• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Victron BMV-700 Inställningar

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Jag skall montera en Victron BMV-700 i husbilen. Jag har två batterier a' 95 Ah parallellkopplade.
Skall jag ställa in övervakaren på 95Ah eller 190Ah?
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
På ena anslutn står det:
- "50mV BATTERY ONLY"
och på den andra:
- "500A Load AND CHARGER"

Allt minus från sep plint är anslutet till "500A" (den översta) och sen ligger det en 35mm2 brygga därifrån över till "50mV", sen går det inget mer vidare från den sistnämnda.
 

Bilagor

  • 20190808_162158.jpg
    20190808_162158.jpg
    2,9 MB · Visningar: 91

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Den shunten är inte inkopplad över huvud taget. Det kan aldrig gå någon ström genom den och alltså kommer den alltid att visa noll. Man kan fundera vad den som har gjort kopplingen egentligen har tänkt?

Se till att få det som det står i inkopplingsanvisningen. Kom också ihåg att minusanslutningen till chassiet skall gå från den sidan där alla förbrukares minus är samlade, inte från batteriets minus.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
På ena anslutn står det:
- "50mV BATTERY ONLY"
och på den andra:
- "500A Load AND CHARGER"

Allt minus från sep plint är anslutet till "500A" (den översta) och sen ligger det en 35mm2 brygga därifrån över till "50mV", sen går det inget mer vidare från den sistnämnda.

Som inspiration en bild på min installation.
DSC_0395_modif.jpg
"A" är kabeln som går till bodelsbatteriernas minussida
"B" är Victrons shunt med "Battery Only" uppåt
"C" är shunten till bilens kontrollpanel. Glöm att den finns.
"D" är plinten med alla minusanslutningar, inkl. chassi-anslutningen

Burken till vänster är solcellsregulatorn

MVH
Hans
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det blir tyvärr som vanligt...."Man upphör aldrig att förundras över vad s.k. proffs kan åstadkomma."

Man får i princip inte göra något själv för att garantier skall gälla. Men firmor verkar få sätta vem som helst på att koppla in både det ena och det andra utan att kunna någonting alls och garantier gäller i alla fall.... eller??
Visserligen lite svårt att se exakt hur det är kopplat på bilden, men är det kopplat som det ser ut att vara kopplat så kan den som kopplat så här ju inte veta någonting alls om shuntar och hur de fungerar. Hur törs man koppla så kraftiga 12V strömmar utan att veta vad man gör. Montro om samma person också kopplar om 230V'en i bilarna när så krävs.

Man kan fundera på om det är ett misstag eller ren tur som gör att voltmätaren fungerar, om det nu är rätt batteri som är kopplat till rätt plats på displayen, och att startbatteriets kabel är kopplad till rätt sida av skiljereläet för att kunna visa startbatteriets spänning när bilen är avstängd.

Fanns det ingen reaktion alls på att den fina mätaren som just blivit inkopplad inte visade några siffror alls i vissa fönster, för det är ju liksom det som är idén med en ny extra multimätare.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Inlopplingen gjordes sent på hösten -18 och vid dagens slut då, så det var det "mörkt" när jag återvände hem varför nån nerladdning inte kunde konstateras i servicehallen just då utan det fick jag ta efteråt. Mätaren visade (och har gjort så hela tiden) start- resp bodelsbatteriernas spänningar, dock tror jag signalkablarna skall byta plats då startbatteriet alltid visar högre spänning än batt.banken men det är ju bara att byta dem inbördes nu när jag ska lägga om "trådarna" i hela anläggningen.
Övrig info på mätaren har alltid visat "0" resp "Oändligt".
Vad jag förstår så ska minussidans anslutning på shunten byta plats på shunten. Bryggan skall givetvis bort, och sen ska ny kabel anslutas mellan ledig plats på shunt till batteribankens minus. Sen ska det förhoppningsvis vara klart.
Ska inhandla en 700 mm lång 35 mm2 kabel under dagen för denna anslutning.
Ska även följa upp så anslutningar från Ctek Dual 250SA+SmartPass sitter rätt.
Anledningen till att det gått över ett halvår beror på att jag satte in bilen till vinterförvaring och sen blev det ingen vinter-/vårkörning för vår del, därav tidsutdräkten på hela projektet.
Ja det är märkligt många gånger med vem som får göra vad avs auktorisationer, garantier mm. Bara det formelt går rätt väg så är det ok hur dyr än utgången blir pga felinstallationer som genererar förstörd utrustning eller motsv.
Gör annars allt själv men tyckte installationsanvisningarna såg lite märkliga ut med olika jord- och minusanslutningar hit och dit så, - Nä jag lämnar iväg det och låter nån annan fixa så sover man gott. Ja eller hur...
Vidare är det ett stort aukt företag som gjort inkopplingen och inte nåt svartjobb på nån liten firma, bara som upplysn till er.
Relationen är god med installatören så det ska förhoppningsvis inte bli nåt problem med kompensation.
Vill samtidigt tacka er alla som bryr sig här och visar intresse för detta. Det är till mycket stor hjälp. Ska redovisa det hela när jag nått finalen.
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Tack Emerson och Skalman för bilderna. Blir en smula avundsjuk på den plats ni verkar ha, jag skall försöka pressa in shunten och en Skyllemarks-plint i ett mycket mindre utrymme. Det gäller ju att kunna få "rätt böj" på kablarna.
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Har börjat få lite rätsida på kablarna nu. Dock ger mätaren "-" värden på: 'Current', 'Power' och 'Consumed Ah' i appen/mätaren.
Nu går en 35mm2 "-"kabel till shuntens 50mV anslutning och samtliga samlade "-"kablar till shuntens 500A sida.
Kan shuntanslutningarna vara förväxlade, dvs borde bodelsbatteriets "-"kabel gå till 500 A på shunten i stället för till 50 mV?

Bif bilder på bl a samlad "-"plint.
 

Bilagor

  • 20190826_134311.jpg
    20190826_134311.jpg
    3,4 MB · Visningar: 68
  • 20190826_134118.jpg
    20190826_134118.jpg
    3,3 MB · Visningar: 72
  • 20190826_134553.jpg
    20190826_134553.jpg
    2,6 MB · Visningar: 73
  • Screenshot_20190826-092938.jpg
    Screenshot_20190826-092938.jpg
    278 KB · Visningar: 70

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du skall ha minusvärden när batteriet laddas ur och plus när batteriet laddas.

Det ser ut som du har skiftat B1 och B2. Skall inte B2 vara ansluten till plinten närmast kabeln till alla minusanslutningarna?

MVH
Hans
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Just nu ska jag inte ha något uttag alls, stängt i princip allt.
Solen brakar ner på 430 w solceller på taket.
B1 resp B2 spelar väl ingen roll eller?
Jag bara skrev beteckningar på bilden utan tanke på att det hade nån betydelse.
Ville ha förbrukarbatterierna som MAIN och startbatt som AUX på mätaren bara men jag måste kanske ändra dem.
 

Regndroppen

HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13468
Medlemskap
2024
Hej.
Har du synkroniserat enheten? det ska man göra när batteriet är fulladdat.
Är även nollströmskalibrering utför test detta och se vad du får för värden efter detta.
Se punkt 4.2 funktionsöverblick och del 09 och 10 i boken sidan 19 i min bok.
/Jim
 

Valkyria

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11031
Medlemskap
2025
Hej,
Försöker med en fråga i en ”gammal” tråd !
Har fått en installation av en BMV gjord, men något borde vara fel tycker jag då hela min batteri kapacitet på 190Ah är förbrukad men den visar att det återstår 59% ?
mvh
Magnus



60238F4B-6474-475A-B17F-FFD0DE4CA9CA.jpeg
 

Valkyria

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11031
Medlemskap
2025
Är batteri inställning ställd på 190Ah?
/Jim
Hej,
Ja, det sitter två AGM á 95Ah och BMVn är kalibrerad och inställd på 190, och kör man som vi gjorde förra säsongen runt en del och stannar ett par nätter utan el, sitter en solpanel på 160W monterad, så verkade allt ok. Men nu vid vinteruppställning så upptäckte jag detta vid en längre tid utan laddning...!?
mvh
Magnus
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det kan vara så att en väldigt liten förbrukning under lång tid inte ger rätt resultat, om det skiljer bara 0.1A mellan verklig och mätt förbrukning så ger detta 70AH per månad.
Stänga av allt och nolla mätaren 0.0A i displayen,men det gäller att se till att ingen förbrukning finns.
Du bör omedelbart ladda batterierna.
Jag har upplevt samma problem på min BM2 under vintern med bara någon tiondels A in/ut.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.765
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Under indstillinger er der en funktion med automatisk synkronisering. Det betyder at der automstisk stilles til 100% når batterierne er fuldt ladet. Du kan også foretage synkroniseringen manuelt.
Når jeg får min camper hjem igen kan jeg tage et skærmprint så du kan se hvor du imstiller.
 

Valkyria

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11031
Medlemskap
2025
Det kan vara så att en väldigt liten förbrukning under lång tid inte ger rätt resultat, om det skiljer bara 0.1A mellan verklig och mätt förbrukning så ger detta 70AH per månad.
Stänga av allt och nolla mätaren 0.0A i displayen,men det gäller att se till att ingen förbrukning finns.
Du bör omedelbart ladda batterierna.
Jag har upplevt samma problem på min BM2 under vintern med bara någon tiondels A in/ut.
Tack, en liten förbrukning har jag det syns på mätaren och det går att kommunicera med Alden fast all 12v är avslagen, om nu den går på bodelen..?, och är det så att det blir missvisande vid liten förbrukning så kan det väl vara så då... Har satt på laddning direkt då jag upptäckte att det var ”tomt” i batteribanken. Har ju fått allt installerat vid köp och batterierna sitter ju lite ”knöligt” till under passagerarsätet så jag har svårt att kunna följa installationen.
/Magnus
 

Valkyria

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11031
Medlemskap
2025
Under indstillinger er der en funktion med automatisk synkronisering. Det betyder at der automstisk stilles til 100% når batterierne er fuldt ladet. Du kan også foretage synkroniseringen manuelt.
Når jeg får min camper hjem igen kan jeg tage et skærmprint så du kan se hvor du imstiller.
Tack, ska göra en synkronisering igen när allt åter är laddat !
/Magnus
 
Toppen