• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Masterpaket (vikt igen)

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Hej, Första posten och som jag sett tidigare så inte den enda som funderar över vikt :)

Nåväl, jag har varit och tittat på en ny Sunlight t69l och undrar om det är någon som vet vad den verkliga vikten kan tänkas vara med masterpaketet från Forsbergs monterat?
Enligt försäljare så kommer jag att ha ca: 500-550 kg last vikt.
Nu är ju han, låt oss säga,,lite jävig i försäljningen,,,,

Jag kommer väga den innan köp, om möjligt.
Men det känns som om säljaren borde ha liiite koll på vad han säljer.

Total: 3500
Tjänste: 2850

Klurat lit på vikter:
Markis: 40 kg
Solceller: 25 kg
Cykelhållare: 10 kg
Backkamera: ?
Stereo: ?
Backkamera: ?

Säkert mer som jag missat.

Det kanske eventuellt någon som köpt en liknande och har faktiska viktuppgifter?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Skall du ha 2 bodelsbatterier & 2 gasolflaskor? I så fall blir det ytterligare ca. 50 kg. Om du tänkt att fylla vattentanken innan du åker så är det ytterligare ca.100 kg. Dina medpassagerares vikt bör du också räkna med likaså dom cyklar du har tänkt ta med. Glöm heller inte kläder, husgeråd & allt annat du har tänkt ta med. Du kommer då att se att 500-550 kg som försäljaren lovat minskat drastiskt.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Hej, Första posten och som jag sett tidigare så inte den enda som funderar över vikt :)

Nåväl, jag har varit och tittat på en ny Sunlight t69l och undrar om det är någon som vet vad den verkliga vikten kan tänkas vara med masterpaketet från Forsbergs monterat?
Enligt försäljare så kommer jag att ha ca: 500-550 kg last vikt.
Nu är ju han, låt oss säga,,lite jävig i försäljningen,,,,

Jag kommer väga den innan köp, om möjligt.
Men det känns som om säljaren borde ha liiite koll på vad han säljer.

Total: 3500
Tjänste: 2850

Klurat lit på vikter:
Markis: 40 kg
Solceller: 25 kg
Cykelhållare: 10 kg
Backkamera: ?
Stereo: ?
Backkamera: ?

Säkert mer som jag missat.

Det kanske eventuellt någon som köpt en liknande och har faktiska viktuppgifter?

Enligt transportstyrelsen så väger vår t69L-18 inkl dina önskemål 3069kg tjänstevikt. Totalvikten 3495kg!
Lycka till med köpet, vi ångrar oss inte!
Tommy
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Tackar.
Jodå har funderat på google :)

Sitter med en satellit uppkoppling med viss begränsning i MB både upp och ner. tusen tack.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Skall du ha 2 bodelsbatterier & 2 gasolflaskor? I så fall blir det ytterligare ca. 50 kg. Om du tänkt att fylla vattentanken innan du åker så är det ytterligare ca.100 kg. Dina medpassagerares vikt bör du också räkna med likaså dom cyklar du har tänkt ta med. Glöm heller inte kläder, husgeråd & allt annat du har tänkt ta med. Du kommer då att se att 500-550 kg som försäljaren lovat minskat drastiskt.

Tackar, jag har vägt och räknat och provpackat o.s.v och kommit fram till att det kommer nog funka fint. Bara man ger f-n i att ta med det man TROR man behöver och bara tar det man behöver.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Något som slog mig är om det anses som standard att det ingår batteri till bodelen eller om det är många modeller som bara har ett batteri till alltihop?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Utgå från tomvikten, inte tjänstevikten, när du räknar eller var väldigt noggrann när du granskar hur tjänstevikten är beräknad. I tjänstevikt ingår ju förare, men inte ev. passagerare, och föraren antas oftast väga 75 kg med kläder och skor (vad är den verkliga förarvikten med kläder och skor i ditt fall?), hur mycket antas tanken vara fylld i tjänstevikten, bara för att nu nämna två "underliga" delar av tjänstevikten.

MVH
hans
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Väg bilen innan köp,vikterna som anges av tillverkaren har en viss marginal, tro inte på säljaren bara för att han säger att det inte är något problem.
Det är svårt att häva ett köp när man inser att uppgifterna inte stämmer.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Utgå från tomvikten, inte tjänstevikten, när du räknar eller var väldigt noggrann när du granskar hur tjänstevikten är beräknad. I tjänstevikt ingår ju förare, men inte ev. passagerare, och föraren antas oftast väga 75 kg med kläder och skor (vad är den verkliga förarvikten med kläder och skor i ditt fall?), hur mycket antas tanken vara fylld i tjänstevikten, bara för att nu nämna två "underliga" delar av tjänstevikten.

MVH
hans
Tackar
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Väg bilen innan köp,vikterna som anges av tillverkaren har en viss marginal, tro inte på säljaren bara för att han säger att det inte är något problem.
Det är svårt att häva ett köp när man inser att uppgifterna inte stämmer.
Tusen tack
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Tackar så mycket.

Hur tycker ni att ni klarar er med vikten (vi kommer vara två vuxna)?
Nu har vi också medicinsk material som vi måste ha med men vi har varit ute 4 veckor men icke cyklar! Men det gäller att prioritera <3500 eller andra begränsningar som blir om du väger upp den. Tommy
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Nu har vi också medicinsk material som vi måste ha med men vi har varit ute 4 veckor men icke cyklar! Men det gäller att prioritera <3500 eller andra begränsningar som blir om du väger upp den. Tommy

Tackar, har planerat att försöka att prioritera. Har inga planer på att väga upp den som det ser ut just nu.
 
Toppen