• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Avställning 15 dagarsregeln, hur räkna?

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag ställde av min bil enligt datan den 31 juli och med 15 dagarsregeln när kan jag ställa på bilen utan att betala skatt för de gamla 15 dagarna. 15 dagar är ju lätt att räkna , men hur är det med avställningsdag och påställningsdag.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bilen blir påställd fr.o.m. dagen du ställer på den.
Den blir avställd samma dag du ställer av den.
Man kan inte ställa av och på samma dag.

Ställer man av/på via appen "Mina fordon" visas "vad som gäller" i den

Exempel:
Du ställer av 1 augusti och på 15 augusti. Då har den varit avställd 14 dagar (1-14 aug)
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Bilen blir påställd fr.o.m. dagen du ställer på den.
Den blir avställd samma dag du ställer av den.
Man kan inte ställa av och på samma dag.

Ställer man av/på via appen "Mina fordon" visas "vad som gäller" i den

Exempel:
Du ställer av 1 augusti och på 15 augusti. Då har den varit avställd 14 dagar (1-14 aug)
Fast i ditt exempel så har den ju varit avställd 2-14 Augusti(13 dagar) , både den 1a och den 15de har den ju varit i trafik.
 
E

ericssonc52

Guest
jag körde min bil till verkstad i förra hösten slällde på morronen och av samma dag på eftermiddagen och fick då betala 18kr
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
jag körde min bil till verkstad i förra hösten slällde på morronen och av samma dag på eftermiddagen och fick då betala 18kr

I Transportstyrelsen app kan man inte ställa på och av samma dag. Däremot så blir man debiterad för en (1) dag om man ställer på dag 1 och ställer av dag 2.
Försäkringsbolaget debiterar däremot för 2 dagar (Länsförsäkringar)
 
E

ericssonc52

Guest
I Transportstyrelsen app kan man inte ställa på och av samma dag. Däremot så blir man debiterad för en (1) dag om man ställer på dag 1 och ställer av dag 2.
Försäkringsbolaget debiterar däremot för 2 dagar (Länsförsäkringar)
jag änvänder appen funkade för mig loggade in på transportstyrelsen efter 2dagar och då fanns räkningen där bara betala med bank id
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
jag körde min bil till verkstad i förra hösten slällde på morronen och av samma dag på eftermiddagen och fick då betala 18kr

Precis. Du fick betala för den dag du ställde på den. I verkligheten blev bilen avställd dagen efter.

Enl. länken nedan: "Tänk också på att du inte kan anmäla en avställning följt av en påställning under samma dag."

Om avställning - Transportstyrelsen
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Dygnet är påbörjat... om du ställer av kl 00,13, 0700, 1300 eller 23,59 har ingen betydelse, den har varit i trafik den första augusti.

Om man ställer av bilen ena dagen och ställer på dagen efter blir man debiterad för 1 dag, den dag man ställer på bilen.
Man blir inte debiterad för avställningsdagen, och får då naturligtvis inte använda bilen i trafik.

"..utan avställningen gäller från och med den dag då en fullständig anmälan kommer in till Transportstyrelsen. "

Om avställning - Transportstyrelsen
 
Senast ändrad:

Gbgivan

HBK Intresserad
Inlägg
93
Kommun
Göteborg
Så är det,avställning den dagen du anmäler, sen påställning den dan du gör det, och minimum 14 dygn därimellan, så slipper man skatt för dessa 14 dygn,
Med vänlig hälsning, Ivan
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Det är dessa inlägg som förbryllar mig:

"jag körde min bil till verkstad i förra hösten slällde på morronen och av samma dag på eftermiddagen och fick då betala 18kr"
------
"I Transportstyrelsen app kan man inte ställa på och av samma dag. Däremot så blir man debiterad för en (1) dag om man ställer på dag 1 och ställer av dag 2.
Försäkringsbolaget debiterar däremot för 2 dagar (Länsförsäkringar)"

Här är inte 14 dager emellan. Specialfall för just en dag (för verkstadsbesök el, dyl.)?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Det är dessa inlägg som förbryllar mig:

"jag körde min bil till verkstad i förra hösten slällde på morronen och av samma dag på eftermiddagen och fick då betala 18kr"
------
"I Transportstyrelsen app kan man inte ställa på och av samma dag. Däremot så blir man debiterad för en (1) dag om man ställer på dag 1 och ställer av dag 2.
Försäkringsbolaget debiterar däremot för 2 dagar (Länsförsäkringar)"

Här är inte 14 dager emellan. Specialfall för just en dag (för verkstadsbesök el, dyl.)?
Du kanske hade bilen av,reg.mer än 14 dagar innan påställning..se behöver man inte ställa på bilen när man åker till verkstan eller till besiktning..
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Där är kanske skillnad på att ställa av eller på bilen. Wbergs fråga var om avställning. ericssonc52s svar var att han ställt på sin.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Bil som inte har ställts på får aldrig köras på allmän väg.
Inte att förväxla med en som har körförbud, som på ställd, får köras direkt till verkstad eller besiktning.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Kanske skulle förtydligat att det finns ett undantag. Om man kontaktar sitt försäkringsbolag och istället för att ställa på bilen enbart betalar trafikförsäkringen så kan man köra direkt till verkstad eller besiktningen. Ställer man på bilen så aktiveras trafikförsäkringen automatiskt.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sist jag besikta min HB så ringde jag till cc försäkring och dom sa att jag behöver inte meddela till dom om att jag kör till besiktning med avställd bil för att det är tillåtet..
 
Toppen