• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Masterpaket (vikt igen)

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag har sett exempel på nya, i stort sett identiska bilar (ej Sunlight) med sinsemellan stor skillnad i tjänstevikt. Den ena bilen var en speciell "Edition" med tillbehör (markis, extra batteri o.s.v.) inkluderat i utförandet. Den andra bilen var standardmodell men samma tillbehör hade monterats som tillval. "Editionbilen" och standardbilen hade redovisats med olika tjänstevikt till Transportstyrelsen, men hade i verkligheten samma vikt! Om detta var ett undantag från det normala vet jag ej men det tycks finnas anledning att kolla noga.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Köpte ny bil i år Rapido
Tjänstevikt enligt broschyr: 3 205
Tjänstevikt enligt registreringsbevis: 3 295
Verklig tjänstevikt efter vägning: 3 470
Tjänstevikt efter monterad utrustning: 3 595
Bruttovikt på väg: 4 120
Totalvikt: 4 400
A och O är att väga själv så man vet vad som gäller
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vikten på fabriksmonterad tillvalsutrustning skall deklareras i CoC-dokumentet för fordonsindividen, och påverkar således tjänstevikten.

Om motsvarande tillvalsutrustning monteras av återförsäljaren, räknas denna som last.

Pålle
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vikten på fabriksmonterad tillvalsutrustning skall deklareras i CoC-dokumentet för fordonsindividen, och påverkar således tjänstevikten.

Om motsvarande tillvalsutrustning monteras av återförsäljaren, räknas denna som last.

Pålle

Så följaktligen så skall till exempel masterpaketet i mitt exempel vara inräknat i 2850 kg om det är monterat från fabrik, men skall läggas till tjänstevikten 2850 kg+184 kg om det är monterat hos återförsäljaren.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Böter för överlast blir lägre om Åf monterar och utnyttjar en högre lastförmåga = paketet blir last.
Tjänstevikten kan inte vara samma om bilen levereras med eller utan fabriksmonterat paket.
Det skall skilja 184 kg.

Bilen kommer att väga lika mycket oavestt vem som monterar paketet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Så följaktligen så skall till exempel masterpaketet i mitt exempel vara inräknat i 2850 kg om det är monterat från fabrik, men skall läggas till tjänstevikten 2850 kg+184 kg om det är monterat hos återförsäljaren.

Om bilen från fabrik INTE är utrustad med Master-paket, är den i CoC-dokumentet deklarerade tjänstevikten lägre.

Pålle
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Såg nyss att den bil jag kollat på har fått ett reg nr och kollade hos transportstyrelsen.
Där står det att tjänstevikten (faktisk vikt) är 3041kg.

Enligt transportstyrelsen så är den faktiska vikten bil i körklart skick.

Har den då vägts när den fått den vikten eller är det en papperskonstruktion baserad på säljarens uppgifter månne?

Jag skall kolla upp allt detta när jag är tillbaka i Sverige om en månad, men tänkte utröna så mycket jag kan innan.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.133
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Såg nyss att den bil jag kollat på har fått ett reg nr och kollade hos transportstyrelsen.
Där står det att tjänstevikten (faktisk vikt) är 3041kg.

Enligt transportstyrelsen så är den faktiska vikten bil i körklart skick.

Har den då vägts när den fått den vikten eller är det en papperskonstruktion baserad på säljarens uppgifter månne?
Tjänstevikten är en papperskonstruktion som kommer från tillverkaren.
"En bil" är vägd någon, gång men inte din. Mindre ändringar kan vara gjorda av tillverkaren.

Detta ska ingå: Bilen i körklart skick, dvs olja, kylvatten, spolarvatten, batteri(er) etc samt förare 75kg, reservhjul (om det är standardutrustning), fordonets originalverktyg, 90% färskvatten, 90% av gasol 1 flaska.
Även bränsle ska ingå har jag för mig, men minns inte om det ska vara 50 eller 90 %

Denna vikt får avvika 5 % från "verklig tjänstevikt" utan att det anses som leveransfel.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Hmm, det var därför jag undrade, den tidigare tjänstevikten var 2850 nämligen och är nu högre.
Jag får forska vidare,,,
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.220
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Själv hämtade jag en från Tyskland å var med vid reggningen vid bilprovningen. Vid tillfället innan vägning så fanns det på bilen. Markis, en full ståltank 11kg, reservhjul + verktyg, ca 50l diesel, ca 30l vatten + lite sängkläder å annat ca 10kg, cykelställ bak på bilen, även cykelställ i garaget. Körde upp på vågen 3050kg. Sen när allt var klart så hade dom lagt på 200kg totalt 3250kg. Totalvikten på bilen är 3650kg
 
Toppen