• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Körkortsfråga

Auno

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Götene
HBK-Nr
14047
Medlemskap
2027
Jag har försökt att hitta B2 körkorts svar på transportstyrelsen vad som gäller för typ husbil som väger mer än 3.5 t, har en bil som har vikt 4.0 t och körkort taget före 1996, hur förhåller det sig utomlands, i Sverige får man köra B2 bil, är reglerna samma utomlands som för Svenskar?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Om husbilen är reggad som pb klass 2 gäller ditt svenska körkort inom EU och Norge om det är taget senast 960630 och inte är återkallat efter samma datum.
Innan datumet ovan fanns ingen viktbegränsning för personbilar avs. svenska körkort, och därför finns detta undantag i en EU-förordning.

"I direktiv 2006/126/EG föreskrivs att alla körkort som utfärdats i medlemsstaterna ska erkännas ömsesidigt. Principen om ömsesidigt erkännande bör också gälla för körkort som utfärdats före den dag då denna princip började tillämpas."

Länk till EU-förordningen bifogas. Jag har printat ut berörda delar och har med mig detta i bilen.
EUR-Lex - 32016D1945 - EUR-Lex
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Som framgår av svaren ovan får du köra men hastigheterna är inte de samma där gäller bilens vikt i resp. land. Med vissa undantag motorvägar(Spanien, Frankrike Tyskland se resp. land) är det 100 km/h (Tyskland) men i övrigt ofta 80 km/h
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Reglerna är tydliga som har beskrivits tidigare. Tyvärr är inte alla poliser i södra Europa uppdaterade på det. Jag har läst flera inlägg där husbilsinnehavaren har fått ringa någon som har fått flyga ner för att flytta husbilen. Stora kostnader och stora förseningar. Det har kvittat att de har visat utskrifter från EU på deras eget språk. Svaret har bara blivit att det är förfalskningar.
Vi valde metoden att jag tog C1- kort. Laddade ner teorin från nätet och bokade ett teoriprov och en uppkörning privat. Körde upp med egen husbil. Kostnad ca 4200 kronor. Då är det så att även om hustrun blir stoppad när hon kör så får jag köra vidare.
Teorin var lite jobbig men med koncentration och ett antal timmars pluggande gick det bra.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vi blev stoppade i Österrike i somras.
Bilar över 3.5 ton hänvisades helt plötsligt in på en avfart, när vi kom fram stod det en polis som kollade vad vi vägde, tydligen vägde vi 3900kg ( totalvikt 4.5 ton) och han ville se registreringsbevis och körkort , han påpekade att på ett vanligt b-kort får man inte köra en så tung husbil, utan det behövdes ett c-kort, då tog jag fram en kopia på tyska att det gäller en så kallad grandparents right dvs. att dom som har tagit ett b-körkort innan 1/71996 har rätt att köra en tung husbil. Han tittade på papperet och vinkade sen oss vidare.Varför kunde inte Sverige ge alla som hade tagit körkort B innan 1/7 1996 ett C-kort då hade vi sluppit krångla med bevisföring nere i Europa?
Mvh
Roffe I Östersund
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man fick faktiskt C-behörighet gratis innan eu-inträdet, tror jag det var.

Jag gick in på vår lokala polisstation då och sa att jag ville ha C körkort, fick en blankett att signera, sen kom ett nytt körkort. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att staten gjorde som dom gjorde med att "skänka" C-behörighet till dom som ville ha & även detta med grandfathers rights kan jag tycka var lite oövertänkt. För att framföra i princip hur stora fordon som helst utan någon som helst utbildning är i mitt tycke farligt, i alla fall för omgivningen.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Innan körkortsklasserna infördes på sjuttiotalet körde man tung lastbil som anställd på B-kort. Vid yrkesmässig trafik krävdes trafikkort. För att få över alla dessa som kört tung lastbil som anställda till nya körkortsklasserna fick dom efter intygande från arbetsgivare ut C-kort. Dom som kört tung lastbil minst 150 mil fick också en möjlighet att inför 2 poliser intyga detta på en polisstation och på detta sätt få ut ett C-kort.
Det var säkert många som påstod och ljög att dom kört tung lastbil för att få ett C-kort.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Vi blev stoppade i Österrike i somras.
Bilar över 3.5 ton hänvisades helt plötsligt in på en avfart, när vi kom fram stod det en polis som kollade vad vi vägde, tydligen vägde vi 3900kg ( totalvikt 4.5 ton) och han ville se registreringsbevis och körkort , han påpekade att på ett vanligt b-kort får man inte köra en så tung husbil, utan det behövdes ett c-kort, då tog jag fram en kopia på tyska att det gäller en så kallad grandparents right dvs. att dom som har tagit ett b-körkort innan 1/71996 har rätt att köra en tung husbil. Han tittade på papperet och vinkade sen oss vidare.Varför kunde inte Sverige ge alla som hade tagit körkort B innan 1/7 1996 ett C-kort då hade vi sluppit krångla med bevisföring nere i Europa?
Mvh
Roffe I Östersund

Varför inte göra det ännu enklare ? Alla som köper en tung husbil eller vill köra en tung husbil borde få ett C körkort .
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Reglerna är tydliga som har beskrivits tidigare. Tyvärr är inte alla poliser i södra Europa uppdaterade på det. Jag har läst flera inlägg där husbilsinnehavaren har fått ringa någon som har fått flyga ner för att flytta husbilen. Stora kostnader och stora förseningar. Det har kvittat att de har visat utskrifter från EU på deras eget språk. Svaret har bara blivit att det är förfalskningar.
Vi valde metoden att jag tog C1- kort. Laddade ner teorin från nätet och bokade ett teoriprov och en uppkörning privat. Körde upp med egen husbil. Kostnad ca 4200 kronor. Då är det så att även om hustrun blir stoppad när hon kör så får jag köra vidare.
Teorin var lite jobbig men med koncentration och ett antal timmars pluggande gick det bra.
Jag skulle vilja att du länkar till dom inlägg som du hänvisar till,har aldrig hört talas om någon som fått flyga in för att flytta en husbil,visst har det förekommit problem men detta har löst på plats,det förekommer en hel del vandringssägner också i detta ämne.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
För att framföra i princip hur stora fordon som helst utan någon som helst utbildning är i mitt tycke farligt, i alla fall för omgivningen.
Det kan jag hålla med om, men nu har vi gamlingar ju den behörigheten, det aktuella problemet är ju att vissa utländska poliser inte vet vad som faktiskt gäller. Att 18-åringar får framföra i princip hur snabba fordon som helst är nog ett större problem i praktiken ;).

/Ingvar
 
R

RobbeS

Guest
En fråga. Hur många som läser denna tråd har blivit stoppad och kontrollerad av polis på resa utanför Sverige? Tull och gränskontroller räknas inte då man där kontrollerar grundläggande behörighet att inträda i ett land.
Det skulle vara intressant att få veta hur många av HBK:s medlemmar som kontrollerats plus hur många som fått visa upp intyget för undantaget att framföra husbil över 3500 kg. Min magkänsla är väl att svenska husbilsturister inte är någon högt prioriterad kontrollgrupp bland Europas poliskårer:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det kan jag hålla med om, men nu har vi gamlingar ju den behörigheten, det aktuella problemet är ju att vissa utländska poliser inte vet vad som faktiskt gäller. Att 18-åringar får framföra i princip hur snabba fordon som helst är nog ett större problem i praktiken ;).

/Ingvar

Att det är som det är har jag inga problem med. Det har ju gått väldigt många år sedan dess & berörda "gamlingar" har idag körvana & erfarenhet av sina tunga fordon. Men det var tokigt att införa detta.
 

Burstner T610

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
23281
Medlemskap
2024
Jag blev kollad utanför Köpenhamn nu i juli. Blev stoppad av uniformerad polis i civilbil..Troligen blev jag stoppad för att jag har ett danskt Tempo 100 dekal bak på HB. Visade upp EU översättningen (har den också på danska) efter ca:10 minuter återkommer polisen och säger "ja du har rätt, då får köra tung HB ", så nog händer det att vi som har tung HB och kk före 1996 blir stoppade utomlands..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag blev kollad när jag hämtade HB'n i Holland men det var inga problem, jag har ju alla behörigheter. Kontroll av körkortsbehörighet & vägning är något som jag misstänker kommer att bli vanligare inom EU.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag blev kollad när jag hämtade HB'n i Holland men det var inga problem, jag har ju alla behörigheter. Kontroll av körkortsbehörighet & vägning är något som jag misstänker kommer att bli vanligare inom EU.

Hoppas att även kunskapen hos poliserna i EU blir bättre så att det inte ska uppstå så många diskussioner om behörigheten efter vägkanterna...
 
R

RobbeS

Guest
Hoppas att även kunskapen hos poliserna i EU blir bättre så att det inte ska uppstå så många diskussioner om behörigheten efter vägkanterna...

Lite höga krav att alla poliser i hela Europa ska kunna de svenska undantagsreglerna. Det verkar ju som att det funkar i de flesta fall även om man nu som svensk husbilsåkare kan få vänta medan uppgifterna kontrolleras. Det är ju för denna kontroll undantagen finns nedplitade i en EU förordning. Det man kan kräva är väl att EU ombesörjer så att de lokala polismyndigheterna på ett lätt sätt kan kontrollera uppgifterna. Jag förstår att man som polis inte till 100 procent litar på ett papper som en stoppad svensk husbilsturist uppvisar utan vill kontrollera uppgifterna själv.
 
Toppen