• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-böter i Polen och Tyskland

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Har inte så mycket erfarenhet av det men fick en p-böter i Polen och glömde betala innan åkte vidare till Rostock Tyskland..Vad händer om man inte betalar? Vad händer om man glömmer betala en tysk p-böter?

Antar att den skickas med post + extra avgifter!?
 

IngvarB

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10545
Medlemskap
2024
En plåtkamera tog foto på min nummerplåt när jag körde lite för fort i Polen. Löjligt liten avgift jämfört med hemma. En dag så kom boten med post. Därefter en påminnelse. Den polska myndigheten verkade vara beslutsam när det gällde att driva in boten. ICA bankens kostnad för hanteringen hemifrån var i paritet med boten.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
ok tack alla, jag epostade till:
info@miedzyzdroje-stilo.pl
Och fick som svar att de inte jagar mig utan jag kan betala nästa gång jag är i Polen

Här är deras E-post jag tolkar det som att de inte racar något krav i Sverige..:
"
Good morning,
please settle next time in Międzyzdroje.
We will not race.
"
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Böter och avgifter kan nog vara en markering. De kan ju inte bara lappa inhemska och hoppa över utlänningen. Att de i vissa fall inte driver in pengarna har nog att göra med att hanteringen kostar mer än vad de kunnat få in. Inte som i Sverige Motalabron där man väntar på brevet med 5 kr i krav. Kostnaden för att hantera och skicka ut är vida större än
vad de får in. Sunt förnuft hade varit att bara debitera när summan är uppe i 100 kr.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.691
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
ok tack alla, jag epostade till:
info@miedzyzdroje-stilo.pl
Och fick som svar att de inte jagar mig utan jag kan betala nästa gång jag är i Polen

Här är deras E-post jag tolkar det som att de inte racar något krav i Sverige..:
"
Good morning,
please settle next time in Międzyzdroje.
We will not race.
"

Varför inte bara betala om du vet att du gjort fel? Så är det ur världen?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.254
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
... Inte som i Sverige Motalabron där man väntar på brevet med 5 kr i krav. Kostnaden för att hantera och skicka ut är vida större än
vad de får in. Sunt förnuft hade varit att bara debitera när summan är uppe i 100 kr.

Du kan ju också registrera dig hos Trafikverket för betalning av trängselskatter och vägavgifter via autogiro. Då slipper staten skicka brev, du slipper hanteringen av betalningen och dessutom slipper du risken att få påminnelseavgift om du skulle råka få fakturan när du inte är hemma eller råkar glömma den.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Varför inte bara betala om du vet att du gjort fel? Så är det ur världen?

Jag har inte kvar lappen så kunde inte betala den när vi var tillbaka i Sverige.
Jag var rädd för att få ett högre belopp att betala om de skickade ett krav i framtiden men nu verkar ju det som de inte kommer att göra det
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.691
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inte kvar lappen så kunde inte betala den när vi var tillbaka i Sverige.
Jag var rädd för att få ett högre belopp att betala om de skickade ett krav i framtiden men nu verkar ju det som de inte kommer att göra det

Sådan kan ändra sig, från andra länder har böter kommit efter flera år, när nya överenskommelser mellan länderna har slutits, och då har plötsligt påminnelseavgift plus ränta och hanteringsavgift inte varit särskilt behagliga.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sådan kan ändra sig, från andra länder har böter kommit efter flera år, när nya överenskommelser mellan länderna har slutits, och då har plötsligt påminnelseavgift plus ränta och hanteringsavgift inte varit särskilt behagliga.

Jag du kan ha rätt där man vet ju aldrig. Jag e-posta dem med mitt bil reg.nr och ville betala alltså men det fick jag inte alltså utan svaret var:

"
Good morning,
please settle next time in Międzyzdroje.
We will not race.
"
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Du kan ju också registrera dig hos Trafikverket för betalning av trängselskatter och vägavgifter via autogiro. Då slipper staten skicka brev, du slipper hanteringen av betalningen och dessutom slipper du risken att få påminnelseavgift om du skulle råka få fakturan när du inte är hemma eller råkar glömma den.
Det är gjort nu!
 
Toppen