• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Växelriktare

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Funderar på att eftermontera en växelriktare till 220 V. systemet i husbilen. Tanken är att matar alla 220 V uttag när vi står utan extern elförsörjning.
1) räcker 1500 W? kontinuerlig
2) De flesta konvertrar levererar mod. sinusvåg , ok eller?
3) var i elsystemet är det lämpligast att koppla ?
Det finns säkert mycket mera att tänka på. Kom med kommentarer!!
Bilen är en Carthago chic 51 e-line 2012
Mvh
Klaus
 
R

RobbeS

Guest
Om det enbart gäller att ladda Dyson dammsugare är ju en 12V laddare enklaste lösningen.
Svindyr tycker jag, 490 kr hos Dyson.se,
men otroligt mycket billigare än inverter, skiljerelä mm.
/Göran (som gillar hundar)

Billaddare för sladdlösa dammsugare | Dyson.se

Har precis köpt en Dyson V8 och beställde nu ikväll en 12 voltladdare, original, från ebay för 250 kr med frakt.
Jäklar vilken dammsugare förresten. Har hund som ständigt hårar ner mattan under köksbordet. Med min sladdammsugare av en inte alltför billig modell spelar det ingen roll hur mycket jag dammsuger då det mesta håret ändå blir kvar. Dyson V8 tog bort det på två minuter.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Har frågat någon gång tidigare men inte fått något riktigt svar. Hur ser likströmmen ut som omvandlas av en likriktare efter en inverter med modifierad sinuskurva? (till i mitt fall 48 V). Är den "hoppig"? Om så kan den skada mottagaren?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Har frågat någon gång tidigare men inte fått något riktigt svar. Hur ser likströmmen ut som omvandlas av en likriktare efter en inverter med modifierad sinuskurva? (till i mitt fall 48 V). Är den "hoppig"? Om så kan den skada mottagaren?
Den är typ fyrkantig men jag skulle nog vilja påstå att risken för skador är ytterst liten typ noll.
 
F

Fd.16159

Guest
Avsikten är att ladda batteriet (litium) till vår nya el-scooter på 48V under tiden vi kör för att inte slita på bilens batterier.
Det är högst sannolikt att en växelriktare med fyrkantvåg inte kommer att fungera med din laddare till scootern. Till det behöver du en med ren sinusvåg.
Har varit uppe på forumet tidigare om de som inte får laddning när de använt växelriktare med modifierad sinusvåg (fyrkant).
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Det är högst sannolikt att en växelriktare med fyrkantvåg inte kommer att fungera med din laddare till scootern. Till det behöver du en med ren sinusvåg.
Har varit uppe på forumet tidigare om de som inte får laddning när de använt växelriktare med modifierad sinusvåg (fyrkant).
En bra modern laddare ska fungera, ofta kan man tom köra på ren likspänning tex 220VDC med högre verkningsgrad än med AC!

Men såklart säker är man inte.

Mina CTEK 7A laddare som laddar bodelen kör jag på modifierad sinus
 
Toppen