• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbilen nära förestående?

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Leveranser har monopol men inte produktion och försäljning av el. Inte lätt det där men man får lov att hålla två saker i huvudet samtidigt. Sen vet du säkert att det inte är leverantörerna/nätägarna som bestämmer vem du köper el av. Du kan köpa el till väldigt olika pris beroende på vilka val du gör. Nätägare kan du inte välja och effekterna av det monopolet borde man verkligen se över. Det är en stor del av priset vi betalar men är som sagt en kostnad som ska skiljas från priset på el från producenten.
Ifall det inte är så lätt att ha två saker i huvudet samtidigt är det ju bra att kunna hänvisa till Knut, men som Morris skriver är det inte lätt att översätta Knuts inlägg.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Ifall det inte är så lätt att ha två saker i huvudet samtidigt är det ju bra att kunna hänvisa till Knut, men som Morris skriver är det inte lätt att översätta Knuts inlägg.
Men vad bra att du inte hade några invändningar mot min förklaring, då antar jag att du ändrat din åsikt i just den frågan! Bra!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Norge har råd att satsa mer på subventioner till elbilar m.m. Norges export är 47% olja och gas , och 25% av, Norges investeringar. Det är inte så konstigt att Norge har råd att invstera mer i infrastruktur.

Samtidigt har den enorma norska oljefonden (störst i världen?) helt och hållet lämnat fossilmarknaden eftersom lönsamheten i olja och kol sviktar betydligt. Detta om något ger en fingervisning om vart den marknaden är på väg.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Kan skillnaden vara att jag läser norska utan några problem? Problemet var att du skrev :
Det finns säkert nåt som kan ersätta kärnkraften men vad?
Det ger förstås intryck av att kärnkraft är det enda för dig, fast samtidigt vet du inte vad som kan ersätta, trots det kräver du av andra att tala om hur det ska bli i framtiden.
Sen finns det i tråden flera idéer och exempel på hur energiomställningen kommer att gå till. Det är vad vi vanligen kallar fakta och att inte vilja ta till sig sån kunskap, skulle kunna kallas för faktaresistens.
Men nu blev det nog inte riktigt rätt. Jag har ju deklarerat vad jag ser i framtiden om vi inte hittar någon ersättning för kärnkraften. Nämligen att fortfarande använda kärnkraft som inte är väderberoende för att säkerställa att vi har en jämn produktion av el i Sverige. Vill inte du ha det?
Har du berättat vad du ser i framtiden som en adekvat lösning på problemet? Jag har i sådana fall missat det eftersom du återigen verkar hänvisa till ett annat inlägg där jag redan tidigare gjort klart att jag inte riktigt förstår innebörden i.
Idéer och exempel, kallar du verkligen det för fakta? Fakta för mig går att bevisa, om inte annat så genom forskning. Idéer är roliga men knappast fakta så ditt märkliga inlägg om faktaresistens känns väldigt främmande. Jag vill minnas att du tidigare sagt något i stil med "när argumenten tryter..." i en annan tråd.
Dessutom har du fel när du säger att kärnkraft är det enda för mig, om du inte har förstått det tidigare så har jag efterlyst en lösning men den verkar aldrig komma. Istället känns dina inlägg som påhopp eftersom jag inte delar din åsikt till fullo. Får man inte ha olika åsikter i det här forumet?? Jag skulle därför vara tacksam om vi försökte hålla diskussionen på en annan nivå i framtiden.
Men fortfarande vill jag gärna ha förklarat för mig, vad kan vi göra istället som fungerar i en nära framtid?
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Men vad bra att du inte hade några invändningar mot min förklaring, då antar jag att du ändrat din åsikt i just den frågan! Bra!
Det är nog inte dina hänvisningar till Knut som skulle få mig att ändra åsikt om hur vi skall få elbehovet tryggat, nej jag står långt i från dina visioner om ett samhälle helt utan kärnkraft på kort sikt. Ibland verkar det vara subventioner som skall lösa problemet och ibland den fria konkurrens.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Norska oljefonden eller Statens pensjonsfond som den heter har ett värde motsvarande 139000NOK per person i Norge inte konstigt att det är bra pensioner, sjukvård m.m. Att överskottet placeras i fossilfria fonder väger kanske upp till en viss del när man exporterar råolja och gas.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Men nu blev det nog inte riktigt rätt. Jag har ju deklarerat vad jag ser i framtiden om vi inte hittar någon ersättning för kärnkraften. Nämligen att fortfarande använda kärnkraft som inte är väderberoende för att säkerställa att vi har en jämn produktion av el i Sverige. Vill inte du ha det?
Har du berättat vad du ser i framtiden som en adekvat lösning på problemet? Jag har i sådana fall missat det eftersom du återigen verkar hänvisa till ett annat inlägg där jag redan tidigare gjort klart att jag inte riktigt förstår innebörden i.
Idéer och exempel, kallar du verkligen det för fakta? Fakta för mig går att bevisa, om inte annat så genom forskning. Idéer är roliga men knappast fakta så ditt märkliga inlägg om faktaresistens känns väldigt främmande. Jag vill minnas att du tidigare sagt något i stil med "när argumenten tryter..." i en annan tråd.
Dessutom har du fel när du säger att kärnkraft är det enda för mig, om du inte har förstått det tidigare så har jag efterlyst en lösning men den verkar aldrig komma. Istället känns dina inlägg som påhopp eftersom jag inte delar din åsikt till fullo. Får man inte ha olika åsikter i det här forumet?? Jag skulle därför vara tacksam om vi försökte hålla diskussionen på en annan nivå i framtiden.
Men fortfarande vill jag gärna ha förklarat för mig, vad kan vi göra istället som fungerar i en nära framtid?
Påhopp? Ja det kom från rätt person.
Det verkar inte som om du har förstått att vi är med om en teknikomställning från kärnkraft och fossil till förnybar energi. Klart jag skulle kunna upprepa vad som redan framkommit i tråden som berättar om detta, men det borde du kunna läsa själv även om några inlägg är på norska. Åsikter får du förstås ha vilka du vill men du får väl stå ut med att de ifrågasätts om du torgför dom. Hoppas nivån nu är ok för dig.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Påhopp? Ja det kom från rätt person.
Det verkar inte som om du har förstått att vi är med om en teknikomställning från kärnkraft och fossil till förnybar energi. Klart jag skulle kunna upprepa vad som redan framkommit i tråden som berättar om detta, men det borde du kunna läsa själv även om några inlägg är på norska. Åsikter får du förstås ha vilka du vill men du får väl stå ut med att de ifrågasätts om du torgför dom. Hoppas nivån nu är ok för dig.
Du får gärna förtydliga vad du menar med påhopp från min sida. Om det stämmer får jag be om ursäkt, det har aldrig varit min mening att hoppa på dig som person men det skulle vara intressant att få reda på vad du menar att jag gjort för att du ska kalla det för påhopp. För jag antar att det inte handlar om att jag ifrågasätter dina åsikter?
Jag tycker däremot det är bra att mina åsikter ifrågasätts eftersom det för diskussionen framåt. Men det borde ju vara med vettiga argument och relevanta svar och inte med ständiga hänvisningar till andra inlägg. Dessutom, det känns kanske inte så trovärdigt att du hela tiden hoppar över min kärnfråga. Tråkigt, om du vet och vill övertyga får du gärna berätta men om du inte berättar måste jag dra slutsatsen att du inte heller vet.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Du får gärna förtydliga vad du menar med påhopp från min sida. Om det stämmer får jag be om ursäkt, det har aldrig varit min mening att hoppa på dig som person men det skulle vara intressant att få reda på vad du menar att jag gjort för att du ska kalla det för påhopp. För jag antar att det inte handlar om att jag ifrågasätter dina åsikter?
Jag tycker däremot det är bra att mina åsikter ifrågasätts eftersom det för diskussionen framåt. Men det borde ju vara med vettiga argument och relevanta svar och inte med ständiga hänvisningar till andra inlägg. Dessutom, det känns kanske inte så trovärdigt att du hela tiden hoppar över min kärnfråga. Tråkigt, om du vet och vill övertyga får du gärna berätta men om du inte berättar måste jag dra slutsatsen att du inte heller vet.
Ett tips: läs tråden och många av dina frågor får svar! Och där får du läsa dina hett eftertraktade vettiga argument och relevanta fakta. Det borde väl räcka som info till en intellektuell person som vill veta mer.
Den här diskussionen tycker jag inte leder framåt så dina eventuella framtida inlägg kommer i alla fall inte jag att kommentera.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är nog inte dina hänvisningar till Knut som skulle få mig att ändra åsikt om hur vi skall få elbehovet tryggat, nej jag står långt i från dina visioner om ett samhälle helt utan kärnkraft på kort sikt. Ibland verkar det vara subventioner som skall lösa problemet och ibland den fria konkurrens.
Du verkar inte gilla vare sig subventioner eller fri konkurrens. Sen vore det intressant att veta var jag skrivit om mina visioner. Det har jag inte skrivit om. Däremot har jag skrivit om hur utveckligen inom energisektorn ser ut och där den med snabba steg går mot förnybar energi och det är nog oavsett vad vi har för personliga visioner eller våra tyckanden. Fast du verkar vara av en annan uppfattning om utvecklingen inom energisektorn. Och där verkar det som att debatten tar slut.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Ett tips: läs tråden och många av dina frågor får svar! Och där får du läsa dina hett eftertraktade vettiga argument och relevanta fakta. Det borde väl räcka som info till en intellektuell person som vill veta mer.
Den här diskussionen tycker jag inte leder framåt så dina eventuella framtida inlägg kommer i alla fall inte jag att kommentera.
Det tipset upplever jag att jag hört förut fast det stämmer ju inte, varför skulle jag då ställa frågan? Tråkigt svar tycker jag men det får stå för dig och vad du vill kommentera eller inte är ju helt upp till dig.
Jag hoppas fortfarande att inte alla måste ha samma åsikter utan att det är ett fritt forum för samtliga medlemmar att uttrycka sin egen ståndpunkt i.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Du behöver inte vara orolig, säkert har storföretagen i elproduktionsbranchen räknat på både tillgång och efterfrågan på el och inte bara för bilar, trots det verkar dom ovilliga till att bygga kärnkraftverk. Kan det bero på att det finns tillräckligt med el?
Kanske de föredrar en viss brist på el, så att priset hålls på en för producenten angenäm nivå.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kanske de föredrar en viss brist på el, så att priset hålls på en för producenten angenäm nivå.
Starta ett elbolag och visa att det går att sälja billigare än såna där skojare som du skriver om! Du kommer förstås att få många kunder med din billiga el. Nu kanske inte du gör det här, men räkna med att det finns bolag som ser den här möjligheten.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Jeg er norsk, har bodd i Sverige i et par år før jeg flyttet til mitt nye hjemland Australia. På elkraft så er Norge tradisjonelt vannkraft, nå med litt vindkraft som tillegg. Det finnes ett kullfyrt kraftverk på norsk jord i Longyear byen på Svalbard. En fabrikk i Halden fikk damp fra den ene av to forsknings reaktorer i Norge.

Australia har vært nesten 100% kullkraft, med noen mindre lokale gass og dieseldrevne kraftverk. Til tross for sterk motstand fra regjeringene føderalt og i den mest folkerike staten så vokser fornybar kraft veldig hurtig, kraftprodusentene regner med at innen 2025 vil den fornybare kraften være viktigere enn kullkraft. Allerede i dag merker vi en reduksjon i kraftprisene grunnet hovedsaklig solkraft. På dagen er spotprisen langt under kostprisen for kullkraft, men kreftverkene kan ikke stenge helt ned og leverer kraft med tap. Det bygges store batterisystemer i kraftnettet for å fordele overproduksjonen på dagen til nettene, det er og i drift noen pumpekraftverk - vann pumpes opp i høytliggende magasin når prisen for kraft er under en terskel og vannet brukes til kraftproduksjon når prisen er over en annen terskel. Det finnes ett slik anlegg i Norge også, men der er det mange rene magasin kraftverk hvor en lett kan stenge ned turbiner for å redusere produksjon.

Største svakhet i det australske kraftnettet er stjerne strukturen på nettet rundt de gamle kullkraft verkene, med for liten kapasitet på lang overføring av kraft. Det mangler og overføringslinjer fra store områder i innlandet hvor det er billig å sette opp store solkraft annlegg.

Kullindustrien her down under betaler masse penger hvert år til de største politiske partiene, og disse partiene jobber for å beholde kullkraften og glemme Parisavtalen. Elbiler er det luksus skatt på, noe som de fleste ICE bilene slipper. At samme regjerings koalisjon har sørget for at det IKKE bygges ut kvalitets internet sier mye om disse politikkerene. Statsministeren her nede sto på talerstolen i parlamentet for et par år siden med en kullklump i hånden og proklamerte at kull er fremtiden, han var da finansminister.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag kan tillägga att solkraften 2018 i Tyskland låg på ca 10% av deras totala elproduktion, en snabb huvudräkning ger vid handen att den andelen skulle täcka ca hälften av Sveriges elkonsumtion.
I Sverige är solkraften mindre än 1% men i snabbt stigande.
En reaktor i Ringhals stängs i höst och ytterligare en nästa år, helt enkelt på grund av att de är överflödiga och farliga. Ni vet det där om sannolikheten ....

Vattenfall har sagt att de nya säkerhetsreglerna gör att dyra investeringar för att uppfylla detta inte går att räkna hem ekonomiskt med dagens elpriser. Samma har Oskarshamn sagt om sin anläggning.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Ifall det inte är så lätt att ha två saker i huvudet samtidigt är det ju bra att kunna hänvisa till Knut, men som Morris skriver är det inte lätt att översätta Knuts inlägg.

Jag läser väldigt mycket av det Knut skriver. Hur en människa kan besitta så mycket kunskap i så många olika områden, är mig en gåta ;) Jag håller med att det ibland kan vara lite språkförbistringar, men jag brukar då kopiera in hans inlägg i Google Translate. Då blir det mycket mer lättläst.
Bara ett tips ;)

translate - Sök på Google

//Jocke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har alltid vært vitebegjærlig og har til tider hatt fotografisk minne. Har tyvärr en snev av dysleksi så min skriftlige prestasjon kan lett bli litt gal. Klarer norsk og engelsk ganske brukbart ved at jeg ser ved gjennomlesning at noe er galt, tysk og svensk skriver jeg helst ikke da det blir veldig mye feil. Teknisk literatur leser jeg på disse 4 språk pluss litt fransk og italiensk før jeg tyr til google translate.

Nå om dagene har jeg litt tid morgen og kveld til internett.

Jobbmessig startet jeg i bilbransjen mens jeg gikk på skoler. På universitetet tok jeg mattematikk, fysikk, kjemi og datafag (dagens IT). Jobbet ved siden av studiene som dataoperatøt ved Univerisitet i Oslo, satt periodisk i brukerveiledning på datasenteret og hjalp forskere med feilsøking i deres datamodeller. Blandt disse var de opprinnelige modellene for freon påvirkningen av atmosfæren. Under min førstegangstjeneste (lumpen) i forsvaret var jeg involvert med simulering av sonarskygger og statistisk produserte kart over usynlige veier for ubåter bassert på årstider. Har jobbet i den sentrale skoleadministrasjon for gymnasie nivået før vi startet eget konsulent firma hvor vi blandt det tidlige leverte ferdige utviklingsmiljøer for microdatamaskiner gjennom halvleder produsenten Mostek. Utviklet endel løsninger for kunder av Mostek og endel stormaskin løsninger før vi i 1980 - 1982 fokuserte på Unix og løsninger rundt dette OS. Importerte, tilpasset og oversatte standardsystemer som vi solgte gjennom forhandlere. Drev en god del kursvirksomhet også, samt hadde supportavtaler med flere store kunder. For enkelte industrikunder utviklet jeg også noe hardware. Fra Oslo hadde jeg og endel svenske kunder - blandt disse LM Ericsson hovudfabrikken på Kista. Solgte firma til andre i 1995 men fortsatte frem til jeg gikk av med tidligpensjon i 2008 etter en periode med sykdom.

Når det gjelder husbiler så byttet jeg til med den første i 1996, bilen var en 1985 Hymer 644 på Fiat Ducato bensin. Lærte vansindig mye av den i løpet av de 4 år vi hadde den. Neste bil en 1999 N+B Flair 6700 iTA som vi byttet til i 2000 var en helt annen klasse, her var jeg med på all service og fuktkontroll. i 2008 byttet vi til en helt ny Flair 8000 iCEB som vi hadde i 8 år. Måtte selge den etter vi emigrerte til Australia.
 
Toppen