• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Heku 550, vår första husbil

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Bild nr.2 verkar påvisa hälsovådligt svartmögel som kommer att fortsätta sprida sig när det blir fuktigt på nytt & fukt finns det alltid i en husbil pga mer eller mindre luftfuktighet beroende på väderlek. Isoleringen består som det ser ut av frigolit som var det som användes på den tiden & denna är inte tät utan suger upp fukt & vatten. M.a.o bör denna bytas ut mot ett isoleringsmaterial med slutna celler typ XPS. Frigoliten tas bort med en multimaskin & den nya isoleringen som kan köpas i byggvaruhandeln limmas med ex.vis Tekton Ms-Instant polymerlim IMEX AB - Tekton MS-Polymer.
Antar att du syftar på limma XPS skivorna mot aluminiumskalet, hur applicerar du det?
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Antar att du syftar på limma XPS skivorna mot aluminiumskalet, hur applicerar du det?

Nu vet jag att du frågar Bennsan, men för egen del tänkte jag köra ut en tillräcklig mängd på själva xps-skivan och fördela det med fintandad spackel.

Det sagt just på min bil så är frigolit, reglar och det som finns kvar i små stycken av de gamla skivorna till synes helt snustorra och utan helt utan påväxt.
Jag kommer vänta en stund med bytet av isoleringen då vi behöver bilen om 2 helger och åter igen i september.
En tvätt med mögelsanering blir det under tiden. Får hitta något lämpligt medel, annars blir det som vanligt klorin som funkar bra till allt annat med mögel.

I övrigt så går det saktare framåt än jag tänkt mig på grund av regnskurar och samkväm med familjen. Återmonterat bakre dekorlist och smackat på alu-butyltejpen jag köpte på Bauhaus. I efterhand borde jag tagit 150mm bredd för extra sova-gott-på-nätterna, men det här kommer bli gott nog.
Att använda en smal tapetrulle att pressa tejpen med fungerar suveränt Bengtic, bra tips!
IMG_6444[1].JPG
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Är limmet så pass mjukt att det går att göra så?

Min husbil har ej slät plåt så jag undrar hur den en gång i tiden fixerats
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tektron MS-Polymer suger flatene samme, men kraften er ikke stor nok til å fjerne bulkene i den hamrede aluplåten. Pålagt på isolasjonen med tannsparke burde funger helt greit.

Men generellt burde en være forsiktig da det lett finnes huller i gammel plåt av denne typen, husker ikke on Tektron da fungerer som tetningsmiddel og faktisk fjerner hullene. Hellimet med PU masse ville tettet alle hull, men er noe tyngre å jobbe med og mangler suget til Tektron.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Dagens arbete så långt.
Har slutmonterat den bakre dekorlisten enligt konstens alla regler och lagt en försvarlig mängd Tec7 i rännan på själva taklisten.
Egentligen ska den ha en klämlist över skruvarna, men den var för skadad av årens lopp så den föll helt enkelt bort.
Jädrans geggigt att ”spackla” med PU men tätt blir det utan tvekan.

Jag har några tuber Tec7 kvar, det bör väl också fungera ypperligt att hellimma xps invändigt med?


I övrigt har jag heltejpat långsidorna på bilen samt försökt göra ett så gott jobb som möjligt kring badkarsdelen, den ska dock täckas in med plåt så fort som möjligt.

Nu får Heekulainen vila en stund medan jag lagar pickupen och kan beställa takplåt.
Gamla Caddys är notoriska med att spräcka förgasarfötter, väntar på expressleverans av en idag förhoppningsvis.

4E321C43-DB59-4FDB-8AE7-7CD45F7E526E.jpeg
I princip inget av tejpandet bör synas när sidostyckena kommer på efter badkaret byggts in. Hoppas jag....

0D585382-4C93-40ED-BD5A-18770C9F50C0.jpeg
Lade en extra tejp över skarven där taköverdelen släppt innan. Den sitter som berget med limmet, men några meter tejp hade jag ändå över så varför inte.

92112862-6C29-4F62-80CF-444D5B563B19.jpeg

Listen med sin ränndal i bakänden. Ska täckas med samma tejp när det härdat.
Här ser man tydligt hur i princip omöjligt det är att få bort resterna av den gamla tejpen.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Antar att du syftar på limma XPS skivorna mot aluminiumskalet, hur applicerar du det?

Stryker på limmet på- & appliserar skivan på plåten. Sätter sedan i spänn ut- & inifrån. Fördelar trycket med skivor. Jag gjorde 2 träramar som går runt bodelen, från balkarna, upp över taket & ner igen. Lämnade utrymme att spänna med träklossar mellan ram & vägg. Invändigt satte jag stämpar till motgående vägg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Der har du forskjellen, med PU trenger du å trykke det sammen mens det herder, Tektron påstås å trekke pladene sammen uten at jeg har testet. Er litt for glad i PU selv, PU benyttes og som badrumsmembran - da i en noe fortynnet utgave som ligner på maling. Skulle likt å teste med PU membran massen somlim for isolasjon i en husbil :D
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att limma isolering mot en tunn aluminiumplåt är förkastligt. När limmet sväller så blir plåten bucklig. Allt PU-lim sväller oavsett konsistens. Jag vet av egen erfarenhet. Jag provade men fick offra isoleringsskivan & fick göra om det. Efter att jag konsulterat en husvagnsfirma som gjorde sådant här så använde jag på deras inrådan Tekton MS Polymer-lim istället med mycket bra resultat.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Instämmer Bensan ska det fungera så måste bägge sidor vara mycket stagade bara ett litet tryck /kvcm blir ju väldigt mycket på en stor yta speciellt när det gäller så tunna och böjliga material gäller det att tänka 2 gånger. Min husbil i glasfiber plast har ju skum mellan två glasfiber skikt där kan man på ena väggen kan se ett mönster av fyrkanter och det beror enligt Plaspelle på att man byggt isoleringen av små fyrkantiga bitar och limmat ihop väggen annars skulle man fått göra formar och spruta in isoleringen och det är tydligen dyrt, min bil är nog ingen storserie modell.
När man byggde garageportar av aluminium med skum imellan hade man särskilda jiggar som tog upp krafterna. Jag har ett gammalt radhus i trä från -46 den enda isolering som finns är ett mellanrum i väggen med luftspalt. Annars är det trä i rejälla dimensioner, där vågade jag borra hål stort som röret på en pu-skum pip. Och långt efteråt så kom det ut en sträng skum från hålet. Har bara testat på ett mindre område eftersom man vet inte hur det bli med fuktvandring, har funderat på att köpa 10burkar och tömma i mellanrummet när jag känner mej säker på att jag inte gör något dumt.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Idag blev jag officiellt klar med tejpandet av taket! Känns väldigt skönt måste jag säga.
Jag är nöjd med resultatet utifrån förutsättningarna. Man önskar att man hade haft plats inomhus och en rejäl byggställning att stå på!

Nu behöver jag få köpt en plåt nästa vecka och på något sätt få hem den. Delarna till pickisen kom idag, men jag har 4 dagars nattjobb framför mig. Om det inte uteslutande bara är att skruva dit förgasarfoten och åka så vete tusan hur jag ska hinna bli klar med husbilen till nästa helg.

Plan B är att skruva på sidostycken, lägga på en oljehärdad masonit över badkaret, samt helt sonika tejpa en bit pressenning över det hela som Knut föreslog i vår andra tråd.
Skaffa plåt inför långresan i september.

D641CA22-54DC-403B-9D54-A79CDC5852F1.jpeg 69E0A66E-B12A-4BCA-ABD9-45F44EC03D1C.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Bra jobbat stressa inte alltför mycket tänk på hur mycket bättre bilen blivit och den har klarat sej ganska länge innan, när man får stopp på vattenläckaget är det värsta över.
En gammal bil blir ju aldrig helt färdig, jag kallar det rullande renovering, viktigast att man kan använda den nu på sommaren det finns alltid tid att fixa resten.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Oja, rullande renovering är det som gäller här i allra högsta grad.

Grejen med badkaret är att det är en stor del av takproblematiken rent generellt. Risken är att om jag inte ordnar det så sliter jag på konstruktionen då jag "måste" skruva på dekorlisterna på sidan av taket.
Dom sitter med plåtskruv, och jag har kört hålen fulla med Tec 7 inför återmonteringen (med nya, syrafasta skruv). Jag tänker att risken för att nått strular till sig om jag ska hålla på och skruva av och på dekoren en extra gång.

Den ser för kass ut när den är naken på det här sättet, i princip allt av takreparationen (samt badkaret) kommer döljas av dekoren, det är väl därför jag vill ha dit det i första hand.

Jaja, det blir nog bra i slutändan ändå, jag tror att jag möjligen övertänker problemet en smula.

För övrigt köpte jag fel förgasarfot till caddyn, och dom har inte rätt alls. En ny via vw kostar över tusingen. En utbytesmotor kanske 1500 igenom nån facebook-grupp...
Ska försöka fula till den gamla med, tja, nånting. Den är i gummi med lite metall-bussningar Borde kanske gå att pressa in cykelsolution i de småsprickor som finns och hoppas på det bästa.
Så att få hem plåt och montera den innan fredag lunch nästa vecka känns extremt avlägset.
Jädra otur att båda bilarna ska rasa samtidigt.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Vad gör en förgasarfot, sitter den mellan insuget och förgasaren?

Drar den tjuvluft eller helt paj?
 
F

F.d. 22252

Guest
Kanske går att linda med eltejp den sorten som töjer sej och är av gummi som vulkar ihop.
Har haft samma problem med en Lifan scooter som var ganska ny men helt fel och dåligt material reservdelen var billig men förmodligen bara ett par års livslängd i normal kina anda.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Sidospår då:
Förgasarfot/packning till VW's HM motor är en 20 mm hög gummiklump med diverse ingjutna metallstycken i för stabilitet och att skruva förgasaren i. Hopplös konstruktion då hela förgasarens vikt sitter i den och svajjar, hoppar och vibrerar mest hela tiden som motorn är igång. Jag kan ta ett foto på de jag har liggandes under morgondagen, ena trasigare än den andra.
Med lite tur kanske det går att skrämma liv i en av dom, vulkande tejp på utsidan är givet, tyvärr så är dom inte direkt släta (snarare tvärt om), men det är ju knappast att det skadar.
Den ena är helt paj, den andra halvpaj och drar tjyvluft till den milda grad att bilen knappt går.

Gör en god sak för miljön och kör till skroten

Veteranpickisen med läckande förgasarfot eller den 25 år gamla husbilen som har haft en läcka i taket?
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Jag skulle prova med detta: Gummilagning
Inte för att jagvet om det tål bensin men jag har tex använt det till att bygga upp klackarna på mina gamla kära Eco-skor! Med gott resultat. Problemet är att det är trögflytande och måste hållas helt horisontellt under härdningstiden.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag skulle prova med detta: Gummilagning
Inte för att jagvet om det tål bensin men jag har tex använt det till att bygga upp klackarna på mina gamla kära Eco-skor! Med gott resultat. Problemet är att det är trögflytande och måste hållas helt horisontellt under härdningstiden.
Denna har jag använt men jag penslade på den i flera tunna skikt med bra resultat. Frågan är om den klarar högre temperaturer.
 
Toppen