• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heku 550, vår första husbil

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sidospår då:
Förgasarfot/packning till VW's HM motor är en 20 mm hög gummiklump med diverse ingjutna metallstycken i för stabilitet och att skruva förgasaren i. Hopplös konstruktion då hela förgasarens vikt sitter i den och svajjar, hoppar och vibrerar mest hela tiden som motorn är igång. Jag kan ta ett foto på de jag har liggandes under morgondagen, ena trasigare än den andra.
Med lite tur kanske det går att skrämma liv i en av dom, vulkande tejp på utsidan är givet, tyvärr så är dom inte direkt släta (snarare tvärt om), men det är ju knappast att det skadar.
Den ena är helt paj, den andra halvpaj och drar tjyvluft till den milda grad att bilen knappt går.



Veteranpickisen med läckande förgasarfot eller den 25 år gamla husbilen som har haft en läcka i taket?
Aha, jag skulle köpa en ny och bli av med problemet då jag tror det blir svårt att täta.

Fö så ska en bra konstruktion ha gummi mellan förgasare och insugningsrör allt annat är fel.

Den dels isolerar förgasaren från värmen från motorn vilket ger ångblåsor och svårtstartad motorn när den är varm dels isolerar förgasaren från skakningar som får nålventilen att ej täta dvs förgasaren flödar.
 
F

F.d. 22252

Guest
När man gör en riktig skarv på en kraftledning där man använt klämhylsor på tjocka kablar så lindar man på en hel rulle tejp och det håller ihop och ser bra ut trots att det är knöligt med klämhylsor på 10kvmm kabel det vulkar ihop fint till ett enda gummi det ser man när man skär upp det hela med kniv. Hade ju samma konstruktion på en 125 cc scooter dom var 3 år gammal men trots det en massa sprickor det var inte riktigt gummi fast det skulle föreställa det.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Jag tror att det mer eller mindre är omöjligt att få det tätt, men det är värt en stunds extra jobb.
Här synes dom på bild, samt närstudie av felen på respektive fot.

Värt att notera är att den på sista bilen med störst gummiskada är den som drar minst tjuvluft.
Jag kommer dock försöka laga den första, tunna spickor.
 

Bilagor

  • 6E3C616C-9051-4F9A-83E5-841FC55C3358.jpeg
    6E3C616C-9051-4F9A-83E5-841FC55C3358.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 40
  • BA220C6B-705B-41BB-AC99-338F6040B004.jpeg
    BA220C6B-705B-41BB-AC99-338F6040B004.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 37
  • 1B36076C-BFDE-478B-9CC8-38CC04081C58.jpeg
    1B36076C-BFDE-478B-9CC8-38CC04081C58.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 37

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Liket lever!
Caddylainen

Går som en potta, men jag kommer inte lägga nån större möda på att ställa förgasaren innan jag fått hem en ny fot. Håller tummarna för att det håller 10-15 mil åtminstone, behöver dels bilen till arbetet inatt och dels för att om möjligt få hem en plåt till taket på husbilen.

Jag hittade bara torkad solution här hemma i gömmorna så det slutade med att jag hävde packningsklister runt alla skarvar utvändigt på den trasigaste av fötterna och monterade efter en timme. Fullagat så det förslår.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Den här delen är till för att isolera förgasaren från motorns värme för att undvika gasfickor i förgasaren.
Ja och minska vibrationer till nålventilen

Samma konstruktion skall finnas på bränslepumpen om den är mekanisk och skruvad i blocket dock är den då ofta av bakelit då vibrationer inte är ett problem
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ja och minska vibrationer till nålventilen därav gummi annars skulle man haft tz bakelit

Samma konstruktion skall finnas på bränslepumpen om den är mekanisk och skruvad i blocket dock är den då ofta av bakelit då vibrationer inte är ett problem
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Fö så ska en bra konstruktion ha gummi mellan förgasare och insugningsrör allt annat är fel.

Jo, jag förstår det till fullo.
Problemet med denna foten är snarare att den är felkonstruerad då mer eller mindre 100% av dom behöver bytas flera gånger under bilens livstid.
EW-motorn har samma insug och upplägg, men en mycket bättre konstruerad fot som håller mycket bättre.
 
Toppen