• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur får man igång ström i 230-uttagen i en Hymer?

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Säkert jätteenkelt att få det att fungera men nu fricampar jag första gången och får ingen ström på 230-uttagen. Lampor och allt annat i övrigt fungerar. Har sökt efter någon knapp/funktion att kicka igång invertern men den rackarns är tyst.

Säkringarna i EBL verkar hela.

Hymer ML-T 2017.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Japp det har jag, ingen tvekan om det. Har också fem 230-uttag i bodelen. Har en tysk bruksanvisning flera hundra sidor tjock men då jag inte behärskar tyska tillräckligt så hjälper det mig inte mycket.

Alltså det är säkert hur enkelt som helst men har bara inte hittat något som indikerar hur dessa uttag funkar.

Om du köpt bilen i Sverige, och bara fått en tysk instruktionsbok, anses detta enligt Konsumentköplagen vara ett reklamationsberättigande fel.

Pålle
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Stort tack till alla som bidragit i denna tråd. Nu står jag på stolpe och har ström i 230-uttagen så det verkar vara under de här förutsättningarna det fungerar. Det får jag fundera på längre fram och kanske avhandla i egen tråd vid behov.

Bilen är importerad och därav anledningen till en tysk handbok. Jag tog också några bilder som förhoppningsvis ger bättre information om vad jag har för grejor.

IMG_20190809_151613.jpg

IMG_20190809_151602.jpg
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Ser ut som det är en inverter du har där 12v-230v så du skulle ha 230 v utan stolpe ,Kan vara så att du måste sätta tex kaffebryggaren direkt i uttaget på inverten eller finns ett utag som är kopplat till inverten
Leffe
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tror som "Dj Freddy", det är ingen inverter det är en laddbooster (DC/DC-laddare).

Ingen inverter jag har hört talas om har ingångar för "D+" och "EBL start". Dessutom står det "Battery II" på bild ett. Finns ingen anledning att prata om ett andra batteri på en inverter. Att ha en sense-ledning (bild 1) på en inverter är också konstigt eftersom det inte finns någon som helst anledning att ha den på en inverter. På klisterlappen i bild 2 står det dessutom "Booster out".

MVH
Hans
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har en Niesmann med en 300 Watt inverter. Den funkar utmärkt till att ladda plattor och mobiler men vi har inte provat tyngre grejer. Men bara på de två uttagen som sitter på invertern. Alltså inte på övriga uttag i bilen. Men för oss är det guld värt. Dels för laddning när vi fricampar och dels för att hålla underhållsladdning på mobilen när vi kör och använder Google maps. Det tar mycket ström. Särskilt om skärmen är tänd hela tiden. Om vi ser att vi har långt till nästa händelse brukar vi släcka skärmen när vi kör. GPS:en är ändå med.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har en Niesmann med en 300 Watt inverter. Den funkar utmärkt till att ladda plattor och mobiler men vi har inte provat tyngre grejer. Men bara på de två uttagen som sitter på invertern. Alltså inte på övriga uttag i bilen. Men för oss är det guld värt. Dels för laddning när vi fricampar och dels för att hålla underhållsladdning på mobilen när vi kör och använder Google maps. Det tar mycket ström. Särskilt om skärmen är tänd hela tiden. Om vi ser att vi har långt till nästa händelse brukar vi släcka skärmen när vi kör. GPS:en är ändå med.
Allt detta går utmärkt att köra på 12V
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi har en Niesmann med en 300 Watt inverter. Den funkar utmärkt till att ladda plattor och mobiler men vi har inte provat tyngre grejer. Men bara på de två uttagen som sitter på invertern. Alltså inte på övriga uttag i bilen. Men för oss är det guld värt. Dels för laddning när vi fricampar och dels för att hålla underhållsladdning på mobilen när vi kör och använder Google maps. Det tar mycket ström. Särskilt om skärmen är tänd hela tiden. Om vi ser att vi har långt till nästa händelse brukar vi släcka skärmen när vi kör. GPS:en är ändå med.

Hej, rätta mig gärna om jag har fel men en 220V mobilladdare ger väl ca 5V och 1-2A ut? Samma om du laddar den direkt i 12V cigguttaget där fram med laddare.

Under färd har vi 4 prylar som vi laddar, alternativt strömförsörjer, i ”hytten”:
Gps, dashcam och 2 mobiler.

I cigguttagen i bodelen passar vi på att ladda 1 router, 2 iPads, 1 pannlampa och 2 powerbanks under färd. Alla via USB. När vi är framme vid destinationen så är allt laddat till 100% :)

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-laddare/usb-billaddare-med-dubbla-usb-portar-4-8-a-svart-p97718
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Exempel på prylar som med fördel körs på 230V och som ofta används korta stunder.

- Hårfön
- Kaffekokare

”Kan man lösa detta utan 230V?”
Svar: ”Självklart, men det tar lite längre tid och är ibland aningen mer obekvämt”.

Andra saker som med fördel körs på 230V men som körs över aningen längre tid:

- Laddare till elcykel
- Laddare till elsparkcykel

Har man möjlighet och ekonomi för att montera bra solceller, komplettera med ett eller 2 extra bodelbatterier är en Inverter 12V / 230V ett bra tillbehör.

// Niklas
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Exempel på prylar som med fördel körs på 230V och som ofta används korta stunder.

- Hårfön
- Kaffekokare

”Kan man lösa detta utan 230V?”
Svar: ”Självklart, men det tar lite längre tid och är ibland aningen mer obekvämt”.

Andra saker som med fördel körs på 230V men som körs över aningen längre tid:

- Laddare till elcykel
- Laddare till elsparkcykel

Har man möjlighet och ekonomi för att montera bra solceller, komplettera med ett eller 2 extra bodelbatterier är en Inverter 12V / 230V ett bra tillbehör.

// Niklas
Elcyklar kräver 230 skulle jag vilja säga, annars får du ha en mycket stor solcellsanläggning och en riktigt stor och framförallt dyr inverter. Det priset kan nog räcka till många nätter med el från stolpe på ställplats eller rent av camping.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Exempel på prylar som med fördel körs på 230V och som ofta används korta stunder.

- Hårfön
- Kaffekokare

”Kan man lösa detta utan 230V?”
Svar: ”Självklart, men det tar lite längre tid och är ibland aningen mer obekvämt”.
Det tar inte bara längre tid utan resultatet blir klart sämre. Den hårfön jag har som går på 12V är löjligt dålig, bättre gå utanför bilen och ställa sig i blåsten.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Elcyklar kräver 230 skulle jag vilja säga, annars får du ha en mycket stor solcellsanläggning och en riktigt stor och framförallt dyr inverter. Det priset kan nog räcka till många nätter med el från stolpe på ställplats eller rent av camping.


Det går alldeles utmärkt! Vi råkar ha turen att bilen redan var utrustad med bra prylar.

Det ger en frihet!

Värd pengarna det skulle kostat om vi köpt separat? Det kan bara var och en avgöra.

// Niklas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Elcykelladdare behöver inte någon stor inverter drar 100-200W, däremot bör man använda rensinus annars blir det problem med elektroniken,detta gäller framför allt eltandborste.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Elcyklar kräver 230 skulle jag vilja säga, annars får du ha en mycket stor solcellsanläggning och en riktigt stor och framförallt dyr inverter.
Ett exempel på laddare för en mindre elcykel:
upload_2019-8-10_10-50-28.png
Uteffekt 84W, 1,8A in (max) är rimligtvis en kortvarig topp under bråkdel av sekund, sedan bör det ligga klart under 100W in. Jag har inte varit i läge där jag behövt använda min lilla inverter (300W) ännu, men det borde ju funka.

/Ingvar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ett exempel på laddare för en mindre elcykel:
Visa bilaga 178025
Uteffekt 84W, 1,8A in (max) är rimligtvis en kortvarig topp under bråkdel av sekund, sedan bör det ligga klart under 100W in. Jag har inte varit i läge där jag behövt använda min lilla inverter (300W) ännu, men det borde ju funka.

/Ingvar
Detta är en vanlig elcykelladare ger 2-3A ut,kräver som sagt ingen stor inverter.(nu har tråden spårat av från ämnet ursäkta)
 
Toppen