hansas. För er som har TH som f-bolag så råder jag er att kolla om ni uppgett personnummer på alla i familjen. Om inte så gäller försäkringen endast dig som tecknat den. Summan som försäkringen skulle gett honom ifall hans pappa läst det finstilta var ca 200 000 kr. Fick veta senare av en vän som jobbar på TH att cirka 1/3 har missat detta och att TH inte bryr sig det minsta om att ta kontakt med kunden. Så vad jag tycker om TH sedan 12 år tillbaka kan ni säkert lista ut .
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det blev en normal service om man kompletterar med några punkter, skönt att få det gjort skulle jag tänka och inget mera med det. Priset är ju ganska normalt tycker jag!
När kunde man börja att ta servicen på försäkringen? Att TH höjer premien är heller inget onormalt, det är dom inte ensamma om!
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
För min egen del så är jag förvånad hur man överhuvudtaget kan få det till ett försäkringsärende.

Ett slitage efter 6 år körande.
Hade man kört på en hare eller annat djur, javisst, men börjar läcka olja efter 6 år.

Är det sånt här som ska hamna hos ett försäkringsbolag?? Inte undra på att premier är dyra i så fall.

Läcker min bil/husbil olja, då lagar jag det och betalar och ser glad ut. Inte fasen ringer jag mitt försäkringsbolag?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Utan för ämnet , men jag tycker hela reparationen är dyr. Tog de i för att försäkringsbolaget skulle betala.
Jobbet är ju inte mycket större än ett oljebyte. Mitt senaste 400 kr arbete , olja egen 600
filter eget 150 kr. 1150 kr.
Samma plåtar som måste bort vid oljebyte. Det de gjort på din bil extra var att byta oljetrågspackning. En halvtimmes arbete och packningen kanske kostar 200 kr.
Min total skulle bli 2000 kr din blev 7500 kr.

Det känns nästan som att självrisken har lagts till på priset? I sådant fall stämmer kostnaden för reparationen?
 
Toppen