• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsfamilj gasade i Frankrike

Status
Stängd för vidare inlägg.

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Återkommer med en envishet som hos en sinnessjuk höna.

Lite uträkningar, rätta mig om jag har räknat fel, lätt gjort med alla olika mått.

För att bli dåsig räcker 1 volymprocent i luften. Låt oss för enkelhetens skull säga att luftvolymen i en husbil är 20 kubikmeter Volym för skåp etc borträknat). För att nå denna koncentration räcker 0,2 kubikmeter koldioxid.

1 ton CO2 ger 545 m3 i gasform under normalt tryck. 1 kg CO2 ger således 0,545 m3. Om Sodastreamtuben innehåller 425 g CO2 motsvara detta cirka 0,23 m3 gas (230 liter)

Husbilens volym är 20.000 liter. 1% av 20.000 lit är 200 liter. Alltså en Sodastreamtub räcker för att ge dåsighet. Lägg därtill luftens innehåll av CO2 på 415 ppm (part per million), 0,04%, utandningsluften, koldioxid från gaslågor etc, så räcker en tub väl. Och sover vi på undre halvan av bilen så dubblerar vi koncentrationen, då CO2 är tyngre än luft. Men det fordras minst 5 tuber för att riktigt skada offren. Att mäta CO2 i blod i efterhand låter sig inte göras.

Bovarna hinner inte få så mycket i sig under de minuter de opererar.

Härmed inte sagt att det någonsin har skett. Men det hade varit mitt modus operandi.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Zero, nu blandar du ihop koloxid (kolmonoxid CO) med koldioxid (CO2)?

Jag har inte blandat ihop co med co2. Om du hade läst mitt svar igår sent som dessvärre hade blivit borttaget hade du förstått. För att du skall förstå måste du känna till hur en katalysator fungerar,
1. Minskning av kväveoxider till kväve och syre
2. Oxidation av kolmonoxid CO till koldioxid co2
3. Oxidation av oförbrända kolväten till till koldioxid och vatten
Arbetstemperatur på motorn för att katalysatorn skall fungera
Det kommer altså inte ut co ur avgasröret utan co2 och kvävgas n2 och vattenånga
Vore tacksam om du kunde förklara vad jag blandat ihop?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Fundera lite på era egna husbilar som ni bör känna till bäst av alla.
Förutsättningar: Alla dörrar och luckor mm låsta.
Var skulle ni spruta in en gas för att söva ned ev passagerare?

Fundera även på:

Vilken typ av gas ska jag använda?
Var ska jag köpa gasen?
Hur ska jag veta att jag doserar rätt, så att jag inte blir en mördare?

Pålle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Läste en artikel om gasning för 5-6 år sedan där en familj blev väckt mitt i natten av en yngre son som skrek att det var någon på taket som sprutade in gas genom en taklucka. Kommer inte ihåg några ytterligare detaljer.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Läste en artikel om gasning för 5-6 år sedan där en familj blev väckt mitt i natten av en yngre son som skrek att det var någon på taket som sprutade in gas genom en taklucka. Kommer inte ihåg några ytterligare detaljer.
Det där tycker du att det ger belägg för att sk gasning förekommer? Trots vad sjukvårdspersonal och poliser säger.

Det här som en del tycker är viktigt, dvs källkritik verkar inte gillas av alla.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Zero
En katalysator minskar farliga ämnen i avgaserna med 80 - 95% i bästa fall. Detta under förutsättning att bilen har katalysator & det är ju inte säkert att brottslingen har en sådan. Du skrev alltså inte något om detta, bara att man använde en bil.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Zero
En katalysator minskar farliga ämnen i avgaserna med 80 - 95% i bästa fall. Detta under förutsättning att bilen har katalysator & det är ju inte säkert att brottslingen har en sådan. Du skrev alltså inte något om detta, bara att man använde en bil.
Det är möjligt att jag inte skrev med katalysator men utan katalysator skulle man döda alla i bilen. Katalysator blev lag 1988 vill jag minnas men dom flesta bilmärken hade sådana betydligt tidigare.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Det där tycker du att det ger belägg för att sk gasning förekommer? Trots vad sjukvårdspersonal och poliser säger.

Det här som en del tycker är viktigt, dvs källkritik verkar inte gillas av alla.

Skrev inlägget , som är från Expressen för många år sedan för att ge ett tips till Wizard som undrade var någonstans på en husbil insprutning av gas skulle kunna göras. För att kunna skyďda sig.
Jag håller med om att det var onödigt att ta upp detta obekräftade exempel som svar på hans fråga.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Pålle börjar med gasade så att de sov och sedan fortsätter det i inlägg 3 med söva och inlägg 14 sövande gas inlägg 19 sövd av gas inlägg 19 bli sövd inlägg 24 söva personer inlägg 30 person somnar o.s.v. och nu har Lassej också hittat en länk att det inte går att söva.
Det är väl inte så det beskivs i alla tidningsartiklar? Brottsofferna sover ju redan, så dom behöver inte sövas. Fundera lite över det.

Och i många artiklar så beskriver brottsofferna stark huvudvärk och torr mun efter händelsen när dom är uppskärrade och skall svara på polisens frågor. Har dom läst det någonstans och tar upp det i polisrapporten för att komma åt försäkringspengarna. Och övertalat alla barnen i detta fallet så dom är med på försäkringsbedrägeriet.

I flera inlägg så är man helt övertygad att det är helt omöjligt att gasa eller vad man nu gör för då skulle brottsofferna avlida i alla fall barnen eller hunden. Ni som skrivet detta, vad har ni för belägg för det? För att skriva så måste man vet mycket och vilken gas man använder samt hur man gör. Och det vet ni ju inte.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Det finns belägg för att det inte går att söva någon med gas i husbil i tråden, men det finns inget bevis från någon att någon blivit sövd. Denna skröna får vi leva med var sommar. Tråden tar nog snart slut av sig själv, annars får den kanske stängas.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen